Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Bülow Lauritsen
|
Hold
|
2024 re/3a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra Nordisk Mytologi til Moderne Asatro
Forløbsbeskrivelse:
Vores forløb om Nordisk Mytologi er både en indføring i emnet, men også i faget religion. Der vil være fokus på at lære religiøsfaglige begreber, såsom myter og ritualer, men også tekstlæsning (indefra og udefra). Derudover vil der indgå teori i forløbet i form af Ninian Smarts model og Van Genneps ritualstruktur. Forløbets sidste lektioner fokuserer på religion i det senmoderne samfund, både generelt og moderne asatro.
Forløbet dækker følgende faglige mål jf. læreplanens punkt 2.1:
Eleverne skal kunne:
Religionsfaglig analyse
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfagligt emne
Religioner i en nutidig og historisk kontekst
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Religionsfaglig terminologi og metoder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- …anvende elementær religionsfaglig terminologi
Forløbet dækker følgende kernestof jf. læreplanens punkt 2.2:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- Religioners centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold:
Centrale begreber:
- Ninian Smarts model
- Den Ældre og Yngre Edda, Gylfaginning
- Verdensbilleder: Herunder Udgård, Midgård, Asgård
- Polyteisme vs. Monoteisme
- Ragnarok (cyklisk og liniær verdensbillede)
- Nordiske guder og magter: Antropomorfe Guder, tricksters, norner, jætter osv.
- Forskellige former for myter; herunder kosmogoniske, eskatologiske
- Ritualer: Særligt fokus på offer (offertyper, do ut des) og Van Gennep’s ritualstruktur
- Religion i det senmoderne samfund – Moderne Asatro
- Begreber om senmoderne religion; herunder sekularisering, afsekularisering, religiøs aktør, synkretisme, polarisering, ikke-institutionaliseret religion
Materiale:
- Uddrag af Madsen, Lene m.fl: Grundbogen til Religion C, 2. udgave, Systime 2013: s. 15
- Uddrag af Hans Wagner m.fl: Begrebsnøglen til religion – teori og metode, 2. udgave, Systime 2017
- Uddrag af Gylfaginning i Schjødt, Jens Peter: ”Det førkristne norden. Religion og Mytologi”, Samlerens Bogklub 1999: s. 61-86
- Nationalmuseet: ”Adam af Bremens Krønike – Ofringerne i Uppsala”: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/kilder/adam-af-bremen-om-ofringerne-i-uppsala/
- Harreskovens Blotgilde: ”Ynglingerite”, http://www.blotgilde.dk/index.php?side=Ynglingerite&menu=Aktiviteter&sub=Ceremonier
- Jensen, Ditte: ”Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke”, 2012: https://www.religion.dk/interview/asatroende-tv-kendis-thor-f%C3%A5r-%C3%B8l-og-jeg-f%C3%A5r-styrke
- Dokumentar: Hedning på Høje Hæle, DR2, 2006: https://www.dr.dk/studie/religion/asatro-hele-udsendelser
Fra CB (baseret på ovenstående)
- Analysemodel – Religion – inkl. Senmoderne begreber
- Gylfaginning m. opgaver 2024
- Ritualer – Teori og øvelse – 2024
- Offer – Teori og øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Forløbsbeskrivelse:
Kristendomsforløbet tager udgangspunkt i jødedommen, hvor der læses tekster fra GT med fokus på skabelsesmyterne. Derefter arbejdes der med Jesus, lidelseshistorien og bjergprædiken, hvor evangelierne som kilde diskuteres. Vi har kort arbejdet med Paulus som grundlægger af religionen, og noteret os de vigtigste begivenheder og sider af reformationen, inden vi har fokuseret på moderne kristendom. Her har vi arbejdet med idealtyperne fundamentalisme, moderat modernisme og radikal modernisme med udgangspunkt i Forman, og endnu engang set nærmere på hvordan kristendommen kommer til udtryk i det senmoderne samfund.
Forløbet dækker følgende faglige mål jf. læreplanens punkt 2.1:
Eleverne skal kunne:
Religionsfaglig analyse
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfagligt emne
Religioner i en nutidig og historisk kontekst
- Redegøre for grundlæggende sider af kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idehistorie og identitetsdannelse.
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Religionsfaglig terminologi og metoder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- …anvende elementær religionsfaglig terminologi
Forløbet dækker følgende kernestof jf. læreplanens punkt 2.2:
- Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
- Religioners centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold:
Centrale begreber og tekster herunder:
- Gudsbegrebet
- Skabelse og syndefaldsmyter (samt myter generelt)
- Pagtstanken
- Jesus, korsfæstelsen og opstandelsen
- Synd- og Frelsesbegrebet
- Bjergprædiken
- Lignelser
- Paulus' breve
- Reformationen
- Moderne kristne: fundamentalisme, moderat modernisme, radikal modernisme
__________________________
Materiale
Tekster:
- Andreasen, Esben m.fl.: ”Religion og kultur – en grundbog”, Systime 2005: s. 143-150
- Madsen, Lene m.fl: ”Grundbogen til Religion C”, Systime 2013: s. 54-55; 59; 62
- Forman, Jens: ”De Kristnes Religion”, Systime 2008: s. 22-29
- Lodahl, Mikkel: ”Hvem var Evangelisterne?” Kristendom.dk, 2009: https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/hvem-var-evangelisterne
Videoer/film:
- DR3, ”De unge præster (S1:E1)” 2016: https://www.dr.dk/drtv/serie/de-unge-praester_18957
Bibeltekster:
- 1. Mos. 1,1 - 2,4 – Verdens skabelse
- 1. Mos. 2, 4-25 – Adam og Eva
- Markus 14-16
- (Uddrag af) Matthæus 5-7 - Bjergprædiken
- Lukas 15, 11-32 – Lignelsen om den fortabte søn
- Romerbrevet 2, 12-29
- Romerbrevet 5, 12-21
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Forløbsbeskrivelse:
Et ”klassisk” islam forløb, hvor vi starter med at se på Muhammeds rolle som profet, og derefter ser nærmere på centrale dogmer indenfor religionen. Efter indføringen i klassisk islam og sharia, vil vi ser nærmere på ”Islam i dag/i vesten”, hvor Jens Formans fire idealtyper vil være centrale for vores diskussion om Moderne Islam og religionen i det senmoderne samfund. Der vil i forløbet indgå en del tekstlæsning for at styrke denne kompetence. Vi har arbejdet med ”kvinder i islam” som et underemne i moderne islam, hvor vi bl.a. har haft fokus på tørklædet, samt protesterne i Iran 2022.
Forløbet dækker følgende faglige mål jf. læreplanens punkt 2.1:
Religionsfaglig analyse
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfagligt emne
Religioner i en nutidig og historisk kontekst
- Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Religionsfaglig terminologi og metoder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- …anvende elementær religionsfaglig terminologi
Forløbet dækker følgende kernestof jf. læreplanens punkt 2.2:
- Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- Religioners centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold:
Centrale begreber:
- Gudsbegrebet
- Profeter
- Muhammed og hans rolle
- Trosartiklerne
- De fem søjler
- Ritualer (Teori v. Van Gennep) + Reaktualisering
- Koranen og hadith
- Sharia
- Idealtyperne jf. Forman: Traditionalisme, sekularisme, fundamentalisme og modernisme
- Sunni og shiaislam
- Mødet med vesten
- Kvindens stilling
- Senmoderne samfund
___________________________________________________
Materiale
Tekster:
- Madsen, Lene m.fl. ”Grundbogen til Religion C”, Systime 2013: s. 94-96; 101-102; 110-118
- Forman, Jens: ”Muslimernes Religion. Tro, praksis, sharia”, Systime 2006: s. 9-35; 40-41; 49-56; 103-106; 150-157
o Teskt 25: Fastens Betydning
o Tekst 26: foran Kabaen
o Tekst 47: Koranen om kvindens stilling
o Tekst 48: Mandens og kvindens pligter
- Borup, Jørn: ”Ritualstruktur”, 2005, Religion.dk: https://www.religion.dk/undervisning/ritualstruktur
- Religion.dk: “Pilgrimsfærden til Mekka”, 2005: https://www.religion.dk/undervisning/pilgrimsf%C3%A6rden-til-mekka
- Mølgaard, Milla: ”At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad”, Politiken 2015: https://politiken.dk/fotografier/art6319746/%C2%BBAt-v%C3%A6re-homo-og-muslim-kan-godt-give-en-smule-indre-jihad%C2%AB
Video/Podcast:
- “Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World’s Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi”, 2010: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&ab_channel=VICE
- TV2 ECHO, ”Det skal du ikke sige til hijabis”, 2018: https://nyheder.tv2.dk/video/S2lXUmljbl9VdEt6OTdUb19DendhYnI2R0ZJZlNkNFM
- TV2 ECHO, ”Iman Meskini (aka Sana fra Skam) om at bære hijab”, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=Xd0i_htW34Q
- DR3, ”første gang jeg smed tørklædet”, 2018: https://www.facebook.com/dr3dk/videos/2526512974241661/?comment_id=2014756501904414
- Dokumentar: ”Den kvindelige dansk imam”, instrueret af Marie Skovgaard, 2019: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer
- ”Genstart: Kvinder mod præstestyret”, DR, 28.09.2022
Korantekster:
- Sura 2, vers 106; 178-180; 255
- Sura 3, vers 1-8
- Sura 4, vers 1-35; 80
- Sura 10, vers 37-38
- Sura 33, vers 53-59
- Sura 53, vers 1-18
- Sura 112
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Religion:
Forløbsbeskrivelse:
Fra klassisk indisk hinduisme til moderne "vestlig" hinduisme. Vi har taget udgangspunkt i centrale tekster og begreber, samt den religiøse praksis.
Forløbet dækker følgende faglige mål jf. læreplanens punkt 2.1:
Eleverne skal kunne:
Religionsfaglig analyse
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfagligt emne
Religioner i en nutidig og historisk kontekst
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Religionsfaglig terminologi og metoder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Forløbet dækker følgende kernestof jf. læreplanens punkt 2.2:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- Religioners centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Centrale begreber og tekster:
- Ghandi og hans budskab om ikke-vold (ahimsa)
- Kastesystemet
- Ritualer som Puja, pilgrimsrejse og yoga
- Hinduisme i vesten; tamilere i Danmark (dokumentar) + Konvertitter
- Helligtekster: Forskel på shruti og smriti
- Vedaerne, herunder Purushahymnen
- Upanishaderne: Atman, brahman, karma, samsara, moksha
- Bhagavadgita
- Puranaerne – centrale guder: Brahma, Vishnu, Krishna, Shiva
- Ramayana – Rama og Hanuman
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069214807",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069214807",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069214807"
}