Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Katrine Brygger Hansen
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Twisted Minds
Titel 2 Black Lives Matter
Titel 3 Sports
Titel 4 Aspects of the UK
Titel 5 Horror
Titel 6 Hjælpemidler
Titel 7 Australia
Titel 8 Dystopia
Titel 9 Repetition
Titel 10 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Twisted Minds

Materiale:

Graveyard Shift (short story)
Death by Scrabble (short story)
Talk To me (Short story)
Get Out (Movie)
Son of Satan (short story)
How My Brother Tried to Kill Me in “Honor Attack” (Article)
Fokus (til studieplan):

Fokus I dette forløb bliver at introducere engelsk på HF (da det er deres første forløb). Vi kommer til at introducere relevante begreber i engelsk. Derudover bliver fokus at få så meget mundtlighed ind i timerne som muligt. Til slut vil eleverne blive introduceret til skriftligt arbejde igennem PEE.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Black Lives Matter

Materiale:
Slavery - an introduction (5 sider)
1950s and 1960s - Black Voices (3 sider)
12 Years a Slave (excerpt) (4 sider)
12 Years a Slave (Movie)
The Help (first chapter - fiction) (11 sider)
White Privilege II (song) (1 side)
Remarks by President Biden on the Verdict in the Derek Chauvin Trial for the Death of George Floyd (speech) (3,5 side)

Supplerende:
Eleverne skulle selv søge på nettet og finde information om organisationen Black Lives Matter.

I forløbet ”Black Lives Matter” har klassen arbejdet med materiale, som dækker racisme i USA tilbage fra slavetiden, 1960’erne og frem til i dag. Eleverne har i de tre nedslag læst omkring forhold, regler, ændringer samt den nuværende organisation (Black Lives Matter). Hertil er diverse materiale (både fiction og non-fiction) koblet til perioderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sports

I dette forløb har det overordnede tema været sport (i USA). Eleverne har derfor arbejdet med forskellige dilemmaer omkring sport herunder transkønnet, kvinders kamp for lige rettigheder, det mentale pres samt kulturen i og omkring sport. Der har derfor været særligt fokus på non-fiction. Eleverne har skulle arbejdet med præsentationer/diskussionsoplæg. Derudover er lingua franca koblet til forløbet, således at eleverne har opnået en viden omkring hvad lingua franca er, samt hvordan engelsk bliver brugt som lingua franca i sportens verden.

Der er blevet arbejdet med følgende materiale:
- Are top athletes born or made? - article (2 ns)
- U.S. soccer has equal gender pay. Will other sports follow? - article (3 ns)
- Decision time: why sport is struggling to deal with transgender row? - article (3 ns)
- Why NFL tailgating culture is the real MVP of the sport. - article (3 ns)
- Michael Phelps: ‘My Depression and Anxiety Is Never Going to Just Disappear’ - article (4 ns)
- English in global sports - article (4 sider)
- The Blind Side - movie

Lingua franca:
Engelsk i dine fremtidige karriere (1 side + korte videoer)
English as a Global Language (1 side)
Kachru's model (1 side)
(Her blev artiklen 'English in global sports' koblet til)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Aspects of the UK

Forløbet er delt op i tre hovedområder med følgende materiale:
1) immigration
- Long Nights, Low Pay & No Play (artikel) (1 ns)
- Presents from my Aunts in Pakistan (digt) (1 ns)
- My Son the Fanatic (novelle) (9 ns)
Som supplerende materiale læste eleverne om "modern black and Asian literature that can be divided into three general phases" (3 ns)

2) humour
- Why I hate Little Britain  (artikel) (4 ns)
- Love Actually (film)
Som supplerende materiale læste eleverne "The Philosophy of Humour" samt "understanding British humour" (artikel) (alt 6 ns)
Derudover så de et lille klip af Little Britain.

3) the class system
- How Important is social class in Britain today? (artikel) (4 ns)
- Well-Schooled in Murder (uddrag af roman) (4 ns)
- A Bullingdon in reverse: how working-class student club is taking on elitism (artikel) (3 ns)

Som supplerende materiale har eleverne selv skulle lave research omkring social klasse i Storbritannien.

Der har igennem forløbet derved været forskellige fokuspunkter, med det til fælles at det omhandler Storbritannien, set ud fra et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Horror


I dette forløb har klassen arbejdet med genren (elementer og kendetegn) horror samt hvorfor genren fascinerer. I forløbet fokuseres der særligt på forfatteren Stephen King.

Materiale:
The Man Who Loved Flowers af Stephen King (4,5 sider)
Stephen King’s Why We Crave Horror Movies (3 sider)
Coraline (værklæsning) (200 sider)
Goosebumps (film)
The Tell-Tale Heart (7 sider)
A Death (14 sider)


"Teori": "horror definitions" (4 sider)
Eleverne har som supplerende materiale set en video, hvor de blev introduceret til "the Southern accent", som de herefter skulle prøve at efterligne i forbindelse med Stephen King's 'A Death'.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Australia

Materiale:

When Europeans First Came to Australia (1 ns)
The Stolen Generation (article) (3,5 ns)
One of My Best Friends (fiction) (4,5 ns)
N’goola (fiction) (9 ns)
We are going (poem) (1 ns)
Australia (movie)


I dette forløb er eleverne blevet introduceret til Australien, med særligt fokus på de indfødte. Udover en historisk og aktuel gennemgang, har der i forløbet været særligt fokus på mundtlighed, hvor både præsentation, samtale og diskussion på engelsk er blevet vægtet højt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dystopia


I dette forløb blev klassen introduceret til emnet ved en "teoretisk" gennemgang af hvad dystopia er (typiske temaer, særlige træk som indgår mm). Løbende blev der koblet dilemmaer til, hvor eleverne skulle debatere forhold som abortlovgivningen i USA samt SoMe tendenserne.  

Materiale:
What is dystopia (document) (3,5 side)
The Veldt (short story)  (11 sider)
The Handmaids’ Tale (excerpt)  (8sider)
Enforced Childbirth is Slavery (article) (1,5 side)
Hunger Games (the movie)
2BR02B (6,5 side)
Black Mirror 'Nosedive’ episode (63 min)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Her repeteres de seks forløb, som I kan komme op i til eksamen (alle minus Twisted Minds). Se studieplaner.

Det samlede pensumomfang er på omkring: 363 sider + film til hvert forløb (Twisted Minds er ikke medregnet).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer