Holdet g2 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mathilde Johanne Heiberg Sørensen
Hold 2025 sa/g2 (g2 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pres på velfærdsstaten – Når velfærden klemmer
Titel 2 Grundforløb samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pres på velfærdsstaten – Når velfærden klemmer

Grundforløb i Samfundsfag

Tematikken fokuserer på velfærdsstatens aktuelle udfordringer – økonomiske, politiske og sociologiske – og sigter mod at udvikle elevernes forståelse af årsagssammenhænge og handlemuligheder i et samfund under forandring.

Faglige mål og faglige discipliner
Forløbet opfylder læreplanens krav om inddragelse af de tre faglige discipliner: politik, økonomi og sociologi, samt kvalitative og kvantitative metoder. Eleverne arbejder problemorienteret og afslutter forløbet med et produkt, som kan anvendes til eksamen.

Struktur og varighed
Forløbet består af 14 moduler og kan kombineres med fire introduktionstimer til grundforløbet. Der arbejdes med en kombination af klasseundervisning, gruppearbejde, empiribaseret analyse og ud-af-huset-aktiviteter.
Inddragelse af kommunalvalget 2025
Kommunalvalget i Frederikshavn i november 2025 bruges som case og aktualitetsskaber i forløbet. Eleverne inddrager lokale problemstillinger og valgtemaer i deres arbejde og får mulighed for at møde lokale aktører gennem interviews eller besøg.

Slutprodukt
Forløbet afsluttes med en gruppebaseret præsentation af en samfundsfaglig problemstilling, analyseret med begreber, empiri og metode. Produktet kan evt. lægge op til eksamensforløb eller skriftlig aflevering.

Metoder og arbejdsformer
• Problemorienteret projektarbejde
• Undersøgelser med brug af kvantitative og kvalitative metoder
• Klasseundervisning, casearbejde og gruppearbejde
• Ud-af-huset-aktiviteter og feltarbejde
• Fremlæggelse og fælles evaluering

Kernebegreber
Der arbejdes målrettet med centrale samfundsfaglige begreber inden for politik, økonomi, sociologi og metode. Se nedenstående oversigt over de anvendte begreber til brug i undervisningsbeskrivelsen.
Dette forslag er tænkt som et fælles grundlag for tilrettelæggelsen af grundforløbet på tværs af hold. Undervisningsbeskrivelsen til Lectio udarbejdes på baggrund af denne ramme.

Forslag til kernebegreber til undervisningsbeskrivelsen
• Politik
• Velfærdsmodeller (universel, residual, selektiv)
• Fordelingspolitik / værdipolitik
• Ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme)
• Vælgertyper (kerne- og marginalvælgere), partiadfærd – Molins model
• Kommunalpolitik i forbindelse med kommunalvalget 18. november
• Demokrati (deltagelsesdemokrati, repræsentativt demokrati)
• Økonomi
• Økonomisk kredsløb
• Sociologi
• Social ulighed
• Socialisering
• Livsformer / levevilkår (Minerva)
• Bourdieu (kapitalformer og habitus)
• Identitet –  Evt. Giddens og Ziehe?
• Metode
• Kvantitativ metode (statistik, data, fremskrivninger)
• Kvalitativ metode (interviews, observationer)
• Empiri og begrebsanvendelse
• Kausalitet og sammenhæng
• Problemformulering og undersøgelsesspørgsmål

Forslag til litteratur
*Luk samfundet op* (2. udgave)
Ideologier, partier og Molins model: s. 105-118
Velfærd: s. 176-191
Livsformer, Bourdieu og Minerva: s. 84-94 38 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb samfundsfag


Velfærdsklemmer








Luk samfundet op 2.udg s. 119-123
Luk samfundet op ibog "Politiske ideologier og partier" svarende til siderne  105-118 i 2.udgave.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer