Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/d (1d FF, 2d FF, 3d FF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FF1
Problemformulering: Hvad er ”det gode liv”, når vi taler graviditet.
Problemstillinger:
Redegørende.
Beskriv hvordan kønsceller udvikler sig til et spædbarn (befrugtning, implantation, foster-udvikling)?
På hvilke måder kan man inddele danskerne, når man skal finde ud af, hvordan de lever deres liv?
Undersøgende.
Hvilke faktorer har indflydelse på en sund og vellykket graviditet hhv. før, under og efter graviditeten? https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2017/Sunde-vaner-f%C3%B8r-under-og-efter-graviditet/Sunde-vaner-foer-under-og-efter-graviditet.ashx?la=da&hash=A108884D346BBFF2EC95055C1540A82D5D1F56DD
Hvilken betydning har social status, levekår og livsstil for graviditet og evt. abort?
Diskuterende.
I hvor høj grad bør samfundet/staten blande sig i, hvordan danskerne lever deres liv – med fokus
på graviditet. Inddrag jeres viden om ideologier.
Samfundsfag: Forskellige opfattelser af det gode liv: Livsformer, livsstile, levekår/socialgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF2 DHO
Med fokus på Det moderne gennembrud, har I arbejdet med forskellige historiske kilder og fiktionstekster. Ved at kombinere de to fag, har I arbejdet med forskellige metoder. I dansk har I arbejdet med tekstanalyse og i historie har I arbejdet med kildekritik.
Forløbet endte med en mundtlig årsprøve, hvor I blev eksamineret i jeres skriftlige opgave og den historisk/kulturelle tid.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FF5 SRO - Familietyper
Engelsk - Samfundsfag eller Engelsk - Tysk.
Eleverne har arbejdet med at opstille problemformuleringer og problemstillinger samt det at modtage vejledning og præsentere en større skriftlig opgave. Desuden er givet en kompetencelektion i formalia til en større skriftlig opgave og begrebsparret kvalitativ og kvantitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF6 - SRP-håndværk
Tysk og Engelsk introducerer én tidligere SRP-opgave, som eleverne forholder sig fagligt til . Opgaven skal egne sig som eksempel på "SRP-håndværk".
Eleverne skal i grupper udarbejde en mundtlig præsentation om faglige overvejelser med én SRP-opgave. Præsentationen skal indeholde: 1) refleksioner over opgavernes opbygning i henhold til formalia, 2) faglige refleksioner af relevante afsnit, 3) refleksioner over de metodiske og evt. videnskabsteoretiske tilgange 4) Kritiske refleksioner over enkelte af de i opgaven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53939239265",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53939239265",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53939239265"
}