Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lillian Bjerregaard Depoilly
|
Hold
|
2023 Ty/a (2a Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 3 - Märchen EKSAMEN
Der arbejdes med eventyrets karakteristika og stilelementer samt fortolkning. Samtidig er det en god referatøvelse samt en måde at få læst noget gammelt tysk. Her ses forskellen på mundtligt overleveret stof i folkeeventyr, som indeholder sproglige og grammatiske fejl i modsætning til det mere korrekte i kunsteventyr. Der inddrages også film, hvor der især er arbejdet med symboler.
Materiale:
fra: Jugend Scala, "Alles Märchen?", Sonderheft "Wir" Nr. 12, 1986
- Hänsel und Gretel
- Aschenputtel
fra: Margit Graves Ponsaing: "Beziehungen", Systime 1993:
- Gudrun Pausewang: "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte"
Film: Wolfgang Petersen (1984) "The Neverending Story" (Michael Ende: Die undendliche Geschichte).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 4 - Nationalsozialismus/FF3 EKSAMEN
Holdet har selv valgt at arbejde med "Nationalsozialismus", og det passede med, at alle tyskhold var i BAS-Bio Brønderslev for at se den nye film "Führer und Verführer".
Der er arbejdet med propaganda og hvordan det kunne lykkes Hitler at hverve masser af især unge mennesker (f.eks. Napola). Her er der arbejdet med analyse og fortolkning.
fra: C. Collin Eriksen, H. Ring Hansen, Poul Husum: "60 Bilder der jüngeren Vergangenheit" (Gyldendal 1972/1984)
- Adolf Hitler: "Und sie werden nicht mehr frei ihr ganzes Leben"
- Baldur von Schirach: "Unsre Fahne flattert uns voran"
Fra: Busch, Krehan: "Napola - Elite für den Führer" (Tyskforlaget 2006)
- "Napola - eine Einführung von Andreas Springer"
fra: Ove Rimi, Poul Husum Andersen: "Berlin - Hauptstadt und Metropole" (Munksgaard 1992)
- Günther Dahl: Wieso braucht der Jud ein Klavier?
Film:
- Joachim Lang: Führer und Verführer (2024)
- Dennis Gans: "Napola - Elite für den Führer" (2004)
Supplerende: Diverse nationalsocialistiske hverveplakater.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 3 (Gruppe) Thema Märchen
|
04-11-2024
|
FF3 - Erziehung im Dritten Reich
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 5 - Weihnachten
Det handler dels om juletraditioner i Tyskland (katolsk versus protestantisk), dels om karrierelæring, så holdet har lavet et projekt ud fra konceptet "Die Höhle der Löwen", hvor de skulle sælge deres julemandsprojekt. Derudover handler teamet også om ensomhed og grådighed.
Materiale:
fra: Brennpunkt Deutsch Nr.
- Gerd Weinreich: "Brauchen Sie einen Weihnachtsmann"?
fra: Brennpunkt Deutsch Nr. 2/2014:
- Hans Scheibner: "Wer nimmt Oma diesmal?"
fra: Kirsten Arnvig, Niels Kyrsting: "Vorwärtsträumen" (Gyldendal Uddannelse 1999):
- Robert Gernhardt: "Die Falle"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 6 - Politik und Wahl
Der er ikke arbejdet med tekstmateriale som sådan. Der er i forbindelse med det tyske valg (23/2-2025) arbejdet med en skitse over det politiske system i Tyskland og en liste med de politiske partier og de vigtigste navne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 7 - Familie und Jugendliche EKSAMEN
Holdet har valgt at arbejde med familie med henblik på at lære dagligdags gloser og lære noget om familiestrukturer. Her handler det mest om konflikter mellem børn og voksne.
Holdet har lavet en filmatisering (som aflevering) ud fra en af de læste tekster, da det appellerer både til indlæring af gloser, giver et visuelt indtryk og kan benytte kompetencer fra mediefag.
Materiale:
fra: "Moderne deutsche Prosa", Skoleradioen 1977:
- Peter Bichsel: "Die Tochter"
fra: Erik Wikkelsø Pedersen, Margit Graves Sørensen: "Ansichten" (Systime 1983):
- Max Bolliger: "Sonntag"
- Ursula Wölfel: "Der Vater"
Film (fra CfU)
- Sönke Wortmann (2006): "Das Wunder von Bern"
fra: Vita Braagaard: "Weitblick - Moderne Kurzprosa" (Gyldendal 1991)
- Herta Müller: "Mutter, Vater und der Kleine"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 5 - Wer nimmt Oma diesmal
|
14-02-2025
|
Tysk 7 (Gruppe) - Ein wunderschöner Tag im Park
|
28-04-2025
|
Tysk 8 - Spielsucht
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015256680",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015256680",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015256680"
}