Holdet 2024 ps/3g/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Gert Ørsted
Hold 2024 ps/3g/1 (3g/1 ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket som Gruppedyr
Titel 2 En presset ungdom
Titel 3 Den jeg er.
Titel 4 Motivation for læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket som Gruppedyr

Beskrivelse:

Der er i dette forløb arbejdet med menneskets deltagelse i en social verden, og hvilken betydning denne deltagelse har for den enkelte. Der er i denne forbindelse anlagt et fokus på, hvordan mennesker indgår i forskellige grupper og samtidig bliver til i disse grupper, samt hvilke handlemuligheder mennesker har som en del af en gruppe. Vi har endvidere anlagt fokus på menneskets naturlige behov for kategorisering, og hvordan denne kategorisering eller stereotypisering er af betydning for relationer mennesker imellem.


Undervisningsmæssigt fokus:

Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Massehypnose og Lemmingeeffekt.
- Gruppebegrebet (4-ledet definition (Sherif)).
- Typer af grupper (primær- og sekundærgrupper samt ind- og udgrupper).
- Gruppepåvirkning (konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering).
- Rollebegrebet (-forventninger, -oplevelse, -konflikt, frontstage og backstage (Goffman).
- Kategorisering af mennesker (stereotypisering og Rosenthaleffekten).
- Moralsk frakobling (retfærdiggørelse, ansvarsfralæggelse og dehumanisering (Bandura)).


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.


Omfang:

Forløbet udgør et samlet omfang på 50 af de i alt 205 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 En presset ungdom

Beskrivelse:

Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan unges (mis)trivsel, og hvordan ændrede samfundsvilkår har ændret betingelserne herfor. Der har været anlagt et kritisk blik på den accelererende kultur, hvorunder udvikling og præstation synes at være menneskelige præmisser. Forløbet har haft fokus på unges muligheder og udfordringer for identitetsdannelse i en præstationskultur.


Undervisningsmæssigt fokus:

Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Ændrede samfundsvilkår (kulturel frisættelse (Thomas Ziehe) og refleksiv selv (Anthony Giddens)).
- Årsager til mistrivsel (Noemi Katznelson).
- Social acceleration (Hartmut Rosa).
- Identitet (jeg- og socialidentitet (Erik Erikson)).
- Spejlselvet og det falske selv (Charles Cooley).
- Perfektionisme (selv-, andre- og social foreskreven-)


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.


Omfang:

Forløbet udgør et samlet omfang på 45 af de i alt 205 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den jeg er.

Beskrivelse:

Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan det enkelte menneskes (livs)muligheder er betinget dettes (opvækst)miljø. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på opvæksten betydning herunder de individuelle og sociale faktorers betydning for individets (livs)muligheder samt et kritisk blik på muligheder for at ændre menneskers livssituation (væsentligt).


Undervisningsmæssigt fokus:

Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Tilknytningsteori (John Bowlby og Mary Ainsworth).
- Tilknytningsmønstre (typer af og konsekvenser på længere sigt).
- Relateringsteori (vitalitetsfølelser, ansigtsduetter og følelsesmæssig regulering (Stern)).
- Omsorgssvigt efter Kari Killen (definition, typer af omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt).
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer (individ-, familiært- og samfundsniveau (Rutter)).
- Resiliens (Kvello).


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.


Omfang:

Forløbet udgør et samlet omfang på 65 af de i alt 205 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Motivation for læring

Beskrivelse:

Der er i dette forløb arbejdet med menneskets opfattelse og fortolkning af verden på baggrund af det enkelte menneskes tidligere erfaringer. Der er anlagt et særligt fokus på sammenhængen mellem opmærksomhed og hukommelse i relation til undervisning og læring, hvor tilstedeværelsen af telefon (og skærm) er blevet diskuteret.


Undervisningsmæssigt fokus:

Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Kognitive skemaer.
- Opmærksomhed (indre og ydre faktorer samt kontrollerede og automatiserede processer).
- Opmærksomhedsfokus (selektiv og delt opmærksomhed).
- To adfærdssystemer (Kahneman)
- Hukommelsen (sensorisk-, korttids- og langtidshukommelsen (Atkinson og Shiffrin)).
- Langtidshukommelsen (eksplicit og implicit (Tulving))
- Langtidshukommelsens neurale grundlag og placering.


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.


Omfang:

Forløbet udgør et samlet omfang på 45 af de i alt 205 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer