Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lars Løgi Bastholm
Hold 2024 ol/a (3a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktion og Mytologi
Titel 2 2. liaden et epos
Titel 3 3. Demokrati, filosofisk set
Titel 4 4. Drama, Ifigenia i Aulis
Titel 5 5. Filosofi, eudaimonia
Titel 6 6. Kunst, Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktion og Mytologi

1. Introduktion og Mytologi

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 33-34 2024
Slut: Uge 33-34 2024
Antal Lektioner: 3

Indhold
Kernestof
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 7-10: INDLEDNING
Henrik Hertig: Antikkens mytologi, København 1972:
Side 9-14 (ibid.)
Side 20-44: De olympiske Guder
side 45-49: Hades

Tekster

Dokumentar

Supplerende
Løven og musa - Æsops fabler https://www.youtube.com/watch?v=PJKejJGPqPA
Every Greek God Explained in 11 Minutes https://www.youtube.com/watch?v=7x7MNbdeyJI

Faglige mål
identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Hvorfor oldtidskundskab? Historien om gymnasieskolen og faget.
Hvordan tager man noter i oldtidskundskab?
Hvorfor græsk mytologi? Bla. Dets betydning for Homers Iliaden

Begreber: Etymologi, kultsted,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. liaden et epos

2. Iliaden et epos

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 34/35 2024
Slut: Uge 43/44 2024
Antal Lektioner: 16

Indhold

Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Artikler

Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 11-30: EPOS (ibid.)
Side 69-70: ”Mennesket i lykke og ulykke”
Side 33-39: Epos hos romerne

Tekster

Otto Steen Due: Homers Iliade, Klassikerforeningens Kildehæfter, 1999:
Iliaden: 1. sang, vers 1-53
Iliaden: 1. sang, vers 54-187
Iliaden: 1. sang, vers 188-304
Iliaden: 1. sang, vers. 308-487
Iliaden: 1. sang, vers 488-611
Iliaden: 6. sang, vers 312-529
Iliaden: 16. sang, vers 1-47 og vers 712-750
Iliaden: 18. sang, vers 1-116
Iliaden: 24. sang, vers 469-595

Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: Romersk Antologi, Museum Tusculanums Forlag, 2006, København
Æneiden 1. sang, vers 1-10: Prooímion
Æneiden 2. sang vers 499-603: Pyrrhus, Priamos død og Æneas ser Helena


Dokumentar

Supplerende materiale
”Venetus A, 12R" fra 900-tallet, Biblioteca Marciana, Venedig, Italien.
Medea 248-251: ”Mænd siger, at vi lever i ufarligt liv bag hjemmets fire vægge, mens de er spydmænd i felten. De ved ikke hvad de taler om: Så hellere stå tre gange bag skjold end bare føde en gang.”
Relief af Bertel Thorvaldsen, Hektor med kone og barn.
TROY - Achilles Cousin Patroclus rushes to battle *HD ''2004 film''
Troy (2004) Hector vs Achilles 4K og Achilles versus Hector
Achilleus Skjold, Homer, Iliaden 18. 478-608 – slides lånt fra filologi-undervisning. Eleverne vil ikke blive spurgt om dette til eksamen, men må gerne selv inddrage det som en pointe.
Drikkebægre fra cirka år 20, Lolland.
Jules Lefebvre maleri, 1861, La Mort de Priam
Digt af Sapho, fragment 16.
Dantes guddommelige komedie.
Lev Tolstoj: Krig og Fred.
Madelaine Mille: Achilleus Sang.

Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter

Græsk:
Homer. Det Homeriske Spørgsmål. Den trojanske krig. Overleveringshistorie
Epos-genren.
Karakteristik af Achilleus og Agamemnon.
Aktantmodel med Achilleus som subjekt (inddragelse af andet fag: Dansk).
Social- og kulturhistorisk tilgang: Areté: ‘bedsthed’, fortræffelige egenskaber, Geras: hæderstegn, Timé: ære, agtelse, anseelse og Kléos: ry, berømmelse.
Kvinder i krig i antikke Grækenland.
Den homeriske helt
Homoseksualitet i det antikke Grækenland – Patroklos og Achilleus kærester?
de kykliske digte
Drikkebægre fra cirka år 20

Romersk:
Virgil og Æneiden, Kejser Augustus familieideal skabt ud af nationalepos.
Efter-antik:

Antik reception. Fire primære receptioner og fire sekundære receptioner, hvor sidstnævnte ikke vil blive inddraget til eksamen. Der er ikke læst konkrete tekstuddrag af de fire primære, men de er overfladisk blevet gennemgået og analyseret som antik reception.
Primære: Digt af Sapho, fragment 16. Dantes guddommelige komedie. Lev Tolstoj: Krig og Fred. Madelaine Mille: Achilleus Sang.

Begreber: do ut des, hybris, nemesis, aitia, moira, tyke, sofrosyne, prooímion, daktylisk heksameter, epiteton ornans, patronymikon, homerisk lignelse, bønfaldspositur, pæderasti, nationalepos, antik reception
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Demokrati, filosofisk set

Demokrati, filosofisk set

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 43/44 2024
Slut: Uge 47/48/49 2024

Antal Lektioner: 12 (de sidste 3 lektioner er Gladiator II i uge 50 og 51)

Indhold

Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid og romersk litteratur skal indgå
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk (og aktuelt.)

Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 55-67: ”Historiografi” (ibid. Da det indgik som PowerPoint)
Side 67-71: ”Herodots metode og stil” + ”Herodots placering”
Side 62-63: ”Perserkrigene”
Side 72-73: ”Den peloponnesiske krig”
Side 76-77: ”Styreformer” og ”Perikles”
Side 179-181: ”Retorikken i det demokratiske athen” (ibid).
"Herodot i udvalg", ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø, 8. udg., Gyldendal 1970:
side 106-107: ”Kong Krosos analyse” (ibid.)
side 108-109: ”Polykrates Ring analyse” (ibid.)

Tekster
"Herodot i udvalg", ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø, 8. udg., Gyldendal 1970:
side 7-10: ”Kong Kroisos”
side 31-34: ”Polykrates Ring”
side 38-42: ”Hvilken forfatning er den bedste?”

”Ringen” af Karen Blixen, Skæbeanakdotater, 1958
Cicero: "De re publica" I 42-70. I: Erik Christiansen, "Antikkens styreformer til debat", Gyldendal 1974, s. 78-83

Dokumentar
Øgendahl og de store forfattere, Sæson I Karen Blixen ( 6 ), DR1, 2018, 29 minutter

Supplerende materiale
”Karen Blixen Ringen” Radiodrama fra DR, ukendt årstal.
https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8&
“What did democracy really mean in Athens? - Melissa Schwartzberg TED-Ed 5 minutter
Uddrag af https://lex.dk/Aristoteles og https://lex.dk/Polybios>
Gladiator II af Ridley Scott, 2024
https://youtu.be/U7TDtrvV_yg (Roman Historian Reacts to Gladiator II)
”Romerriget-professor: ’Gladiator 2’ indfanger rent faktisk den væsentligste romerske arv”
fra https://www.information.dk/kultur/2024/11/romerriget-professor-gladiator-2-indfanger-rent-faktisk-vaesentligste-romerske-arv

Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster (og Gladiator II)
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag  (Karen Blixen: Ringen og Mediefag: Gladiator II)
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Introduktion af Herodot og Historiografi og historieskrivning i Athen i 400tallet. Kong Kroisos tekst med fokus på fortællingen om Gyges og ikke så meget resten af Kroisos teksten. Polykrates Ring med fokus på skæbne. Udtryk som hybris, nemesis, aitia, moira, tyke, sofrosyne blev inddraget.
”Analysemodeller til tekster i oldtidskundskab” introduceret med Nykritisk tilgang, Strukturalistisk-narratologisk tilgang, Biografisk tilgang, Social- og kulturhistorisk tilgang og til sidst arbejdet med Efterantik ekstemporaltekst
Som efterantik tekst ift. Polykrates Ring læste vi Karen Blixen Ringen, som blev analyseret med dele af analysemodellen.
Derefter tilbage til Herodot og hans syn på de forskellige forfatninger: Demokrati, Aristokrati/Oligarki og Monarki/Tyranni.
Athens demokrati sammenlignet med det Danske. Aristoteles og Polybs tanker om styreformer og forfatningskredsløb.
Så til det romerske ”demokrati” og fokus på Cicero. Den romerske blandingsforfatning og Ciceros liv. Til sidst en Perspektivering til Junigrundloven

OBS: Som en lille julegodte tog jeg klassen med ind og se Gladiator II, som vi efterfølgende brugte en enkelt lektion på at arbejde med ud fra https://www.information.dk/kultur/2024/11/romerriget-professor-gladiator-2-indfanger-rent-faktisk-vaesentligste-romerske-arv og https://youtu.be/U7TDtrvV_yg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Drama, Ifigenia i Aulis

4. Drama, Ifigenia i Aulis

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 48/50 2024
Slut: Uge 06/09 2025
Antal Lektioner: 10

Indhold

Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 101-111: Dionysosfesten i Athen, Dionysosteatret i Athen, Tragedien, Euripedes

Tekster
Euripides: Ifigenia i Aulus – oversat af Alex Graff og Thure Hastrup, 1975, Klassikerforeningen
Side 7-79 – Stykket i sin helhed.
Bogens resterende sider blev gennemgået i udvalg og ikke som sådan læst.
Achilleus Sang, kapitel 18, af Madeline Miller, 2012, Dansk Oversættelse af Forlaget Grønningen 2021.

Dokumentar

Supplerende materiale
Assassin's Creed ® Odyssey - Theater of Dionysos - https://www.youtube.com/watch?v=zBmuALDpWEE&forced&t=1s
Iphigenia in Aulis (Meiningens 2021) - https://www.youtube.com/watch?v=TXj6t9iwOSA&

Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Introduktion til Teateret i Athen i 400tallet. Fokus på tragedie-genren og Euripides.
Dette forløb fokuserede på at læge tragedien Ifigenia i Aulis i dets helhed ud fra forskellige metoder.
Biografisk tilgang af Euripides, fokus på kønsforhold, Polis/Oikos, Euripides helt kontra den homeriske helt, standforskelle, og Personkarakteristikker
Der indgik løbende små kreative opgaver for at afveksle lidt.
Elementer som Rytme, Komposition og Synet på døden i stykket blev kort gennemgået.
Romersk: fresko/vægmalleri fra Pompeji kopi af Timanthes maleri, nu tabt.
Efterantik: Kapitel 18 af Achilleus Sang af Madeline Miller med fokus på et anderledes forhold mellem Achilleus og Patroklos, samt det mindre fokus på Ifigenia og Klytaimestra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Filosofi, eudaimonia

5. Filosofi, eudaimonia

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 06/09 2025
Slut: Uge 12/15 2025
Antal Lektioner: 10

Indhold

Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 137-148: FILOSOFI FØRSOKRATIKERNE SOFISTERNE og SOKRATES
Side 148-154: Platon
Side 159-163: Filosofi i hellenistisk tid og hos romerne og Stoicisme
Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: Kend dig selv – et Platon-udvalg, Gyldendal, 1. udgave, 2000.
Side 012-013: Den sokratiske metode og Platon og Sokrates
Side 159-162: Indledning til Hulebilledet, Solbilledet og Liniebilledet.
Side 207-210: Indledning til Forsvarstalen
Metode i Oldtidskundskab af Mette Sørensen, Frydenlund, 1. Udgave, 2021, Side 52-53: Arete (hos Sokrates)

Tekster
Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: Kend dig selv – et Platon-udvalg, Gyldendal, 1. udgave, 2000.
Side 163-170: Hulebilledet
Side 211-246: Forsvarstalen
Seneca: Brev 16, afsnit 1-9.
Svend Brinkmann: ”Vi bør korrumpere ungdommen. Ikke med alkohol og stoffer, men med Sokrates og Diogenes”, Politiken, 21. maj 2017.

Dokumentar
"Lykkeland?" DR 2019 (58 min.): https://www.dr.dk/drtv/program/lykkeland_182187
https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0 - The philosophy of Stoicism - Massimo Pigliucci

Supplerende materiale
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2025/supertanker-oldgammel-problemknusning-paa-mode-igen-11032511041 - KUN uddraget af Sokrates samtale med Glaukon på Athens Agora.
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2025/supertanker-hvorfor-er-lykken-11032511021 - Inddraget meget sparsomt på undervisningen, men brugt som valgfri lektie.

Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag : filosofi
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Med udgangspunkt i elevernes egen rå opfattelse af hvad lykke er, blev udtrykket Eudaimonia introduceret.
Derefter introduktion af det filosofiske miljø i Athen ved Sokrates/Platons tid og introduktion af de to filosoffer.
Læsning og analyse af Hulebilledet i sin helhed. Herunder supplerede vi med ”Lykkeland?” dokumentar, for at have en diskussion om lykke i nutidens Danmark. Perspektivering til demokrati-forløbet og Sokrates ide om opbyggelse af den retfærdige stat.
Læsning og analyse af Sokrates Forsvarstale af Platon: Sokrates om Sandhed, sofisme, bagtalelse, ”Den Gode Tale” ifølge Aristoteles, Sokrates gudsforhold, forskellen på den formelle og ikke-formelle anklage mod Sokrates, kritikken af demokrati, Sokrates Daimoniske stemme, henvisning til Iliaden, ”Er Paulus enig med Sokrates?”, Sokrates forhold til døden, hestebremse, Sokrates politiske liv, den Sokratiske Helt, Sokrates forslag til straf, den menneskelige og guddommelige domstol, døden som søvn eller ophold i Hades, Sokrates ønsker for sine sønner.
Introduktion af Stoicisme og læsning af Seneca. Fatum og Fortuna, Sofrosyne, Ratio, Affectus, kort om Marcus Arealius. Læsning af Brev 16 til Lucius af Seneca med fokus på det lykkelige liv.
Opfattelsen af Lykke hos Herodot, Platon og Seneca blev kort gennemgået før vi læste Svend Brinkman som efterantik og moderne stoicisme. Til sidst revurderede vi elevernes opfattelse af lykke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Kunst, Skulptur

6. Kunst, Skulptur

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 13 2025
Slut: Uge 20 2025
Antal Lektioner: 8 (inkl. Én lektion eksamenstræning)

Indhold

Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
• arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 045-53: Arkaisk Tid
Side 093-100: Tidlig klassisk tid
Side 129-136: Høj klassisk tid
Side 171-176: Sen Klassisk Tid
Side 201-206: Hellenistisk tid
Side 247-254: Romersk Tid

Skulpturer og Tekster
Alle skulpturer fra ovennævnte Paideia-uddrag, liste kan fremsendes efter ønske, og:
New York Kourus
Artemis og Ifigenia, 100 evt  Rom, nu på Glyptoteket
Mars og Amor, Bertel Thorvaldsen
Agape, 2022 af Aske Jonatan Kreilgaard
SAMTALE MELLEM SOKRATES OG (DEN BERØMTE) BILLEDHUGGEREN KLEITON  
fra Xenofon: Erindringer om Sokrates, 3. bog, kapitel 10.
Oversat af Henrik Nisbeth, Odense Universitetsforlag (2000).  

Dokumentar
The tragedy of the one guy who was right about the Trojan Horse - Noah Charney
Laocoön and his sons by smARThistory
The white lie we've been told about Roman statues

Supplerende materiale
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/lykkemaaling-er-absurd-mener-filosof-vi-boer-se-lykken-som-karen-blixen
An Archaeologist Reacts to Assassin's Creed Odyssey (Complete) | Cincinnati Art Museum
https://www.artic.edu/interactive-features/dali-venus-de-milo-with-drawers
Carving Marble with Traditional Tools
The Making of a Sculpture
Watch a Masterpiece Emerge from a Solid Block of Stone | Short Film Showcase
See a sculptor recreate Antonio Canova’s “Venus” step-by-step, from clay to marble | Time Lapse Art

Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektiv-monumenter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter

Den historiske udvikling og dets indvirken på kunsten, især skulptur-kunsten, i henholdsvis Arkaisk, Tidlig- Høj- Sen-klassisk, Hellenistisk og Romersk tid.

Mandeløjne, Arkaisk smil, Kontrapost, Frontalitet, Den Strenge Stil, Den Bløde Sentimentale Stil,  dynamisk og naturalisme, våddrapperi/wet-look, figura serpentinata, nøgenhed ved mandlige og kvindelige skulpturer,  Hellenistisk Barok, realisme og idealisering i romersk tid, renæssancen og (ny-)klassicismen.

Analysemodel af skulpturer fra ”Metode i Oldtidskundskab” af Mette Sørensen.

Diverse youtube-klip blev brugt for at give en bedre forståelse af skabelse, brug i antikken og brug i moderne populærkultur af den antikke skulptur.

Eleverne ved det er ukendte skulpturer til eksamen, både antikke og efterantikke.

De antikke skulpturer som eleverne har mere end blot stiftet bekendtskab med i fx Paideia er:
Arkaisk: New York Kouros (og til dels Kore) – gennemgået på klassen.
Tidlig klassisk tid: Zeus/Poseidon analyseret og gennemgået på klassen.
Tidlig klassisk tid: Diskoskasteren - blev givet som eksempelanalyse af underviser.
Høj klassisk tid: Spydbæren – ikke analyseret, men omtalt meget.
Sen klassisk tid: Afrodite fra Knidos – ikke analyseret, men omtalt meget.
Sen klassisk tid: Skraberen – gennemgået på klassen.
Hellenistisk tid: Laokoongruppen – ikke analyseret, men omtalt meget. Derudover fik eleverne lov at analysere en valgfri hellenistisk skulptur fra Peideia bogen.
Romersk tid: Marcus Aureloius rytterstatue – ikke analyseret, men omtalt meget.
Romersk tid: Ifigenia og Artemis kopi af græsk original fra – ikke analyseret, men omtalt.

Derudover var der korte repetitioner af lykke-, Iliaden og drama-forløbet med korte tekster eller øvelser.

Afslutningsvisbrugte vi én lektion på eksamensorientering og -træning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer