Holdet 2024 Re/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Lars Løgi Bastholm
Hold 2024 Re/2h3g (2h3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktionsforløb
Titel 2 2. Kristendom
Titel 3 3. Islam
Titel 4 4. Hinduisme
Titel 5 5. Fundamentalisme
Titel 6 6. Nordisk Religion
Titel 7 7. Projektrapport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktionsforløb

1. Introduktionsforløb

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 33 2024
Slut: Uge 34 2024

Antal Lektioner: 4

Indhold

Kernestof
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime 2016
s. 41-42: Indefra og udefra
s. 104-107: Religionsdefinitioner
s. 79-80: Myter
s. 82-84: Myteteori
s. 125-126: Ritualtyper
s. 127-130: Ritualteori – funktionalistisk
s. 131-133: Ritualteori – fænomenologisk

Artikler

Tekster
1. mos, kap. 1-kap.2,4a (kosmogoni + antropogoni)

Dokumentar

Supplerende
Prinsesse Athenas dåb https://www.youtube.com/watch?v=UcX5GtlkFKw
Mosaik fra 500tallet hvor Johannes Døberen døber Jesus
https://en.wikipedia.org/wiki/Baptism_of_Jesus#/media/File:Battistero_degli_ariani,_int,_mosaico_della_cupola_08_battesimo_di_cristo.jpg
Græsk Ortodoks dåb fra Georgien (udført på en muligvis gammeldags vis)
https://www.youtube.com/watch?v=aFGHerqhSC8&ab_channel=euronews
En voksen-dåb fra Babtist
https://www.youtube.com/watch?v=KoPEMVTAl9M&ab_channel=AspleyChristChurch
Vagabond dåb (og bryllup) på Hjallerup Marked
https://www.tv2nord.dk/nordjylland/vagabond-dobt-og-gift-pa-marked

Faglige mål
̶ ̶̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Forløbet har haft fokus på følgende begreber og elementer:
Religionsdefinitioner: Substantiel religionsdefinition og funktionalistisk religionsdefinition
Myte – typer af myter: kosmogoni, eskatologi, teogoni, antropogoni, ætiologi, trickster og teorier om myter: fænomenologisk, funktionalististisk, historisk-kritisk, strukturalistisk og eksistentialistisk myteteori.
Ritual – typer af ritualer: overgangsritualer, årstidsritualer, afværgeritualer, udvekslingsritualer, kultdramaer og teorier om ritualer: fænomenologiske ritualteorier og funktionalistiske ritualteorier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Kristendom

2. Kristendom

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 34 2024
Slut: Uge 39 2024
Antal Lektioner: 13+ 2 eksursion+1 besøg

Indhold

Kernestof
Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur- en grundbog, Systime 2005-2013, 3. udg., s. 143-172 (kap. 8)
Begrebsnøglen s. 34-37 og 47-51

Artikler
Følner m.fl.: Kuplen Muren Graven, Gyldendal, 2007, s. 15 + 18-20
”Præsten, der tror på reinkarnation”, Berlingske, 05-11-15
”Halleluja” af Jeppe Matzen fra Weekendavisen, s. 34-36
”Hvordan konverterer man til kristendommen?”, Religion.dk, 12. februar 2013
”Omvendelse i Biblen”, 12. maj 2014

Tekster
1. moseborg kap. 2,4b-3,24 (skabelsen og syndefaldet)
1. mosebog kap. 17, vers 1-27 (den gamle pagt)
1. mosebog kap. 21, vers 1-21 (Isak og Ismael)
1. mosebog kap. 22, vers 1-18 (Ofre Isak)
Nadver: Matthæus kap 26, vers 26-29, Markus kap. 14, vers 22-25, Lukas kap. 22, vers 14-20 og 1. Korintherbrev kap. 11, vers 23-26
Matthæus kap. 3, vers 1-17 (Johannes Døber i Judæas ørken)
Apostlenes Gerninger kap. 9, vers 1-19 (Saulus' omvendelse)

Dokumentar
https://www.youtube.com/watch?v=QyvavfIGyLs (turistgennemgang af gravkirken)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-broedre-i-synd-11802450354?embed=true

Supplerende
Gudstjeneste i folkekirken
https://www.youtube.com/watch?v=_29f_e-ykNE&list=PL88D6hwZHefesGWlyXT5R8vE-kogp4v60&ab_channel=Folkekirkendk
Nadver
https://www.youtube.com/watch?v=Oo5yWqiPMEk&ab_channel=Lolland-FalstersStift

Faglige mål
̶̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Gennemgang af aktuel diskussion om diskrimination af køn i danske trossamfund, fokus på folkekirken, vha. kort ”explainer” fra dr.dk.
Repetition af Kristendom – myteteoretisk (Fænomenologisk, strukturalistisk, historie-kritisk, eksistentialistisk og funktionalistisk tilgang) analyse af forskellige centrale myter fra både GT og NT.
Abrahamsmyten fra Bibelen og Koranen i komparativ analyse.
Fokus på Bibelens forskelligartet indhold, bibelhistorie.
Religion og Identitet. Helligsteder.
Diskussion af hvad den danske folkekirke skal indeholde med afsæt i moderne teologi, bibelvers om homoseksualitet og Brødre i Synd-podcast
Ekskursion til Brønderslev Kirke, besøgte præst, talte om erhvervet og folkekirken i det senmoderne samfund.
Fik besøg af KFS til en samtale om at være ung og troende og en efterfølgende analyse af de besøgende som religiøse udøvere.
Til sidst lidt om projektrapporten, fx om konversion i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Islam

3. Islam

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 39 2024
Slut: Uge 45 2024
Antal Lektioner: 13+ 3 ekskursion

Indhold

Kernestof
Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur- en grundbog, Systime 2005-2013, 3. udg., s. 173-192 (kap. 9)
(alle kapitler blev gennemgået i grupper og fremlagt på klassen)
Forman, Jens: Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia: Kap 3: "Søjlerne" (s. 29-35)
Begrebsnøglen: Konversion, s. 58-62

Artikler
”Når troen forsvinder” (Weekendavisen 04-11-16 af Jeppe Matzen)
Det hellige rum Tekst 30: Moskeens funktion og form (af Sherin Khankan (red.))
https://www.religion.dk/leksikon/konversion>
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13532396/21aarige-sine-johansen-har-proevet-mere-end-de-fleste-er- - 21-årige Sine Johansen har prøvet mere end de fleste: Er konverteret til islam, har fået to børn og er blevet skilt - nu starter hun et nyt liv med hjælp fra fremmede

Tekster
Forman, Jens: Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia
Tekst 6: Himmelrejsen, s. 66-68
Tekst 14: Koranen og Hadith om dommedag, s. 81-83
Tekst 15: Muslimsk Dommedagsforståelse, s. 83-85
Koranen sura 2, 121-141 (Abraham og Kabaen), s. 2-3
Koranen sura 37, 83-113 (Abraham og Ismael), s. 4-5
1. Mosebog 17, 1-27 (Omskærelsen), s. 6-7
2. Mosebog 21, 1-21 (Isak og Ismael), s. 8
1. Mosebog 22, vers 1-18 (Abraham skal ofre Isak), s. 8-9
Johannes Åbenbaring kap. 1 og kap 20-22

Dokumentar
Film om hadj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
VICE:  Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Fem Skarpe om Islam, DRK, 2015
Videoen om den 17årige - https://www.youtube.com/watch?v=oEd0adxTrW8&t=177s&ab_channel=P3xDRTV

Supplerende
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2020-09-25#!02:02:09
https://denstoredanske.lex.dk/eskatologi
https://religion.systime.dk/?id=537 (Løst inddraget i repetitionen)
https://www.religion.dk/islam/islamisk-lov-foreskriver-d%C3%B8dsstraf-frafalD
https://www.religion.dk/fra-bloggen/koranen-siger-intet-om-d%C3%B8dsstraf-frafald-fra-islam

https://denstoredanske.lex.dk/sufisme
https://denstoredanske.lex.dk/Taleban - i uddrag
https://denstoredanske.lex.dk/Hizb_ut-Tahrir
https://denstoredanske.lex.dk/Hamas - i uddrag
https://lex.dk/Hizbollah

Faglige mål
̶̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved islam, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Repetition af islam omkring oprindelse, troen, søjlerne, livsmønster og sharia.
Derefter brugte vi myteteorierne, især fokus på eskatologi, omkring Himmelrejsen og Dommedagen i Islam. Sammenligning med kristendom og Joh. Åbn.
Sammenligning af Abrahams optræden i Kristendom og Islam med en komparativ analyse af Mosebogen og Koranen. Ligeledes med dommedagsmyter.
Herefter fokus på valfarten, moskeen og Mekka med helligsteds-geografi og fænomenologisk og funktionalisme teoretisk tilgang.
Konversion-teoretisk gennemgang med efterfølgende analyse af 17 åriges dansk piges konversion. Derefter fik de lov at lave deres egne fiktive konversionsberetninger med et teoretisk udgangspunkt. Frafald og apostesi i islam.
Til sidst snakkede vi om islam i verden i dag, med fokus på Taliban, Sufisme, Hizb-ut-Tahri, Hamas og Hizbollah, i forbindelse med træning af Projektrapport.
Efter afsluttet forløb besøgte vi Moskeen på Hjulmagervej i Aalborg med fokus på helligsteds teori og bønnen vi så udført.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Hinduisme

4. Hinduisme

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 46 2024
Slut: Uge 51 2024

Antal Lektioner: 14

Indhold

Kernestof
Hinduismen af Allan Poul, Systime, 2004
Kapitel 2: Hinduismens historie og hellige bøger, side 22-27
Kapitel 3: ”Filosofien om karma og genfødsel”, side 29-34
Afsnit 4.4: ”De tre frelsesveje”, side 38-39
Kapitel 5: ”Guderne og deres ”familier””, side 40-50
Kapitel 6: Ramayana side 51-55
Kapitel 7: ”Tilbedelsen af guderne”, side 56-60
Kapitel 8: ”Indien som helligt land og Benares som hellig by”, side 61-67
Kapitel: 13: Dharma. At leve som hindu
Kapitel 14: ”Kastesystemet”, side 100-108
Begrebsnøglen side 127-133 om helligsteder

Artikler

Tekster
Hinduismen af Allan Poul, Systime, 2004
Tekst 1: Maitrayniya-Upanishad: Krop og forgængelighen
Tekst 3: Maitrayniya-Upanishad: Atman
Tekst 4: Brihadaranyaka- Upanishad: Karma, samsara, moksha
Tekst 16: Huyler: Puja for gudinden (ritual) (reel tekstlæsning)
Tekst 17: Shiva Purana: Vishvanath og Varanasi
Tekst 29: Rigveda: Purusha-hymnen
Mennesket og Magterne – en tekstsamling til religion, af i Esben Andreassen, Gyldendal 1992
Tekst 23: De fire livsaldre
Tekst 24: Kvindens stilling

Dokumentar
Tamiler, DR2, 2019, Anders Agger besøger det tamilske samfund i Danmark.
”Monkey Man” spillefilm fra 2024.

Supplerende
Hinduisme - Grin med Gud, afsnit 2, DR2, 2012, på CFU.dk
Incredible India - 3: Varanasi (Benares) https://www.youtube.com/watch?v=PWUIM_Z_5cg
Fem Skarpe om Hinduisme, DRK 2013, på CFU.dk
Upanayanam ceremony Sandeep cinematic teaser  https://www.youtube.com/watch?v=F3ExlQmhodc&list=PL88D6hwZHefesGWlyXT5R8vE-kogp4v60&ab_channel=parimirajendar
HanuMan Official Teaser | Prasanth Varma Cinematic Universe |

Faglige mål
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Efter en kort introduktion af hinduismen som religion, havde vi et kort fokus på dets udtryksform i Danmark i dag, primært gennem en dokumentar om tamilske danskere. Derefter kiggede vi tilbage på dets helligskrifter over forskellige perioder
Skabelsesberetningen blev læst og analyseret, sammen med Purusha-hymnen og kastetsystemet.
De mange guder blev i udpluk forsøgt afbilledet og sat i system.
Frelse og det hellige rum i hinduismen blev undersøgt. Både templet i Brande, men også de hellige lokationer (især floder) i Indien, med fokus på Axis Mundi begrebet og helligstedsteori. Og de tilknyttet ritualer.
Ramayana som en central myte, blev læst og forstået ud fra et moderne indisk ståpunkt og ud fra et indo-europæisk synspunkt. Her blev spillefilmen Monkey Man inddraget som perspektiverende.
Til sidst øvede vi Projektrapporten ud fra Puja ritualet og tilhørende myte. Og samlede hele forløbet op med fem skarpe om hinduismen.
Der var desuden planlagt  og forberedt en ekskursion til Murugan Temple i Svendstrup, som desværre blev aflyst pga sygdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Fundamentalisme

5. Fundamentalisme

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 02 2025
Slut: Uge 10 2025
Antal Lektioner: 24+1 til ekskursion

Indhold

Kernestof
Følner, Hanne og Bente Lund, Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime, 2008
(Kursisterne har fået udleveret alle opgivet sider, men har kun fået til opgave at læse alt det som er nævnt som ”(læst)”. De andre sider er blevet gennemgået på klassen som ”(oplæg)”. s
s. 11.22 (oplæg)
s. 21-29 (læst)
s. 31-51 (oplæg)
s. 52-56 (læst)
s. 60-65 (læst)
s. 66-77 (oplæg)
s. 109-137 (oplæg)
s. 139-145 (oplæg)
s. 146-154 (læst)
Hinduismen af Allan Poul, Systime, 2004, kapitel 15, side 109-114

Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/udland/genfoedte-kristne-trump-er-valgt-af-gud#!/

Tekster
Følner, Hanne og Bente Lund, Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime, 2008
Tekst 3: ”Bortrykkelsens psykologi” af Charles B. Strozier)
Tekst 16: A+B: ”Diagnosen og Kuren” af Hassan al-Banna
"Savarkar: Hindutva", , Hinduismen af Allan Poul, Systime, 2004, tekst 33 på side 179-181

Dokumentar
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-syrien-efter-diktatorens-flugt_497705
"Ideologien" (Første afsnit af På Sporet af den Hellige Krig (2008)
"Krigerne" (Andet afsnit af På Sporet af den Hellige Krig (2008)
"Netværket" (Tredje afsnit af På Sporet af den Hellige Krig (2008)
"Den islamiske stat indefra", VICE NEWS, 2014
”At lægge verden for sine fødder”, dokumentar, 2013, DR2.
Trump, religion og penge - DR2 dokumentar fra 2021

Supplerende
Holy Spider, spillefilm fra 2022
Genesis - Jesus He Knows Me (Official Music Video)
https://www.youtube.com/watch?v=35K6vQRt67g&ab_channel=GenesisVEVO
NY AG orders televangelist Jim Bakker to stop advertising unproven coronavirus cure
https://www.youtube.com/watch?v=otQRlI6knP0&ab_channel=WSOCTV9
America's Future with David Reagan | Christ in Prophecy
https://www.youtube.com/watch?v=CDQRtb4CeVo&ab_channel=ChristInProphecy
https://www.information.dk/udland/2020/03/vold-delhi-kan-skabe-mistro-mellem-hinduer-muslimer-aartier

Faglige mål
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Med udgangspunkt i hvad kursisterne havde af ideer om fundamentalisme blev fænomenet introduceret. En religionshistorisk gennemgang af forskellige samfund førte op til en religionsvidenskabelig definition af religiøs fundamentalisme. Her talte vi især om fælles mål, religiøse ideer, virkelighedsopfattelse, struktur og organisation indenfor fundamentalistiske grupperinger.
Derefter vendte vi mod USA og fundamentalistisk kristendoms historie og nutidige udtryk. Vi undersøgte de forskellige bølger, ideen om ”Bortrykkelse”, dispensationslærer og eskatologiske forestillinger i hos nutidige fundamentalister.  Dets indflydelse på amerikansk (og international) politik og videnskab.
Efterfølgende vendte vi mod Mellemøsten og den fundamentalistiske Islam. Fra starten af 1900tallet til i dag kiggede vi på forskellige fundamentalistiske grupper og personligheder. Forskelle på islamisme og salafisme og fokus på Al-Qaeda og ISIS.
Undervejs besøgte vi Jehovas Vidners Rigssal i Brønderslev, som feltarbejde
Til sidst vendte vi mod Indien og hindunationalismen. Her fokuserede vi også på den historiske og nuværende form.
Afslutningsvis så vi Holy Spider, spillefilm fra 2022, som et udtryk for muslimsk fundamentaliske.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Nordisk Religion


Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 11 2025
Slut: Uge 18 2025
Antal Lektioner: 16

Indhold

Kernestof

Artikler
Snorres Edda: Lembek og Stavnem, 2012, Gylfaginning   indledningen s. 9-16
Begrebsnøglen side 82-84
Begrebsnøglen side 87-88
Grundbog i religion B, side 27 og 62-63 (inddraget)
”HIL THOR HILODIN, Mit år med Asatroen, VERSION 2.0” Af AzizA, Side 16-26, 46-49
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/guld
”Kronik: Var Odin queer?”, 7. september 2020, Berlingske, Peter Pentz mfl.

Tekster
Snorres Edda: Lembek og Stavnem, 2012, Gylfaginning kap 01-09
Kap 10-19 (delvist analyseret)
Kap 20-50 (delvist analyseret)
kap 42+49 (analyseret)

”Adam af Bremen” fra Lund, A. 2000, Adam af Bremens Krønike, Wormanium, S. 220-224 (analyseret)

”Thietmar om det store blot” fra Thietmar af Merseburg: Merseburgensis episcodi chronicon ved F. Kurze s. 11 jfr. (Løst inddraget)

Havamal fra https://www.fornsidr.dk/havamal-den-hoejes-tale/ i uddrag
kap 6-7, 12, 16, 19, 20, 28-29, 34, 42-44, 76-77

”Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus´) skikke ca. 922”, Sørensen, Søren: De russisk-nordiske forhold i vikingetiden (1973), s. 68-76. (analyseret)

Dokumentar

Vikingernes ritualer (Film fra Nat.Mus) Lars Jørgensen:
https://www.youtube.com/watch?v=_Pb9ZXzElE0 (3 min)

Vikingetidens kongsgård ved Tissø:
https://www.youtube.com/watch?v=S4o0ZRgDFuc (7.25)

Danskernes Akademi: Lars Jørgensen: Vikingernes skikke:
https://www.youtube.com/watch?v=-IT9-O5ZraU (20 min)

Supplerende
Den trettende kriger - Ibn Fadlans møde med vikingerne
https://www.youtube.com/watch?v=YouJShSS7R8&ab_channel=MrFejerskov

Faglige mål
̶̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter

Kilder til Nordisk Religion gennemgået med fokus på kildekritiske problemer omkring Snorre Sturlasson.

Gylfaginning som værklæsning. Bygmestermyten og Thors Fisketur blev analyseret ud fra en strukturalistisk myteteoretisk tilgang.  

Nordisk Eskatologi, kapitel 49-54, blev lavet til click-bait-artikler.

Bålfærd som ritual blev analyseret. Sammenlignet med populærkulturelle fremstillinger af ritualet.

Vikingernes skikke og skæbnebegrebet og Etik og dødsforestillinger, ud fra powerpoint og kilder om menneskeofringer.

Moderne asatro igennem Ritualer og skikke hos Forn Sidr, med fokus på blot og overgangsritualer. Samt syn fra moderne forskning, både arkæologisk og queer-teoretisk. Igen med inddragelse af relevant teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Projektrapport

7. Projektrapport

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 19 2025
Slut: Uge 20 2025
Antal Lektioner: 7

Indhold

Kernestof
Artikler

Tekster

Dokumentar

Supplerende

Faglige mål
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt.

Arbejdsformer
Individuelt Arbejde, Klasseundervisning,

Fokuspunkter
Sidste forløb hvor der var sat tid af til at få lavet projektrapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer