Brønderslev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Brønderslev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Benny Bak Larsen
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Vikingetiden
Titel 3
Konsekvenser af den tyske besættelse
Titel 4
Imperiernes tid - det britiske imperium
Titel 5
Nazitysklands imperium
Titel 6
Palæstina-Israel konflikten
Titel 7
Atomfrygt
Titel 8
Det sovjetiske samfund og Tjernobyl
Titel 9
Vietnamkrigen
Titel 10
Folkedrab i Rwanda
Titel 11
Kampen mod terror
Titel 12
Første Verdenskrig
Titel 13
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Vi ser på det styreformer i det antikke samfund, dvs. fra ca. 500 f.v.t. til 500 e.v.t.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
Frederiksen, P. (2019): "Vores Verdenshistorie", bd. 1. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 51-71, 81-84
Da demokratiet blev opfundet og genopfundet.pdf
Afsnit
Julius Cæsars vej til magten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetiden
Hvordan har vikingetiden påvirket eftertiden? Hvilken forståelse har vi af vikingetiden idag?
Vi skal se på vikingetiden. Målet er, udover at finde ud af, hvad der skete, at finde ud af, hvordan vikingetiden er blevet forstået i eftertiden.
Vi bruger primært hjemmesiden
danmarkshistorien.dk
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Indhold
Kernestof:
Miniforedrag - Danernes oprindelse ifølge de skriftlige kilder
Vikingetiden, ca. 800-1050 – Danmarkshistorien | Lex
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
2. Kongelig politik
Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo
Oplæg historie mandag.docx
Krig og tro
Arkæologer om kvindelig vikingekriger Slå koldt vand i blodet!.pdf
Var denne kvinde en vikingekriger.pdf
danmarkshistorien.dk
Vikingeboom på film
Vikingernes virkelige verden
Vikingetiden.pptx
Arbejdsark Vikingetro.docx Krig og tro
Widukind og Adam af Bremen.pdf
Vikingerne i England, 793-1066
Vikingetogter i England 793-896
Erobringstogter til England 991-1016
Knud den Store, ca. 995-1035
Knud den Stores brev til det engelske folk 1019-1020
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Konsekvenser af den tyske besættelse
Hvilken betydning havde besættelsestiden for den danske befolkning?
Dette forløb er en del af FF2 (DHO).
I historie vil vi primært bruge de to hjemmesider "Danmarkshistorien.dk" samt "Veje i Krig". I inddeles i grupper og hver gruppe skal beskæftige sig med en af personerne fra "Veje i krig", der omhandler skæbner fra besættelsen og som alle står over for en række valg, de skal træffe. Dernæst skal I vælge en af tre mulige opgaver, der omhandler nogle af de problemstillinger man stod med under besættelsen.
Det hele afsluttes med en individuel skriftlig opgave med mundtligt forsvar.
Kompetencer i fokus:
At kunne udvælge og bearbejde relevant
baggrundsstof til besvarelse af en flerfaglig
problemstilling.
› At kunne udarbejde en opgave som
opfylder formalia.
› At kunne skrive klart, sammenhængende
og nuanceret i et korrekt sprog.
› At kunne præsentere et koncentrat af en
større opgave mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Historiske temaer | Veje i Krig
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Kildekritiske redskaber
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Imperiernes tid - det britiske imperium
Vi ser på det Britiske Imperium og hvordan det har udviklet sig gennem tiden.
Indhold
Kernestof:
Slaver havde gavn af slaveriet: Nyt pensum om USAs fortid møder voldsom kritik. DR.DK 26.07.2023
Frederiksen, P. (2019): "Vores Verdenshistorie", Bd. 2. Kbh.:Forlaget Columbus; sider: 165-193
Arbejdsseddel 1.docx
Kolonier og kul gjorde, at det økonomiske _big bang_ fandt sted i England og ikke i Kina.docx
Britiskheden har været under afvikling, siden kolonierne sagde farvel og tak
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nazitysklands imperium
Indhold
Kernestof:
Hitler angriber mod øst ( 1 )
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 60-61, 74-89
Vores Verdenhistorie bd. 3.pdf
pp2.pdf
Arbejdsark kilder til nazismens ideologi.docx
Arbejdsark nazismens ideologi.docx
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
Wannsee-konferencen
Hverdagen i Auschwitz
Begrebet Holocaust
Holocaust.pptx
Kilde: De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss
Nyankommen i Auschwitz
flugten fra auschwitz kap6.pdf
Informationssøgning 2.G LJ 2023.pptx
ArbejdsarkTilKildekritik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Palæstina-Israel konflikten
Indhold
Kernestof:
Palæstina-Israel konflikten.pdf
Jerichow, A. (2009): "Mellemøstkonflikter". Kbh.: Gyldendal; sider: 61-88
Arbejdsark 1.docx
Seksdageskrigen.docx
ISPA.pdf
the palestinian charter.htm
Peace Treaty between Israel and Egypt - 26 March 1979 (Historical Text)
OSLO-AFTALEN 1993.docx
Arbejdsark 2.docx
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 127-133
Fra varm til kold krig.pdf
Arbejdsark 1 - Atomfrygt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Atomfrygt
Den Kolde Krig og frygten for atombomben.
Indhold
Kernestof:
Fra varm til kold krig.pdf
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 134-138
Arbejdsark 2 - Atomfrygt.docx
Civilforsvaret i Danmark under den kolde krig, 1949-1989
Civilforsvarets oplysningsvirksomhed under den kolde krig, 1949-1989
Pjecen "Hvis Krigen Kommer" fra Statsministeriet, 1962
atomfrygtpp1.pdf
1a-Gym-Historie_Final.pdf
Natos dobbeltbeslutning om atomvåben, 12. december 1979
Atomfrygt.pptx
Læs s. 28-31: Regan Vest Hvis krigen kommer Dansk.pdf
Demokratiet-kan-blive-taber-i-ny-kold-krig.pdf
Obama-raadgiver-Vi-er-tilbage-i-en-slags-kold-stormagtskrig-af-Philip-Flores-23-februar-2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det sovjetiske samfund og Tjernobyl
Indhold
Kernestof:
33 år efter Tjernobyl strømmer hviderussiske børn fortsat på hospitalet.docx
Tjernobyl og Sovjetunionen.pptx
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 62-73, 213-230
Debat: Den Russiske Revolution var et moderniseringsprojekt båret frem af religiøst håb
Debat: Lad os overlade tungsindet til gamle venstrefløjskoryfæer og lave vores egen revolution
Leder: På 100-årsdagen for Lenins revolution: Søg en utopi, der ikke er livsfarlig
Debat: Man laver ikke bare en revolution
Oktoberrevolutionen passer dårligt ind i Putins fortælling om Rusland
Arbejdsark 1.docx
Putin Lenin er en kommunistisk helgen.docx
Arbejdsark 2.docx
Fenger-Grøndahl, M. (2022): Tjernobyl-ulykken, Faktalink 2022
Tjernobyl-ulykken _ faktalink.pdf
Arbejdsark 3.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vietnamkrigen
I dette forløb ser vi på Vietnamkrigen - vi sætter det ind i en ramme af afkoloniseringshistorie samt Den Kolde Krigs historie.
I vil lære om Vietnam som koloni, Frankrig som kolonimagt og USA som aktør under den Kolde Krig.
I vil arbejde med at stille spørgsmål til historien, således en del af timerne kommer til at handle om elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
USA trak sig ud af Vietnam, men krigen fortsatte i to år.pdf
Bakspejl | Den jyske Vietnamveteran 2:3 - "You goddamn squareheads!"; | DR LYD
Frederiksen, Peter: Vietnam fra drage til tiger, Systime, 1996; sider: 23-29, 41-45, 53-56, 62, 71-75, 78-81, 94-97, 103-107
Krigsmål som motivation for soldaten? En undersøgelse af de amerikanske soldaters tilslutning til regeringens officielle mål for krigen i Vietnam
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Folkedrab i Rwanda
Indhold
Kernestof:
Hvad er folkedrab?
Doc.1 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide.pdf
FN-rapport: Rimelig mistanke om, at Israel har begået folkedrabslignende handlinger i Gaza - Israel afviser
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Genocidewatch
Kolonihistoriske årsager
Krav om magtdeling
Økonomisk nedtur
Flygtninge
Attentat, hadekampagne og massakrer
Opération Turquoise
En dansker i helvede
Gerningsmænd fra folkedrabet i Rwanda
Hotel Rwanda.docx
Glem din fortid som hutu eller tutsi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kampen mod terror
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 258-262
Fukuyama & Huntington.pdf
Statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) nytårstale, 1. januar 2002
Danmark i krig 1991-2011
Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse
DRTV - Armadillo
Kritik af krigsindsats påvirker veteraner: ’Det gør altså ondt at høre, hvis man har mistet sine ben i Afghanistan’
Afghanistan-veteranen Anne er træt af at blive stillet ét spørgsmål igen og igen_ _Jeg er ikke et offer_ - Altinget - Alt om politik_ altinget.dk.pdf
Når krig gør ondt – En veterans historie - Folk og Sikkerhed
Sikkerhed og udviklingspolitik efter 2001
Udtalelse af statsminister Poul Nyrup Rasmussen i anledning af terrorangrebet på USA 11. september 2001
Krigen i Afghanistan - den danske indsats
Afghanistan, Globalis
SECURITY COUNCIL UNANIMOUSLY ADOPTS WIDE-RANGING ANTI-TERRORISM RESOLUTION; CALLS FOR SUPPRESSING FINANCING, IMPROVING INTERNATIONAL COOPERATION | Meetings Coverage and Press Releases
20012 B37 som fremsat.pdf
Resolution 1386 (2001) /
Al-Qaeda, globalis.dk
President Delivers State of the Union Address
al-Qaeda - Terrornetværkets historie og udbredelse - Lex
Terrorlove og Muhammed-krise, 2001-2006
Den danske deltagelse i Irak-krigen, 2003-2007
Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
The Hurt Locker
FN resolution 1441.pdf
Krigen i Irak var for Danmark præget af skandaler, kontroverser og et tvivlsomt grundlag for at deltage.docx
Resolution 1441 (2002) /
S_RES_1441(2002)-EN (1).pdf
Irak - globalis.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
1913_ Året før stormen _ Kristeligt Dagblad.pdf
Frederiksen, P. (2020): "Vores Verdenshistorie"", bd. 3. Kbh.: Forlaget Columbus; sider: 29-37, 40-42, 46-47
Første Verdenskrig lever endnu.docx
1914 - sommeren, da diplomatiet svigtede.docx
Arbejdsark 12022025.docx
Britisk menig og tysk sekondløjtnant ved Somme .docx
Skyttegrave, denstorekrig1914-1918.dk
Kørt fast i pløret, DR 2009
Under Slaget ved Somme blev skyttegrave blev symbolet på civilisationens sammenbrud.docx
Den grusomme sandhed, DR 2009
Erindringen om krigen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Kronologiforløb 3b HI.docx
Spørgsmål 16+17+18 Det Tredje Rige.pdf
EMU-materiale historie - april 2018.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910737835", "T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910737835", "H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910737835" }