Holdet 2024 fy/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Ole Gaarn Lindgreen
Hold 2024 fy/b (1b fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Densitet og massefylde
Titel 2 Forløb 2: Bølger: Lyd og lys
Titel 3 Forløb 3.1: Den nære astronomi
Titel 4 Forløb 4: Energi og varmelære
Titel 5 Forløb 3.2: Den nære astronomi
Titel 6 Forløb 5: Atomer og Bohrs atommodel
Titel 7 Forløb 6: Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Densitet og massefylde

Formål:
Gennem forsøg og regneopgaver at få kendskab til og kunne bruge fysiske begreber, symboler og sprog inden for densitet.

Indhold: Densitet og lineær regression.
Elevforsøg: Måling af densitet/massefylde af vand og ethanol.

Metode:
Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.
Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.

Materialer:
Udleveret noter og øvelsesvejledninger.
FysikBogen

Evaluering:
Løbende evaluering i klassen, samt evaluering af skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Densitet 06-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Bølger: Lyd og lys

Formål: Formålet med forløbet er en introduktion til begreberne for bølger. Med fokus på lyd og lys som bølger.

Indhold: Bølgelængde, periode, amplitude, frekvens, udbredelseshastighed, resonans, egenfrekvens, stående bølger, interferens, gitterligningen. additiv og subtraktiv farveblanding  

Forsøg
○ Lydenshastighed
○ Stående bølger på en snor
○ Design af panfløjte
○ Lysets hastighed via mikrobølgeovn
○ Anvendelse af gitterligningen

Metode:
Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.
Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.

Materialer:
FysikCBogen
Simulator af bølger på en snor, (Wave on a string) fra http://phet.colorado.edu/en/simulation/wave-on-a-string

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3.1: Den nære astronomi

Formål: At få kendskab til Solsystemets opbygning og fænomener i tilknytning til Månen og Solen.

Indhold: Døgnets længde, årstiderne, måneformørkelse, solformørkelse.

Elevforsøg: Solens diameter og Jordens rotation.
Metode: Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.

Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.
Materialer: FysikCBogen

Evaluering: Evaluering af aflevering over forsøg, samt løbende evaluering i undervisningen.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflev 2: Gitterligningen 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Energi og varmelære

Formål:
Gennem forsøg og regneopgaver at få kendskab til og kunne bruge fysiske begreber, symboler og sprog inden for energi og varmelære.

Indhold: Energi, Energikæder, Effekt, Nyttevirkning, Varmelære: Varmefylde, fordampningsvarme og smeltevarme.

Elevforsøg: Nyttevirkning af Solcelle, Nyttevirkning af solfanger og Fordampningsvarme af vand. Nyttevirkning af køkkenudstyr.

Metode:
Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.
Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.

Materialer:
Udleveret noter og øvelsesvejledninger.
FysikBogen

Evaluering:
Løbende evaluering i klassen, samt evaluering af skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflev 3: Solen, Månen og Jorden 14-03-2025
Aflev 4: Solenergi 06-04-2025
Nyttevirkning af køkkenudstyr 28-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 3.2: Den nære astronomi

Formål: At få kendskab til Solsystemets opbygning og fænomener i tilknytning til Månen og Solen.

Indhold: Døgnets længde, årstiderne, måneformørkelse, solformørkelse.

Elevforsøg: Solens diameter og Jordens rotation.
Metode: Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.

Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.
Materialer: FysikCBogen

Evaluering: Evaluering af aflevering over forsøg, samt løbende evaluering i undervisningen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Atomer og Bohrs atommodel

Formål: At få kendskab til atomets opbygning og størrelse, lyspartikler(fotoner) og vekselvirkningen mellem atomer og fotoner via Bohrs atommodel.

Indhold: Atomets opbygning af protoner, neutroner og elektroner; Lyspartikler(fotoner); Bohrs atommodel; Emissions- og absorptionsspektre.

Forsøg:
Demonstrations forsøg:
Spektrallinjer for forskellige lamper

Metode: Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.
Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.

Materialer: FysikBogen

Evaluering: Evaluering af aflevering over forsøg, samt løbende evaluering i undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Kosmologi

Formål: At få kendskab til de førende teorier omkring universet og universets udvidelse.

Indhold: Hubbles lov, rødforskydning, hubbletiden og det kosmologiske princip.

Elevforsøg:
Elastik som model for universets udvidelse.

Metode: Gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver og forsøg.
Tavleundervisningen, hvor fysiske begreber, symboler og regnemetoder gennemgås.

Materialer: FysikCBogen

Evaluering: Evaluering af aflevering over forsøg, samt løbende evaluering i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer