Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g7 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Birita Djurhuus, Tina Debora Kanstrup
Hold
2025 ap/g7 (
g7 ap-al
,
g7 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP-latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP-latin
Indhold
Kernestof:
Almen Sprogforståelse - introduktion.pptx
Verdens sprog I.pdf
Namika - Je ne parle pas français [Beatgees Remix] feat. Black M (Official Video)Europæiske sprogfamilier - Babelstårnet.pdf MinKonto: Log ind
Vi talte om lighed mellem sprog (sprogfamilier).
Morfologi II - verber.pptx
Medbring bogen "Sprogenes verden" og mappen (med det lyserøde ark), som du fik udleveret i sidste uge.
Repetér, hvor dit navn kommer fra. Stammer det fra et indoeuropæisk sprog? Vi starter med en lille undersøgelsesopgave;-)
Lektien til i dag er at læse om substantiver (navneord) i "Sprogenes verden". Du skal læse fra side 20 til 24 i bogen. Du skal dog kun læse den tekst, der har en hvid baggrund, dvs., at du skal ikke læse de farvede tekstbokse (opgaver/øvelser). Efter
Morfologi | Supplerende materialer
Lektien til i dag er at læse om adverbier (biord) i "Sprogenes verden" på side 37-38. Du skal kun læse den tekst, der har hvid baggrund, dvs. du skal ikke læse øvelserne/opgaverne i de blå tekstbokse. Efter at du har læst skal du kunne svare på følge
På klassen læser vi s. 113-115 i Sprogenes verden. Det er "Indledning til latindel". Det handler om, hvordan det latinske sprog bredte sig i 3 bølger i Europa, inddrag her symbolerne: sværd, kors og bog. Vi øver også bøjningen af sum og taler om de f
Læs siderne 14, 15 og 17 i Sprogenes verden og medbring bogen. Du skal kunne forklare, hvad arveord, låneord og fremmedord er. Vælg ÉT ORD hjemmefra, som du gerne vil undersøge (etymologi) :-)
Kompendium med latinske grammatikøvelser.pdf
ordnet.dk
Øvelse til arve - låne - fremmedord elev.docx
Læs om pronominer (stedord) på side 42-44 i "Sprogenes verden". Efter at du har læst, skal du kunne svare på følgende spørgsmål: hvilken type af pronomen tilhører følgende ord? 1) mig, 2) min, 3) som/der, 4) hvad.
Læs på det lyserøde ark (syntaks), så du kan analysere en sætning og finde verballed, subjekt, subjektsprædikat og direkte objekt;-)
Indledning til latindel.pdf
I dag skal vi i gang med syntaks (sætningsled), og lektien til i dag er at læse om subjekt (grundled - x) og verballed (udsagnsled - o) i "Sprogenes verden" på side 50-52. Du skal kun læse selve teksten, dvs., at du skal springe øvelser/opgaver (de g
Vi fortsætter arbejdet med sætningsled. Lektien til i dag er at læse om subjektsprædikat (omsagnsled til grundled) på side 58-58 i "Sprogenes verden". Du skal kun læse teksten, der har hvid baggrund (dvs. spring opgaver/øvelser over). Læsefokus: Hvad
Genlæs side 113-115 i Sprogenes verden, så du kan huske tidsperioder og beskrivelsen af dem. Forbered analyse og oversættelse af de 3 første sætninger i In Schola.
Romerske guder TK g7 2025.pptx
Lektion 8.pptx
Lektien til i dag er at læse om indirekte objekt (hensynsled) på side 60-61 i "Sprogenes verden" og om adverbialled på side 63. Du skal kun læse selve teksten, dvs. ikke opgaverne/øvelserne. Læsefokus:
Forbered to sætninger mere i In Schola (analyse+oversættelse) Vi retter til og med sætning 8. I får 5 min til at øve jeres oplæg om de romerske guder, hvorefter vi giver den gas:-)
afrodisiakum — Den Danske Ordbog
Der er ingen lektier til i dag, men husk at medbringe din ap-mappe. I behøver ikke at medbringe "Sprogenes verden" til dette ap-modul (men vær opmærksomme på, om I skal bruge den til jeres ap-latin modul).
Alle forbereder (analyse + oversættelse) de første 3 sætninger fra dansk til latin + analyserer og oversætter sætning 9 og 10 i In schola. Repetér, hvad vi har arbejdet med indtil nu, så du er klar til en midtvejstest;-) Husk at spørge mig, hvis der
I går rettede vi til og med sætning 12 - lav resten af arket derhjemme. Oversæt sætningerne fra dansk til latin, Jupiter in Olympo, som også vedhæftes her. Færdiggør arket om præpositioner.
I skal på ap O-løb!
Repetér, hvad vi har arbejdet med indtil nu. Se på siderne i sproghistorie: sprogæt, sprogfamilie, arve-, låne- og fremmedord. Læs afsnittet om skole, In schola og øv dig på verbernes personendelser. Husk, at du kan spørge mig i den første halvdel af
Repetér sprogæten indoeuropæisks relation til dansk, sprogfamilie, arve-låne og fremmedord.
Forbered de første 5 sætninger (oversæt og analyser) i Jupiter, Juno et alii dei in Olympo. Vi taler om det implicitte subjekt og afklarer de sidste spørgsmål. Sidste halvdel af timen laver vi en test - husk jeres farvede ark.
Til midtvejstesten må I gerne medbringe egne noter (udprintet eller skrevet i hånden) samt det gule, blå og det lyserøde ark om syntaks og morfologi. Til den rigtige AP-prøve må I kun have de farvede ark (gul og blå) med.
Afsnit
Medbring din ap-mappe og "Sprogenes verden".
Hoved- og ledsætninger + Pragmatik 1.pptx
Genitiv på latin 2023 (1).docx
Færdiggør analyse-og oversættelsesarket om Herkules. Genlæs side 20-22, så vi kan forklare Cæsars og Augustus´vej til magten. Vi fortsætter med genitiv.
Vi læste om Sveton på klassen, gik i gang med Cæsar-teksten, fik repeteret genitiv, introduceret det indirekte objekt og fik bøjet verber. Til næste gang gennemgår vi sætningerne om det indirekte objekt fra dansk til latin.
Der er ingen lektie. Vi arbejder videre med pragmatik. Vi starter med at repetere de tre forskellige sproghandlinger, som vi arbejdede med inden efterårsferien : regulerende, informerende og selvfremstillende sproghandlinger.
Det indirekte objekt latin.pdf
Alle har færdiggjort arket om Sveton - Cæsar. Husk jeres bog og alle jeres ark. Vi ser nærmere på alle de tekster, vi har arbejdet med og I får repetitionsark;-)
Klog på sprog kompendium, HG TK.pdf
Fædrus – Lex
Semantik.pptx
Husk at medbringe din ap-mappe og "Sprogenes verden". Sidste gang arbejdede vi med pragmatik (sprog i kontekst), og i dag skal vi arbejde med semantik (betydningen af sproglige udtryk).
I sidste lektion gennemgik vi genitiv og dativ, rettede det sidste af Svetons Cæsar og startede på Frøen og oksen. Vi rettede til og med side 6. Kig på de tekster, som vi har gennemgået og spørg mig, hvis der er noget, som du er i tvivl om. Hvis du e
Medbring din ap-mappe og "Sprogenes verden". Hvis du har spørgsmål til emneområder, vi har gennemgået, så sørg også for at medbringe disse til modulet, da vi går i gang med repetition i dag. Hvis du var fraværende i mandags, så skal du læse den Power
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72470305964", "T": "/lectio/283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72470305964", "H": "/lectio/283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72470305964" }