Holdet 1pq muh (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Lukas Vestergaard Merrild
Hold 2025 mu/pq (1pq muh)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende musikteori
Titel 2 Blueshistorie
Titel 3 Klassisk musik
Titel 4 Særligt studeret emne
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende musikteori

Eleverne arbejder med fundamentale færdigheder inden for faget.
Musikteoretiske begreber i kompendium:
- Stamtoner
- Fortegn
- Dur/mol-treklange
- Dur/mol-skalaer
- Hel-, halv-, fjerdedels-, ottendedels- og sekstendedelsnode og -pause

Herudover er der fokus på analysebegreber ift. analyse af rytmisk musik, jf. jakobmjensen.dk

Musikudøvelse:
- APHACA, "Smelter under månen" (sammenspil)
- Lady Gaga, "Bad Romance" (sammenspil)
- Billie Eilish, "Wildflower" (sammenspil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Blueshistorie

Eleverne er blevet introduceret til bluesmusikkens historie, herunder de afrikanske rødder og afroamerikanernes levevilkår i USA gennem tiden. Forløbet fokuserer på fire hovedområder:
- Classic Blues
- Country/Delta Blues
- Chicago/City/Urban Blues
- Rhythm n' Blues

Musikeksempler:
-


Musikudøvelse:
- Hvad er det, der gør jul til noget særligt? (SATB)
- Elevernes egne bluesnumre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Klassisk musik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer