Holdet g5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Elisabeth Johanne Berg Cardie, Signe Borup Olsen
Hold 2025 ap/g5 (g5 ap, g5 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-latin
Titel 2 AP almen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-latin

Formål i AP-latin:

- I ap-latin vil der være fokus på sprog og grammatik på latin.
- Eleverne har lært den latinske terminologi til morfologi og syntaks.
- Eleverne har lært morfologisk og syntaktisk analyse på latinske sætninger.
- Eleverne har gennemgået substantivernes 1., 2. og 3. bøjning (herunder kasus og køn)
- Eleverne har lært at bøje verberne: "sum" og "habito" (a-stammer).

Eleverne får udleveret et kompendium med øvelser fra hhv. Grammatiknøglen, Babelstårnet og Qvo Vadis, men fortrinsvis fra Sprogenes Verden.

Materiale:
- Christensen et. al (2005): Babelstårnet. Gyldendal s. 34 & 77.
- Gottschalck, Rasmus & Marianne Terp (2018): Sprogenes Verden. Gyldendal. s. 113-134
- Nedergaard, Elisabeth & Jensen, Anders (2011): Qvo Vadis. Systime. s. 17-18.
- Schjørring, Maren Aarup & Hansen, Ellen Rønhede (2021): Grammatiknøglen. Latindel. Dansklærerforeningens Forlag. s. 8-11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP almen

Undervisningsbeskrivelse - AP-almen efterår 2025 (g5)

Anvendte materialer:
Gottschalk og Terp m.fl.: Sprogenes Verden (Gyldendal, 2016) - grundbog
Kjær-Hansen: "Ind i sproget" (Systime)
Minlæring
Syntaxia (spil fra Minlæring)
Diverse videoer (Sprogzonen og Studieskolen: "Grammatik for dummies")
OneNote notesbog er anvendt i undervisningen

AP-almen har bestået af et forløb på 16 lektioner i alt, hvor der er arbejdet med nedenstående emner.

Sproghistorie:
verdens sprog, sprogætter og sprogfamilier, sprogtræ

Morfologi:
substantiver, verber, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, numeralier, interjektioner, sammensatte ord, morfemer

Syntaks:
sætningsled og sætningsanalyse, subjekt og verbal (inkl. foreløbigt subjekt), subjektsprædikat, objekt, indirekte objekt, objektsprædikat, adverbial, konjunktional herunder (ikke-reglen), helsætninger og ledsætninger (inkl. led kan også analyseres)

Pragmatik:
afsender - modtager - budskab, den retoriske pentagon, kommunikationen formål, sproghandlinger, genrer

Semantik:
indhold og udtryk, denotation og konnotation, synonymer mv., ords betydninger, semantiske skemaer

Sociolingvistik:
sprog og identitet, sproglig variation, sprog som ressource,  dialekt/sociolekt, etnolekt, multietnolekt, idiolekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer