Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Karina Stegenborg Matthiesen, Susanne Mousten-Sørensen
|
Hold
|
2024 MA/3g (3g MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Ubestemte integraler:
- Definition af en stamfunktion, samt hvordan det undersøges om en funktion er en stamfunktion (integrationsprøven)
- Regneregler for det ubestemte integral, samt stamfunktioner til specifikke funktioner (tabel på side 26 i formelsamling stx A)
- Integration ved substitution er bearbejdet med teori og eksempler.
Bestemte integraler
- Arealfunktion: definition og sammenhæng med stamfunktion. Herunder også arealbestemmelse. Arealbestemmelsens sammenhæng med stamfunktionen er gennemgået induktivt med en opstartsopgave (lineær funktion).
- Definition af det bestemte integral
- Notation og regneregler herunder indskudsreglen
- Integration ved substitution (metode 1 på side 89: grænsernes fastholdes)
- Arealbestemmelse (bl.a. areal mellem grafer, samt hvor areal og nedre grænse kendes, men ukendt øvre grænse findes)
- Kurvelængde
- Rumfang
Et forløb med fokus på bevisførelse.
Sætninger som er gennemgået med tilhørende bevis:
Sætning 1-2 med tilhørende bevis i bogen MAT B->A (side 67-68) - Sammenhæng mellem to stamfunktioner.
Sætning 5 med tilhørende bevis i bogen MAT B->A (side 74) - Integration ved substitution.
Sætning 2 med tilhørende bevis i bogen MAT B->A (side 85) - Areal indenfor et interval.
Sætning 3 med tilhørende bevis i bogen MAT B->A (side 87) - Regneregler for det bestemte integral. (kun bevis til +)
Sætning 7 med tilhørende bevis i bogen MAT B-->A (side 93-94) - Arealbestemmelse under x-aksen.
Sætning 8 med tilhørende bevis i bogen B --> A (side 96-97) - Indskudsreglen.
Materiale: side 66-120 i MAT B->A.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Lektieopgave 15.08.2024.docx
-
1 lektieopgave 20.08.2024.docx
-
1 Stamfunktioner, opgaveark.docx
-
4 Integration ved substitution, opgaveark.docx
-
4 Integration ved substisution, opgaveark (sværere opgaver).docx
-
5 Lektieopgave 29.08.2024.docx
-
5 Arealfunktion, lektieopgave 3.9.2024.docx
-
7 Lektieopgave 4-9-2024.docx
-
7 Integration ved substitution, opgaveark.docx
-
9 Arealbestemmelse mellem grafer, arbejd-selv-ark.docx
-
Medbring bog 'MAT B til A'.
-
Medbring bog 'MAT B til A'
-
9 Lektieopgave, areal mellem grafer, 12.09.2024.docx
-
10, Kurvelængde, gennemgået på tavlen.tns
-
9 Kurvelængde, opgaveark.docx
-
10 rumfang, Opgave til introduktion til hule omdrejningslegemer.tns
-
Medbring aflevering MAT3 på papir (I fik den tilbage tirsdag)
-
10 Rumfang 2, opgaveark.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Repetition af radianbegrebet, enhedscirklen, udledning af sinusfunktion og cosinusfunktionen ud fra enhedscirklen.
Harmoniske svingninger
- Den mest simple harmoniske svingning: f(x)=sin(x)
- Forskriften for den generelle harmoniske svingning: f(x)=A*sin(omega*x+phi)+d. Præsenteret i TI-nspire med skydere for at illustrere hvad de forskellige konstanter betyder.
- Amplituden (A), lodret parallelforskydning (d) og periode (T) er arbejdet med både ved forskrift og grafisk.
- Frekvens og faseforskydning er præsenteret både grafisk og ved beregning med formel.
Omvendte/invers funktioner
- Forståelse for hvad en omvendt funktion er
- Grafisk afbildning af den omvendte funktion
- Bestemmelse af f^-1(x) ved begning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Repetition af måder til notation af afledede:
- dy/dx, y' og f'(x)
Definition af differentialligninger:
- Begreberne løsnings-/integralkurve, fuldstændig- og partikulær løsning.
Linjeelementer og hældningsfelt:
- Definition, samt hvordan hældningsfelt og løsningskurve tegnes i TI-Nspire.
Førsteordens differentialligninger:
- Definition
Differentialligninger på formen:
- y'=ky (a) - eksponentiel
- y'=b-ay (b) - forskudt eksponentiel
- y'+a(x)*y=b(x) (c)
- y'=y(b-ay) (d) - logistisk
- y'=ay(M-y) (e) - logistisk
- y'=g(y)h(x) (f)
- omskrivning mellem d) og e) er vist
- (f) vist hvordan separation af to variable kan bruges til at løse en differentialligning på formen eksponentiel (teoretisk uden eksempel) (a) side 141 i MAT B-->A
- bestemmelse af løsning (fuldstændig og partikulær (ud fra punkt))
- Fortolkning og opstilling af differentialligninger på form (a), (b), (d) og (e)
- Bestemmelse af tangent ud fra differentialligning og punkt
- Numerisk løsning med Eulers metode (kort gennemgået)
Løsning af differentialligninger vha. Desolve-kommandoen i TI-Nspire.
Beviser, der er arbejdet med (MAT A3):
- Sætning og bevis til differentialligningen y'=ky (sætning 1 i MAT B-->A side 213)
- Sætning og bevis til differentialligningen y'?b-ay (sætning 2 i MAT B-->A side 218-219)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1, undersøg om en funktion er en løsning til differentialligningen, arbejds-ark.docx
-
2, MAT B til A opg 7.16-7.19, scan.pdf
-
Medbring opgavebogen.
-
Hældningsfelt Nspire
-
2, hældningsfelt i TI-nspire, opgave.docx
-
Lav opgave 7.36.3 i opgavebogen hjemme.
-
Medbring opgavebogen (grøn).
-
Medbring 'MAT AB1 - opgavebog', og aflevér den hos Louise på biblioteket (jævnfør besked)
-
Medbring både bog og opgavebog.
-
MAT B til A, diff lign. y-.pdf
-
Medbring noter til sætning og bevis for diff. lig. y'=ky og y'=b-ay.
-
Medbring bog og opgavebog
-
Lav opgave 7.71 færdig hjemme (hele opgaven kan laves i hånden uden TI-nspire)
-
Medbring bog og opgavebog.
-
Kig dine noter gennem fra i går om 'Logistiske differentialligninger', og se om der er noget, som du ikke forstår og gerne vil have forklaret.
-
Medbring opgavebog.
-
sep, opgaver.pdf
-
sep, bog.pdf
-
8, opstilling af differentiallingsmodeller, eksamensopgaver, opgaveark.docx
-
8, Opstilling af differentialligningsmodeller, opgaveark, Vejen til matematik A2 side 261-262 - facit.docx
-
Euler's Method on a Calculator Page with the TI-Nspire
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner
I dette forløb blev der arbejdet med tidligere forberedelsesmateriale (2019).
Vektorfunktion og parameterkurve:
- Definition af begreberne vektorfunktion, parameterkurve/banekurve, koordinatfunktioner
- Bestemmelse af punkt ud fra kendt parameter og bestemmelse af skæringspunkter med koordinatsystemets akser
- Bestemmelse af parameterkurvens retning.
Dobbeltpunkter:
- Definition og bestemmelse af koordinatsæt eller tilhørende parameter (t).
Differentiabilitet:
- Definition og bestemmelse af tangentvektor/hastighedsvektor, accelerationsvektor og fart. Herunder vandrette/lodrette tangenter.
Repetition af regneregler for vektorer.
Bestemmelse af længde af parameterkurve og areal af område afgrænset af parameterkurve (set, men ikke arbejdet grundigt med).
Omskrivninger:
- Fra ligning til vektorfunktion og fra vektorfunktion til ligning.
- Grafisk afbildning i TI-Nspire
Ingen beviser gennemgået i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af to variable
Materiale:
Carstensen og Frandsen m.fl., MAT B til A, Systime, 2020 (4.udgave), s.128-163, 176-185.
Note til udledning af a og b i lineær regression af Jan B. Sørensen.
3D-koordinatsystemet, forskrift, graf, niveaukurver, snitfunktioner, partielt afledede, gradient, tangetplan, dobbelt og blandede afledede, stationære punkter samt minimum, maksimum og saddelpunkt.
Anvendelse af funktioner af to variable, herunder særligt hvordan a og b udledes ved lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Normalfordelingen
Materiale:
Carstensen og Frandsen m.fl., MAT B til A, Systime, 2020 (4.udgave), s 30-53.
Note til bevis for tæthedsfunktionen af Jan B. Sørensen.
Stokastisk variabel, tætheds- og fordelingsfunktion, normalfordelingen, normale og exceptionelle udfald.
Bevis for at tæthedsfunktionen er symmetrisk rundt om middelværdien og at tæthedsfunktionen antager sit maksimum i middelværdien (note hertil).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelsesmaterialet - sandsynlighedsregning
Materiale:
Forberedelsesmaterialet 2024/25. Sandsynlighedsregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mundtlighed
Materiale:
Carstensen og Frandsen m.fl., MAT B til A, Systime, 2020 (4.udgave), s 223-225. (differentialligning).
Carstensen og Frandsen m.fl., MAT2, Systime, 2018 (4.udgave), s 83-84. (Produktreglen).
Øve til mundtlig eksamen samt opgaver til delprøve 1.
Herunder bevis for produktreglen samt bevise den generelle løsning for en differentialligning på formen y'+a(x)∙y=b(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546442",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546442",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546442"
}