Holdet 2024 sa/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Erik Baisgaard
Hold 2024 sa/b (1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Hvem er jeg og hvorfor?
Titel 2 3. Hvordan styres Danmark?
Titel 3 4. Velfærdsstaten og økonomien.
Titel 4 1. Grundforløbet - ligestilling.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Hvem er jeg og hvorfor?

Normer, roller, social kontrol, sanktioner, jeg-, personlig, social og kollektiv identitet, bestemt og generaliseret anden, Hofstedes løgmodel, jeg -og vi-kultur, ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet, assimilation, segregation, pluralistisk integration, Honneth og anerkendelse, Goffman: face, setting, frontstage, backstage, sociale medier: branding, image, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, Ziehe: kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering, Beck: risikosamfund, institutionaliseret individualisering, livsformer, livsstile, Bourdieu: habitus, felt og kapitalformer, levevilkår, social mobilitet og arv, ulighed, relativ og absolut fattigdom.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre. -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå. -formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 3. Hvordan styres Danmark?

Ideologier og ideologiske forgreninger, fordelings- og værdipolitik, den 2-dimensionelle partilinie, issue-voting, Downs- og Molins model, Eastons model, de tre styreformer, demokratiformer, magtens tre-deling, valgmåder, kernevælgere, marginalvælgere, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser, klassepartier, catch-all partier, lovgivningsprocessen, elevernes egne love, forskellige former for politisk deltagelse, retssystemet, demokrati under pres, medialisering, nyhedskriterier, den politiske dagsorden, spin og spinstrategier. fake news, medierne som vagthund, jagthund, hyrdehund eller redningshund, hvem har magten - medierne eller politikerne?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå. -behandle problemstillinger i samspil med andre fag. -undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold. -formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 4. Velfærdsstaten og økonomien.

Kriterier for god økonomi (økonomiske mål), arbejdsløshedsformer, det økonomiske kredsløb og de økonomiske mål, konjunkturer ("fredag aften og lørdag morgen"), finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv), pengepolitik, strukturpolitik, Danmarks aktuelle økonomiske situation, velfærdsstatens udvikling, velfærdsmodeller, velfærdsstatens udfordringer.  Forløbet er endnu ikke færdiggjort.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet. - formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler. -formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber. -argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 1. Grundforløbet - ligestilling.

Ligestilling sociologisk, politisk og økonomisk betragtet, socialiseringsformer. Giddens: individualisering, adskillelse af tid og rum, refleksivitet, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer,  mediialisering, nyhedskriterier. De 3 hovedideologier. Maslow og behovsopfyldelse, velfærdstrekanten, markeds- og blandingsøkonomi, det økonomiske kredsløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - -anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå. -anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. -formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler. -argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning