Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Gert Ørsted
|
Hold
|
2024 ps/o (1o ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket som Gruppedyr
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med menneskets deltagelse i en social verden, og hvilken betydning denne deltagelse har for den enkelte. Der er i denne forbindelse anlagt et fokus på, hvordan mennesker indgår i forskellige grupper og samtidig bliver til i disse grupper, samt hvilke handlemuligheder mennesker har som en del af en gruppe. Vi har endvidere anlagt fokus på menneskets naturlige behov for kategorisering, og hvordan denne kategorisering eller stereotypisering er af betydning for relationer mennesker imellem.
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Massehypnose og Lemmingeeffekt.
- Gruppebegrebet (4-ledet definition (Sherif)).
- Primær- og sekundærgrupper samt ind- og udgrupper.
- Gruppepåvirkning (konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering).
- Rollebegrebet (-forventninger, -konflikt, frontstage og backstage (Goffman)).
- Stereotypisering (haloeffekten).
- Rosenthaleffekten.
- Moralsk frakobling (retfærdiggørelse, ansvarsfralæggelse og dehumanisering).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 61 af de i alt 211 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O. S. (2020). Socialpsykologi. Massehypnose og Grupper. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 183-188, 375-386, 396-399
-
Social Conformity (~lemmingeeffekten).
-
Asch Conformity Experiment.
-
Hoffmann, T. (2009). Unge vil forsvare gruppen med deres liv (uddrag). Videnskab.dk 23.02.2009.docx
-
Dokumentar: Herlufholms hemmeligheder (TV2).
-
Klip: De usårlige betjente (DRTV).
-
Ravn, F. A. P. & Wolf, T. (2015). Psykologi - fra celle til selfie, s. 177-179. Columbus.pdf
-
Doll test - The effects of racism on children.
-
Klip: Assume That I Can (Global World Down Syndrome Day 2024 | #EndTheStereotypes).
-
Klip: Alt Det Vi Deler (TV2).
-
Bjerge, R. (2022). Mikkel levede et dobbeltliv som familiefar og hardcore hooligan (uddrag). Dr.dk 01.01.2022.docx
-
Philip Zimbardo: Hvordan normale mennesker bliver monstre ... eller helte? (TED).
-
Larsen, O. S (2023). Ondskabens psykologi. Moralsk frakobling (uddrag). Psykologiens Veje (iBog).docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
De tidlige leveår
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan det enkelte menneskes (livs)muligheder er betinget dettes (opvækst)miljø. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på opvæksten betydning herunder de individuelle og sociale faktorers betydning for individets (livs)muligheder samt et kritisk blik på muligheder for at ændre menneskers livssituation (væsentligt).
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Tilknytningsteori (tilknytningsperioder samt tilknytnings og udforskningsadfærd (John Bowlby)).
- Tilknytningsmønstre (typer af og konsekvenser på længere sigt (Mary Ainsworth).
- Tilknytning i parforhold.
- Relateringsteori (vitalitetsfølelser, ansigtsduetter og følelsesmæssig regulering (Stern)).
- Omsorgssvigt (typer af omsorgssvigt (Kari Killén)).
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer (individ-, familie- og samfundsniveau (Øjvind Kvello)).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 78 af de i alt 211 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 75, 85-92, 100-106, 112, 125-126
-
Eksperiment: Harlow Abeforsøg.
-
Prægning: Papa Goose (BBC).
-
Larsen, O. S. (2021). Udviklingspsykologi. John Bowlby. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
Tilknytningsmønster: Forældresamspil og (psykisk) udvikling.
-
Klip: Circle of Security.
-
Strange Situation Experiment (Mary Ainsworth).
-
Larsen, O. S. (2019). Udviklingspsykologi. Mary Ainsworth. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
Riisager, M. (2023). PsykB. Tilknytningsstil i parforhold, s. 261-262, 269. Frydenlund.pdf
-
Synkronisering/imitation: Dad has dance off with baby (youtube).
-
Klip: Brain Wonders - Healthy Brain Development (Zero To Three).
-
Still Face Eksperiment (youtube).
-
Larsen, O. S. (2021). Udviklingspsykologi. Intersubjektive selv. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
The Visual Cliff Experiment (youtube).
-
Lau, L. (2000). Kronik - Julies liv. Politiken 25.05.2000.docx
-
Dokumentar: Er du mors lille dreng? (TV2).
-
Kvello, Ø. (2013). Børn i risiko. Risiko- og beskyttelsesfaktorer, s. 225 (model). Samfundslitteratur.png
-
Gravesen, D. T. (2016). Hvad er risiko- (og beskyttelses-) faktorer (uddrag). Pædagogens grundfaglighed (iBog).docx
-
Dokumentar: Mors lille dreng på egne ben (TV2).
-
Rørbæk, M. (2009). Nu mestrer Moni sit liv (uddrag). Socialpædagogen (20) 02.10.2009.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motivation for læring
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med elevers forudsætninger og motivation for læring i skolen. Der er anlagt et særligt fokus på sammenhængen mellem opmærksomhed og hukommelse i relation til undervisning og læring, hvor tilstedeværelsen af telefon (og skærm) er blevet diskuteret. Forløbet har ligeledes berørt aspekter af motivation med fokus på, hvad der (de)motiverer elever i skolen.
Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:
- Læringsbegrebet.
- Forudsætninger for opmærksomhed (indre og ydre faktorer).
- Evne til opmærksomged (kontrollerede og automatiserede processer).
- Opmærksomhedsfokus (selektiv og delt opmærksomhed).
- To adfærdssystemer (Kahneman)
- Hukommelsen (sensorisk-, korttids- og langtidshukommelsen (Atkinson og Shiffrin)).
- Langtidshukommelsens neurale grundlag og placering.
- Motivationsteori (3 psykologiske behov samt indre og ydre motivation).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 72 af de i alt 211 læste sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Risager, M. (2025). Psyk C. Læring og kognitive processer. Frydenlund iBog.docx
-
Multitasking Test (youtube).
-
Larsen, O. S. (2018). Psykologiens Veje. Systime; sider: 176-179
-
Larsen, O. S. (2021). Kognitiv psykologi. Hukommelse. Psykologiens Veje (iBog). Systime.docx
-
Atkinson & Shiffrins flerlagermodel for hukommelsen. Fra Psykologiens Veje. Systime.png
-
Anbefalinger for skærmbrug på ungdomsuddannelser (UVM).
-
Larsen, O. S. (2013). Psykologiens Veje. Systime.; sider: 168-174
-
Raab, T. T. & Madsen, P. L. (2013). En bog om hukommelsen, s. 284-297. FADL_s forlag.pdf
-
Dokumentar: Pisk eller gulerod 1:2 (TV2).
-
Riisager, M. (2025). PsykB. Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Frydenlund (iBog).docx
-
Dokumentar: Pisk eller gulerod 2:2 (TV2).
-
Skema_System 1 og 2 tænkning (LEAD).png
-
Dahl, A. (2019). At tænke - hurtigt og langsomt (uddrag). Futuria.dk 02.10.2019.docx
-
Jensen, C. T. & Quorning, K. (2019). Undersøgelser i psykologi. Forskningsmetoder. Systime (iBog).docx
-
Fugl, M. (2009). Det, jeg sanser, husker jeg (uddrag). Asterisk 45, 2009.docx
-
Mikkelsen, M. (2011). Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse. Kristeligt Dagblad 23.11.2011.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069121655",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069121655",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069121655"
}