Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Xenia Andersen Rodler
|
Hold
|
2023 Ty/c (2c Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport, Deutschland, Probleme (23 sider)
Vi kigger på glæde, talent, taktik, pres, hurtig pension, præstationer, doping, livet efter stjernestatus og ødelagte liv i sportens verden.
Stationer undervejs:
Podcast på Spotify: Reviergeflüster Episode 52 mit Mathias Gidsel (37 min)
Was erfahren wir über Gidsel, Handball, Füchse? Kannst du Gidsel charakterisieren? (5 sider)
Was weisst du über Sport in Deutschland? Undersøg nettet (3 sider)
Wer ist Juri Knorr,.....,....,....,....? (Vælg en sportsstjerne og forbered oplæg)
Tekster:
Fodbold: Toni Schumacher: Frührentner-Perspektiven (2 sider)
Fodbold: Torhüten - eine grosse Begabung (2 sider )
Cykelsport: Uwe Natus: Der Wasserträger (6 sider)
Doping in der DDR: https://de.wikipedia.org/wiki/Andreas_Krieger (5 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Dritte Reich und die Deutschen als Opfer (60)
FF3 sep-dec.
Overordnet har vi i forløbet beskæftiget os med opdragelsen af den tyske ungdom efter nazistisk forbillede (fx gennem Hitlerjugend og eliteskoler). Vi har således arbejdet med de værdier og det menneskesyn, den nationalsocialistiske ideologi er et udtryk for.
Derudover har vi beskæftiget os med, hvordan livet i et diktatur påvirkede både børn og voksne - hvordan man måtte leve i konstant angst og mistro.
Forløbet har ydermere vist forskellige måder at tackle livet i "Det 3. rige" på. - Nogle valgte fx at støtte op om regimet og måske endda stikke modstandere af nazismen, mens andre lukkede øjnene for nazismens forbrydelser.
Kernestof:
Fotos fra 2. verdenskrig (5 sider)
Film: "Napola - Elite für den Führer" (30 sider)
Die Juden (1 side)
Erziehung im dritten Reich (ark fra XA) (2 sider)
Paul van Dyk: Wir sind wir (sang om den tyske identitet) (2 sider)
Film: Dennis Gansel: Die Welle, 2008 (10 sider)
Film: Führer und Verführer, 2024 (Føreren og forføreren). (10 sider)
I forbindelse med FF3 har nogle elever skævet til:
Traudl Junge: Bis zur letzten Stunde
Tilde Mischels: Freundschaftsringe
Afhandling fra 1938: Tyskland og jødespørgsmålet.
Berlin Kriegsende: https://www.youtube.com/watch?v=wP_PRwiRkmw
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Schicksal und Mut (66 sider)
Vi kigger på fiktionens og virkelighedens skæbner.
Film: af Sherry Hormann: Natascha Kampusch: 3096 Days (2013) (20 sider)
Interview med Kampusch:
https://www.youtube.com/watch?v=zPZa4vJlmNc (5 sider)
Fra Jugend scala "Alles Märchen?", Jan ./Feb. 86: "Spielregeln aus dem Märchenland" (2 sider)
Fra Jugend scala "Alles Märchen?", Jan ./Feb. 86: Dornröschen (4 sider) Kan også læses som et eksempel på et eksamensspørgsmål (Se mappen på egen pc: Eksamen Tysk B 2023 både ude og hjemme, undermappe: Randers (Kristina Mandal))
Georg Büchner: Af Woyzech: Märchen der Grossmutter, skrevet før 1837, men først trykt 1879; (2 sider)
Oplæsning af Märchen der Grossmutter:
https://www.youtube.com/watch?v=Ys2eTuNBs54
https://www.youtube.com/watch?v=wxHGFQMQ_MU....Animation af Märchen der Grossmutter (=2 sider)
Ich bin ein Contergan-Kind. Fra Ansichten, Erik Pedersen, 1983. (5 sider)
Evt. Eine Frau in Berlin (20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die Familie (37 sider)
Familie-forløbet har fokus på familien som instans: forskellige måder at skrue en familie sammen på, kvindens og mandens roller i familien, den velfungerende og dysfunktionelle familie, samfundets/den enkeltes ansvar, når børn lider. Herudover har vi i forløbet set på livet med rollemodeller.
Kernestof:
1. Die Disney-Familie (Tegning) (1 side)
2. Die neuen Lebensformen der modernen Familie (tegnet model) (1 side)
3. Dix, Otto: Die Irrsinnige, 1925 (ekspressionistisk maleri) (1 side)
4. Huonder, Silvio: Tobi, I: Wieder ein Jahr, abends am See, Nagel und Kimche, 2008 (novelle) (5 sider).
5. Klimt, Gustav: Die Familie, 1909 (maleri) (1 side)
6. Schiele, Egon: Die Familie, 1918 (maleri) (1 side)
7. Das Wunder von Bern (film) (17 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015275687",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015275687",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65015275687"
}