Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lene Charlotte Hansen
|
Hold
|
2024 ps/2g (2g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fortællingen om mig
I ALT ER LÆST CA: 120 SIDERS TEORI.
Viden om, hvordan personlige fortællinger påvirker identitet og opfattelse af dig selv. Afsæt i medbragte billeder af os selv! Intro af Høeg-Olesens personlighedstyper: Forsigtig og risikovillig.
Vi er på ekskursion til Fårup Sommerland, hvor vi observerer og eksperimenterer både i forhold til de andre gæster og os selv.
Kort intro om Freuds personlighedsmodel (det, jeg, overjeg) og de mest brugte forsvarsmekanismer (fortrængning, projektion, fornægtelse, regression)
Præsentation af Susan Hart, som kobler den emotionelle udvikling med neuropsykologien. Fokus er på den treenige hjerne (Autonome, limbiske og præfrontale niveau) og begrebet Windows of Opportunity,
Der laves selv empiri - desuden ser vi klip fra dokumentaren "Danskerne på prærien". Desuden arbejder vi med spejlneuroner og hvordan de hænger sammen med "det gode liv".
Vi zoomer derefter ind på udviklingspsykologien, hvor vi arbejder med Daniel Sterns selvfornemmelser - her er særligt ansigtsduetter, affektiv afstemning og de fem selvfornemmelser vigtige (begyndende selv, kerneselv, intersubjektive selv, verbale selv, historiernes verden).
Derudover har vi arbejdet med Mary Ainsworths fire tilknytningstyper - hun bygger videre på Bowlbys teori om tilknytningens betydning for evne til at knytte relationer til andre mennesker. Teorien bygger på forsøget "fremmedsituationstesten".
Tilknytningstyperne er:
Tryg tilknytning
Utryg-undgående
utryg-ængstelig
utryg-desorganiseret
Efterfølgende laver vi en sløjfe over imod ondskab. Vi arbejder med, hvilke konsekvenser mangelfuld/manglende tilknytning har for mennesket. Vi har fokus på empatiens pauseknap, definition af psykopati, dehumanisering og moralsk frakobling. Vi ser forsøget af Milgram: "Lydighedens dilemma" og "En morder vender hjem", hvor vi laver en psykologisk profil af Peter Lundin. Vi snakker desuden om, hvordan vi alle kan udføre onde handlinger, hvis forudsætningerne er til stede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
31,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Læring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samtykke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646547347",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646547347",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646547347"
}