Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Benny Bak Larsen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Vikingetiden
Titel 3 Konsekvenser af den tyske besættelse
Titel 4 Imperiernes tid - det britiske imperium
Titel 5 Nazitysklands imperium
Titel 6 Palæstina-Israel konflikten
Titel 7 Atomfrygt
Titel 8 Det sovjetiske samfund og Tjernobyl
Titel 9 Vietnamkrigen
Titel 10 Folkedrab i Rwanda
Titel 11 Kampen mod terror
Titel 12 Første Verdenskrig
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Vi ser på det styreformer i det antikke samfund, dvs. fra ca. 500 f.v.t. til 500 e.v.t.

Faglige mål:

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetiden

Hvordan har vikingetiden påvirket eftertiden? Hvilken forståelse har vi af vikingetiden idag?

Vi skal se på vikingetiden. Målet er, udover at finde ud af, hvad der skete, at finde ud af, hvordan vikingetiden er blevet forstået i eftertiden.

Vi bruger primært hjemmesiden danmarkshistorien.dk

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof:
-  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Konsekvenser af den tyske besættelse

Hvilken betydning havde besættelsestiden for den danske befolkning?


Dette forløb er en del af FF2 (DHO).

I historie vil vi primært bruge de to hjemmesider "Danmarkshistorien.dk" samt "Veje i Krig". I inddeles i grupper og hver gruppe skal beskæftige sig med en af personerne fra "Veje i krig", der omhandler skæbner fra besættelsen og som alle står over for en række valg, de skal træffe. Dernæst skal I vælge en af tre mulige opgaver, der omhandler nogle af de problemstillinger man stod med under besættelsen.

Det hele afsluttes med en individuel skriftlig opgave med mundtligt forsvar.

Kompetencer i fokus:

At kunne udvælge og bearbejde relevant
baggrundsstof til besvarelse af en flerfaglig
problemstilling.
› At kunne udarbejde en opgave som
opfylder formalia.
› At kunne skrive klart, sammenhængende
og nuanceret i et korrekt sprog.
› At kunne præsentere et koncentrat af en
større opgave mundtligt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vietnamkrigen

I dette forløb ser vi på Vietnamkrigen - vi sætter det ind i en ramme af afkoloniseringshistorie samt Den Kolde Krigs historie.

I vil lære om Vietnam som koloni, Frankrig som kolonimagt og USA som aktør under den Kolde Krig.

I vil arbejde med at stille spørgsmål til historien, således en del af timerne kommer til at handle om elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kampen mod terror

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer