Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Christian Gubi Mogensen
|
|
Hold
|
2025 id/pq (1pq idh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1 - Ultimate og team
Forløbet består af 6 moduler (á 95 min = 70 min. aktive). Indholdet i modulerne består af opvarmning med disc, tekniske elementer og bevægelsesmønstre, samt småspil eller kamp. De teoretiske elementer i forløbet er spillets regler, taktik og fairplay.
Faglige mål:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Fokuspunkter/Bedømmelseskriterier (eleven skal efter forløbet kunne):
- Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
- Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
- Udføre et cut og modtage discen
- Pivotere og aflevere discen under pres
- Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
- Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand
forsvar.
- Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
- Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i
spillet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2 - Muskeltræning og crossfit
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3 - Fodbold og kondition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
4 - Pickleball og sundhed
I dette forløb skal eleverne introduceres til pickleballs historie med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Færdigheder:
• Beherske greb, forhånd og baghånd.
• Serv og servreturnering, samt kendskab til double bounce reglen
• Kendskab til og rimelig beherskelse af slagene drop, dinks, lob og smash.
• Taktisk spilforståelse, og hensigsmæssig bevægelse på banen og rimelig beherskelse af simple slagserier
Teori om sundhed, samt fysisk aktivitet og idræts indflydelse på den almene sundhed.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
5 - Aerobics og step
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til træningsformen aerobic og stepaerobic. Der er fokus på basistrin inden for både aerobic og stepaerobic, disse er listet nederst. Hertil skal eleverne opnå en rytmisk forståelse og kunne koordinere arme og ben i takt til musikken. Eleverne skal kunne udarbejde egne koreografier, hvilket kræver både musisk forståelse samt kreativitet. Under udarbejdelse af egne koreografier kræves det, at eleverne arbejder kreativt og laver egne trin, som ikke er en del af basistrinene. Udtrykket er en stor del af koreografierne, der vil blive undervist i det 80’er-præget udtryk samt et mere moderne fokus med hiphop. Eleverne skal i deres udarbejdelse af koreografier være opmærksomme på, hvilket udtryk de selv vælger.
Teoretisk skal eleverne kunne redegøre for, hvor aerobic stammer fra, og hvordan koreografierne er opbygget omkring blokke. Hertil skal de have en forståelse af, hvad puls er, og hvordan den kan stige under træning samt begreberne kontinuerlig træning og intervaltræning.
Basistrin i aerobic:
- Gå frem og tilbage
- Høje knæløft frem + arme, gå tilbage
- V-trin
- A-trin
- V- trin, pivot, A-trin
- Krydsstep
- Steptouch
- Double steptouch
- Grapewine
- Turn
- Knæ
- Curl
Basistrin i stepaerobic:
- Basis
- V-trin
- A-trin bagved
- V-trin (drejning nede) + efterfulgt af A-trin
- Krydsstep
- Kryds for enden
- Knæ
- Curl
- Flyv
- Repeater
- Spark
- L-trin
- Jorden rundt
- Lunges bagud
- Chassé
Litteratur:
”Hvad er aerobic og stepaerobic?” s. 1299-1301 Yubio Skadhede et al. (2021)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
6 - Rytmisk opvarmning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
7 - Repetition
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72459688196",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72459688196",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72459688196"
}