Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Thomas Voigt Vejling
|
|
Hold
|
2025 mu/g2 (g2 mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Musik Grundforløb
Det musikalske grundforløb er en præsentation af nogle musikalske parametre (form, hook/break/gimmick) i samspil med en introduktion til de grundlæggende musikteoretiske begreber tonenavne, skala, rytmik.
Sideløbende øves grundlæggende sammenspil i små sammenspilsgrupper samt fællessang om klaveret for at arbejde med stemmedannelse.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle musikere i g2! Jeg glæder mig meget til at møde jer, og håber I er klar på en fed tur gennem musikkens verden. Meget mere når vi mødes - Thomas
-
Kære g2! Husk at lektien er følgende:
-
Medbring løsninger til opgaverne på s. 5 i kompendiet
-
Læs s. 26 i kompendiet. Vi har fokus på begreberne der introduceres i dag, fordi vi skal bruge dem i resten af grundforløbet!
-
I kan også overveje sangvalg ift. jeres sammenspilsgrupper. I kan vælge frit fra listen af sange på arket I fik eller andre sange i hørte, ellers er der lidt ekstra forslag med rækkefølge (G = I, C = IV, D = V, Em = vi). Den der evt. vælger at synge
-
Kære G2,
-
Lucy er første navn på "Dagens Banger"-listen. Hav en titel/kunstner med, så skal jeg nok finde/spille det på anlægget når vi mødes :) (husk gerne max 3-4 min på nummeret)
-
Lav noderebus-øvelserne på s. 9. Vi skal udveksle øvelser, og repetere tonenavne så I alle er skarpe i det - derudover sammenspil!
-
Faste pladser i teori uge 35-36.docx Jeg har lagt de faste pladser her hvis man har glemt dem :)
-
https://www.musictheory.net/exercises/note/brwyry39999ynyyfybb
-
Læs s. 13 og prøv at lave regnestykkerne på s. 14 i kompendiet
-
Vi starter med sammenspil i dag - denne gang prøver vi at lave noget hvor vi alle er sammen. I får lov at stemme om det skal være "Ordinary Things" af Lukas Graham eller "Let Me Entertain You" af Robbie Williams.
-
Ordinary Things Lead Sheets.docx
-
Inden modulet i dag skal I have øvet jer på rytmeøvelserne på s. 15 til og med rytmen på linje E.
-
Læs s. 27-28 i kompendiet. Vi skal snakke form-inddelinger så vi kan bruge det på vores "bangers" :)
-
Silke og Maja må meget gerne sende mig titlen på deres banger inden timen - jeg vil gerne printe tekster som vi kan bruge til forminddeling :)
-
Vi starter lige med at gennemgå øvelserne I lavede selv sidst - vi gennemgår i hvert fald side 16.
-
Nye Pladser: Faste pladser i teori uge 37-38.docx
-
Sammenspil - vi skal bruge hele modulet (efter dagens bangere) på sammenspil og arbejde m. Ordinary Things. Lyt til den derhjemme nogle gange så I får lidt styr på formen af sangen (vi kan beslutte i fællesskab om vi skal tage "uh" stykket med :)
-
Lektien kommer med dårligt varsel, jeg beklager! I skal læse s. 19-20 i kompendiet, og prøve ud fra deres forklaring at udfylde s. 21-22. Hvis vi skal have tid til sammenspil så er det vigtigt at I når at lave lektierne!
-
Vi skal prøve lidt rotation i dag!
-
Faste pladser i teori uge 39-41.pdf
-
Lyt til følgende to sange inden timen næste gang. I vil blive bedt om at kunne redegøre for formen på dem - med brug af bogstaver (AB osv.) og evt. andre begreber fra vores begrebsapparat.
-
Stolt - Annika og Lamin.docx Jeg har forsøgt at sammensætte et simpelt arrangement af nummeret (det er også rimelig simpelt generelt) med nogle forskellige keys-stemmer og to guitar-stemmer. Forslag til fordeling:
-
Fokus kommer til at være på at arbejde med "Stolt", så husk jeres leadsheets I fik sidst hvis I tog dem med hjem - lyt til nummeret så I kender kadencen og de forskellige dele.
-
Repetition af sammenspilsnummer
-
Spilleplan Jam-café.docx Lille opdatering siden sidst.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172332064",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172332064",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172332064"
}