Titel
2
|
2. liaden et epos
2. Iliaden et epos
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 34/35 2024
Slut: Uge 43/44 2024
Antal Lektioner: 16
Indhold
Kernestof
• oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
• væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
• antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Artikler
Brian Andreasen og Jens Refslund Poul: Paideia – Grundbog til Oldtidskundskab, Systime, 1. udgave 2016.
Side 11-30: EPOS (ibid.)
Side 69-70: ”Mennesket i lykke og ulykke”
Side 33-39: Epos hos romerne
Tekster
Otto Steen Due: Homers Iliade, Klassikerforeningens Kildehæfter, 1999:
Iliaden: 1. sang, vers 1-53
Iliaden: 1. sang, vers 54-187
Iliaden: 1. sang, vers 188-304
Iliaden: 1. sang, vers. 308-487
Iliaden: 1. sang, vers 488-611
Iliaden: 6. sang, vers 312-529
Iliaden: 16. sang, vers 1-47 og vers 712-750
Iliaden: 18. sang, vers 1-116
Iliaden: 24. sang, vers 469-595
Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: Romersk Antologi, Museum Tusculanums Forlag, 2006, København
Æneiden 1. sang, vers 1-10: Prooímion
Æneiden 2. sang vers 499-603: Pyrrhus, Priamos død og Æneas ser Helena
Dokumentar
Supplerende materiale
”Venetus A, 12R" fra 900-tallet, Biblioteca Marciana, Venedig, Italien.
Medea 248-251: ”Mænd siger, at vi lever i ufarligt liv bag hjemmets fire vægge, mens de er spydmænd i felten. De ved ikke hvad de taler om: Så hellere stå tre gange bag skjold end bare føde en gang.”
Relief af Bertel Thorvaldsen, Hektor med kone og barn.
TROY - Achilles Cousin Patroclus rushes to battle *HD ''2004 film''
Troy (2004) Hector vs Achilles 4K og Achilles versus Hector
Achilleus Skjold, Homer, Iliaden 18. 478-608 – slides lånt fra filologi-undervisning. Eleverne vil ikke blive spurgt om dette til eksamen, men må gerne selv inddrage det som en pointe.
Drikkebægre fra cirka år 20, Lolland.
Jules Lefebvre maleri, 1861, La Mort de Priam
Digt af Sapho, fragment 16.
Dantes guddommelige komedie.
Lev Tolstoj: Krig og Fred.
Madelaine Mille: Achilleus Sang.
Faglige mål
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde
Fokuspunkter
Græsk:
Homer. Det Homeriske Spørgsmål. Den trojanske krig. Overleveringshistorie
Epos-genren.
Karakteristik af Achilleus og Agamemnon.
Aktantmodel med Achilleus som subjekt (inddragelse af andet fag: Dansk).
Social- og kulturhistorisk tilgang: Areté: ‘bedsthed’, fortræffelige egenskaber, Geras: hæderstegn, Timé: ære, agtelse, anseelse og Kléos: ry, berømmelse.
Kvinder i krig i antikke Grækenland.
Den homeriske helt
Homoseksualitet i det antikke Grækenland – Patroklos og Achilleus kærester?
de kykliske digte
Drikkebægre fra cirka år 20
Romersk:
Virgil og Æneiden, Kejser Augustus familieideal skabt ud af nationalepos.
Efter-antik:
Antik reception. Fire primære receptioner og fire sekundære receptioner, hvor sidstnævnte ikke vil blive inddraget til eksamen. Der er ikke læst konkrete tekstuddrag af de fire primære, men de er overfladisk blevet gennemgået og analyseret som antik reception.
Primære: Digt af Sapho, fragment 16. Dantes guddommelige komedie. Lev Tolstoj: Krig og Fred. Madelaine Mille: Achilleus Sang.
Begreber: do ut des, hybris, nemesis, aitia, moira, tyke, sofrosyne, prooímion, daktylisk heksameter, epiteton ornans, patronymikon, homerisk lignelse, bønfaldspositur, pæderasti, nationalepos, antik reception
|