Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Katrine Brygger Hansen, Martin E. Thorsager
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning
I dette forløb har eleverne gennemgået følgende teori:
Side 32-37 + 48-55 i bogen C- det er idræt, da fokus har været på kredsløbstræning og styrketræning (muskeludholdenhed).
Eleverne blev introduceret til grundtræningsinspiration og skulle herefter i grupper udarbejde et 20 minutters program.
Derudover lavede eleverne en aflevering, hvor både teori (afhængig af fokus) og program blev præsenteret.
Ift. grundtræningsprogrammet fik eleverne følgende valgmuligheder:
1: Kredsløbstræning - kontinuerligt til musik
2: Kredsløbstræning - intervaltræning
3: Muskeludholdenhedstræning - cirkeltræning i par
4: Muskeludholdenhedstræning - cirkeltræning med pilatesbold/træningsbold.
Eleverne skulle både fremvise programmet og agere træner/lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
OBS: uge 12-15 dansede eleverne les lanciers i idrætstimerne, hvor floorbal var sat på pause.
I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
- Driblinger (forhånds-/baghåndsdribling)
- Pasninger (trækpasning + håndledspasning)
- Modtagninger (Tæmning af bolden)
- Skud (trækskud + håndledsskud)
- Forsvar: Zoneforsvar
- Angreb: herunder placering og bevægelse på banen, at kunne gøre sig spilbar og forstå vigtigheden af timing.
- Floorballreglerne
Materiale:
Side 10-11 i floorballkompendium
Side 83-86 Idræt C – teori i praksis (spilhjulet).
Teorien er brugt til at skabe en basisforståelse af spillet floorball og dets regler. Spilhjulet blev brug som redskab til at forstå, hvordan ændringer (i spilhjulet) kan ændre floorball som spil (og generelt i spil) alt afhængig af, hvad fokus skal være.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik
Eleverne har i dette forløb prøvet kræfter med både løb, spring og kast. Mere konkret arbejdede vi med følgende discipliner:
Løb: 100 m
Spring: længde og højde
Kast: spyd og kugle
Eleverne blev opdelt, så de halvdelen af tiden blev introduceret til en ny disciplin og den anden halvdel skulle repetere en kendt disciplin. Ved repetition var der fokus på, at eleverne skulle give hinanden feedback.
Forløbet blev afsluttet med et mini OL.
Følgende teori blev koblet til forløbet:
Din idræt C, kapitel 5 " Når kroppen skal lære", side 92-106 (ligger som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmningsprogram
Eleverne har i dette forløb fået inspiration til udarbejdelsen af et opvarmningsprogram, hvorefter de i grupper skulle lave deres eget. Programmet skulle bestå af:
gang
løb
sving
styrke
hop
udstræk
Fokus: eleverne skal udarbejde et program, hvor alle seks elementer indgår, hvor musikken understøtter bevægelserne (BPM). Derudover introduceres eleverne til LABAN, således at de bliver klar over hvordan/hvilke former for bevægelse der er i spil undervejs i opvarmningen. Til slut skal eleverne opnå en forståelse for, hvad der fysiologisk set sker i kroppen, når man varmer op.
Teori: C - det er idræt, "Opvarmning" side 22-27 (se pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
OBS: Perioden er lang, da eleverne undervejs i forløbet skulle repetere lanciers til galla.
I basket forløbet er eleverne fra starten af forløbet blevet inddelt i teams, som de skulle træne i under hele forløbet. Det vil sige, at de var sammen som team under opvarmning, teknikøvelser, småspil og kamp imod de andre. Forløbet blev afsluttet med en turnering. Vi arbejdede med "team og roller" teori, hvor eleverne løbende skulle evaluere, i hvilke fase de befandt sig.
Faglige mål:
Aflevering + modtagning
Drible
Pivotere
Skud
Layup
Rebound
Angreb - finter
Forsvar - zone og mandsopdækning.
Regler og kendskab til de forskellige positioner på banen.
Teori: B- for bedre idræt, side 156-166
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojektet
I dette forløb har træningsprojektet været afholdt som løbeøvelser.
Der er arbejdet med forsk. træningstyper: intervaltræning, kontinuerlig træning og alternativ løbetræning.
Fokus har derfor været på både aerobe og anaerobe processer.
PRAKSIS:
Træningsprojekt:
Eleverne løb i starten og slutningen af forløbet en Cooperløbetest. I de mellemliggende uger løbetrænede elverne i timerne og selvstændigt i grupper af 4 elever.
TEORI:
- Vi har arbejdet med teori om aerobe og anaerobe processer
- Vi har været omkring: Stofskifteprocesser, lungerne, hjertet, puls
superkompensationsprincippet, aerob og anaerob træning
Klassen har desuden modtaget et oplæg om træningsplanlægning af Triatlet Gregers Christensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stepaerobic og pardans
PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Udføre vals og cha-cha-cha genre i pardans med korrekt udtryk og i takt til musikken
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- Fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk med god teknik, rimeligt udtryk og få fejl.
Steptrin de har været igennem: Basis, hase-curl, pausestep, Jack-sprællemandshop, lunges, dip, singleknæ, repeater, rør steppen (knæ), mambo, flyv, pivot, kryds basis, kryds over enden, jorden
rundt, chassé, chassé for enden, ski, ved siden af steppen, L-trin, spark-boks, A-trin, V-trin, sideløft.
TEORI:
I teorien har vi været omkring:
- Motoriske faser
- Labans bevægelsesteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913175888",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913175888",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913175888"
}