Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Rasmus Sønderbøl Laursen
Hold 2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Køn og ligestilling (grundforløbet)
Titel 2 2. Velfærdsstatens udfordringer
Titel 3 3. Ideologier og partier i dansk politik
Titel 4 4. Klimaet - set fra mange sider.
Titel 5 5. Straf og forbrydelse
Titel 6 6. Frankrig - velfærd og politik
Titel 7 7. Unge og de mange valg
Titel 8 8. EU - på vej mod valget i 2024
Titel 9 9. Den gode integration
Titel 10 10. Krigen i Ukraine
Titel 11 11. Præsidentvalget i USA - et splittet land
Titel 12 12. Medier og politik
Titel 13 13. Dansk økonomi - trusler og muligheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Køn og ligestilling (grundforløbet)


Fokus i forløbet: Fokus på definitioner af begreberne køn, ligestilling, kønsroller, social arv, primær+sekundær socialisering, mønsterbrud, social mobilitet og chanceulighed, undersøgelse af hvordan det går med social arv mv. i Danmark, socialisering, familieliv

Bøger:

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op 3. udgave, Columbus 2017, s. 16-21, 22-23, 25-26, 26-28, 30-36, 67-74, 113-115, 159-163, 174-177, 177-180, 181-184,
Vincent Hendricks, LIKE digital uddannelse 2019, side 70-75, 98-101,

Artikler:
”Jeg gider ikke tale om sko og tasker", Information 4. juli 2008.
"Kronprinsessen taler ved åbningen af OECD-ugen", 6.juni 2017
"Uffe Elbæk kæmper for ligestilling - men det halter hos partiet selv", BT 17.oktover 2016

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser

Kernestof:
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• identitetsdannelse og socialisering
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Velfærdsstatens udfordringer

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i velfærdsstatens økonomiske udfordringer og nødvendigheden af at prioritere i fremtidens velfærd. Eleverne har arbejdet med økonomiske  og politiske prioriteringer. Herunder lært det grundlæggende i økonomi: Det økonomiske kredsløb, mål og instrumenter.


Centralt kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl. nr. 1 20-01-2023
Samf.afl. nr. 2 03-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 3 3. Ideologier og partier i dansk politik

Indhold:
Dette forløb indeholder en introduktion til de 3. klassiske ideologier og deres forgreninger. Desuden kobles det på de politiske partier, som er repræsenteret i Folketinget. Der er været et fokus på partiernes adfærd ud fra Molins og Downs model.

Forløbet har været understøttende for FF1, hvor eleverne har skulle inddrage begreber fra forløbet.


Centralt kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl. nr. 3 22-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 4. Klimaet - set fra mange sider.

Indhold:
Dette forløb har et internationalt fokus og omhandler klimaet. Starter tematisk og derefter belyses feltet fra sociologisk, politisk og økonomisk vinkel. (Sociologisk: Senmoderniteten, risikosamfundet(Beck)  og accelerationssamfundet(Rosa)Økonomisk: Bæredygtighed som økonomisk mål, Bjørn Lomborg og cost-benefit. Politisk: Politic, polity and policy. Eleverne har mest konkret arbejdet med en policy-analyse)

Afslutningsvis har eleverne været til Naturmødet i Hirtshals, hvor de I et arrangement af "Nyt Europa" skulle fremfører en pitch for et panel af eksperter.

Centralt kernestof
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl. nr. 4 15-05-2023
Samf.afl. nr. 5 25-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 5. Straf og forbrydelse

Indhold:
Dette forløb omhandler hvorfor nogle mennesker ender i kriminalitet, samt hvordan vi straffer dem. Eleverne har arbejdet med flere sociologiske teorier og forklaring, hvor de har arbejdet med Honneth, Riesman, Ziehe, Giddens, Bourdieu, Habermas, goffman og sennett.
Foruden ”formlen for det gode liv” Forklaringer: Rationel, irrationel, situationelle, gruppe (forventning, subkultur, neutraliseringsstrategi) og strukturelle. Formål med straf: gengældelse, afskrækkelse, uskadeliggørelse og resocialisering. Teoretiker: Edwin H. Sutherland – Know-how, Robert K. Merton – Anseelse og velstand, Emile Durkheim – Syndebukteorien og Travis Hirschi – De sociale bånd

Desuden har eleverne overværet en retssag ved retten i Hjørring. Sagen omhandlede 2 unge mænd, som blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse. Efterfølgende samtale med advokater og dommer.
Eleverne har også haft besøg af en fængselsbetjent, som fortalte om sit arbejde.

Centralt kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Centralt kernestof


Faglige mål
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SAmf.afl.nr.6 08-09-2023
Samf. afl. nr. 7 11-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 6. Frankrig - velfærd og politik

Indhold
Eleverne skal på studietur til Paris i Frankrig og i den forbindelse skal dette forløb klæde dem på med et grundlæggende kendskab til det politiske landskab i Frankrig.  Vi starter med at fokusere på Præsident Macron og det politiske system i Frankrig. Herunder de politiske partier og parlamentet. Herefter undersøger vi den franske velfærdsmodel – en hybrid og til sidste indretningen af det franske arbejdsmarked med fokus på udfordringerne, og Macrons drømme om den danske arbejdsmarkedsmodel.


Centralt kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl.nr. 8 22-11-2023
Samf.afl.nr. 9 05-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 7. Unge og de mange valg

Indhold:
Dette forløb tager udgangspunkt i sen-modernitetens opfattelse af individet som kulturelt frit og formbar. Hvordan påvirker det unges liv i samfund der kræver de præsterer og samtidig skal selvrealiseres i det uendelige. Vi har set på Præstationssamfundet Anders Petersen, Maslow og Inglehardt selvrealisering, Goffman body-idioms, Accelerationssamfundet Hartmut Rosa, Giddens og sen-modernitetens kendetræk.  Svend Brinkman, Featherstone, Alaine de Botton Statusangst, Forbrugerkulturen af Mike Featherstone, Ulrich Beck Risikosamfundet, Konkurrencestaten, Thomas Ziehe. Bourdieu, livsstile, socialisering, levevilkår.

Centralt kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier

Faglige mål
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl. nr. 10 26-01-2024
Samf. afl. nr. 11 02-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. EU - på vej mod valget i 2024

Indhold:
Dette forløb er koblet op på valgt til Europa-parlamentet. Vi starter med at se på EU's historie og da Danmark blev medlem.  Derefter ser vi på EU's institutioner og det politiske system, samt politisk og økonomisk integration i bredden og dybden. (Føderalisme, noefunktionalisme, intergovermentalisme,) Derefter vælgerteori i relation til EU-valget. Vi går i dybden med emner som flygtninge og grænsekontrol, samt fælles klimaindsats. Afslutningsvis et fokus på demokratiske spørgsmål (Demokrati, menneskerettigheder og medborgerskab (Marshall og Turner))

Jens Rohde har vært forbi og holdt et oplæg om EU til klassen. Desuden har der på skolen været debat mellem kandidater til EU parlamentet.


Centralt kernestof
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl.nr, 12 08-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 9 9. Den gode integration

Indhold:
Forløbet omhandler integration og leder op til elevernes SRO, som skrives i kombination med enten SA eller MA.  Vi starter med dansk identitet og nationalfølelse. Derefter har vi set på udfordringerne med integration og har fokus på forskellige personer/cases. Vi har været omkring push/pull faktorer, identitet (ren, bindestreg og kreolsk), samt integrationsteori (assimilation, segregation og pluralistisk.)

Centralt kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Faglige mål
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 10. Krigen i Ukraine

Indhold
Starter med at se på baggrund og opstarten til konflikten. Herunder Putins magt i Rusland og dansk udenrigspolitik.
Vi stiller skarpt på årsager til og konsekvenser af konflikten i Ukraine ud fra forskellig synspunkter, som bliver koblet til IP-teori. fx. magt begrebet. Hård og blød magt.  IP: realisme, idealisme og konstruktivisme. Tim Knudsen og Huntington. Udenrigspolitiske mål og muligheder.

Centralt kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl.nr. 13 06-09-2024
Samf. afl. nr. 14 27-09-2024
Samf. afl. nr 15 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 11 11. Præsidentvalget i USA - et splittet land

Indhold
Vi beskæftiger os i dette forløb præsidentvalget i USA og de splittelser der er i landet. Blandet abort, økonomi og immigration.
Vi starter med at dykke ned i amerikansk kultur, nation og fællesskab. Vi kommer derefter omkring det politiske system og ikke mindst det præsidentielle system. Forskellen på demokrater og republikaner, samt de 2 kandidater (Trump og Harris) I den forbindelse inddragelse af vælgerteori og udarbejdelse af foldere. Vægt på meningsmålinger og statistisk usikkerhed.

I forbindelse med dette forløb et der afholdt et valg-arrangement i fællesskab med engelsk.


Centralt kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf. afl. 16 - Valget i USA 04-11-2024
Samf. afl. nr. 18 26-11-2024
Samf. afl. nr. 17 01-12-2024
Samf. afl. nr. 19 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 12 12. Medier og politik

Indhold
Vi tager udgangspunkt i sagen om Peter Brixtofte, hvor eleverne har været forbi folketeatre og set forestillingen om Brixtofte. Hvor går grænsen inden for demokratiet og hvilken rolle spiller medierne. Forløbet starter med rep. af de klassiske politiske ideologier og forgreninger, smat koblingen til de politiske partier. Politiske skillelinjer (fordeling og værdi – rød/blå blok) Derefter går det over i partiadfærd og demokratiopfattelser, samt mediernes rolle i samfundet og det politiske system. Politiks kommunikation osv.

Eleverne har været til arrangementet "Kamp for demokratiet", som handler om at de skal engagere sig i politik.

Centralt kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3c SA skr. prøve (Terminsprøve) 22-01-2025
Branding af en politiker 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 13. Dansk økonomi - trusler og muligheder

Dette forløb tager udgangspunkt i dansk økonomi og betydningen af den internationale/globale udvikling. Vægten har været på trusler og muligheder for økonomien.
De økonomiske mål og kredsløb er blevet genopfrisket. Desuden vægt de økonomiske politikker og skoler. Herunder Keynes, Friedman og Piketty.

Eleverne har besøg Rockwool Fonden og haft oplæg om økonomisk ulighed i Danmark.


Centralt kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.afl. 20 10-03-2025
Samf. afl. nr. 21 07-05-2025
Synopsis 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde