Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Morten Mousten-Sørensen
|
Hold
|
2022 EN/d (2d EN, 3d EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Project Green
Grøn dannelse, studietur co2 aftryk, Before the flood
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftlighed
Materiale brugt til skriftlighed:
- minlæring.dk
- Engram, Engram Basis, Engram Grundforløb
- Do it, write
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror
I dette forløb arbejder vi med genren horror i både litteratur og film. Hvorfor fascinerer genren, når den går ud på at skræmme modtageren? I forløbet fokuseres der endvidere på forfatteren Stephen King. Her arbejdes der med horror-elementer og kendetegn.
Omfang: ca. 15 %
Kernestof:
Stephen King:
"The Boogey Man", 1973 (short story)
"Cujo" (uddrag), 1982 (roman)
"Why We Crave Horror Movies?", 1981 (essay)
"Why are things creepy?", Michael Stevens, 2013 (video essay)
"The Landlady", Roald Dahl, 1959 (short story)
"The Shining", Stanley Kubrick, 1980 (film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Imprisonment
Forløb med fokus på hvad fængsling og straf gør ved det enkelte menneske med primært fokus på amerikanske fængsler og fanger. Forløbet har haft fokus på værklæsning og dokumentar.
Omfang: ca. 20 %
Kernestof:
"Rita Hayworth and Shawshank Redemption", Stephen King, Viking Press, 1982 (Værklæsning)
"Understanding the Criminal Justice System", prisonfellowship.org, 2022 (artikel)
"Behind Bars", Louis Theroux, BBC, 2008 (Dokumentar)
"Am I Not Human - A Call for Human Justice Reform", Marlon Peterson, TED Talk, 2016
Supplerende stof:
"Miami Mega-Jail", Louis Theroux, BBC, 2011 (Dokumentar)
"The Shawshank Redmeption", Frank Darabont, 1995 (Film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spectators
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
LOVE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Postmodernism and other isms (Eksamen)
I dette forløb ses der nærmere på postmodernisme i en litteratur-historisk kontekst. Eleverne får kendskab til de træk der gør sig gældende i den postmoderne litteratur med primært fokus på amerikansk og britisk. Hvilken attitude har de postmoderne forfattere overfor den verden de lever i?
Samtidig bliver eleverne gjort bekendt med forskellige andre litterære perioder indenfor britisk og amerikansk historie. Her er tale om the Elizabethan Period, Romanticism og Modernism.
Tekster:
Gitte Vest Barkholt et. al., "A Short History of Literature in English", Systime 2011
- Kapitel 6 "Post-Modernism - late 20th century till today" side 79-87
- Julian Barnes, "East Wind", 2008 (short story)
- Ali Smith, "Erosive", 2003 (short story)
- Steve Finbow, "This is and Probably Will Be The History of The World, 2006 (short story)
- Paul Auster, "Auggie Wren's Christmas Story", 1990 (short story)
Supplerende stof:
- Bret Easton Ellis, "American Psycho", uddrag 1991
- Margret Atwood, "Happy Endings", 1983
- "Fight Club", David Fincher 1999 (Film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Multicultural Britain (Eksamen)
Et forløb med fokus på Storbritannien som et multikulturelt samfund. Det primære fokus i dette forløb er på immigranter fra ikke-vestlige land i England og de kultursammenstød der kan forekomme. Endvidere kort fokus på lingua franca og MLE.
Kernestof:
- "I Feel Like A Stranger Where I Live", 2013, Jane Kelly (artikel)
- "Why did Multiculturalism become a dirty word? I made who I am", 2010, Anuska Asthana (artikel)
- "My Son The Fanatic", 1994, Hanif Kureshi (short story)
- "We're Not Jews", 1995, Hanif Kureshi (short story)
- "The White Man's Burden", 1899, Rudyard Kipling (digt)
- "The Children of Windrush", Amelia Gentleman, 2015 (artikel)
- "East is East", Damien O'Donnell, 1999 (film)
Supplerende stof:
- "Brexit, World War II And Britain’s Identity Crisis" AJplus, 2019 (nyhedsrapportage)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909787309",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909787309",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909787309"
}