Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Agnes Schmidt, Christian Gubi Mogensen
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Floorball (Boldspil)
Floorball
Dette forløb omhandler boldspillet Floorball. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for de grundlæggende elementer i spillets færdigheder og de forhold, der karakteriserer spillets teknik og taktik.
Teoretisk:
Fysiske krav til spillet: primært kondition og koordination.
Praktisk:
Grundlæggende teknik i greb på staven, pasninger (lange og korte afleveringer), modtagninger, dribling, skudformer (træk-skud, slagskud), luft-afleveringer og krops-finter.
Grundlæggende taktik-træning/-forståelse for angrebs- forsvarsspil, overtals-/undertals-spil, regler.
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet ”boldspil”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog - floorball
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Grundtræning (Nye og klassiske idrætter)
Grundtræning
Dette forløb i grundtræning har til formål at give eleverne indsigt i og viden om de grundlæggende elementer i træningslæren både teoretisk og praktisk. Eleverne skal udarbejde og gennemføre et grundtræningsprogram teoretisk og praktisk. I denne del af forløbet arbejder de med at omsætte deres teoretiske viden til praksis samt kropsbeherskelse, samarbejde og etik.
Teoretisk:
Viden om træningslære (Idræt C side 96-117)
Muskelstyrketræning Muskeludholdenhedstræning Konditionstræning Bevægelighedstræning.
Praktisk:
Gennemgang af eksempler på grundtræning inden for de ovennævnte træningsformer.
Udarbejdelse og gennemførelse af eget træningsprogram i grupper.
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte træningsformer inden for færdighedsområdet ”Klassiske og Nye Idrætter”
- Opnå konkret viden om og erfaring med betydningen af træning
- Opnå kropsbevidsthed og øget styrke/kondition.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grundtræningsprogram
|
07-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Kort forløb i Musik og Bevægelse
Introduktion til dans/musik & bevægelse
Lanciers - 5 ture
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Atletik
Dette forløb beskriver den klassiske idræt ATLETIK. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for og de grundlæggende elementer i klassiske atletikdiscipliner i løb, kast/stød og spring. Fokus er på praktiske færdigheder i enkelte discipliner og teoretisk viden om tekniktræning (koordination), centralbevægelsen og forspænding.
Forløbet tager udgangspunkt i en præsentation af atletikkens hovedområder
• løb: sprint og stafet
• kast/stød: spydkast og kuglestød.
• spring: længdespring og højdespring
Eleverne vælger at specialisere sig i minimum 2 discipliner inden for 2 af områderne.
Teoretisk:
Tekniktræning og koordinations-træning i spring, kast, løb: forspænding, løbeskridt, afsæt, centralbevægelsen og kaste-spring-parabler. (Idræt C side 49-56)
Praktisk:
Løb:
- Sprint: løbeskridts-teknik, skridtlængde, skridtrytme – hurtig-kraft-styrketræning
Spring:
- Længdespring: tilløb, stemskridt, afsæt, svævefase, landing: hurtighedstræning og afsæt-landing.
Kast/stød:
- Spydkast: tilløb, stemskridt/forspænding, centralbevægelsen, kastet
- Kuglestød: grundstilling, rotations og eksplosions-bevægelsen, hinketeknik, afviklingen af et stød (evt. tilløb med forspænding)
Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere korrekt teknik i 2-3 udvalgte atletikdiscipliner og i relation hertil kunne
redegøre for relevant teori.
- Beherske centrale færdigheder i de valgte idrætsdiscipliner inden for færdighedsområdet ”Atletik ”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Basketball
Basketball:
Dette forløb omhandler boldspillet Basketball. Det har til formål at give eleverne indsigt i principperne for de grundlæggende elementer i spillets færdigheder og de forhold, der karakteriserer spillets teknik og taktik. Eleverne skal have teoretisk viden om både fysiske og tekniske krav til spillet.
Teoretisk:
Fysiske krav til spillet: kondition, koordination, muskelstyrke/eksplosions-styrke.
Teori omkring teams, faser i teams, formelle og uformelle roller, hieraki og teambuilding.
Taktiske forståelse – placering og bevægelse på banen (spilfunktion) - angreb; ”give-and-go”, finter og screeninger, forsvar – placering mellem modstander og kurv, undgå fejl. (basketballkompendium s. 15-18)
Praktisk:
Grundlæggende teknik i dribling, jumpstop-pivotering, afleveringer, skud (hopskud, lay-up), slidebevægelse, finter og screeninger.
Grundlæggende taktik-træning/-forståelse for angrebs- forsvarsspil (løs personlig opdækning, zone-opdækning), regler.
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet ”boldspil”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre om at lære de ovenstående punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Rytmisk Opvarmning (Musik & Bevægelse)
Rytmisk Opvarmning
Dette forløb er om rytmisk opvarmning og har til formål at give eleverne indsigt i principperne for, og de grundlæggende elementer i et almindelig standard opvarmningsprogram udført til og i samspil med musik af forskellige karakter.
Forløbet tager udgangspunkt i et standard opvarmningsprogram af 15-20 minutters varighed som beskrevet i Idræt C side 92-93 og indeholder også en basal musikteoridel.
Teoretisk:
Betydning af opvarmning.
Bevægelseskvaliteter knyttet til de enkelte dele af opvarmningen (Idræt C side 92-93)
- Markeret
- Førende
- Svingende
Musik:
- Rytme, puls, tælle takter
- Inddeling af musik i afsnit
Praktisk:
Rytme og puls:
- Gå, løbe, hoppe, svinge, føre, klappe i takt til musik (4/4 og 3/4).
Produkt:
- Udarbejdelse og afprøvning af eget opvarmningsprogram udarbejdet i grupper.
Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- -Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet ”musik og bevægelse. ”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Træningsprojekt og volleyball
Træningsprojektet er af 8 ugers varighed
Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer et træningsprogram.
Eleverne skal løbende lave et skriftligt produkt – træningsprojektet - som afleveres efter de 8 uger.
TEORI:
- Teori om fysiologi og konditionstræning
- Fysiologiske ændringer i kroppen som følge af konditionstræning (lunger, hjerte, kredsløb)
PRAKTISK:
. Forskellige fysiske aktiviteter, som forbedrer konditionen (intervaltræning, kontinuerligt løb, fartleg, 10-20-30 løb og diagonaler mv.)
- Opnå færdigheder inden for volleyball (baggerslag, fingerslag, smash, serv, regler)
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
JEG SKAL KUNNE:
. Vise udholdenhed
- Vise vilje til at træne min kondition-også når det gør ondt
- Kunne forklare basale principper til opbygning af et træningsprogram
- Kunne forklare hvilke fysiologiske ændringer, der sker i kroppen, som følge af konditionstræning.
- Vise teoretisk og praktisk forståelse for basal volleyball færdigheder og det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Standarddanse og lanciers
Forløbet der giver forståelse for Musik og bevægelse: aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse.
Teoretisk:
- bevægelsesudtryk gennem Labans bevægelsesteori.
- musikanalyse
- faser i motorisk indlæring
Praktisk:
- tælle "ottere"
- standarddanse: vals og cha cha cha, lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9: Repetition
Repetition
I dette forløb repeteres Floorball, Basketball, Opvarmningsprogrammer og grundtræning og dans med henblik på en eventuel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178211",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178211",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52913178211"
}