Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Lasse Grønborg
|
Hold
|
2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grækenland
Dette forløb omhandler Grækenland i antikken, hvor der er fokus på demokratiet i Athen og borgernes rolle deri. Derudover er der også fokus på Athens parløb med Sparta om hvem der er den største bystat.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende kilder:
Herodot om oraklet i Delfi
Perikles` gravtale
Athenernes statsforfatning
Thukydid om at føre krig
Thukydid om pesten i Athen
Alle kilder er taget fra Peter Frederiksens "Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Romerriget
I forløbet om Romerriget har der været fokus på dets opståen og fald. Vi har undervejs fokuseret på styreformer, hverdagen, hæren, kvinderne, kunst og kultur.
Vi har arbejdet med følgende kilder:
Joachim B. Olsen om Danmark og Romerriget
Polyb om Roms forfatning
Livius om retfærdig krig
Kejser Augustus: Mine bedrifter
Augustin om gladiatorkamp.
Kilderne er taget fra Peter Frederiksen "Vores verdenshistorie 1", Columbus, 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Middelalderen
I forløbet om middelalderen har der været fokus på periodens udvikling og kirkens rolle i samfundet samt følgende begreber, feudalismen, vasalforholdet, gejstlige og verdslige og korstoge.
Vi har arbejdet med følgende kilder:
Gregor om kirkens frigivelse af skat.
Eksempler på troskabseder
Giovanni Boccaccio: Den dødbringende sots rasen i Firenze 1348.
Det medicinske fakultet om pesten
Urban 2. kalder til korstog
Skøder og testamenter efterladt af korsfarere
Anonym beskrivelse af Jerusalems erobring
Europa 1000 - 1300
Alle kilder er fra Peter Frederiksens bog "Vores Verdenshistorie 1", Columbus 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vores verdenshistorie 1, Peter Frederiksen, Columbus, 2022; sider: 118-139, 141-150
-
1c vores verdenshistorie 118-123.docx
-
1c 200323.docx
-
2c 150823.docx
-
Overblik - Verdenshistorie i korte træk. 1. udg., 3. oplag; sider: 120-128
-
Spørgsmål til tidlig Middelalder.docx
-
Vasalforholdet i middelalderen.docx
-
Pest_nyeste_udgave.pdf
-
2c historisk metode.docx
-
Høj- og senmiddealder.docx
-
Kvinder i middelalderen, 1050-1536
-
Kirker i Danmark, ca. 850-1250
-
Landbrug handel og kønsroller.docx
-
Working...
-
"Rosens navn", Jean-Jacques Annaud, Constantin Films. 1986,
-
Spørgsmål til Rosens navn.docx
-
2c 241123.docx
-
historie 241123.pdf
-
2c 5 time 2411.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
2 verdenskrig og Danmark
Vi har i dette forløb arbejdet med Danmark i årerne op til beskæftigelsen såvel som hvad der skete i de år hvor Danmark var besat. Her har vi set dokumentaren med ret til at dræbe, der omhandlede stikkerlikvideringer og retfærdigheden deri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den industrielle revolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Renæssancen
I forløbet renæssancen har eleverne arbejdet perioden og hvorvidt der er tale om brud, periodisering eller kontinuitet. De har arbejdet med menneskets rolle i samfundet, humanismen, kirkens rolle i samfundet, Medici familien, kunst og kultur, reformationen og Martin Luther.
Vi har arbejdet med følgende kilder:
Boccaccio om kvinder
Købmanden Rucellois erindringer
Dårskabens lovprisning
Uddrag af Luther 95 teser
Mennesket i centrum
Alle er fra Peter Frederiksen "Vores Verdenshistorie 1", Systime 2019.
Derudover har vi arbejdet med.
Giovanni Pica della Mirandola: Det står mennesket frit for at hæve sig mod det guddommelig.
Thomas More: Utopien om velstand for alle
Eksamenstræningen bestod af følgende kilder:
Giovanni Ruccelai: Den guddommelige nåde 1464.
Gutenbergs bogtrykkermaskine 1450
Peterskirken i Rom
Galilei om religion og videnskab
Galilei om bibelens udlægning
Rafael - skolen i Athen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Japan
I Japan forløbet fokuserer vi på Japans historie fra slutningen af 1800-tallet og frem til efter 2. Verdenskrig.
Vi kommer ind på hvordan det gamle traditionelle Japan møder en ny verden og samtidig forsøger at blive taget seriøst af verdens stormagter.
Vi har arbejdet med følgende kilde:
Taniziaki Junichino: Naoni 1924
Der er taget fra Anette Skovsted Hansen og Lene Ipsens bog "Japan mellem øst og vest", Systime 2011.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Japan mellem øst og vest, Anette Skovsted Hansen og Lene Ipsen, Systime, 2011.pdf
-
japan mellem øst og vest, Anette Skovsted Hansen, Systime, 2011.; sider: 47-54, 62-70, 76-79, 87-95, 118-124
-
2c hi 060324.docx
-
Naomi.pdf
-
Murderous Acts During the Nanjing Massacre | Shuqin Xia | USC Shoah Foundation
-
电影《南京大屠杀》 中英字幕 / The Film "Nanjing Massacre " Eng Subs / 映画「南京大虐殺」/ 영화 "난징 학살" / Massacre de Nanjing
-
nanjing massakren.docx
-
2c 170424.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det tredje rige
Vi kommer i dette forløb ind på årsagerne til 1. Verdenskrig og dens afslutning. Samtidig fokuserer vi på Hitlers vej til magten i 1930èrne og hvordan han "overbeviser" tyskerne om at følge ham. Til sidst i forløbet arbejdede eleverne med forskellige eksempler på folkedrab.
Vi arbejdede med følgende kilde:
En tysk skolepiges syn på jøderne
Fra Peter Frederiksens "Det tredje rige", Systime, 1998.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Danmark - velfærd, velstand og verden.
I forløbet kigger vi på Danmarks udvikling efter 2. Verdenskrig og ser på hvordan samfundet udvikler sig fra det tekniske til de unges vilkår og kvindernes udvikling.
Vi har arbejdet med følgende kilder.
Den der hjælper sig selv
Fjernsynet og familien
Rock`n`Roll og statsradiofonien
Seksuel vejledning i folkeskolen
Mogens Glistrup interview.
Alle kilderne er fra Peter Frederiksens "Vores Danmarkshistorie" Columbus, 2021.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910738663",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910738663",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910738663"
}