Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederikshavn Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Lukas Vestergaard Merrild
|
|
Hold
|
2025 mu/pq (1pq muh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundlæggende musikteori
Eleverne arbejder med fundamentale færdigheder inden for faget.
Musikteoretiske begreber i kompendium:
- Stamtoner
- Fortegn
- Dur/mol-treklange
- Dur/mol-skalaer
- Hel-, halv-, fjerdedels-, ottendedels- og sekstendedelsnode og -pause
Herudover er der fokus på analysebegreber ift. analyse af rytmisk musik, jf. jakobmjensen.dk
Musikudøvelse:
- APHACA, "Smelter under månen" (sammenspil)
- Lady Gaga, "Bad Romance" (sammenspil)
- Billie Eilish, "Wildflower" (sammenspil)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Blueshistorie
Eleverne er blevet introduceret til bluesmusikkens historie, herunder de afrikanske rødder og afroamerikanernes levevilkår i USA gennem tiden. Forløbet fokuserer på fire hovedområder:
- Classic Blues
- Country/Delta Blues
- Chicago/City/Urban Blues
- Rhythm n' Blues
Musikeksempler:
-
Musikudøvelse:
- Hvad er det, der gør jul til noget særligt? (SATB)
- Elevernes egne bluesnumre
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Klassisk musik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Særligt studeret emne
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72522935531",
"T": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72522935531",
"H": "/lectio/282/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72522935531"
}