Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lars Løgi Bastholm, Leif Thyge Hansen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Det Antikke Grækenland
Titel 2 2. Romerriget
Titel 3 3. Besættelsen inkl. DHO
Titel 4 4. Vikingetiden
Titel 5 5. Tidlig Globalisering og Danmarks Vestindiske
Titel 6 6. Grønland
Titel 7 7. Holocaust og andre folkedrab
Titel 8 8. Kort intro til 3.g
Titel 9 9. 1.verdenskrig (Den store krig)
Titel 10 10. 60erne - kold krig, velfærdsstat og ungdom
Titel 11 11. Revolutioner
Titel 12 12. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Det Antikke Grækenland

Det Antikke Grækenland
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 44
Slut: Uge 50
Antal Lektioner: 10
Indhold
Kernestof
Vores Verdenshistorie af Peter Frederiksen mfl. Side 22-25, 26-28, 29-32, 33-37, 37-41, 43-47
Artikler
”Homer, Sofokles og Thukydid viser, hvor grænsen for den politiske leders magt går i en nødsituation” Essay af Christian Dahl, af 8. april 2020, bragt i information er lektor i litteraturvidenskab ved Københavns Universitet og blandt andet forfatter til bogen ’Tragedie og bystat’
Tekster
HOMER OM SYGDOM SOM GUDERNES STRAF og THUKIDID OM PESTEN I ATHEN blev grundigt analyseret
Samt diverse kilder fra Vordens Verdenshistorie
Dokumentar
Sandheden om Athens Demokrati afsnit 1 og 2, 49 minutter, DRKultur, 2011
Supplerende
Kunst: "Athen med Akropolis" af Leo van Klenze (1784 – 1864).
New York-kouros
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Efter en kort introduktion til faget historie i gymnasiet blev følgende temaer vendt:
Hvorfor antikken? – Grundlæggende Kildekritik -  Den græske Bystat – Perserkrigene – Athens Demokrati (?) og andre styreformer – Græsk historieskrivning (Homer og Thukidid)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Romerriget

2. Romerriget
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 1 2023
Slut: Uge 12 2023
Antal Lektioner: 14
Indhold
Kernestof
Vores Verdenshistorie af Peter Frederiksen mfl. Side 48, 55, 57-61, 62-67, 68-73, 74-76, 78-80, 81-84
https://denstoredanske.lex.dk/Clientela-systemet?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1MCrBhAoEiwAC2d64e7Lc9Yuv9ZfzjRkmkWrqkc7nPT95R4NPKvPiSMqx-HBIuAJa9KhwBoCKCoQAvD_BwE
”Fortiden er ikke død, den er ikke engang fortid endnu” I Uddrag. Kreditering: Karen Steller Bjerregaard, Hvidovre Gymnasium & HF, i samarbejde med CFU
Metode til at se spilefilm med historiefagligt perspektiv:
Historie i film  (Peter Brunbech) https://www.youtube.com/watch?v=35RULZCeymc&list=PLpAHCzfyw21L18oG5ZZAyz1Yop_2JuV-b&index=9&ab_channel=HistorieLab
Spillefilm & kollektiv historiebevidsthed Peter Brunbech https://www.youtube.com/watch?v=IH7j4AVSixs&list=PLpAHCzfyw21L18oG5ZZAyz1Yop_2JuV-b&index=11&ab_channel=HistorieLab
Gladiator, 2000, Ridley Scott
Artikler
Tekster
kilde 9 og 10 og 13 og 14 og 15
Dokumentar
Supplerende
Statuer: Augustus fra Prima Porta, Spydbæreren fra Pompei, Marcus Aurelius-rytterstatuen, Rytterstatuen af Frederik VII
Kunst: Alexandermosaikken
Physical: 100 | Sneak Peek | Netflix - https://www.youtube.com/watch?v=zqEIa7LaorA&ab_channel=NetflixAsia
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Det antikke Grækenlands arv til Romerriget. Historiebrug i dag og i Romerriget. Udarbejdelse af problemformulering med problemstillinger fordelt taksonomisk. Oversigt over Romerrigets fremkomst, udvikling og fald. Republik, kejserdømme og styreformer. Klientsystemet.  Romersk kunst med den græske som forbillede. Romersk byggekunst og arkitektur. Slavens rolle. Kvindes rolle. Edward Gibbons og John Browns syn på Romerrigets fald.
Til sidst et større projektarbejde med udgangspunkt i Gladiator-filmen fra 2000. Grupperne havde fokus på: Commodus, Aurelius, hærføreren i Romerriget, Romerrigets geografiske helhed, det politiske system, dagligliv og religion og til sidst selvfølgelige selve gladiator-systemet.  
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Besættelsen inkl. DHO

3. Besættelsen inkl. DHO
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 12 2023
Slut: Uge 21 2023
Antal Lektioner: 12 + to dages studietur til København + DHO lektioner
Indhold
Kernestof
Grundbog til Danmarkshistorien, 2010, af Peter Frederiksen mfl., side 182-197.
https://vejeikrig.dk/historiske-temaer/
https://vejeikrig.dk/source-index/
Artikler
Tekster
Alle kilder, både tekster, fotografier og videoer, blev selv udvalgt af de syv grupper for henholdsvis hver deres personhttps://vejeikrig.dk/
Dokumentar
Supplerende
https://www.youtube.com/watch?v=RsKKmscsjYs&ab_channel=NordiskFilm%2B
Faglige mål fra vejeikrig.dk
Veje i krig opfylder de faglige mål:
• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Veje i krig berører kernestofområderne:
• Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Politiske og sociale revolutioner
• Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Historiebrug og -formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Efter en kort introduktion af Danmarks udvikling op til anden verdenskrig, kiggede vi kort på hvordan danske spillefilm med udgangspunkt i anden verdenskrig har set ud.
Derefter var undervisningen i næsten 10 lektioner med udgangspunkt i Rigsarkivets Interaktive Tekst og Kilde-univers: vejeikrig.dk. Klassen var delt i syv gruppe, hver gruppe fik en historisk person fra hjemmesiden og til sidst blev der fremlagt foran hele klassen.
1. Inge Stoppe – Beskyldt for stikkeri
2. Helge Milo – Modstandsmand i Churchill Gruppen
3. Helga Toftdahl – Fik barn med tysk soldat
4. Jørgen Jespersen – Modstandsmand i BOPA
5. Alvilda Møller – Aktiv kommunist
6. Svend Jensen – Går i tysk militær tjeneste
7. Bent Ibsen – NSU’er og nazistisk partisoldat
Studietur i København: Frihedsmusseet, byvandring, Christiansborg og Thorvaldsens Museum.
Forløbet gik til sidst over i DHO’en, hvor alle elever lavede en innovativ DHO med forskellige kreative produkter.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Vikingetiden

4. Vikingetiden
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 35 2023
Slut: Uge 41 2023
Antal Lektioner: 12
Indhold
Kernestof
Harding Sørensen, Carl og Esben: Danmark i vikingetiden, 4. oplag, 1979, Nordisk Forlag, side 9-14.
iBog – Bryld, Carl-Johan: Danmark – tider, Systime, 2017, SIDE-ID 191, 192, 129, 704, 131, 238.
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, 1. udgave, 2008, side 33-36 + Frederiksen, Peter: Grundbog til Danmarkshistorien, 1. udgave, Systime, 2006, side 32-35
Iversen, Kristian og Pedersen, Ulla: Danmarks historie – Mellem erindring og glemsel, 1. udgave, Columbus, 2014, side 34-53.
Artikler
Uddrag af https://emu.dk/stx/historie/historiebrug/fortiden-er-ikke-doed-den-er-ikke-engang-fortid-endnu
”De britiske spor efter vikingerne”, Kristeligt Dagblad Mandag 17. marts 2014
”Vikinger var allierede med jøder og muslimer”, Kristeligt Dagblad Mandag 7. oktober 2013
” Wokinger og værdikrigere”, Weekendavisen, 30. juni 2023, Emil Leth Beiter
Tekster
Den grusomme og troløse kong Svend Tveskæg og Den kristne ridder kong Svend Tveskæg – Matsen og Petersen, Vikinger – Indsigt og udsyn, 2006, Systime, side 192-193
Kong Knuds livs og gerninger, iBog – Bryld, Carl-Johan: Danmark – tider, Systime, 2017, SIDE-ID p330
Dokumentar
Historien om Danmark – Vikingetiden (DR1, 2017)
Gåden om Danmarks første Konger: ”Haralds Spin” og ”På Sporet af Thyra”, to episoder, (DR1, 2021)
Supplerende
https://www.facebook.com/watch/?v=289547659633977
https://www.instagram.com/p/CxnPepeIUB-/
https://www.tv2nord.dk/nordjylland/mandlig-direktoer-stikker-hovedet-ind-i-hvepsebo-goer-op-med-myte-om-sagnomspundne-kvinder
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Ud fra elevernes egne erindringer omkring vikinger, startede vi med en introduktion til historiebrug.
Dokumentarer og tekster fra kernestof (se ovenover) blev løbende gennemgået for at give en faglig baggrund omkring vikingetidens forhold. Blandt andet brug til en diskussion om tidlig statsdannelse i Danmark.
Kilder omkring forskellige konger fra den sene-vikingetid blev gennemgået med en genopfriskning af klassisk kildekritik. Kildekritik indgik også i en diskussion om de kilder, historiske og arkæologiske, som vi bygger vores antagelser på.
Ud fra to artikler øvede vi de taksonomiske niveauer og i at stille de gode historiskfaglige spørgsmål. Dette faldt sammen med et FF3 forløb, hvor der blev introduceret teori om synkron og diakron historiografi.  Det ellers gennemgående teori i dette forløb var ERINDRING – hvordan husker vi vores fortid forskelligt. Herunder diskuterede vi nutidens syn på køn i vikingetiden.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Tidlig Globalisering og Danmarks Vestindiske

5. Tidlig Globalisering og Danmarks Vestindiske Kolonier (og FF3)
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 44 2023
Slut:  Uge 06 2024
Antal Lektioner: 7 til Tidlig Globalisering og 12 til Danmarks Vestindiske Kolonier (og 3 til FF3)
Indhold
Kernestof
Vores Verdenshistorie 2 af Peter Frederiksen mfl. Side 14-16, 17-20, 20-22, 23-40, 53-56,  56-60
Vores Danmarkshistorie af Peter Frederiksen mfl. Side 117-123,
Viften, 2023, Spillefilm.
Artikler
” MARCO POLO I EVENTYRLAND” fra historienet.dk, 2017/2021
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-danske-koloniudstilling-i-tivoli-1905
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/debatten-om-en-officiel-undskyldning-for-slaveriet-i-dansk-vestindien-1998
Tekster
Diverse kilder FRA VORRES VERDENSHISTORIE 2
Falsk kilde lavet af LLB med CHATGPT: Christopher Columbus skrev i 1489 "Prima che me ne andassi", som betyder "Før jeg drog af sted". Teksten findes i dag  på biblioteket La biblioteca Inesistente i byen Città Imbrogliata. Oversættelsen er lavet af journalist og Spanien-historiker Sigurd Finnsen, 1931. ”
Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
Pastor John P. Knox om kristendommens indflydelse på oprøret i 1848 (skrevet i 1952).
Sophie Petersen om Peter von Scholten (skrevet i 1946).
Sophie Petersen om årsagerne til afskaffelsen af slaveriet (skrevet i 1946).
Dokumentar
https://www.youtube.com/watch?v=xTLIAm1ZY5c&ab_channel=KulturcentretASSISTENS
Supplerende
Jacob Taarnhøj - Comedy Aid 2018
https://www.youtube.com/watch?v=ELOPwKqwOdo&t=45s&ab_channel=JacobTaarnh%C3%B8j
Sid Meiers Colonization, Computerspil fra 1994
Diverse billeder af skive til fragt af slavegjorte, lænker til slavegjorte, brændemærker osv.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/viften-1?sub-page=undefined
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/viften-0
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Tidlig globalisering:
Europas første opdagelsesrejsende, Marco Polo, fokus på Portugal og Spanien.
Columbus første rejser til Amerika med inddragelse af falsk chatbot-generet kilde til at pointerer kildekritiske overvejelser.
Globalisering som udtryk og betydning for Europa og omverden.
Historiebrug i bilreklamer, computerspil mm.
Handelskompagniernes betydning.
Merkantalisme, trekantshandel (i næste forløb kaldte vi det transatlantisk slavehandel) og etno-/euro-centrisk historieskrivning.
Danmarks vestindiske kolonier:
Trekantshandel kontra transatlantisk slavehandel. Slaveriets historie.
Slave kontra slavegjort. De slavegjortes forhold. Dansk lovgivning.
Længere projekt arbejde med spillefilmen Viften fra 2023. Diskussion om aktør/stuktur. Historiebrug. Historiografisk analyse.
Skulpturanalyse af ”Freedom” ved Eigtveds Pakhus
Koloni-udstilling i Tivoli 1905 – Post-kolonialisme.
Diskussion om undskyldning til nulevende efterkommere af slavegjorte på de tidligere danske kolonier.
Indhold
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Grønland

Grønland
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 07 2024
Slut: Uge 18 2024
Antal Lektioner: 14
Indhold
Kernestof
Podcast: 3. De første: Det tusinde år gamle spæk - https://natmus.dk/vorestid/podcast-kurs-mod-nord/
Grønland før den danske kolonisering https://groenland.systime.dk/?id=180#c338
Augustesen og Hansen: "Det moderne Grønland", his2rie, Frydenlund, 2011, side 8-15, 16-33,
Erindringer, historiebevidsthed og mindesmærker, Fra https://www.levendegronland.dk/da/historie/erindringer/
Erindringshistorie, Fra < https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=232
Mindesmærker, fra https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=212
Grønlandsmonumentet, fra https://www.facebook.com/ugensskulptur/posts/2150120961694780/ og https://christianshavnskvarter.dk/2019/02/inuit-nutaat-paa-christianshavns-torv/
Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansker-statue-overmalet-og-udsat-haervaerk-i-groenland-flere-vil-have-den-revet-ned
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandt-groenlaendere-det-er-en-superfed-maade
Tekster
Erik den Rødes saga: Eiríks saga rauða (Þorfinns saga karlefnis)
Hans Egedes syn på Grønlændere Fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-5/
Uddrag af instruxen (kolonistyrets ’grundlov’) 1782 af den Kongelige Grønlandske Handel (KGH)
Tredje Mosebog, kapitel 19, vers 26-31, Det Gamle Testamente.
Dokumentar
Dr1, 2022, Historien om Grønland og Danmark afsnit ”Mødet” ( 1 ) og ”Et lukket land” (3)
Supplerende
https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
UDDRAG FRA Saqqaq (Vestgrønland og Østgrønland 2500-800 f.v.t): https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=142&fbclid=IwAR33zlS6WoGJji4qMGoL6x5GOgkfVl2MBT4yuaAohO2wVWGGuHvBYbSeb3M&loopRedirect=1
https://www.facebook.com/nationalmuseet/posts/pfbid035qKcGpun447AnxfGgGHk27MszEcrEu4B9wRyQwAh9Zu1hjbR4qoV6LchaJjSxcLcl
”Det er Knud som er død”, Tom Kristensens mindedigt
Sume - Sumut (1973) [Full Album]
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Da klassen skulle til en flot studietur (i dansk og biologi/naturgeografi) til Grønland fik de et længere forløb med fokus på netop Grønland. Hele forløbet havde fokus på forholdet mellem Danmark og Grønland og især Grønlændernes egen historiske / kollektive erindring.
Før Inuit havde vi fokus på Saqqaq i Vestgrønland og førhistoriske kilder.
Nordboerne, Erik den Røde og det første skandinaviske møde med Grønland.
Derefter et spring op til Hans Egede og koloniseringen og indførelse af kristendom. Hans Egede syn på Inuit og Inuit syn på danskerne. Meget fokus på danskernes intention med Grønland.
Knud Rasmussen blev overvejet som dansk/grønlandsk eller grønlandsk/dansk som et brud på kolonitiden med klare skæl mellem Danmark og Grønland.
Derefter sprang vi til nærmeste nutid og diskuterede Grønlændernes erindring af deres egen historie og især forholdet til Danmark. Især gennem mindesmærker, musik og tatoveringer.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Holocaust og andre folkedrab

Holocaust og andre folkedrab
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 19 2024
Slut: Uge 23 2024
Antal Lektioner: 4
Indhold
Kernestof
1. Folkedrabets århundrede fra https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130&loopRedirect=1
og
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
Artikler
Tekster
FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab (1948)
fra
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
Uddrag af Dansk Vestindien Dansk kapitalismes blodige begyndelse fra https://marxist.dk/artikler/historie/5758-dansk-vestindien-dansk-kapitalismes-blodige-begyndelse.html
https://knr.gl/da/nyheder/forsker-om-spiralskandalen-vi-boer-betragte-det-som-folkemord
Dokumentar
Supplerende
Uddrag af Læreplanen for STX Historie A 2022
Fire podcasts der blev nævnt men ikke hørt:
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2021/erdogan-og-det-armenske-folkemord-11032115362
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-wannsee-konferencen-historiens-mest-fatale-moede-11032315042
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-rwanda-verdens-hurtigste-folkemord-11032315182
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/kampen-om-historien-usa-s-glemte-folkemord-11032415202
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/opraab-fra-sudan-vi-staar-over-et-nyt-folkedrab-der-bringer-mindelser-om-rwanda
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Arbejdsformer
Tavleundervisning. Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Fokuspunkter
Kort forløb hvor folkemord/-drab blev introduceret, hvorefter der blev diskuteret om Danmark havde udført sådanne og om der foregik nogle lige nu (juni 2024).
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Kort intro til 3.g

Kildekritik - problemstillinger - og det at forstå historien på dens egne præmisser. (og vende sig til den nye historielærer)

Faglige mål:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. 1.verdenskrig (Den store krig)

1. verdenskrig og hvordan historien forandrer sig. Optakten til 1. verdenskrig og det "uskyldstab" krigen var.

Fokus på soldaterliv ved fronten samt hjemmefronten.

Inklusiv prøveeksamen.

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. 60erne - kold krig, velfærdsstat og ungdom

Hvordan påvirkede den kolde krig Danmark og velfærdsstaten fra efter 2. verdenskrig og til 1970erne.

Vi arbejdede med kvindefrigørelse, velfærdsstaten, den kolde krig set fra DK's synsvinkel, besøg på REGAN-Vest samt om Berlinmuren og dens fald.

Inklusiv prøveeksamen.

Faglige mål:
-  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Revolutioner

Hvad er en revolution, hvordan og hvorfor laver man en revolution?

Vi arbejdede med den amerikanske og den russiske revolution, hvorefter eleverne fordybede sig i "deres egen" revolution. Eleverne arbejde med følgende revolutioner, som de fremlagde i mindre grupper:

1) Anne Louise + Marie L: Arabisk forår
2) Bassel: Franske revolution
3) Fie: Kønskampen
4) Marie T + Nadia: Metoo
5) Caroline + Lili: Smartphones
6) Christian: Hamas
7) Sarah F: Grundloven 1849
8) Svend: Amerikanske revolution
9) Ellen + Sarah M: Homoseksualitet
10) Lauge: Korea 1960erne
11) Nikolaj: Arabisk forår
12) Kathrine + Laura: Prævention
13) Simon: Kulturrevolution 1960erne - USA
14) Thomas: Ungdomsoprøret
15) Robert: Russiske revolution
16) Mathilde + Nanna: Ungdomsoprøret
17) Danny: Cubanske revolution
18) Zoe: Russiske revolution

Faglige mål:

- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden


Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12. Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer