Holdet g4 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Stine Nørtoft Jensen
Hold 2025 Ma/g4 (g4 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Lineære sammenhænge
Titel 3 Trigonometri
Titel 4 Diskriptiv statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

Dette forløb dækker over kapitel 3 (algebra) i Grundforløbsbogen (Flemming Clausen, Gert Schomacker og Jesper Tolnø)

Gennemgåede emner:

- Regningsarterne hierarki
- Simpel reduktion
- Brøker, potenser og regneregler
- Førsteordens ligninger

Desuden blev eleverne introduceret til Maple, hvor de har lært at navigere rundt mellem de forskellige miljøer, har stiftet bekendtskab med gymnasiepakken, samt lært at løse ligninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære sammenhænge

Dette forløb dækker over kapitel 1 (Lineære modeller) i Grundforløbsbogen (Flemming Clausen, Gert Schomacker og Jesper Tolnø).
Dog er afsnit 1.7 og 1.11 er ikke gennemgået. Det vil sige at vi har arbejdet med siderne 8-28, 32-43 og 46-48.


Gennemgåede emner:

- Lineære funktioner og regning med funktioner.

- Forståelse for hvad det betyder når man sætter et tal ind på x's plads i en funktion, og hvad det grafisk betyder, når man sætter f(x)=tal.

- Grafen for en lineær funktion (Betydning af a og b i forskriften f(x)=ax+b)

- Skæring med akserne

- Skæring mellem linjer

- Topunktformlen (forståelse, anvendelse samt bevis)

- Lineære modeller (opstilling, fortolkning og anvendelse)

- Lineær regression, absolutte afvigelser og relative afvigelser.

Gennemgåede beviser:

- Bevis for topunktformlen (Eleverne har set beviset, men ikke arbejdet særlig meget med det selv).

Maple:

Eleverne har arbejdet med følgende ting i Maple:

- Definition af funktioner

- Beregninger med definerede funktioner

- Udførelse af lineære regression

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 04-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trigonometri

Forløbet dækker over side 1-11 i kompendiet: Geometri (Udleveret som kopi)


Gennemgåede emner:

Trigonometri:
- Retvinklede trekanter
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Enhedscirklen
- Definition af cos(v), sin(v) og tan(v) (Grafisk ud fra enhedscirkel)
- Sinus, cosinus og tangens anvendt til bestemmelse af sider i retvinklede trekanter.
- Beregning af  sider i retvinklede trekanter (hyp/mod/hos sætninge).
- Grafens forløb for cos(v) og sin(v).

Beviser gennemgået i dette forløb:.
- Bevis Pythagoras sætning (side 4-6 i udleveret kompendie)
- Bevis for hyp-mod-hos-sætningen (side 9 i udleveret kompendie).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Diskriptiv statistik

Forløbet dækker over hele Afsnit 3.2-3.3 (side 110-124) i Flemming Clausen m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 2017, Gyldendal.

Vi har været igennem emnerne:

Ikke-grupperede observationer:
- Stikprøve, population
- Middelværdi
- Hyppighed og frekvens
        - Kumulerede hyppigheder og frekvenser
- Prikdiagram
- Pindediagram
- Kvartilsæt
- Boksplot (udvidede kvartilsæt)
- Kvartilbredde og variationsbredde
        - Spredning


Grupperede observationer:
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Histogrammer
- Kumuleret frekvens
- Sumkurver (Herunder aflæsning af kvartilsæt)


Der er ikke blevet gennemført beviser i dette forløb.

Maple: Eleverne har lært at anvende Maple til at bestemme alle værdierne og plots, som er  beskrevet i den ovenstående.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 10-10-2025
Opgave 3 24-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer