Titel
2
|
2. Kristendom
2. Kristendom
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 34 2024
Slut: Uge 39 2024
Antal Lektioner: 13+ 2 eksursion+1 besøg
Indhold
Kernestof
Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur- en grundbog, Systime 2005-2013, 3. udg., s. 143-172 (kap. 8)
Begrebsnøglen s. 34-37 og 47-51
Artikler
Følner m.fl.: Kuplen Muren Graven, Gyldendal, 2007, s. 15 + 18-20
”Præsten, der tror på reinkarnation”, Berlingske, 05-11-15
”Halleluja” af Jeppe Matzen fra Weekendavisen, s. 34-36
”Hvordan konverterer man til kristendommen?”, Religion.dk, 12. februar 2013
”Omvendelse i Biblen”, 12. maj 2014
Tekster
1. moseborg kap. 2,4b-3,24 (skabelsen og syndefaldet)
1. mosebog kap. 17, vers 1-27 (den gamle pagt)
1. mosebog kap. 21, vers 1-21 (Isak og Ismael)
1. mosebog kap. 22, vers 1-18 (Ofre Isak)
Nadver: Matthæus kap 26, vers 26-29, Markus kap. 14, vers 22-25, Lukas kap. 22, vers 14-20 og 1. Korintherbrev kap. 11, vers 23-26
Matthæus kap. 3, vers 1-17 (Johannes Døber i Judæas ørken)
Apostlenes Gerninger kap. 9, vers 1-19 (Saulus' omvendelse)
Dokumentar
https://www.youtube.com/watch?v=QyvavfIGyLs (turistgennemgang af gravkirken)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-broedre-i-synd-11802450354?embed=true
Supplerende
Gudstjeneste i folkekirken
https://www.youtube.com/watch?v=_29f_e-ykNE&list=PL88D6hwZHefesGWlyXT5R8vE-kogp4v60&ab_channel=Folkekirkendk
Nadver
https://www.youtube.com/watch?v=Oo5yWqiPMEk&ab_channel=Lolland-FalstersStift
Faglige mål
̶̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde
Fokuspunkter
Gennemgang af aktuel diskussion om diskrimination af køn i danske trossamfund, fokus på folkekirken, vha. kort ”explainer” fra dr.dk.
Repetition af Kristendom – myteteoretisk (Fænomenologisk, strukturalistisk, historie-kritisk, eksistentialistisk og funktionalistisk tilgang) analyse af forskellige centrale myter fra både GT og NT.
Abrahamsmyten fra Bibelen og Koranen i komparativ analyse.
Fokus på Bibelens forskelligartet indhold, bibelhistorie.
Religion og Identitet. Helligsteder.
Diskussion af hvad den danske folkekirke skal indeholde med afsæt i moderne teologi, bibelvers om homoseksualitet og Brødre i Synd-podcast
Ekskursion til Brønderslev Kirke, besøgte præst, talte om erhvervet og folkekirken i det senmoderne samfund.
Fik besøg af KFS til en samtale om at være ung og troende og en efterfølgende analyse af de besøgende som religiøse udøvere.
Til sidst lidt om projektrapporten, fx om konversion i Danmark.
|