Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Gert Ørsted
|
Hold
|
2024 ps/3g/1 (3g/1 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket som Gruppedyr
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med menneskets deltagelse i en social verden, og hvilken betydning denne deltagelse har for den enkelte. Der er i denne forbindelse anlagt et fokus på, hvordan mennesker indgår i forskellige grupper og samtidig bliver til i disse grupper, samt hvilke handlemuligheder mennesker har som en del af en gruppe. Vi har endvidere anlagt fokus på menneskets naturlige behov for kategorisering, og hvordan denne kategorisering eller stereotypisering er af betydning for relationer mennesker imellem.
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Massehypnose og Lemmingeeffekt.
- Gruppebegrebet (4-ledet definition (Sherif)).
- Typer af grupper (primær- og sekundærgrupper samt ind- og udgrupper).
- Gruppepåvirkning (konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering).
- Rollebegrebet (-forventninger, -oplevelse, -konflikt, frontstage og backstage (Goffman).
- Kategorisering af mennesker (stereotypisering og Rosenthaleffekten).
- Moralsk frakobling (retfærdiggørelse, ansvarsfralæggelse og dehumanisering (Bandura)).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 50 af de i alt 205 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lena (case til introduktion).docx
-
Mehlsen, C. & Hendricks, V. F. (2019). LIKE. Gruppeadfærd, s. 30-37. Københavns Universitet.pdf
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 183-188, 375-386, 391-392, 394-399, 428-429
-
Social Conformity (~lemmingeeffekten).
-
Asch Conformity Experiment.
-
Hoffmann, T. (2009). Unge vil forsvare gruppen med deres liv (uddrag). Videnskab.dk 23.02.2009.docx
-
Dokumentar: Herlufholms hemmeligheder (TV2).
-
Eksperiment: Blue Eyes - Brown Eyes, Jane Elliott (youtube).
-
Klip: De usårlige betjente (DRTV).
-
Ravn, F. A. P. & Wolf, T. (2015). Psykologi - fra celle til selfie, s. 177-179. Columbus.pdf
-
Doll test - The effects of racism on children.
-
Klip: Assume That I Can (Global World Down Syndrome Day 2024 | #EndTheStereotypes).
-
Klip: Alt Det Vi Deler (TV2).
-
Bjerge, R. (2022). Mikkel levede et dobbeltliv som familiefar og hardcore hooligan (uddrag). Dr.dk 01.01.2022.docx
-
Film: Kontra (Biografen).
-
Nevers, H. (2023). Unge har det sværere med fællesskaber - sådan hjælper vi dem på rette vej. Danske Gymnasier 31.05.2023.docx
-
Brejnrod, P. (2024). Sociologi - viden, teori og metode. Social eksklusion. Systime (iBog).docx
-
Fokusområder indenfor 'Mennesket som Gruppedyr' (ark).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
En presset ungdom
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan unges (mis)trivsel, og hvordan ændrede samfundsvilkår har ændret betingelserne herfor. Der har været anlagt et kritisk blik på den accelererende kultur, hvorunder udvikling og præstation synes at være menneskelige præmisser. Forløbet har haft fokus på unges muligheder og udfordringer for identitetsdannelse i en præstationskultur.
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Ændrede samfundsvilkår (kulturel frisættelse (Thomas Ziehe) og refleksiv selv (Anthony Giddens)).
- Årsager til mistrivsel (Noemi Katznelson).
- Social acceleration (Hartmut Rosa).
- Identitet (jeg- og socialidentitet (Erik Erikson)).
- Spejlselvet og det falske selv (Charles Cooley).
- Perfektionisme (selv-, andre- og social foreskreven-)
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 45 af de i alt 205 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej, jeg hedder 7 (Facebook).
-
Ernst, A. E. m.fl. (2022). Hårtab, angst og søvnmangel. Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge. Dr.dk 09.10.2022.docx
-
Larsen, O. S. (2024). En flodbølge af muligheder. Systime (iBog).docx
-
Spørgsmål til 'En flodbølge af muligheder'.docx
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 328-329
-
Riisager, M. (2023). PsykB. Identitetsdannelse og selvforståelse s. 160-163. Frydenlund.pdf
-
Richter, L. (2017). Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne. Politiken 23.01.2017.docx
-
Riber, K. (2020). Unge studerende vil være perfekte (uddrag). Altompsykologi.dk 14.02.2020.docx
-
Nielsen, T. (1998). Høje idealer og streng perfektionisme. En farlig cocktail. Forskningsnyt 17, 1998.docx
-
Bendtson, L. (2006). Ydre kontrol og indre kaos (uddrag). Psykiatri-Information 3, 2006.doc
-
Psykiatrifonden (2021). En undersøgelse af selvværd og oplevelse af pres blandt 16-24-årige, s. 1 og 4-11. Psykiatrifonden.pdf
-
Fokusområder indenfor 'En presset ungdom' (ark).docx
-
Hansen, N. N. & Sørensen, L. M. (2022). 25-årige Emma fik en depression..docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den jeg er.
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan det enkelte menneskes (livs)muligheder er betinget dettes (opvækst)miljø. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på opvæksten betydning herunder de individuelle og sociale faktorers betydning for individets (livs)muligheder samt et kritisk blik på muligheder for at ændre menneskers livssituation (væsentligt).
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Tilknytningsteori (John Bowlby og Mary Ainsworth).
- Tilknytningsmønstre (typer af og konsekvenser på længere sigt).
- Relateringsteori (vitalitetsfølelser, ansigtsduetter og følelsesmæssig regulering (Stern)).
- Omsorgssvigt efter Kari Killen (definition, typer af omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt).
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer (individ-, familiært- og samfundsniveau (Rutter)).
- Resiliens (Kvello).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 65 af de i alt 205 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Prægning: Papa Goose (BBC).
-
Eksperiment: Harlow Abeforsøg.
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 75, 100-106, 125-126
-
Strange Situation Experiment (Mary Ainsworth).
-
Klip: Circle of Security.
-
Spørgsmål til 'Tilknytningsmønstre' (Bowlby og Ainsworth) (2).docx
-
Tilknytningsmønster: Forældresamspil og (psykisk) udvikling.
-
Riisager, M. (2023). PsykB. Tilknytningsstil i parforhold, s. 261-262, 269. Frydenlund.pdf
-
Klip: Brain Wonders - Healthy Brain Development (Zero To Three).
-
Synkronisering/imitation: Dad has dance off with baby (youtube).
-
Still Face Eksperiment (youtube).
-
Hart, S. (2016). Neuroaffektiv udviklingspsykologi - til gymnasiet, s. 23-33. Gyldendal.pdf
-
Thomsen, C. (2025). Udviklingsniveauer_Den treenige hjerne.png
-
Cases_afstemninger (Kære Brevkasse).pdf
-
Lau, L. (2000). Kronik - Julies liv. Politiken 25.05.2000.docx
-
Coronavirus_Plakat.webp
-
Mahler, K. (2006). Dit ansigt er din babys bedste legetøj. Thisted Dagblad 24.04.2006.docx
-
Hart, S. (2016). Neuroaffektiv udviklingspsykologi - til gymnasiet, s. 110-121. Gyldendal.pdf
-
Ringsmose, C. (2012). Udsatte børn har mindre hjerner. Asterisk 61, 2012.pdf
-
Kvello, Ø. (2013). Børn i risiko. Risiko- og beskyttelsesfaktorer, s. 225 (model). Samfundslitteratur.png
-
Gravesen, D. T. (2016). Hvad er resiliens (uddrag). Pædagogik. Introduktion til pædagogens grundfaglighed (iBog).docx
-
Gravesen, D. T. (2016). Hvad er risiko- (og beskyttelses-) faktorer (uddrag). Pædagogens grundfaglighed (iBog).docx
-
1. Andersen_ Sindal. Psykisk sygdom..._ Nedtrykte mødre ... 2015_ 2012.docx
-
Fokusområder indenfor 'Den jeg er' (ark).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motivation for læring
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med menneskets opfattelse og fortolkning af verden på baggrund af det enkelte menneskes tidligere erfaringer. Der er anlagt et særligt fokus på sammenhængen mellem opmærksomhed og hukommelse i relation til undervisning og læring, hvor tilstedeværelsen af telefon (og skærm) er blevet diskuteret.
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Kognitive skemaer.
- Opmærksomhed (indre og ydre faktorer samt kontrollerede og automatiserede processer).
- Opmærksomhedsfokus (selektiv og delt opmærksomhed).
- To adfærdssystemer (Kahneman)
- Hukommelsen (sensorisk-, korttids- og langtidshukommelsen (Atkinson og Shiffrin)).
- Langtidshukommelsen (eksplicit og implicit (Tulving))
- Langtidshukommelsens neurale grundlag og placering.
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 45 af de i alt 205 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 176-179
-
Risager, M. (2025). Psyk C. Læring og kognitive processer. Frydenlund iBog.docx
-
Dahl, A. (2019). At tænke - hurtigt og langsomt (uddrag). Futuria.dk 02.10.2019.docx
-
Skema_System 1 og 2 tænkning (LEAD).png
-
Anbefalinger for skærmbrug på ungdomsuddannelser (UVM).
-
Larsen, O. S. (2021). Kognitiv psykologi. Hukommelse. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
Atkinson & Shiffrins flerlagermodel for hukommelsen. Fra Psykologiens Veje. Systime.png
-
Fugl, M. (2009). Det, jeg sanser, husker jeg (uddrag). Asterisk 45, 2009.docx
-
Raab, T. T. & Madsen, P. L. (2013). En bog om hukommelsen, s. 284-297. FADL_s forlag.pdf
-
Dokumentar: Pisk eller gulerod 1:2 (TV2).
-
Riisager, M. (2025). PsykB. Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Frydenlund (iBog).docx
-
Dokumentar: Pisk eller gulerod 2:2 (TV2).
-
Christensen, E. (2015). Mobilforbud giver bedre læring. Folkeskolen.dk 18.05.2015.docx
-
Mikkelsen, M. (2011). Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse. Kristeligt Dagblad 23.11.2011.docx
-
Fokusområder indenfor 'Motivation for læring' (ark).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546805",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546805",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546805"
}