Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Søren Petersen
|
|
Hold
|
2025 sa/g5 (g5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Velfærdsstaten under pres
Grundforløb i Samfundsfag
Tematikken fokuserer på velfærdsstatens aktuelle udfordringer – økonomiske, politiske og sociologiske – og sigter mod at udvikle elevernes forståelse af årsagssammenhænge og handlemuligheder i et samfund under forandring.
Faglige mål og faglige discipliner
Forløbet opfylder læreplanens krav om inddragelse af de tre faglige discipliner: politik, økonomi og sociologi, samt kvalitative og kvantitative metoder. Eleverne arbejder problemorienteret og afslutter forløbet med et produkt, som kan anvendes til eksamen.
Struktur og varighed
Forløbet består af 14 moduler og kan kombineres med fire introduktionstimer til grundforløbet. Der arbejdes med en kombination af klasseundervisning, gruppearbejde, empiribaseret analyse.
Metoder og arbejdsformer
• Problemorienteret projektarbejde
• Undersøgelser med brug af kvantitative og kvalitative metoder
• Klasseundervisning, casearbejde og gruppearbejde
• Fremlæggelse og fælles evaluering
Kernebegreber
Der arbejdes målrettet med centrale samfundsfaglige begreber inden for politik, økonomi, sociologi og metode. Se nedenstående oversigt over de anvendte begreber til brug i undervisningsbeskrivelsen.
• Politik
• Velfærdsmodeller (universel, residual, selektiv)
• Fordelingspolitik / værdipolitik
• Ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme)
• Vælgertyper (kerne- og marginalvælgere), partiadfærd – Molins model
• Økonomisk kredsløb
• Sociologi
• Social ulighed
• Socialisering
• Livsformer / levevilkår (Minerva)
• Bourdieu (kapitalformer og habitus)
• Kvantitativ metode (statistik, data, fremskrivninger)
• Kvalitativ metode (interviews, observationer)
• Empiri og begrebsanvendelse
• Kausalitet og sammenhæng
• Problemformulering og undersøgelsesspørgsmål
Litteratur
*Luk samfundet op* (2. udgave)
Ideologier, partier og Molins model: s. 105-118
Velfærd: s. 176-191
Livsformer, Bourdieu og Minerva: s. 84-94 38 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171355302",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171355302",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171355302"
}