Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Benitta Lange
|
|
Hold
|
2025 En/g5 (g5 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Growing up and English as a lingua franca. Grundfo
ENGELSK I GRUNDFORLØBET:
FOKUS:
Identitetsdannelse, growing up med alle de sociale relationer det indebærer, samt valg der skal tages om fremtiden.
Grundforløb 25/26
GROWING UP:
Moduler: 15
LÆSEPENSUM:
Like two ships (poem)
Just Like That by Michael Richards (Short story) (Contexts)
It’s tough to be a teenager (Poem) (by: Tony Overman)
NADIA - KORTFILM
( https://www.youtube.com/watch?v=ffqp6f0_rzw ), kort film om konflikt i hjemmet og hjemløshed. Reddet af rektor.
The Love & Lies of Rukhsana Ali by Sabina Khan – 3 moduler (Novel excerpt)
The Perks of Being a Wallflower (Film fra 2012 af Stephen Chbosky)
Everything you need to know about Generation Z (Article) :
by Laurence Benhamou
http://www.businessinsider.com/afp-generation-z-born-in-the-digital-age-2015-2?r=US&IR=T&IR=T
LINGUA FRANCA:
Moduler: 3
The history of English in 10 minutes
(https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s ) + Ida’s worksheet (uploaded)
David Crystal: “What is Standard English” (lingua franca, accents, dialects)
Sorry of my English (Excerpt from “A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers”) by Xiolu Guo
SCREENING:
Andet: intro til faget (1 modul), MinLæring screening
GRAMMATIK der er gennemgået (Fejlstøvsugeren og Enggram)
- Intro til ordklasser
- Verber V1 + V.2 (kongruens): Kapitel i Engram Basis - regelmæssige + uregelmæssige verber
- Verbets tider.
SKRIFTLIGT ARBEJDE:
5 timers elevtid (Introducing Myself / fristil 2 timer; Character sketch 2 timer, grammatikopgave 1 time
LÆST: 40 sider
Klassen har brugt:
Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/) ,
Min Læring / Enggram (https://www.minlaering.dk/) ,
OALD / Oxford Advanced Learners' Dictionary) (https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/)
Merriam Webster (https://www.merriam-webster.com/)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171259109",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171259109",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171259109"
}