Holdet 2024 la/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Cecilie Bülow Lauritsen
Hold 2024 la/b (2b la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Carpe Diem
Titel 2 Humor og Martial
Titel 3 Phaedrus' Fabler
Titel 4 Catul, Ovid og Kærligheden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Carpe Diem

Vi lægger ud med noget begynderlatin, hvor vi vil bruge AP-bogen "Carpe Diem" til at introducere de forskellige basale grammatiske begreber. Derudover introduceres der til "klassiske temaer" omkring myter og guder, samt Cæsar og romernes hverdag.

Grammatiske emner:
- Kasus, herunder "nye kasus" som ablativ og vokativ
- Præsens, præteritum/imperfektum
- Passiv
- Præsens participium aktiv (PPA)
- Perfektum participium passiv (PPP).
- Nexus (subjekt, verballed)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Humor og Martial

I dette forløb har vi arbejdet med epigramkunsten med fokus på Martials epigrammer, med udgangspunkt i udleverede kompendium, samt præsentation baseret på Martial-kompendium af Lars Ove Lassen og Duncan Gillies MacLauren. Fokus har været grammatisk, men vi har også diskuteret humor og set på versemål, herunder elegisk distochon

Begreber:
- Elegisk distichon – herunder hexameter, pentameter og daktyl

Tekster:
Fra CB’s Kompendium (#1-10) + Prøven (#A-C)
- Martial 5,43 (#1)
- Martial 1,64 (#2)
- Martial 1,38 (#3)
- Martial 10, 8 (#4)
- Martial 7,3 (#5) - samme som #C
- Martial 12,12 (#6)
- Martial 1,10 (#7)
- Martial 9,10 (#8)
- Martial 11,62 (#9)
- Martial 5,9 (#10)
- Martial 1,47 (#A)
- Martial 2,38 (#B)
- Martial 7,3 (#C) - samme som #5

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Phaedrus' Fabler

Vi arbejder med fabler, hvor vi har fokus på dem skrevet af Phaedrus. Dermed befinder vi os i kejsertiden, og vil sideløbende med tekstanalyse arbejde med forskellige kejser, bl.a. i et elevprojekt. Fokus er (Cæsar), Augustus, Tiberius, (Caligula) og Nero.

Nye grammatiske begreber:
- Perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Anden kasus-brug: Genitiv, dativ, vokativ
- Deponente verber
- Absolut Ablativ

Tekster:
Fra Steen Noer Madsens hæfte:
- Rana Rupta et Bos
- Lupus et Agnus
- Vacca, Capella, Ovis et Leo

Fra Babelstårnet:
- Vulpes et Uva – Ræven og druerne
- Vulpes ad Personam Tragicam - Ræven og tragediemasken
- Iupiter et Perae - Menneskets to sække

Hjemmesider:
Latinsk ordbog – https://latinskordbog.dk/

Andre ordbøger - https://www.ordbogen.com/da/
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catul, Ovid og Kærligheden

Et forløb om kærlighedsdigte fra Catul og Ovid. Vi har ifm. Catul beskæftiget os med Senrepubikken, samt Cicero og Cæsar.
I arbejdet med Ovid har vi diskuteret seksualmoralen i romerriget, samt Augustus' rolle heri, med udganspunkt i "I Seng med romerne" (som præsenteret af CB)

Nye grammatiske begreber:
- Konjunktiv
- Akkusativ m. infinitiv

Tekster:
Fra CB’s Catul kompendium
- Catul 70
- Catul 58
- Catul 8
- Catul 5

Fra CB’s Ovid kompendium
- Ovid 1,9 – vers 1-8
- Ovid 1,9 – Vers 41-46
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer