Holdet 2024 Id/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Martin E. Thorsager
Hold 2024 Id/3g (3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flagfootball og energiomsætning
Titel 2 Step, pardans og motoriske færdigheder
Titel 3 Volleyball og vindermentalitet
Titel 4 Springgymnastik og bevægelseslære
Titel 5 Crossfit og befolksningssundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flagfootball og energiomsætning

PRAKSIS:

Nedenfor følger indhold og forventninger til udbyttet af den praktiske del af undervisningen.

Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter (slants) med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder

TEORI og LITTERATUR:
- Kunne redegøre for aerob og anaerob energiomsætning
- Kunne forklare om lungeventalition og blod med inddragelse af det lille og det store kredsløb
- Kunne redegøre for hvad kondition, puls, kondital, blodtryk og VO2max er
- Kunne kende forskel på direkte og indirekte konditionstest
- Hvordan en muskel er opbygget og hvordan den arbejder


Klassen har desuden modtaget et oplæg om træningsplanlægning af Triatlet Gregers Christensen.

Derudover har holdet gruppevis gennemført wattmaxtest og laktatmålinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Step, pardans og motoriske færdigheder

Mere specifikt har forløbet haft følgende indhold:

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- Fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk med god teknik, rimeligt udtryk og få fejl.
Steptrin de har været igennem: Basis, hase-curl, pausestep, Jack-sprællemandshop, lunges, dip, singleknæ, repeater, rør steppen (knæ), mambo, flyv, pivot, kryds basis, kryds over enden, jorden
rundt, chassé, chassé for enden, ski, ved siden af steppen, L-trin, spark-boks, A-trin, V-trin, sideløft,

TEORI:
I teorien har vi været omkring:
- Motoriske faser
- Labans bevægelsesteori
- Nervesystemet
- Led og ledtyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleyball og vindermentalitet

I dette forløb har eleverne arbejdet med de tekniske såvel som de taktiske aspekter ved volleyball.
Desuden er eleverne blevet introduceret spillernes placering på banen og deres roller. Den tilhørende teori har været knyttet til det volleyball tekniske og til idrætspsykologien.

Nedenfor følger en oversigt over hvad vi har været igennem.
PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Fingerslag med højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Blokade med lodret afsæt og to arme tæt sammen
- Underhåndsserv og overhåndsserv som kan placeres med rimelig præcision på modstanderens banehalvdel
- Forståelse for regler, formation og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen: Modtagning, hævning og angreb
- Forståelse for sideforskydning og indløb.
- God kommunikation på holdet

TEORI:
Vi har arbejdet med teori om  
- Grupper og team
- Motivation
- Spændingsregulering
- Målsætning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Springgymnastik og bevægelseslære

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
(Alle spring udføres med modtagning)

- Vejrmøller
- Koldbøtter/ruller
- Afsæt i minitrampolin til ophop
- Udførelse af salto med saltoplint på raketbane (evt. også i minitrampolin)
- Udførelse af kraftspring

Evt. udførelse af flik, med el uden pause.

TEORI:
I teorien har vi været omkring:
- Bevægelseslære
- Bevægelsesanalyse
- Overkroppens anatomi
- Underkroppens anatomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crossfit og befolksningssundhed

PRAKTISK:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Kan lave en WOD med den rigtige struktur og gennemføre den
- Kan udføre de enkelte øvelse med den rigtige teknik
- Kan være udholdende og vise at styrke og kondition er god

TEORI:
I den teoretiske del af forløbet har vi arbejdet med begrebet "sundhed" samt forhindringer for at være sund og de konsekvenser en usund livsstil har.
Følgende emner har været gennemgået:
- Sundhedsdefinitioner og -forståelser (WHO, Chris McDonald og Antonovsky)
- Unges sundhedsadfærd
- KRAM faktorer
- Sundhedsfremme og -forebyggelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer