Frederikshavn Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Benitta Lange, Karina Bieler Veldt
Hold
2025 ap/g2 (
g2 ap
,
g2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
AP Latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
Almen del:
Grundbog: Gottschalck; Rasmus og Terp, Marianne et al.: Sprogenes verden (Gyldendal, 2014).
Almendelen består af de 8 kapitler : Verdens sprog, morfologi, syntaks, fonetik, semantik, sociolingvistik, hensigtsmæssig kommunikation og læringsstrategier.
Indgangsscreening, midtvejstest i form af eksamenslignende situationer. Afsluttende individuel mundtlig eksamen.
Almen delen omfatter 16 moduler af 90 minutters varighed.
Indhold
Kernestof:
Husk jeres at medbringe jeres seddel med IT-koder:-)
Lektie: 1) Tænk over hvad sprog er (i BRED forstand) samt hvad AP mon er og kan bruges til 2) Læs s- 7-9 i bogen Sprogenes Verden (3) På klassen: Sprog quizz / AP opgaver))
Gottschalck, Rasmus ; Terp, Marianne: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 7-14, 19-24, 34-41, 49-61, 63-71, 90-102
Kære G2
Lektion 1_apL.pptx
1) Læs s 10 og 12-14 i Sprogenes verden. Læs al tekst men lav ikke opgaverne, som der står numre ved. 2) Vi arbejder med *AP opgave* - udleveres på klassen 3) Opret profil Systime
Sprogenes verden | Supplerende materialer
Lektier: Sprogenes verden s. 19-24 ned (Morfologi: Substantiver) Læs al brødtekst men ikke opgaverne, som er markeret med en stjerne og et tal
Sprogenes verden
Lektier: Læs Sprogenes verden s. 25-33 ned (Morfologi: Verber) Læs al brødtekst (ca 5-6 sider) men ikke opgaverne, som er markeret med en stjerne og et tal. (NB! Info til de videbegærlige :-) : Som minimum skal vi ha' styr på verbernes 3 hovedtider:
Lektier: 1) Sprogenes verden s. 34-36 (adjektiver). Lav ikke opgaverne. 2) Repetér hvad vi lærte om verber sidste gang
1) Læs side 37-41 i Sprogenes verden ( Adverbier og præpositioner). Læs brødteksten, og lav øvelse 82 og 88 om adverbier samt 95, 97 og 99 om præpositioner. Øvelserne findes på følgende hjemmeside: (supplerendematerialer.systime.dk). Link herunder
Lektier: Sprogenes verden s. 49 til og med side 53 (Syntaks: verballed og subjekt). Læs kun selve teksten dvs lav ikke de nummererede øvelser.
Ikke lektie! Til timen:
1) Sprogenes verden : læs s. 54- 59 ned dvs brødteksten (objekt / aktiv -passiv / subjektsprædikat) 2) Lav opgave 21 og 23 på nettet. Link herunder. (www.supplerendematerialer.systime.dk) 3) Medbring det lille kompendium, der hedder "AP ark"
Lektier: 1) Sprogenes verden: læs s. 60-61 (Indirekte objekt) samt s. 63-64 (adverbial) 2) Lav øvelse 54 og 57 (om indirekte objekt) og opgave 69 (om adverbial) (i alt 3 øvelser på www.supplerendematerialer.systime.dk)
Lektie: 1) Sprogenes verden: læs s. 64 - 71 dvs brødtekst ikke øvelserne (Følgende afsnit omhandles: 7: konjunktional. 8: Ledanalyse 9: sætning eller ej? 10: Helsætninger og ledsætninger) 2) Medbring arkene fra vores første AP time , som hed "AP opga
1) Læs Sprogenes verden s. 83-89 om 'Semantik' (= ordenes betydning) 2) Tag arkene kaldet "AP opgave" med
Lektie :1) Sprogenes verden s 90-98 ned (Sociolingvistik, dialekter, normer, talehandlinger mm) 2) Medbring kopiarkene "AP opgave"
Engelsk er et sejere sprog end dansk - case.docx
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Perkerdansk og rinkebysvensk.docx
AP eksamensmateriale_forsidemateriale. NY.docx
HJEMME: 1) Læs det udleverede tekstuddrag af Jacob Ejersbo 'Brystholder' (understreg / find eksempler på de ting, vi har arbejdet med indtil nu (f.eks. morfologi, syntaks, semantik, sociolingvistik, sproghistorie mm) 2) Medbring arkene *AP opgaver* 3
Babelstårnet. Sociolingvistik s. 52-69.pdf
Write Away. Kap. 9. Stilleje.pdf
Bent Christensen m.fl: Babelstårnet, Gyldendal; sider: 52-69
Lektier: Sprogenes verden s. 99-102 (om kommunikation, den retoriske pentagon, genrer) 2) Medbring alle et udprintet / udklippet teksteksempel / som skal eksemplificere en genre (f.eks. artikel, reklame, opskrift, brugsanvisning, novelle, eventyr osv
*Prøveeksamen*: læs de 2 udleverede tekster('Gi' mig Danmark tilbage' samt 'Opmærksomhedsøkonomi'). Noter i teksten hver gang der er noget, man kan kommentere på i lyset af, hvad vi har arbejdet med i AP.
Ikke lektie:
"Spørgetime". 1) Læs op på pensum hjemmefra 2) Tænk over huller i jeres forståelse af det gennemgåede stof i AP, som vi evt. skal repetere 3) I skal på klassen lave spørgsmål til pensum, som kammeraterne svarer på. 4) Medbring teksten fra sidste ga
Natasja - Gi' mig Danmark tilbage
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
AP Latin
Undervisningen har til formål at styrke elevernes sproglige og grammatiske kunnen via det latinske sprog. AP-latin vil særligt have fokus på:
- Morfologi og syntaks i det latinske sprog
- Substantivernes synlige kasus og køn
- Verbernes tre typer: kopulative, transitive og intransitive
- Sætningsanalyse (herunder med fokus på ordklasse, funktion og led).
Eleverne får udleveret Sprogenes Verden samt et kompendium med øvelser og sætninger fra henholdsvis Sprogenes Verden og Qvo Vadis.
Materiale:
- Gottschalck, Rasmus & Marianne Terp (2018): Sprogenes Verden. Gyldendal. S. 19, s. 113-134 & 141-144.
- Christensen et. al (2005): Babelstårnet. Gyldendal s. 34.
- Nedergaard & Jensen (2011): Qvo Vadis. Systime. s. 17-18
Indhold
Kernestof:
Husk jeres at medbringe jeres seddel med IT-koder:-)
Lektie: 1) Tænk over hvad sprog er (i BRED forstand) samt hvad AP mon er og kan bruges til 2) Læs s- 7-9 i bogen Sprogenes Verden (3) På klassen: Sprog quizz / AP opgaver))
Gottschalck, Rasmus ; Terp, Marianne: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 7-14, 19-24, 34-41, 49-61, 63-71, 90-102
Kære G2
Lektion 1_apL.pptx
1) Læs s 10 og 12-14 i Sprogenes verden. Læs al tekst men lav ikke opgaverne, som der står numre ved. 2) Vi arbejder med *AP opgave* - udleveres på klassen 3) Opret profil Systime
Sprogenes verden | Supplerende materialer
Lektier: Sprogenes verden s. 19-24 ned (Morfologi: Substantiver) Læs al brødtekst men ikke opgaverne, som er markeret med en stjerne og et tal
Sprogenes verden
Lektier: Læs Sprogenes verden s. 25-33 ned (Morfologi: Verber) Læs al brødtekst (ca 5-6 sider) men ikke opgaverne, som er markeret med en stjerne og et tal. (NB! Info til de videbegærlige :-) : Som minimum skal vi ha' styr på verbernes 3 hovedtider:
Lektier: 1) Sprogenes verden s. 34-36 (adjektiver). Lav ikke opgaverne. 2) Repetér hvad vi lærte om verber sidste gang
1) Læs side 37-41 i Sprogenes verden ( Adverbier og præpositioner). Læs brødteksten, og lav øvelse 82 og 88 om adverbier samt 95, 97 og 99 om præpositioner. Øvelserne findes på følgende hjemmeside: (supplerendematerialer.systime.dk). Link herunder
Lektier: Sprogenes verden s. 49 til og med side 53 (Syntaks: verballed og subjekt). Læs kun selve teksten dvs lav ikke de nummererede øvelser.
Ikke lektie! Til timen:
1) Sprogenes verden : læs s. 54- 59 ned dvs brødteksten (objekt / aktiv -passiv / subjektsprædikat) 2) Lav opgave 21 og 23 på nettet. Link herunder. (www.supplerendematerialer.systime.dk) 3) Medbring det lille kompendium, der hedder "AP ark"
Lektier: 1) Sprogenes verden: læs s. 60-61 (Indirekte objekt) samt s. 63-64 (adverbial) 2) Lav øvelse 54 og 57 (om indirekte objekt) og opgave 69 (om adverbial) (i alt 3 øvelser på www.supplerendematerialer.systime.dk)
Lektie: 1) Sprogenes verden: læs s. 64 - 71 dvs brødtekst ikke øvelserne (Følgende afsnit omhandles: 7: konjunktional. 8: Ledanalyse 9: sætning eller ej? 10: Helsætninger og ledsætninger) 2) Medbring arkene fra vores første AP time , som hed "AP opga
1) Læs Sprogenes verden s. 83-89 om 'Semantik' (= ordenes betydning) 2) Tag arkene kaldet "AP opgave" med
Lektie :1) Sprogenes verden s 90-98 ned (Sociolingvistik, dialekter, normer, talehandlinger mm) 2) Medbring kopiarkene "AP opgave"
Engelsk er et sejere sprog end dansk - case.docx
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Perkerdansk og rinkebysvensk.docx
AP eksamensmateriale_forsidemateriale. NY.docx
HJEMME: 1) Læs det udleverede tekstuddrag af Jacob Ejersbo 'Brystholder' (understreg / find eksempler på de ting, vi har arbejdet med indtil nu (f.eks. morfologi, syntaks, semantik, sociolingvistik, sproghistorie mm) 2) Medbring arkene *AP opgaver* 3
Babelstårnet. Sociolingvistik s. 52-69.pdf
Write Away. Kap. 9. Stilleje.pdf
Bent Christensen m.fl: Babelstårnet, Gyldendal; sider: 52-69
Lektier: Sprogenes verden s. 99-102 (om kommunikation, den retoriske pentagon, genrer) 2) Medbring alle et udprintet / udklippet teksteksempel / som skal eksemplificere en genre (f.eks. artikel, reklame, opskrift, brugsanvisning, novelle, eventyr osv
*Prøveeksamen*: læs de 2 udleverede tekster('Gi' mig Danmark tilbage' samt 'Opmærksomhedsøkonomi'). Noter i teksten hver gang der er noget, man kan kommentere på i lyset af, hvad vi har arbejdet med i AP.
Ikke lektie:
"Spørgetime". 1) Læs op på pensum hjemmefra 2) Tænk over huller i jeres forståelse af det gennemgåede stof i AP, som vi evt. skal repetere 3) I skal på klassen lave spørgsmål til pensum, som kammeraterne svarer på. 4) Medbring teksten fra sidste ga
Natasja - Gi' mig Danmark tilbage
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 27,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171225252", "T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171225252", "H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171225252" }