Holdet g5 da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Signe Borup Olsen
Hold 2025 da/g5 (g5 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Opvækst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Opvækst

Forløb: Opvækst

Læste tekster:
- Klaus Rifbjerg: "Børnehave" (fra digtsamlingen Under vejr med mig selv, 1956)
- Christine Kærulv: Motherlode (2025 - uddrag fra digtsamlingen) + besøg til Poesidage med Christine Kærulv
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (fra novellesamlingen Agerhønen,1947)
- Lotte Kirkeby: Bikini (fra novellesamlingen Jubilæum, 2016)
- "Natten er lavet af glas" (teaterstykke opført i Frederikshavn Musikhus)
- Karen Blixen: "Vinger" (udgivet 1962 som en del af samlingen ”Osceola”, men menes skrevet omkring1915)
- Morten Pape: Planen (2015 - kort uddrag fra romanen)
-Thomas Korsgaard: ”I bor da meget pænt”  (fra novellesamlingen Tyverier, 2017)

Danskfaglighed:
- lyrik som genre (episke og lyriske digte)
- komposition, rim og rytme, billedsprog (og til dels sproglige figurer), udsagn og tematik
- Ikarosmyten og intertekstualitet
- novellegenrer (klassisk, moderne)
- forforståelse (fortolkningshypotese), motiv og konflikt, fortællertyper, personkarakteristik, miljøkarakteristik, tema og budskab
- dramagenrens kendetegn
- remediering, herunder  tilføjet, udeladt, fastholdt og ændret i forhold til oprindelig tekst

Skriftlige opgaver:
- opgave 1 "Barndomsbillede" (studietid 2,5 timer, individuel opgave)
- opgave 2 "Novellebingo" - fokus på remediering fra drama (Natten er lavet af glas) til novelle (studietid 5 timer, gruppeopgave)
- opgave 3  "Analyse af novellen I bor da meget pænt" (studietid 2,5 timer, individuel opgave)
- diverse skriveøvelser/refleksionsskrivning

Der er anvendt OneNote notesbog, hvor eleverne har materialer, opgaver og skriveøvelser samlet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer