Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Agnes Schmidt, Christian Gubi Mogensen
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Floorball (Boldspil)
Titel 2 2: Grundtræning (Nye og klassiske idrætter)
Titel 3 3: Kort forløb i Musik og bevægelse
Titel 4 4: Atletik
Titel 5 5: Basketball
Titel 6 6: Rytmisk Opvarmning (Musik & Bevægelse)
Titel 7 7: Træningsprojekt og fodbold
Titel 8 8: Cha cha, vals og lanciers
Titel 9 9: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Floorball (Boldspil)

Dette forløb omhandler boldspillet Floorball. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for de grundlæggende elementer i spillets færdigheder og de forhold, der karakteriserer spillets teknik og taktik.

Teoretisk:
Fysiske krav til spillet: primært kondition og koordination.

Praktisk:
Grundlæggende teknik i greb på staven, pasninger (lange og korte afleveringer), modtagninger, dribling, skudformer (træk-skud, slagskud),  luft-afleveringer og krops-finter.
Grundlæggende taktik-træning/-forståelse for angrebs- forsvarsspil, overtals-/undertals-spil, regler.

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet ”boldspil”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
-       Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog - floorball 20-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Grundtræning (Nye og klassiske idrætter)

Grundtræning

Dette forløb i grundtræning har til formål at give eleverne indsigt i og viden om de grundlæggende elementer i træningslæren både teoretisk og praktisk. Eleverne skal udarbejde og gennemføre et grundtræningsprogram teoretisk og praktisk. I denne del af forløbet arbejder de med at omsætte deres teoretiske viden til praksis samt kropsbeherskelse, samarbejde og etik.

Teoretisk:
Viden om træningslære (Idræt C side 96-117)
Muskelstyrketræning                                                                                                                                                     Muskeludholdenhedstræning                                                                                                                                                           Konditionstræning                                                                                                                                                                        Bevægelighedstræning.       
                                                                                                                                                                     
Praktisk:
Gennemgang af eksempler på grundtræning inden for de ovennævnte træningsformer.
Udarbejdelse og gennemførelse af eget træningsprogram i grupper.

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte træningsformer inden for færdighedsområdet ”Klassiske og Nye
        Idrætter”
- Opnå konkret viden om og erfaring med betydningen af træning
- Opnå kropsbevidsthed og øget styrke/kondition.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grundtræningsprogram 06-03-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Kort forløb i Musik og bevægelse

Introduktion til dans/musik & bevægelse.

Lanciers - 5 ture
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Atletik

Dette forløb beskriver den klassiske idræt ATLETIK. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for og de grundlæggende elementer i klassiske atletikdiscipliner i løb, kast/stød og spring. Fokus er på praktiske færdigheder i enkelte discipliner og teoretisk viden om tekniktræning (koordination), centralbevægelsen og forspænding.

Forløbet tager udgangspunkt i en præsentation af atletikkens hovedområder
• løb: sprint og stafet.
• kast/stød: spydkast og kuglestød.
• spring: længdespring og højdespring.
Eleverne vælger at specialisere sig i minimum 2 discipliner inden for 2 af områderne.

Teoretisk:
Tekniktræning og koordinations-træning i spring, kast, løb: forspænding, løbeskridt, afsæt, centralbevægelsen og kaste-spring-parabler. (Idræt C side 49-56)

Praktisk:
Løb:
- Sprint: løbeskridts-teknik, skridtlængde, skridtrytme – hurtig-kraft-styrketræning
Spring:
- Længdespring: tilløb, stemskridt, afsæt, svævefase, landing: hurtighedstræning og afsæt-landing.
Kast/stød:
- Spydkast: tilløb, stemskridt/forspænding, centralbevægelsen, kastet
- Kuglestød: grundstilling, rotations og eksplosions-bevægelsen, hinketeknik, afviklingen af et stød (evt. tilløb med forspænding)

Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere korrekt teknik i 2-3 udvalgte atletikdiscipliner og i relation hertil kunne
redegøre for relevant teori.

- Beherske centrale færdigheder i de valgte idrætsdiscipliner inden for færdighedsområdet ”Atletik ”

- Opnå kropsbevidsthed.

- Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Basketball

Basketball:

Dette forløb omhandler boldspillet Basketball. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for de grundlæggende elementer i spillets færdigheder og de forhold, der karakteriserer spillets teknik og taktik. Eleverne skal have teoretisk viden om både fysiske og tekniske krav til spillet.

Teoretisk:
Fysiske krav til spillet: kondition, koordination, muskelstyrke/eksplosions-styrke.
Teori omkring teams, faser i teams, formelle og uformelle roller, hieraki og teambuilding.
Taktiske forståelse – placering og bevægelse på banen (spilfunktion) - angreb; ”give-and-go”, finter og screeninger, forsvar – placering mellem modstander og kurv, undgå fejl. (basketballkompendium s. 15-18)

Praktisk:
Grundlæggende teknik i dribling, jumpstop-pivotering, afleveringer, skud (hopskud, lay-up), slidebevægelse, finter og screeninger.
Grundlæggende taktik-træning/-forståelse for angrebs- forsvarsspil (løs personlig opdækning, zone-opdækning), regler.

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet ”boldspil”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
-       Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: Rytmisk Opvarmning (Musik & Bevægelse)

Rytmisk Opvarmning

Dette forløb er om rytmisk opvarmning og har til formål at give eleverne indsigt i principperne for, og de grundlæggende elementer i et almindelig standard opvarmningsprogram udført til og i samspil med musik af forskellige karakter.
Forløbet tager udgangspunkt i et standard opvarmningsprogram af 15-20 minutters varighed som beskrevet i Idræt C side 92-93 og indeholder også en basal musikteoridel.
Teoretisk:
Betydning af opvarmning.
Bevægelseskvaliteter knyttet til de enkelte dele af opvarmningen (Idræt C side 92-93)
- Markeret
- Førende
- Svingende
Musik:
- Rytme, puls, tælle takter
- Inddeling af musik i afsnit

Praktisk:
Rytme og puls:
- Gå, løbe, hoppe, svinge, føre, klappe i takt til musik (4/4 og 3/4).
Produkt:
- Udarbejdelse og afprøvning af eget opvarmningsprogram udarbejdet i grupper.

Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- -Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet ”musik og bevægelse. ”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7: Træningsprojekt og fodbold

Træningsprojektet er af 8 ugers varighed
Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer et træningsprogram.
Eleverne skal løbende lave et skriftligt produkt – træningsprojektet - som afleveres efter de 8 uger.

TEORI:
- Teori om fysiologi og konditionstræning

PRAKTISK:
. Forskellige fysiske aktiviteter, som forbedrer konditionen (intervaltræning, kontinuerligt løb, mv.)
- Forskellige fodboldfærdigheder (Afleveringer stående og i løb, driblinger, placering og skud)
- Kamp og interval (kondition)

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

JEG SKAL KUNNE:
. Vise udholdenhed
- Vise vilje til at træne min kondition-også når det gør ondt
- Kunne forklare basale principper til opbygning af et træningsprogram
- Kunne forklare hvilke fysiologiske ændringer, der sker i kroppen, som følge af konditionstræning.
- Benytte forskellige træningsmetoder til at forbedre og træne min kondition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8: Cha cha, vals og lanciers

Forløbet der giver forståelse for Musik og bevægelse: aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse.

Teoretisk:
- bevægelsesudtryk gennem Labans bevægelsesteori.
- musikanalyse
- faser i motorisk indlæring

Praktisk:
- tælle "ottere"
- standarddanse: vals og cha cha cha, lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer