Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Leif Thyge Hansen
|
Hold
|
2024 Ps/2u3g (2u3g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1: Kommunikation og konflikt
Hvad er kommunikation - og hvorfor kan det fører til konflikt. Vi skal ud fra elevvalgene vælge temaer, vi vil arbejde med ud fra de teorier, vi gennemgår.
Arbejdede med følgende teorier:
- Thuns kommunikationsmodel
- Transaktionsanalyse
- Gergen - relationel tilblivelse
- Humor (Memes)
- Konflikttrappen
- Fastinger: Kognitiv dissonans
Arbejdede med undersøgelser og undersøgelsesbegreber
Kernestof: Socialpsykologi, personlighed og identitet, psykologisk metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2: Kærlighed
Hvad er kærlighed og hvem forelsker man sig i. Vi arbejdede med følgende teorier:
- Sternbergs mange slags kærlighed (passion, intimitet og forpligtigelse)
- Kærlighed som tilknytning (Bowlby)
- Sharvers flerdimensionale model
- Tilknytningsstile (Ainsworth)
- Den evolutionære forklaring (samt Hald/Høeg-Olesens forskning)
- Feltstudie - Observationsstudie.
Kernestof: Udviklingspsykologi, Personlighed og identitet, Psykologisk metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Kriminalitet
Hvad er kriminalitet, hvorfor bliver man kriminel? Normalitet og afvigelse. Gerningsmandsprofil. Sandheden og løgnen.
Vi arbejdede med følgende teroier og begreber/fænomener:
- Mentalundersøgelse/mentalobservation
- Gergen: Relationel tilblivelse
- Psykopati
- Gerningsmandsprofiler
- Forhørsteknik - Kan man spotte en løgn?
- Besøg i retten (overværede en retssag)
Kernestof: Socialpsykologi, kognition og læring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4: Livet som elev på gym/hf - det gode liv?
Hvad er det gode liv og trivselskrise?
Vi arbejdede med følgende teorier og fænomener:
- Har de unge en trivselskrise?
- Antonovsky - Oplevelse af sammenhæng
- Stress: Holms/Rahes model, Krav-kontrol-modellen og Stressmodellen
- Coping
Kernestof: Kognition og læring, Personlighed og identitet, Psykologisk metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546468",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546468",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546468"
}