Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Katrine Brygger Hansen
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning
I dette forløb har eleverne gennemgået følgende teori:
Side 32-37 + 48-55 i bogen C- det er idræt, da fokus har været på kredsløbstræning og styrketræning (muskeludholdenhed).
Eleverne blev introduceret til grundtræningsinspiration og skulle herefter i grupper udarbejde et 20 minutters program.
Derudover lavede eleverne en aflevering, hvor både teori (afhængig af fokus) og program blev præsenteret.
Ift. grundtræningsprogrammet fik eleverne følgende valgmuligheder:
1: Kredsløbstræning - kontinuerligt til musik
2: Kredsløbstræning - intervaltræning
3: Muskeludholdenhedstræning - cirkeltræning i par
4: Muskeludholdenhedstræning - cirkeltræning med pilatesbold/træningsbold.
Eleverne skulle både fremvise programmet og agere træner/lærer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
OBS: uge 12-15 dansede eleverne les lanciers i idrætstimerne, hvor floorbal var sat på pause.
I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
- Driblinger (forhånds-/baghåndsdribling)
- Pasninger (trækpasning + håndledspasning)
- Modtagninger (Tæmning af bolden)
- Skud (trækskud + håndledsskud)
- Forsvar: Zoneforsvar
- Angreb: herunder placering og bevægelse på banen, at kunne gøre sig spilbar og forstå vigtigheden af timing.
- Floorballreglerne
Materiale:
Side 10-11 i floorballkompendium
Side 83-86 Idræt C – teori i praksis (spilhjulet).
Teorien er brugt til at skabe en basisforståelse af spillet floorball og dets regler. Spilhjulet blev brug som redskab til at forstå, hvordan ændringer (i spilhjulet) kan ændre floorball som spil (og generelt i spil) alt afhængig af, hvad fokus skal være.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik
Eleverne har i dette forløb prøvet kræfter med både løb, spring og kast. Mere konkret arbejdede vi med følgende discipliner:
Løb: 100 m
Spring: længde og højde
Kast: spyd og kugle
Eleverne blev opdelt, så de halvdelen af tiden blev introduceret til en ny disciplin og den anden halvdel skulle repetere en kendt disciplin. Ved repetition var der fokus på, at eleverne skulle give hinanden feedback.
Forløbet blev afsluttet med et mini OL.
Følgende teori blev koblet til forløbet:
Din idræt C, kapitel 5 " Når kroppen skal lære", side 92-106 (ligger som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmningsprogram
Eleverne har i dette forløb fået inspiration til udarbejdelsen af et opvarmningsprogram, hvorefter de i grupper skulle lave deres eget. Programmet skulle bestå af:
gang
løb
sving
styrke
hop
udstræk
Fokus: eleverne skal udarbejde et program, hvor alle seks elementer indgår, hvor musikken understøtter bevægelserne (BPM). Derudover introduceres eleverne til LABAN, således at de bliver klar over hvordan/hvilke former for bevægelse der er i spil undervejs i opvarmningen. Til slut skal eleverne opnå en forståelse for, hvad der fysiologisk set sker i kroppen, når man varmer op.
Teori: C - det er idræt, "Opvarmning" side 22-27 (se pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
OBS: Perioden er lang, da eleverne undervejs i forløbet skulle repetere lanciers til galla.
I basket forløbet er eleverne fra starten af forløbet blevet inddelt i teams, som de skulle træne i under hele forløbet. Det vil sige, at de var sammen som team under opvarmning, teknikøvelser, småspil og kamp imod de andre. Forløbet blev afsluttet med en turnering. Vi arbejdede med "team og roller" teori, hvor eleverne løbende skulle evaluere, i hvilke fase de befandt sig.
Faglige mål:
Aflevering + modtagning
Drible
Pivotere
Skud
Layup
Rebound
Angreb - finter
Forsvar - zone og mandsopdækning.
Regler og kendskab til de forskellige positioner på banen.
Teori: B- for bedre idræt, side 156-166
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt
Baggrund:
I henhold til læreplanen for Idræt C skal alle 3.g-elever individuelt eller i grupper udfærdige et fysisk træningsprogram, der igennem konditionstræning har til hensigt at forbedre elevernes træningstilstand. I skal gennemføre træningsprojektet i grupper, men aflevere et individuelt produkt.
Form og formål:
Træningsprojektet er af ca. 8 ugers varighed og skal ses som en naturlig og praksisorienteret forlængelse af den viden, som I har tilegnet jer om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. I skal med andre ord igennem Træningsprojektet gerne opleve, at I selv bliver i stand til at planlægge og gennemføre et træningsprogram. En erfaring, som I også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.
Det er således meningen, at I individuelt eller i grupper med udgangspunkt i relevant litteratur, netsider, apps m.m., udformer og gennemfører fysisktræningsprogram. Største parten af selve træningen er uden for skoletiden, mens timerne på skolen har en understøttende funktion. Selve træningsprogrammet formuleres i overordnede træk og medbringes til idrætstimen i træningsprojektets anden uge, hvor det diskuteres med og godkendes af idrætslæreren.
Herefter bruges I de efterfølgende uger til at gennemføre programmet. I løbet af disse uger fører I en træningslogbog over forløbet af jeres Træningsprojekt, der dels beskriver træningsmængde og lignende, dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog medbringes til hver idrætstime, hvor den kort præsenteres for idrætslæreren.
Elever som har idræt på B-niveau afleverer og evalueres af læreren, som underviser på B-niveau. Der kan for disse gælde særlige krav med hensyn til f.eks. teoriinddragelse og -anvendelse. Kontakt jeres lærer for spørgsmål.
Produkt og evaluering:
Ved udgangen af forløbet evaluerer I ved hjælp af en PowerPoint-præsentation forløbet af jeres Træningsprojekt. Der stilles følgende krav til indholdet af evalueringen:
En kort præsentation af Træningsprojektet.
Hvad var målet med Træningsprojektet?
Hvordan har gennemførelsen været?
Hvorvidt er det skitseret mål opnået?
Denne PowerPoint-præsentation er med andre ord en videreførelse af jeres træningslogbog og teoretiske indsigt. Det er et krav, at beskrivelsen af Træningsprojektet og den efterfølgende evaluering heraf i præsentationen understøttes af:
Den nødvendige teori fra timerne.
Træningslogbogen (som afleveres individuelt i lectio – datoen vil fremgå i lectio)
Testresultater
Indsamling af data. Herunder betydningen af anvendelsen af apps.
Testning:
Det skal bemærkes, at for at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med en konditionstest.
Litteratur og links_
Idræt c – teori og praksis:
Side 42-44 (Borg skala)
Kap. 9 (Side 96-105):
kap. 10 (Side 118-124): Om planlægning, gennemførelse og evaluering af Træningsprojektet.
Derudover er app's brugt til brug af træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball
Faglige mål:
Praktisk:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med én hånd (ikke nødvendigvis nedad)
- Underhåndsserv der rammer modstanderens bane
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Evne til at kommunikere hensigtsmæssigt i kamp
Teoretisk:
- Forklare grundlæggende taktik i volleyball og analysere eget spil
- Vise forståelse af begrebet spændingsregulering (herunder mindskning og øgning af spændingsniveauet)
- Vise forståelse af begreberne indre og ydre motivation
Materiale:
Fingerslag: https://www.youtube.com/watch?v=siDVtYyRG_M
Baggerslag: https://www.youtube.com/watch?v=OL1Iq2Dai6A
Regler: https://www.kgm.dk/Video/Sport/Volleyball/Volleyball
Underhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=SnG7XJDunzs
Smash: https://www.youtube.com/shorts/yQzvbK93y58
Volley kompendium: side 9-14 + 23-26
B - for bedre idræt (motivation og spændingsregulering): side 138-141 + 148-154
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hiphop
Formål med forløbet:
Eleverne skal tilegne sig viden om hiphop og koreografier samt arbejde med at udarbejde, gennemføre og evaluere en koreografi. De skal kunne anvende basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer de til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body rolls.
Læringsmål:
- Beherske centrale færdigheder inden for hiphop.
- Kende til og udføre grundtrin, anvende udtryk ofte med bounce (ned i knæ, ikke for rank og med let attitude)
- Opnå kropsbevidsthed: Bevidsthed om, hvad kroppen kan, og hvordan den kan bevæge sig forskelligt, herunder ift. Labans BESS-koncept
- Opnå kropsbeherskelse: Koordination med både arme og ben i takt til musikken, isolering af bevægelser (bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls)
Udarbejde, gennemføre og evaluere en hiphop-koreografi
-Musikforståelse: Kunne bevæge sig i takt til musikken (repetition af takttælling)
-Sociale kompetencer: Samarbejde i en gruppe om et fælles projekt, her en hiphop-koreografi
-Opnå kendskab til bevægelseskultur og historiske perspektiver: Hiphoppens historie
Teori:
Link 1:
https://faktalink.dk/emner/hiphop
Link 2:
https://www.rockstaracademy.com/blog/understanding-hip-hop-dance-learn-its-history-and-moves
Repetition af:
BESS-koncept
Takttælling (BPM)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition af forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178128",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178128",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178128"
}