Brønderslev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Brønderslev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Susanne Dalsgaard Vinther Schmidt
Hold
2023 En/a (
1a En
,
2a En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
SoMe
Titel 2
Speeches
Titel 3
Twisted relationships
Titel 4
Australia EKSAMEN
Titel 5
Northern Ireland
Titel 6
Hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
SoMe
Et forløb med fokus på fordele, ulemper og konsekvenser ved brug af Social Media og brugen af internet i hverdagen.
Short film: - Patrick Cederberg & Walter Woodman, “Noah”, 2013
https://vimeo.com/65935223
Short film: A Social Life : http://womenyoushouldknow.net/thought-provoking-short-film-asks-are-you-truly-living-the-life-you-post/ (2016 – Director: Kerith Lemon)
Short film:5 films about technology -
https://www.shortoftheweek.com/2017/04/12/5-films-technology/
Netflix Tv-Series: Black Mirror, Season3, episode 1: Nosedive. (2016 , Director: Joe Wright )
Emma Cleary "Lightbox", 2015.
I alle forløb har vi brugt følgende hjælpemidler:
• Oxford Advanced Learners
www.oxfordlearnersdictionaries.com
•
Ordbogen.com
www.ordbogen.com/unilogin
•
Thesaurus.com
www.thesaurus.com
• Engram – ibog
https://minlaering.dk/bog/1-engram
Indhold
Kernestof:
Intro to SoMe.docx
Husk jeres grammatikbog - og gf2'ere skal også huske Texting :-)
SoMe - short films.docx
Udvidet eller simpel tid - oversæt.docx
Noah worksheet (1).docx
Oversæt sætningerne i den vedhæftede fil.
Lightbox by Emma Cleary.pdf
Læs side 30 og 31 i English Grammar Guide.
Vi skal arbejde med næste aflevering, så læs "Lightbox" til denne lektion.
Vi skal se et afsnit af serien "Black Mirror".
Questions - Nosedive SoMe.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Speeches
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Vi mødes på Teams - 1aEn kl. 8.10, så vi kan sige godmorgen, og jeg kan tage fravær. Jeg opretter et møde på 1aEn, som I skal deltage i. Derefter skal I arbejde med en eksamensøvelse på min læring. Vi ses i morgen :-)
I skal holde jeres gruppeoplæg i denne lektion.
Using rhetorical devices opgaver.docx
Wayne LaPierre.docx
How to read a nonfiction text Wider Context.docx
Lav opgaverne om mådesudsagnsord under lektier på minlæring.
Devices for Speech Analysis.docx
Genlæs uddraget af talen af Wayne LaPierre, så vi kan arbejde med den i timen.
I skal have jeres øvelser/lege klar, så I kan præsentere det til resten af klassen.
De sidste to grupper skal have øvelser klar.
Vi skal arbejde med jeres taler i denne time.
I skal arbejde selv i denne lektion med at læse den vedhæftede tale og lave opgaver på minlæring. Jeg tager fravær udfra afleverede lektier på minlæring. Hvis I har problemer med at logge på minlæring, så må I arbejde sammen med en klassekammerat, me
jfkinaugural.htm
I skal arbejde selv ved at lave lektier på minlæring. Bemærk, at I både skal lave opgaver om kongruens og om ejefald.
Afslutte arbejdet med JFK-talen og skrivning af små hyldelst-taler.
billede 1.JPG
foto.JPG
Inside the mind of a master procrastinator
Vi skal afslutte emnet om taler, arbejde med grammatik og opstarte et nyt emne.
Kongruens
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Twisted relationships
Indhold
Kernestof:
Vi skal se "American Beauty"
Vi begynder i auditoriet, hvor vi ser filmen færdig. Der er kort tid til slutningen - ca. 10 minutter.
American Beauty worksheet.docx
Skim de sidste spørgsmål i arbejdsarket om "American Beauty", så I har en idé om, hvad man kan svare.
The Girls in Their Summer Dresses.docx
Eksamensoplæg.doc
Fiction - analysis.pdf
Tools for Texting OCR.pdf
Vi bruger timen til at arbejde med at forberede jeres eksamensøvelse. Genlæs teksten til denne lektion, så I er helt klar på at begynde at analysere og fortolke den.
Jeg kommer rundt og læser jeres noveller, I skrev i fredags, mens I arbejder med teksten.
I skal være klar til at holde oplæg for mig om teksten.
Minlæring
Vi skal arbejde med næste aflevering.
Vi arbejder med afleveringen og med aktiv/passiv. Hav læst teksten "Low Visibility" til lektionen.
Low Visibility.pdf
4: Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
verber.htm
Vi bruger timen til at arbejde med aflevering.
Mr. Preble - Thurber.pdf
Mr. Preble worksheet.docx
Death By Scrabble by Charlie Fish.docx
Vi arbejder med eksamensoplæg.
17-year-old marries 71-year-old.docx
Læs den vedhæftede artikel, så vi kan arbejde med den i timen fredag morgen. Hav fokus på brug af retoriske virkemidler.
Vi stopper før tid i denne lektion, da jeg skal til et arrangement med biblioteket.
ONE FOR THE AGES questions.docx
Vi gennemgår spørgsmålene til "One for the Ages".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Australia EKSAMEN
Australia, with a focus on Aboriginal identity and "The Stolen Generations"
From Engberg-Pedersen et.al. CONTEXTS, Gyldendal 2005:
Polly Borland, "Fred Andrews"
Oodgeroo Noonuccal, "The Past"
Anthony Hill, "Growing Up"
Thea Astley, "Heart is Where the Home is".
Artikel fra Time Magazine: "The Stolen Generation" by Terry McCarthy 24/9/2000
Film: Rabbit-Proof Fence, dir. Phillip Noyce, 2002.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage :-) Jeg glæder mig til at se jer igen!
Australia-groups (1) (1).docx
Projektarbejde
Fremlæggelser
Presentations
Freddy Andrews - OCR.pdf
The Past - OCR.pdf
Tillægsord
Vi gennemgår Freddy Andrews og opstarter arbejde med ny aflevering.
Lav lektier om tillægsord på minlæring.
Vi arbejder med aflevering.
Vi arbejder videre med afleveringen.
Australia Stolen Generation Terry McCarthy.docx
Adverbier og adjektiver.doc
Going Home - OCR.pdf
Going Home questions.docx
Stedord
Vi afslutter arbejdet med Going Home
Del af hf-eksamensopgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Northern Ireland
Northern Ireland
Northern Ireland med fokus på "The Troubles". Eleverne får et kort overblik over historien op til for at få en forståelse for konflikten.
Fra "The Lift - basisbog for hf og gymnasiet" af Kai Alsing-Børgesen et al. Gyldendal, 2000:
Historical and Political Background on Northern Ireland
Bernard Mac Laverty, Father and Son
Michael Becket, To Keep the Faith
Artikel fra The New York Times, "Northern Ireland Is Coming to an End" 20. juni 2021
Sange:
U2, "Sunday Bloody Sunday", 1983
John Lennon og Yoko Ono, "Sunday Bloody Sunday", 1972
The Cranberries, "Zombie", 1994
Film:
In the Name of the Father, dir. Jim Sheridan, 1993
Indhold
Kernestof:
Snatched from home for a racist ideal.docx
Eksamensoplæg.doc
Læs teksten "Snatched from home for a racist ideal", så I er klar til at forberede oplæg om teksten.
I skal være klar til at holde oplæg gruppevis om artiklen "Snatched from home for a racist ideal"
Minlæring
Rabbit Proof Fence.
Rabbit Proof Fence worksheet.docx
Heart is Where The Home is.pdf
Medbring gerne høretelefoner.
NI historical background.pdf
Historical and Political Background OCR.pdf
Afslutning af emnet "Australia"
What were The Troubles? | Northern Ireland spotlight
Father and Son - OCR.pdf
Perfektum og pluskvamperfektum Northern Ireland.docx
In the Name of the Father - film
In the Name of the Father worksheet.docx
To Keep the Faith - OCR.pdf
Læs den vedhæftede tekst "To Keep the Faith"
Vi starter med at gennemgå spørgsmål til "In the Name of the Father".
Vi arbejder med "To Keep the Faith"
I skal holde oplæg om "To Keep the Faith" i denne lektion.
A Christmas Carol (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hjælpemidler
I alle forløb har vi brugt følgende hjælpemidler:
• Oxford Advanced Learners
www.oxfordlearnersdictionaries.com
•
Ordbogen.com
www.ordbogen.com
•
Thesaurus.com
www.thesaurus.com
• Minlæring - ibog
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Læs til og med kapitel 9 i Animal Farm.
Vi starter med at gennemgå "The Veldt"
Ordklasser.docx
"Afternoon tea" :-)
Læs det sidste kapitel af Animal Farm.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194686418", "T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194686418", "H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194686418" }