Titel
1
|
1. Køn og ligestilling (grundforløbet)
Fokus i forløbet: Fokus på definitioner af begreberne køn, ligestilling, kønsroller, social arv, primær+sekundær socialisering, mønsterbrud, social mobilitet og chanceulighed, undersøgelse af hvordan det går med social arv mv. i Danmark, socialisering, familieliv
Bøger:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op 3. udgave, Columbus 2017, s. 16-21, 22-23, 25-26, 26-28, 30-36, 67-74, 113-115, 159-163, 174-177, 177-180, 181-184,
Vincent Hendricks, LIKE digital uddannelse 2019, side 70-75, 98-101,
Artikler:
”Jeg gider ikke tale om sko og tasker", Information 4. juli 2008.
"Kronprinsessen taler ved åbningen af OECD-ugen", 6.juni 2017
"Uffe Elbæk kæmper for ligestilling - men det halter hos partiet selv", BT 17.oktover 2016
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser
Kernestof:
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• identitetsdannelse og socialisering
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|