Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lasse Grønborg
Hold 2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grækenland
Titel 2 Romerriget
Titel 3 Middelalderen
Titel 4 2 verdenskrig og Danmark
Titel 5 Den industrielle revolution
Titel 6 Renæssancen
Titel 7 Japan
Titel 8 Det tredje rige
Titel 9 Danmark - velfærd, velstand og verden.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grækenland

Dette forløb omhandler Grækenland i antikken, hvor der er fokus på demokratiet i Athen og borgernes rolle deri. Derudover er der også fokus på Athens parløb med Sparta om hvem der er den største bystat.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende kilder:

Herodot om oraklet i Delfi
Perikles` gravtale
Athenernes statsforfatning
Thukydid om at føre krig
Thukydid om pesten i Athen

Alle kilder er taget fra Peter Frederiksens "Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Romerriget

I forløbet om Romerriget har der været fokus på dets opståen og fald. Vi har undervejs fokuseret på styreformer, hverdagen, hæren, kvinderne, kunst og kultur.
Vi har arbejdet med følgende kilder:

Joachim B. Olsen om Danmark og Romerriget

Polyb om Roms forfatning

Livius om retfærdig krig

Kejser Augustus: Mine bedrifter

Augustin om gladiatorkamp.

Kilderne er taget fra Peter Frederiksen "Vores verdenshistorie 1", Columbus, 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Middelalderen

I forløbet om middelalderen har der været fokus på periodens udvikling og kirkens rolle i samfundet samt følgende begreber, feudalismen, vasalforholdet, gejstlige og verdslige og korstoge.
Vi har arbejdet med følgende kilder:

Gregor om kirkens frigivelse af skat.

Eksempler på troskabseder

Giovanni Boccaccio: Den dødbringende sots rasen i Firenze 1348.

Det medicinske fakultet om pesten

Urban 2. kalder til korstog

Skøder og testamenter efterladt af korsfarere

Anonym beskrivelse af Jerusalems erobring

Europa 1000 - 1300

Alle kilder er fra Peter Frederiksens bog "Vores Verdenshistorie 1", Columbus 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 2 verdenskrig og Danmark

Vi har i dette forløb arbejdet med Danmark i årerne op til beskæftigelsen såvel som hvad der skete i de år hvor Danmark var besat. Her har vi set dokumentaren med ret til at dræbe, der omhandlede stikkerlikvideringer og retfærdigheden deri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den industrielle revolution

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Renæssancen

I forløbet renæssancen har eleverne arbejdet perioden og hvorvidt der er tale om brud, periodisering eller kontinuitet. De har arbejdet med menneskets rolle i samfundet, humanismen, kirkens rolle i samfundet, Medici familien, kunst og kultur, reformationen og Martin Luther.

Vi har arbejdet med følgende kilder:

Boccaccio om kvinder
Købmanden Rucellois erindringer
Dårskabens lovprisning
Uddrag af Luther 95 teser
Mennesket i centrum

Alle er fra Peter Frederiksen "Vores Verdenshistorie 1", Systime 2019.

Derudover har vi arbejdet med.
Giovanni Pica della Mirandola: Det står mennesket frit for at hæve sig mod det guddommelig.
Thomas More: Utopien om velstand for alle

Eksamenstræningen bestod af følgende kilder:
Giovanni Ruccelai: Den guddommelige nåde 1464.
Gutenbergs bogtrykkermaskine 1450
Peterskirken i Rom
Galilei om religion og videnskab
Galilei om  bibelens udlægning
Rafael - skolen i Athen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 7 Japan

I Japan forløbet fokuserer vi på Japans historie fra slutningen af 1800-tallet og frem til efter 2. Verdenskrig.
Vi kommer ind på hvordan det gamle traditionelle Japan møder en ny verden og samtidig forsøger at blive taget seriøst af verdens stormagter.

Vi har arbejdet med følgende kilde:
Taniziaki Junichino: Naoni 1924

Der er taget fra Anette Skovsted Hansen og Lene Ipsens bog "Japan mellem øst og vest", Systime 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det tredje rige

Vi kommer i dette forløb ind på årsagerne til 1. Verdenskrig og dens afslutning. Samtidig fokuserer vi på Hitlers vej til magten i 1930èrne og hvordan han "overbeviser" tyskerne om at følge ham. Til sidst i forløbet arbejdede eleverne med forskellige eksempler på folkedrab.

Vi arbejdede med følgende kilde:

En tysk skolepiges syn på jøderne
Fra Peter Frederiksens "Det tredje rige", Systime, 1998.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 9 Danmark - velfærd, velstand og verden.

I forløbet kigger vi på Danmarks udvikling efter 2. Verdenskrig og ser på hvordan samfundet udvikler sig fra det tekniske til de unges vilkår og kvindernes udvikling.

Vi har arbejdet med følgende kilder.

Den der hjælper sig selv

Fjernsynet og familien

Rock`n`Roll og statsradiofonien

Seksuel vejledning i folkeskolen

Mogens Glistrup interview.

Alle kilderne er fra Peter Frederiksens "Vores Danmarkshistorie" Columbus, 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning