Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Stine Nørtoft Jensen
|
|
Hold
|
2025 Ma/g4 (g4 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Algebra
Dette forløb dækker over kapitel 3 (algebra) i Grundforløbsbogen (Flemming Clausen, Gert Schomacker og Jesper Tolnø)
Gennemgåede emner:
- Regningsarterne hierarki
- Simpel reduktion
- Brøker, potenser og regneregler
- Førsteordens ligninger
Desuden blev eleverne introduceret til Maple, hvor de har lært at navigere rundt mellem de forskellige miljøer, har stiftet bekendtskab med gymnasiepakken, samt lært at løse ligninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Dette forløb dækker over kapitel 1 (Lineære modeller) i Grundforløbsbogen (Flemming Clausen, Gert Schomacker og Jesper Tolnø).
Dog er afsnit 1.7 og 1.11 er ikke gennemgået. Det vil sige at vi har arbejdet med siderne 8-28, 32-43 og 46-48.
Gennemgåede emner:
- Lineære funktioner og regning med funktioner.
- Forståelse for hvad det betyder når man sætter et tal ind på x's plads i en funktion, og hvad det grafisk betyder, når man sætter f(x)=tal.
- Grafen for en lineær funktion (Betydning af a og b i forskriften f(x)=ax+b)
- Skæring med akserne
- Skæring mellem linjer
- Topunktformlen (forståelse, anvendelse samt bevis)
- Lineære modeller (opstilling, fortolkning og anvendelse)
- Lineær regression, absolutte afvigelser og relative afvigelser.
Gennemgåede beviser:
- Bevis for topunktformlen (Eleverne har set beviset, men ikke arbejdet særlig meget med det selv).
Maple:
Eleverne har arbejdet med følgende ting i Maple:
- Definition af funktioner
- Beregninger med definerede funktioner
- Udførelse af lineære regression
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgave 1
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Forløbet dækker over side 1-11 i kompendiet: Geometri (Udleveret som kopi)
Gennemgåede emner:
Trigonometri:
- Retvinklede trekanter
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Enhedscirklen
- Definition af cos(v), sin(v) og tan(v) (Grafisk ud fra enhedscirkel)
- Sinus, cosinus og tangens anvendt til bestemmelse af sider i retvinklede trekanter.
- Beregning af sider i retvinklede trekanter (hyp/mod/hos sætninge).
- Grafens forløb for cos(v) og sin(v).
Beviser gennemgået i dette forløb:.
- Bevis Pythagoras sætning (side 4-6 i udleveret kompendie)
- Bevis for hyp-mod-hos-sætningen (side 9 i udleveret kompendie).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Diskriptiv statistik
Forløbet dækker over hele Afsnit 3.2-3.3 (side 110-124) i Flemming Clausen m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 2017, Gyldendal.
Vi har været igennem emnerne:
Ikke-grupperede observationer:
- Stikprøve, population
- Middelværdi
- Hyppighed og frekvens
- Kumulerede hyppigheder og frekvenser
- Prikdiagram
- Pindediagram
- Kvartilsæt
- Boksplot (udvidede kvartilsæt)
- Kvartilbredde og variationsbredde
- Spredning
Grupperede observationer:
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Histogrammer
- Kumuleret frekvens
- Sumkurver (Herunder aflæsning af kvartilsæt)
Der er ikke blevet gennemført beviser i dette forløb.
Maple: Eleverne har lært at anvende Maple til at bestemme alle værdierne og plots, som er beskrevet i den ovenstående.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgave 2
|
10-10-2025
|
|
Opgave 3
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171339220",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171339220",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171339220"
}