Holdet 2024 bk/1ad - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Grete Voldsgaard
Hold 2024 bk/1ad (1ad bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Maleri og billededts virkemidler
Titel 2 Ståltrådsfigur
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Projekt
Titel 5 Arkitektur fortsat og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Maleri og billededts virkemidler

Praktiske øvelser:
Gruppearbejde om billede med ben (på så mange forskellige måder).
Lave rebus i grupper.
Øvelser: En tegning kun med lodrette og vandrette streger og en tegning med kun diagonale streger.

Tegning af natur ting både organisk og med geometriske former.
iagtagelsestegning.

Blindtegning

En ting ”tegnet” på tre måder: 1)konturstreg 2) silhuet 3) skraverings tegning med skygger.

Øvelser: Farvecirkel. Øvelse med at brække med komplementær farve.
Fagbegreber: rene og brækkede farver, kontrasterne lys /mørk, varm /kold, komplementær.

Øvelser: En tegning kun med lodrette og vandrette streger og en tegning med kun diagonale streger.
Tegning af organisk ting. Lav så en tegning af samme ting med geometriske figurer.
En ting ”tegnet” på tre måder: 1)konturstreg 2) silhuet 3) skraverings tegning med skygger.

Tegning i grupper; skiftes til at være model. Tegning modellen som tændstik mænd. Arbejdet med fagbegreberne: Åben/lukket  komposition, Statisk/dynamisk, geometrisk/organisk og/eller symmetrisk/asymmetrisk.

Praktisk opgave:
Vælg 5-8 farver du vil male dit billede med. Tre af farverne skal være brækkede, en lidt brækket, en lys meget brækkede og en mørk meget brækket (sort og hvidt direkte fra bøtten må ikke bruges, og kun hvid må bruges til at blande med). Del dit billede op i trekanter eller firkanter, hver felt udfyldes med den samme farve. Du skal tænke over, at farverne er gode sammen (giver et udtryk).
Når billede er fyldt og rettet til, skal du med en farve (evt. en ny farve) lave en kontur tegning af en organisk figur oven i.


Konstrueret liniarperspektiv af kasse: fugle, fø og normalperspektiv.
Tegning af gang på skolen med brug af linearperspektiv.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ståltrådsfigur

Øvelse: tegning af tændstikmænd med de rigtige proportioner. De stod model for hinanden i grupper.
Tegning af samme model fra flere vinkler.
Nogle lavede bevægelsesfoto med mobil.

Alle disse øvelser mundede ud i, at de lavede en menneske figur af ståltråd og evt. med ostevoks.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arkitektur

Ark sites om: oldtiden, antikken, middelalseren, renæssance, barok og modernisme.

Fremstilling af tidslinje med nedslag i græsk antik, middelalder, renæssance, barok og modernisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projekt

PROJEKT -PIND-
I skal arbejde med ordet –pind-, hvilket ord I sætter foran eller bagved -pind- må I selv bestemme. Nedenfor er nogle ord, hvor -pind- indgå, I må gerne finde andre ord eller sætninger, hvor ordet indgår.


Ord der slutter på pind:

frossenpind edderkoppespind retpind drillepind blomsterpind vandrende pind sadelpind
pind limpind kræsenpind ispind hjulspind hjernespind pølsepind
spind slikkepind rundpind rorpind pølsepind pegepind opspind
spisepind strikkepind styrepind tankespind vatpind vissenpind vrangpind


    Ord der begynder med pind:

pindsvin pindsvinestilling pinde pindemad pindehugger pindso
Pinstrup pindgris pindebrænde pindestol pindbolt Pindus

I skal arbejde med et ord, I må godt arbejde med flere. I vælger selv om I arbejder med tegning, maleri, collage, foto, skulptur, arkitektur, happenings eller installation (eller hvad I kan finde på).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitektur fortsat og opsamling

Gruppe arbejde om fem moderne arkitekter:
Jean Nouvel, Frankrig
Santiago Calatrava, Spanien
Zaha Hadid, Irak
Norman Foster, England
Rem Koolhaas, Holland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer