Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Erik Baisgaard
Hold 2022 SA/a (2a SA, 3a SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 5. Unge, fattigdom, misbrug og kriminalitet.
Titel 2 6. Hvorfor menes der det der menes?
Titel 3 7. Politik i USA og i DK.
Titel 4 8. Den danske og den europæiske model.
Titel 5 9. Den danske og den europæiske model 2.
Titel 6 10. Verden i Danmark. Danmark i verden.
Titel 7 12. Globalisering.
Titel 8 13. It´s the economy - stupid!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 5. Unge, fattigdom, misbrug og kriminalitet.

Unge, misbrug, kriminalitet og etnicitet. Social arv, social eksklsion og marginalisering, accelerationssamfundet, sprogkoder, karriere- og generationsmobilitet, Lorenz-kurve og Gini-koefficient, funktionalistisk teori og konflikt-/klasseteori vedr. ulighed, mønsterbrydning, fattigdom, kulturelle mønstre, ulighed og fattigdom i internationalt perspektiv, bander og rockergrupperinger, teorier: Cohen, Bloch & Niederhoffer, Miller, Merton, Sutherland og Hirschis, stoffer og kriminalitet, hvad koster kriminalitet? SNAP-modellen, hvorfor straffer vi? resocialisering, recidiv-begrebet, partiernes holdninger til kriminalitet/straf, bandepakker.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser . -formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere . -forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre .
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 6. Hvorfor menes der det der menes?

Partiadfærd: Molin, Rokkan og Lipset, Downs, Strøm. Vælgeradfærd: Inglehart, issue-voting, nærheds- og retningsprincippet, Michigan-modellen, Downs og nyttemaximering, pocketbook voting, retrospektiv stemmeadfærd, egotropiske vælgere, sociotropiske vælgere, positions-issues, valens-issues. Klassepartier, catch-all partier, markedspartier, geomapping, local targeting, meialisering, nyhedskriterier, medierne som vagthunde, jagthunde, hyrdehunde og redningshunde, sociale medier og kommunkation, gatekeepere, den politiske dagsorden: hvem fastsætter? issue-ownership, wedge issues, hegemoniske diskurser, priming, framing, spin, politiske skillelinier, aksespring (fra værdipolitik til fordelingspolitik og omvendt).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog. -anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser .
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 7. Politik i USA og i DK.

De grundlæggende forskelle på det amerikanske og det danske politiske system, præsidenten og den udøvende magt, Repræsentanternes Hus, Senatet og den lovgivende magt, den amerikanske Højesteret, sammenligning af den amerikanske og danske lovgivningsproces, hovedtræk ved de to partiers politik, lobbyisme, sociodemografiske faktorer, hovedtræk ved det amerikanske valgsystem, Gerrymandering, de to kandidater.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå . -undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 8. Den danske og den europæiske model.

Septemberforliget, institutionaliseret klassekamp, hovedaftalen, Forligsinstitutionen, den danske model, Flexicurity, arbejdsmarkedet og "ældrebyrden", arbejdsstyrke, forskellige former for og begreber vedr. ledighed, reformer vedr. ledighed, finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik inkl. arbejdsmarkedspolitik, automatiske stabilisatorer, økonomiske mål, EU´s historie i hovedtræk, EU´s institutioner, beslutningsprocesser i EU, Eurobarometer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold. -undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå . -forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed. -formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere .
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 9. Den danske og den europæiske model 2.

Integrationsteorier: Føderalisme, neofunktionalisme (spill-over), liberal intergovernmentalisme, multi-level-governance, integration i bredden, integration i dybden, mellemstatsligt samarbejde, overstatsligt samarbejde, partiernes holdning til EU, EU´s politisamarbejde, forbeholdene.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold . -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå . -på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 10. Verden i Danmark. Danmark i verden.

Hvad er "orden" i verdensordenen? Den liberale verdensorden, 5 megatrends, klimakrisen og Kunnet-kurven, flygtningekrisen, push- og pullfaktorer, flygtninge- og migrantpolitik som sikkerhedspolitik, presset globalisering, hvad er globalisering? fordele og ulemper, sammenhængen mellem de 5 megatrends, magtdefinitioner, magtformer, uni-, bi- og multipolaritet, gennemhullede grænser, forskellige aktører i international politik (stater, NGO´ere, TNS´ere, terrororganisationer, FN etc.), Pax Americana, en ny verdensorden? realisme, neorealisme, liberalisme/idealisme, konstruktivisme, den engelske skole, sikkerhedsdilemma, sikkerlighedsliggørelse, blød og hård sikkerhedspolitik, trusler: militære, samfundsmæssige, politiske, økonomiske og miljømæssige, præsidentkandidaternes udenrigspolitik, amerikansk neo-isolationisme, neo-konservatisme, realisme, liberal internationalisme, exceptionalisme, balancering, bandwagoing, imperial-overstretch, sikkerhedstrappen/stigen: simpelt anarki, alliancer og stabil magtbalance, regimedannelse, sikkerhedssystem, sikkerhedsfællesskab, mål i dansk udenrigspolitik: sikkerhedspolitiske, udenrigsøkonomiske, idépolitiske, muligheder/midler i dansk udenrigspolitik: determinanter, kapabiliteter, instrumenter, aktivisme i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik, dualismen i dansk udenrigspolitik: determinisme og internationalisme, konfliktområder: Ukraine og Mellemøsten, FN, EU, NATO, BRIKS, G20, Fukuyama og Huntington, Grønland, Danmark og USA!?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå -anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser -undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold. -forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed. -formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 12. Globalisering.

Globaliseringsprocessen i international politik, globaliseringens dimensioner: økonomiske, kulturelle, politiske, sociale, globalister (optimister og pessimister) og skeptikere, globalisering og retfærdighed, udviklingsteorier og strategier, verdenssystemteorien, Rostows faseteori.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå. -forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 13. It´s the economy - stupid!

Økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, strukturpolitik) økonomiske mål, automatiske stabilisatorer, makro- og mikroøkonomi, klassiske økonomiske politikker som makroøkonomi og efterspørgselsorienteret, strukturpolitik som mikroøkonomi og udbudsorienteret, ØMU, konvergenskriterier, stabilitets- og vækstpagten, budgetloven, ERM-II, fordele og ulemper ved at stå udenfor ØMU´ens 3. fase, produktion, produktivitet, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne, absolutte og komparative fordele, faktorudrustningsteorien, Linders teori, Krugmans teori, den formelle markedsmodel, Smith, Marx og Keynes - markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi, nationalregskabsbegreberne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå . -ormulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere . -analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi . -på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde