Holdet 2023 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ken Erik Ulrik Nielsen
Hold 2023 DA/u (1u DA, 2u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk og krimigenren
Titel 2 Krig!
Titel 3 Argumentation og retorik
Titel 4 Reklamer med levende billeder.
Titel 5 Sprog og lyrik
Titel 6 Litteraturen i 1800-tallet
Titel 7 Den debatterende artikel
Titel 8 Kontra - værk
Titel 9 Det folkelige gennembrud
Titel 10 Nyheder - tv, avis og net.
Titel 11 Sen-modernisme fra 1950'erne til 1970'erne
Titel 12 Kulturmøde
Titel 13 Dokumentarisme
Titel 14 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk og krimigenren

Vi skal arbejde med danskfagets analyse- og fortolkningsaspekt, og vi skal have særligt fokus på krimigenren. I skal læse jeres første værk, som bliver en krimi indenfor de sidste 5 år.

Læst 5% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krig!

Vi skal arbejde med emnet krig indenfor forskellige genrer. Vi skal læse en roman, se en film og generelt arbejde med krigsrelaterede tekster. Teksterne bliver både af nyere og ældre dato.


Læst 10% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Argumentation og retorik

Vi skal arbejde med et sprogligt forløb, som omhandler argumentation og retorik, og I skal stifte bekendtskab med Toulmin. Vi vil også have fokus på retoriske virkemidler og som en del af forløbet, skal I skrive en tale og fremføre den for klassen.

Læst 7% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reklamer med levende billeder.

Vi skal arbejde med reklamer med levende billeder, hvor vi skal have fokus på filmiske virkemidler, argumentationsformer, appelformer, formater og meget mere.

Læst 10% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sprog og lyrik

Vi skal arbejde med sprogbegreber og læse en digtsamling. Med afsæt i Jan Sørensen definition af sproglige begreber, skal vi læse digtsamlingen "Jeg vil ikke tilbage" af Caspar Etic. Ud over ham, skal vi også stifte bekendtskab med andre lyrikere.

Læst 10% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturen i 1800-tallet

I forløbet introduceres til litteraturhistorien herunder romantikken og det moderne gennembrud. Der læses tekster af forskellige kanonforfattere og sættes fokus på deres særtræk og fremstilling af bl.a. ægteskab.

I forløbet arbejder vi med:
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring", 1805 & "Der er et yndigt land", 1819 i uddrag.
Casper David Friedrich: "Vandreren over tågehavet",1818 & Elisabeth Jerichau-Baumann: ”Moder Danmark”, 1851, Emilius Bærentzens "Familiebillede", 1828.  (malerier)
N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad", 1855 (Bryllupssalme)
H. C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren", 1845.
Steen steensen Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet", 1836. (uddrag fra "Brug litteraturhistorien")
Den biografiske tegnefilm: "Andersen og den skæve skygge"
Steen Steensen Blicher: Uddrag af: "Marie. En erindring fra Vesterhavet", 1836.
Henrik Pontoppidan: "Anemette"
Amalie Skram: uddrag af Constance Ring eller "Forrådt."
Herman Bang: "Uddrag af Pernille"
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (værk)

Læst 10% af det samlede pensum.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den debatterende artikel

Vi har arbejdet med den debatterende artikel.

Læst 1% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kontra - værk

Vi ser og arbejder med spillefilmen Kontra, med fokus på afspejlingen af ungdomslivet og sociale hierarkier på et gymnasie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det folkelige gennembrud

Se undervisningsbeskrivelsen fra tekster i 1800-tallet.

Læst 10% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyheder - tv, avis og net.

Vi skal arbejde med nyheder - hvilken rolle spiller de i dag, hvilken rolle spillede de tidligere og hvordan ser vi dem i fremtiden. Hvordan ser I nyheder, og hvorfor er det vigtigt?

Læst 10% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sen-modernisme fra 1950'erne til 1970'erne

Vi skal arbejde med tiden efter anden verdenskrig og have fokus på udviklingen i litteraturen og kulturen. I vil møde forfattere som Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg, Tove Ditlevsen, Villy Sørensen, Leif Panduro, Peter Seeberg og andre.

Læst 12% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kulturmøde

I forløbet fokuseres på kulturmødet, som det fremstilles i forskellige tekster.
Eleverne præsenteres for humorteori og teori om sproglig variation, der anvendes i analysen af forskellige teksttyper.
Hovedvægten lægges på humoristiske tekster, moderne lyrik og den selvbiografiske tendens og autofiktion.

I forløbet læses:
Sørensen og Rangvid: "Brug litteraturhistorien", Systime 2024 s. 177-180. (Bl.a. om autofiktion)
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", Systime s.7-12
"Sprog som identitetsmarkør" i "SPROG PÅ SPIL", Systime. s. 185-187
Klip fra faktalink om forskellige former for satire.
Ind i sproget om kropsprog og mimiske koder . https://indisprogethhx.systime.dk/?id=286.
"En udlændings bekendelser" (Delt på SO-ME).
Jacob Tårnhøj: "Hvorfor er dansk så svært". Et uddrag fra DM i stand up, 2007. (social og politisk satire)
Supermagt: ”På røv´n igen”, 2024. (Politisk satire)
Anders Mattesen: "Terkel i knibe" . Uddrag bragt på faktalink.dk. (Social satire)
Life of Brian "Always look on the Bright Side of Life ", 1979.  Uddrag bragt på faktalink.dk (religiøs satire)
"Dansk Folkeparti kræver frikadelle-shawarma" Rokokoposten, d. 27 februar, 2018 (Politisk satire/fake News)
Annonce: "Flygtning? Islamist? Jordemoder", Berlingske, 2017. (Brugt til at arbejde med kropssprog)
Maja Lee Langvad: Uddrag af: "Find Holger Danske"
Jobannonce fra Norlys og Rezponz, 2025.
Yahya Hassan: "BARNDOM", "MASJID SALABIL" og de første tre sider af "LANGDIGT", 2013.
Yahya Hassan: "UDEN FOR DØREN", "DEN ARABISKE PRINS", "ORD", "PARASOL" "SALAM HABIBI" & "TVANGSFJERNET", 2013. (Brugt i forbindelse med stjerneløb).
Christina Hagen: "Sambo" er anvendt til en stil.
DR: "Hausgaard og Vers: Rejsende i dansk" episode  1 og episode 5, 2015. (Dokumentarserie 2 x 30 minutter)
DR: "Yahya Hassan - Den fødte digter" (TV-dokumentar ca.  60 minutter)

Læst 7% af det samlede pensum.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dokumentarisme

Vi skal arbejde med dokumentargenren ud fra lærebogen "DOX - forløb i medier". Vi skal arbejde med autenticitetsmarkører, etik, manipulation og de overordnede dok.genrer: den observerende, den autoritative og den deltagende dok. form. Vi kigger også kort på den poetiske dok.form.

Vi skal se "Naturens uorden", "Rejsen på ophavet" og "Svømmestjerner under overfladen". Vi skal ligeledes se uddrag fra "Kvindefængslet" og "I Walk".

Læst 8% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition

Vi skal repetere vores forløb, og vi kommer til at arbejde med forskellige typer af tekster fra de perioder, som vi har arbejdet med i løbet af de to år, som vi har haft. Der vil bla. blive læst:
Folkevisen "Torbens datter"
Ludvig Holberg, uddrag fra "Erasmus Montanus"
Johannes V. Jensen "Interferens"
Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål"

Vi skal arbejde videre med at bruge www.ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer