Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Bülow Lauritsen
|
Hold
|
2024 la/b (2b la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Carpe Diem
Vi lægger ud med noget begynderlatin, hvor vi vil bruge AP-bogen "Carpe Diem" til at introducere de forskellige basale grammatiske begreber. Derudover introduceres der til "klassiske temaer" omkring myter og guder, samt Cæsar og romernes hverdag.
Grammatiske emner:
- Kasus, herunder "nye kasus" som ablativ og vokativ
- Præsens, præteritum/imperfektum
- Passiv
- Præsens participium aktiv (PPA)
- Perfektum participium passiv (PPP).
- Nexus (subjekt, verballed)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Humor og Martial
I dette forløb har vi arbejdet med epigramkunsten med fokus på Martials epigrammer, med udgangspunkt i udleverede kompendium, samt præsentation baseret på Martial-kompendium af Lars Ove Lassen og Duncan Gillies MacLauren. Fokus har været grammatisk, men vi har også diskuteret humor og set på versemål, herunder elegisk distochon
Begreber:
- Elegisk distichon – herunder hexameter, pentameter og daktyl
Tekster:
Fra CB’s Kompendium (#1-10) + Prøven (#A-C)
- Martial 5,43 (#1)
- Martial 1,64 (#2)
- Martial 1,38 (#3)
- Martial 10, 8 (#4)
- Martial 7,3 (#5) - samme som #C
- Martial 12,12 (#6)
- Martial 1,10 (#7)
- Martial 9,10 (#8)
- Martial 11,62 (#9)
- Martial 5,9 (#10)
- Martial 1,47 (#A)
- Martial 2,38 (#B)
- Martial 7,3 (#C) - samme som #5
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus' Fabler
Vi arbejder med fabler, hvor vi har fokus på dem skrevet af Phaedrus. Dermed befinder vi os i kejsertiden, og vil sideløbende med tekstanalyse arbejde med forskellige kejser, bl.a. i et elevprojekt. Fokus er (Cæsar), Augustus, Tiberius, (Caligula) og Nero.
Nye grammatiske begreber:
- Perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Anden kasus-brug: Genitiv, dativ, vokativ
- Deponente verber
- Absolut Ablativ
Tekster:
Fra Steen Noer Madsens hæfte:
- Rana Rupta et Bos
- Lupus et Agnus
- Vacca, Capella, Ovis et Leo
Fra Babelstårnet:
- Vulpes et Uva – Ræven og druerne
- Vulpes ad Personam Tragicam - Ræven og tragediemasken
- Iupiter et Perae - Menneskets to sække
Hjemmesider:
Latinsk ordbog – https://latinskordbog.dk/
Andre ordbøger - https://www.ordbogen.com/da/
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Catul, Ovid og Kærligheden
Et forløb om kærlighedsdigte fra Catul og Ovid. Vi har ifm. Catul beskæftiget os med Senrepubikken, samt Cicero og Cæsar.
I arbejdet med Ovid har vi diskuteret seksualmoralen i romerriget, samt Augustus' rolle heri, med udganspunkt i "I Seng med romerne" (som præsenteret af CB)
Nye grammatiske begreber:
- Konjunktiv
- Akkusativ m. infinitiv
Tekster:
Fra CB’s Catul kompendium
- Catul 70
- Catul 58
- Catul 8
- Catul 5
Fra CB’s Ovid kompendium
- Ovid 1,9 – vers 1-8
- Ovid 1,9 – Vers 41-46
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898366497",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898366497",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898366497"
}