Holdet 2n eø (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederikshavn Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Kitte Godtliebsen
Hold 2025 eø/2n (2n eø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation
Titel 2 Iværksætteri
Titel 3 Strategi
Titel 4 Marketing
Titel 5 Regnskab
Titel 6 Organisation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation

Innovation

Forløbet tager sit udgangspunkt i definitionen af innovation som begreb, hvor den kommer fra samt hvordan innovative processer kan udnyttes i kommerciel sammenhæng. I forløbet arbejdes der med facilitering af den kreative proces samt strategier til innovation til skabelse af produkter og services i kommerciel sammenhæng. Betingelserne for den levedygtige idé diskuteres og behandles strategisk, og med sådanne betragtninger og overvejelser lægger forløbet op til det efterfølgende forløb om iværksætteri.

Efter forløbet kan eleverne:

- Redegøre for betydningen af begrebet innovation samt gøre rede for forståelsen og anvendelsen af de forskellige innovationsformer.

- Analysere graden af innovation ud fra konkrete virkelighedsnære cases samt begrunde argumenterne for dette teoretisk.

- Diskutere innovationen og innovationsgradens betydning for en virksomheds økonomiske og markedsmæssige succes samt vurdere, hvilke strategiske, konkurrence- og positioneringsmæssige overvejelser virksomheden bør gøre sig i forhold til innovationsindsatsen.

Faglige mål:

̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

  ̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:

Strategi:

̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Materialer:

Bøger:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2023/2024), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, Kap. 1, afsnit 1.3 med dertilhørende underafsnit og 1.4. (Ny udgave) Samt kap. 1.3. (Gammel udgave.)

Artikler:

- Forfatter ikke opgivet (2024), "Lifeshelter," Lifeshelter, lokaliseret på World Wide Web d. 20/08 2024, https://www.lifeshelter.com/

Film:

Film: Foredrag: "John Cleese on creativity" Video Arts, https://www.youtube.com/watch?v=Pb5oIIPO62g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Iværksætteri

Iværksætteri

Forløbet tager sit udgangspunkt i startup-virksomhedens udfordringer med alt fra at finde den rigtige forretningsmodel, definition af Vision og Mission samt interessentanalyse og finansiering af virksomheden, herunder moderne, alternative finansieringsformer som crowdfunding. Forløbet har til formål at give eleverne kendskab til den proces, som iværksætteren gennemgår fra idéskabelsen til denne kan slå dørene op til sin første virksomhed. I forløbet introduceres og behandles flere indgange til at komme i gang med iværksætteri samt nye virksomhedsformer som deleøkonomiske, oplevelsesøkonomiske og socialøkonomiske virksomheder.

Der udarbejdes i forløbet, i henhold til lærerplanen, et lille projekt om "Start-up virksomheden," hvor eleverne i grupper udarbejder forretningsmodeller for en tænkt, nystartet virksomhed, som de foretager en interessentanalyse ud fra samt indtænker fremtidig finansiering og markedsmæssig levedygtighed af.

Eleverne kan efter forløbet:

- Gøre rede for begreberne vision og mission samt for opbygningen af en klassisk forretningsmodel - baseret på Canvas-modellen.

- Undersøge hvilken forretningsmodel en given virksomhed benytter sig af samt analysere de fordele og ulemper, i forhold til rammevilkår, som knytter sig til denne.

- Diskutere hvordan virksomheder kan tilpasse deres forretningsmodel til konkurrencevilkårene samt vurdere bæredygtigheden af en valgt forretningsmodel.

Faglige mål:
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶ redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed ̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger ̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

  ̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt

Kernestof:

- Virksomheden og dens omverden  ̶ forretningsmodeller og rammevilkår

Valgfrit kernestof -Den socialøkonomiske virksomhed

Materialer:

Bøger:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2020), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, Kap. 1, afsnit 1.0 - 1.2, 1.6 - 1.9 (Ny udgave.) samt afsnit 2.1 - 2.3 samt 2.5 (Gammel udgave.).

Artikler:

- Forfatter ikke opgivet (2023), "Shop Disney," Disney Store, lokaliseret på World Wide Web d. 24/09 2023, https://www.shopdisney.co.uk/

- Forfatter ikke opgivet (2023), "Billund Lufthavn," Billund Lufthavn,  lokaliseret på World Wide Web d. 28/09 2023, https://www.bll.dk/om-lufthavnen/fakta-og-historie/fakta/

Film:

Film: Dokumentar: "De vildeste iværksættere," DR2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Strategi

Strategi

Forløbet introducerer strategibegrebet samt definerer de forskellige strateginiveauer, konkurrenceparametre og modeller til valg af den optimale strategi i virksomheden samt overvejelser i forhold til CSR og positionering på markedet. Der arbejdes således konkret med Porters Five Forces og Diamant, STEEPLE- og SWOT-analyse samt BCG og Blue Ocean Strategy igennem forløbet, og disse sættes i relevant anvendelse igennem en lang række virkelighedsnære cases.

Faglige mål:

̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶ redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:

Strategi:

̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Efter forløbet kan eleverne:

- Gøre rede for centrale teorier og modeller indenfor virksomheds- og markedsstrategi.

- Analysere ud fra konkrete cases, hvilke strategi en given virksomhed benytter samt undersøge fordele og ulemper ved den valgte strategi.

- Ud fra relevante teorier og modeller diskutere strategiens relevans og mål i forhold til den aktuelle konkurrencesituation samt vurdere, hvilke forandringer af strategien, virksomheden bør sætte i værk for at kompensere for eller udnytte markedsudviklingen.

Materialer:

Bøger:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2023/2024), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, hele kap. 2, undtagen 2.4 (Ny udgave) samt kap. 3.3 (Gammel udgave).

Artikler:

Elstrup, M. (30/10 2024), "Var to timer fra konkurs: Nu er forsvarskomet en formue værd," Børsen, lokaliseret på World Wide Web d. 30/10 2024, https://borsen.dk/nyheder/gazelle/var-to-timer-fra-konkurs-nu-er-forsvarskomet-en-formue-vaerd

Forfatter ikke opgivet (2023), "Tesla," Tesla, lokaliseret på World Wide Web d. 26/10 2023, https://www.tesla.com/da_dk

Forfatter ikke opgivet (2023), "Coca Cola," Coca Cola Company, lokaliseret på World Wide Web d. 12/11 2023, https://www.coca-cola.dk/

Forfatter ikke opgivet (2021), "Paradis," Paradis, lokaliseret på World Wide Web d. 12/11 2023, https://paradis-is.dk/

Forfatter ikke opgivet (2024), "Volkswagen," Volkswagen, lokaliseret på World Wide Web d. 07/11 2024, https://www.volkswagen.dk/da.html

Forfatter ikke opgivet (2024), "Bang og Olufsen," Bang og Olufsen, lokaliseret på World Wide Web d. 07/11 2024, https://www.bang-olufsen.com/da/dk

Forfatter ikke opgivet (02/10 2024), "DSV's milliardopkøb af DB Schenker er blevet godkendt af tysk ejer," TV2, Ritzau,  lokaliseret på World Wide Web d. 02/10 2024, https://nyheder.tv2.dk/business/2024-10-02-dsvs-milliardopkoeb-af-db-schenker-er-blevet-godkendt-af-tysk-ejer

Forfatter ikke opgivet (13/09 2024), "Intet er sikkert for DB Schenkers medarbejdere, vurderer analytiker," TV2, lokaliseret på World Wide Web d. 02/10 2024, https://nyheder.tv2.dk/video/2024-09-13-intet-er-sikkert-for-db-schenkers-medarbejdere-vurderer-analytiker-6361906651112

Forfatter ikke opgivet (13/09 2024), "DSV i kæmpe aktiestigning," TV2, lokaliseret på World Wide Web d. 13/09 2024, https://nyheder.tv2.dk/video/2024-09-12-dsv-i-kaempe-aktiestigning-6361865427112

Sarrouw Jensen, E. V. (14/09 2024), "Historisk køb kaldes godt nyt for Danmark – men på centralt punkt adskiller ny gigant sig fra Novo," lokaliseret på World Wide Web d. 14/09 2024, https://nyheder.tv2.dk/business/2024-09-13-historisk-koeb-kaldes-godt-nyt-for-danmark-men-paa-centralt-punkt-adskiller-ny-gigant-sig-fra-novo

Nielsen, K. (30/10 2024), "Volkswagen beder de ansatte gå ti procent ned i løn," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 07/11 2024, https://www.dr.dk/nyheder/seneste/volkswagen-beder-de-ansatte-gaa-ti-procent-ned-i-loen

Film:

Film: Undervisningsfilm: "STRATEGI OG LEDELSESKOMPETENCER - Anders Drejer," Aarhus Universitet, https://www.youtube.com/watch?v=5omdtud3S6Q

Film: Programserie: "Løvens Hule -titel: "Øverste hylde indenfor iværksætteri," 25/02 2021, DR, https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-oeverste-hylde-indenfor-ivaerksaetteri_294560

Film: Youtube-film: "DSV's Acquisition of DB Schenker: The Risks of Merging Giants," TGL, https://www.youtube.com/watch?v=mhykZRqKe1s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Marketing

Marketing

I forløbet introduceres markedsføring som begreb samt dettes relevans i forhold til både start-up-virksomheden og den etablerede virksomheds fortsatte vækst. Markedsføringens fire P'er introduceres og bearbejdes gennem en række case-øvelser, hvori elevernes evne til at omsætte teori til praksis testes. Derudover inddrages den nyeste psykologiske forskning i forhold til markedsføringens påvirkning af kunderne samt definition og behandling af de forskellige kundesegmenter, deres særlige kendetegn samt afklaring af, hvordan virksomheden kan omsætte kundekendskab og markedsundersøgelser til produktion og vækst. Formålet med forløbet er således at give eleverne en teoretisk baggrund for at kunne forholde sig til erhvervsøkonomiske problematikker indenfor markedsføring og strategi samt overføre denne viden til at forholde sig pragmatisk til en given virksomheds strategiske og økonomiske situation.

Efter forløbet kan eleverne:

- Gøre rede for begreberne markedsføring og branding samt den teoretiske baggrund for sammensætning af marketingsmixet.

- Undersøge virksomheders konkrete promotion-tiltag og analytisk afkode formål og virkemidler.

- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige prioriteringer af marketingsmixet eller kanaler for promotion. Derudover vurdere potentielle strategiske gevinster ved alternative promotion-strategier.

Faglige mål:
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:

Marketing  ̶  branding, kundesegmentering og marketing mix  

Materialer:

Bøger:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2023/2024), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, Hele kap. 3, afsnit 3.0-3.11. (Ny udgave)

Artikler:

- Behrendt, M. L. (10/12 2024), "'Opfundet til lejligheden', siger eksperter om den måde, Ikea påstår at redde skov på'," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 14/12 2024, https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/opfundet-til-lejligheden-siger-eksperter-om-den-maade-ikea-paastaar-redde-skov

- Finnemann Scheel, A. (10/12 2024), "Efter hård kritik om skovfældning forsikrer Ikea: Kunder kan have tillid til os," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 14/12 2024, https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/efter-haard-kritik-om-skovfaeldning-forsikrer-ikea-kunder-kan-have-tillid-til-os

- Finnemann Scheel, A. (10/12 2024), "Ikeas skove i Rumænien efterladt som 'månelandskaber', lyder kritikken: 'Langt fra bæredygtigt'," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 14/12 2024, https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/ikea-elsker-trae-i-deres-reklamer-men-eksperter-kalder-deres-skovdrift

- Tvede, I. (11/12 2024), "Ikea markedsfører sig med bæredygtighed – ifølge eksperter nærmer det sig greenwashing," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 14/12 2024, https://www.dr.dk/nyheder/indland/ikea-markedsfoerer-sig-med-baeredygtighed-ifoelge-eksperter-naermer-det-sig

- Tvede, I. (11/12 2024), "Ikea-kunder undrer sig over bæredygtig markedsføring: Jeg tænker 'snydt igen'," DR, lokaliseret på World Wide Web d. 14/12 2024, https://www.dr.dk/nyheder/indland/ikea-kunder-undrer-sig-over-baeredygtig-markedsfoering-jeg-taenker-snydt-igen
Film:

Film: Dokumentar: "Danske Mad Men - Cowey," DR

Film: Dokumentar: "IKEA elsker træ," DR

Film: Youtube-film: "Why Food Commercials Cost Hundreds Of Thousands Of Dollars," Business Insider, https://www.youtube.com/watch?v=FBP-DxfZCgo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Regnskab

Regnskab

Forløbet beskæftiger sig med introduktion til de formelle regler til årsrengskabet, regnskabsklasser og de interessenter, for hvem regnskabet har særlig interesse. Derudover introduceres og bearbejdes nøgletallene fra regnskabet, således eleverne bliver i stand til at foretage en regnskabsanalyse, med inddragelse af aktuelle og relevante cases, for et givent selskab med fokus på, hvor virksomheden er udfordret samt hvor og hvordan virksomheden med fordel kan foretage ændringer, der forbedrer bundlinjen og/eller kræver ledelses- eller strategimæssige forandringer. Forløbet har således til formål at introducere eleverne til regnskabsanalyse samt sætte dem i stand til at overføre denne viden til praksis.

Efter forløbet kan eleverne:

- Gøre rede for opbygningen af et regnskab, herunder årsopgørelsen, resultatopgørelsen og balancen samt beskrive betydningen af de enkelte nøgletal.

- Analysere et regnskab med henblik på at beskrive udviklingen og bæredygtigheden i virksomheden med anvendelse af relevante nøgletal.

- Diskutere regnskabets rolle og muligheder for virksomhedens styring af økonomien samt vurdere dets betydning for omverdenen, herunder virksomhedens interessenter.

Faglige mål:

̶  demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶  anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

̶  indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

̶  strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:

Økonomi:

- årsrapporten, regnskabsanalyse

Materialer:

Bøger:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2023/2024), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, hele kap. 4, afsnit 4.0 - 4.9. (Ny udgave)

Artikler:

- Forfatter ikke opgivet (2024), "Skatteguiden ApS regnskab," Proff, Skatteguiden, lokaliseret på World Wide Web d. 14/01 2024, https://www.proff.dk/nogletal/skatteguiden-aps/k%C3%B8benhavn-k/internetdesign-og-programmering/GWNUR5I0C2C

- Forfatter ikke opgivet (2025), "Maxi Zoo Fredeikshavn," Proff, Maxi Zoo, lokaliseret på World Wide Web d. 27/02 2025, https://www.proff.dk/regnskab/maxi-zoo-frederikshavn-ii/frederikshavn/blomster/GZ602YI07TT

- Forfatter ikke opgivet (2024), "Bestseller A/S regnskab," Proff, Bestseller, lokaliseret på World Wide Web d. 18/01 2024, https://www.proff.dk/nogletal/bestseller-as/brande/t%C3%B8j/GU5SDJI08XE/

- Forfatter ikke opgivet (2024), "Føtex Rådhus Allé regnskab," Proff, Føtex Rådhus Allé, lokaliseret på World Wide Web d. 11/01 2024, https://www.proff.dk/firma/f%C3%B8tex/frederikshavn/n%C3%A6rings-og-nydelsesmidler/GLAL26I116S/

- Forfatter ikke opgivet (2024), "Meny G. Skagensvej regnskab," Proff, Meny G. Skagensvej, lokaliseret på World Wide Web d. 11/01 2024, https://www.proff.dk/regnskab/meny-gl.-skagensvej/frederikshavn/n%C3%A6rings-og-nydelsesmidler/GWTTCLI116S/

Film:

Dokumentar: "Løvens hule - velkommen til virkeligheden," sæson 3, afsnit 1, DR, https://www.dr.dk/drtv/episode/loevens-hule-_-velkommen-til-virkeligheden_-vi-tjener-ingen-penge_323943
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Organisation

Organisation

Forløbet tager sit udgangspunkt i identifikation og afklaring af de forskellige organisationsformer og deres indretningsbetydning for virksomheden på et ledelses- og medarbejderniveau samt undersøger hvad organisationen strategisk betyder for virksomhedens handlemæssige manøvredygtighed på markedet og i forhold til egen drift. I forløbet anvendes relevante, aktuelle cases til at belyse overgangen fra teori til praksis. Forløbet har således til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse for tankerne bag virksomheders valg af organisationsform samt hvad dette betyder for virksomhedens handlemuligheder på markedet.

Efter forløbet kan eleverne:

- Gøre teoretisk rede for en organisations opbygning og støttefunktioner.

- Analysere opbygningen og typen af en konkret organisationsstruktur.

- Vurdere fordele og ulemper ved en given organisationsstruktur samt gennem teori og modeller diskutere, hvordan ændringer i organisationen kan påvirke dennes funktionalitet, effektivitet og samarbejde mellem medarbejdere og ledere.

Faglige mål:

̶  demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶  anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold

̶  indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

̶  strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:

- Organisation og ledelse  ̶  organisationsstrukturer og ledelse

Materialer:

- Kærn Heding, S. & Telling Jepsen, M. L. (2023/2024), "Luk Virksomheden Op!" Forlaget Columbus, E-bog, hele kap. 5, afsnit 5.0-5.7 (Ny udgave)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde