Holdet 2022 SP/abcd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sara Hjort Østergaard
Hold 2022 SP/abcd (1abcd SP, 2abcd SP, 3abcd SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 Encuentros culturales (Un mes en Málaga) - Eksamen
Titel 3 Pandillas - Eksamen
Titel 4 Pandillas - Eksamen
Titel 5 Latinos en Estados Unidos - Eksamen
Titel 6 Cuba - Eksamen
Titel 7 Encuentros Culturales (Encuentros) - Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Introduktion til spansk, sprog og kultur.
Eleverne skal lære om spansk udtale og sprogets opbygning (herunder morfologi og syntaks). Derudover træner eleverne ordforråd.
Eleverne skal kunne læse en elementær tekst og føre en enkel samtale.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Encuentros culturales (Un mes en Málaga) - Eksamen

Vi har arbejdet med i-bogen "Un mes en Málaga" (Jürgensen, Camilla; Lærke Marie Ryge)

“Un mes en Málaga” handler om danske Marie, der går på sprogskole i Málaga efter 3. g. Marie fortæller om sit møde med spanierne og spansk kultur i breve, dagbøger, artikler, læserbreve, e-mails og blogindlæg.  

Vi har arbejdet med kapitel: 1-5, 7      30 sider

Formålet med forløbet har været at lære om spansk kultur og udvide elevernes basale ordforråd samt at repetere grammatik og lære ny grammatik.

Dette forløb kobles sammen med I-bogen 'Encuentros' under en fælles titel 'Encuentros culturales'.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Pandillas - Eksamen

I dette forløb har vi arbejdet med bandekriminalitet og deportation. Vi har stiftet bekendtskab med banderne MS13 og Calle 18.
Eleverne har arbejdet med push- og pull faktorer samt den amerikanske drøm. Emnet lægget op til næste forløb om latinos i USA.    Cirka 55 sider.

Tekster:
Resumen: Sin nombre
Interview med Randy Jurado Ertll (fra Retratos latinos en California, 2012)
Los Angeles og banderne (fra Retratos latinos en California, 2012)

Film:
Sin nombre (2009)

Dokumentar:
DRTV – Fra en vild verden: De frelste massemordere (1:2) (2018)
DRTV – Fra en vild verden: De frelste massemordere (2:2) (2018)
DR1: Bander ved magten (Horisont, 2014) (set via mitCFU.dk)

Sange:
Los tigres del Norte – Tres veces mojado
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pandillas - Eksamen

I dette forløb har vi arbejdet med bandekriminalitet og deportation. Vi har stiftet bekendtskab med banderne MS13 og La calle 18.
Eleverne har arbejdet med push- og pull faktorer samt den amerikanske drøm. Emnet lægget op til næste forløb om latinos i USA.    Cirka 40 sider.

Tekster:
Resumen: Sin nombre
Interview med Randy Jurado Ertll (fra Retratos latinos en California, 2012)
Los Angeles og banderne (fra Retratos latinos en California, 2012)

Film:
Sin nombre (2009)

Dokumentar:
DRTV – Fra en vild verden: De frelste massemordere (1:2) (2018)
DRTV – Fra en vild verden: De frelste massemordere (2:2) (2018)
DR1: Bander ved magten (Horisont, 2014) (set via mitCFU.dk)

Sange:
Los tigres del Norte – Tres veces mojado
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Latinos en Estados Unidos - Eksamen

I dette forløb arbejdes der med Latinos i USA. Hvorfor vil de rejse til USA, hvordan kommer de til USA og hvordan er deres liv i det nye land. Forløbet bygger videre på forrige forløb om Pandillas.
Eleverne har arbejdet med begreberne: emigración,  inmigración og el sueño americano.   Cirka 30 sider.

Tekster:
Udvalgte scener fra drejebogen til filmen: María – llena eres de gracia

Film:
María - llena eres de gracia (2004)

Sange:
Maná – Pobre Juan

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cuba - Eksamen

Indblik i Cubas historie og kultur.

Eleverne har arbejdet med begreberne: jinetera,  remesas, inmigración og el sueño americano.   
Cirka 60 sider.

Tekster:
Patricia la jinetera
Entrevista con Nora Gamez


Film:
Habana Blues

Sange:
La jinetera - Willy Chirino
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Encuentros Culturales (Encuentros) - Eksamen

Encuentros  - Teresa og Sarah

Eleverne lærer om moderne migration og mødet mellem mennesker og mødet med en ny kultur.
I teksterne om Teresa og Sarah lærer eleverne om at tage afsked med det trygge og kendte og flytte sig geografisk for at skabe rammerne for det liv, man ønsker sig.     30 sider


Dette forløb bliver opgivet til eksamen sammen med i-bogen 'Un mes en Málaga' under emnet: 'Encuentros Culturales'.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer