Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Tristan Haages Andersen, xAnders Amby Frejbæk
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundkursus i analyse og fortolkning af dokumentar
Titel 2 Omkring dokumentaren
Titel 3 Diskursanalyse
Titel 4 Køn, undertrykkelse og frigørelse, 1830-2023
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Megauhyggeligt forløb
Titel 7 Fortællinger fra hjemstavnen
Titel 8 Debat: Hjemstavn
Titel 9 Ludvig Holberg: Erasmus Montanus
Titel 10 Nordiske film: Ruben Östlund (Medier)
Titel 11 Kommunikationsanalyse (sprog)
Titel 12 Peder Fredrik Jensen: Banedanmark
Titel 13 Salmen som genre
Titel 14 Essayet og den reflekterende artikel
Titel 15 Nyhedsjournalistik
Titel 16 Udkant på TV: Kandis for livet.
Titel 17 optaktsforløb til SRP
Titel 18 Mytemotiver i dansk litteratur
Titel 19 S.U Thomsen: Det værste og det bedste (lyrik/værk)
Titel 20 Forløb#20

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundkursus i analyse og fortolkning af dokumentar

Uddrag af DOX - Dorte Granild & Mette Wolfhagen. Filen "DOX kompendium.pdf"
Fokus på autencitetsmarkører og filmiske virkemidler.
Inddeling i tre dokumentargenrer (ud fra kriteriet fortællertype):
- Den observerende dokumentargenre
- Den autoritative dokumentargenre - at oplyse og informere
- Den Deltagende dokumentargenre - at interagere



Power Point af Anders Amby Frejbæk Filen: "Dokumentarfilm 2018"

Definition af 'dokumentar' jf. John Grierson: 'En kreativ bearbejdning af virkeligheden'. Så man kan godt forvente at en dokumentar er en subjektiv fremstilling. Virkelige miljøer og personer.

Fokus primært på effekten af filmiske virkemidler.
Analyse af plot.

Teori om narrativen: Indledning, Episode, Konklusion, hvor Episoden består af hovedpersonens komplikation efterfulgt af hovedpersonens reaktion. Det er ved at iagttage hvordan hovedpersonen reagerer, at man slutter en konklusion.
Note med teori om narrativen (samt eksempler på analyse) i filen: 1b 2022 Tekstlignvistik på afsnitsniveau LIGHT version.pdf

Sprog-analyse

Kognitiv metafor - ofte på billedsiden.

Person- og miljøkarakteristik (kontrastfigurer)

Analyse af temaer.

TEKSTER
"Mændene der plyndrede Europa", DR

Uddrag fra "The look of silence", Joshua Oppenheimer (fokus på optik og brille som kognitiv metafor for indsigt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Omkring dokumentaren

Projektforløb hvori eleverne mere selvstændigt (projektorienteret) arbejder med tre udvalgte dokumentarserier.

Der arbejdes med dokumentarernes HVORDAN - dvs. med virkemidler og genrebestemmelse ud fra den dominerende fortæller.

Alt dette tekstnære ses i lyset af dokumentarernes omgivelser: den aktuelle samfundsdebat og kulturelle tendenser.

Således er der fokus på den effekt dokumentaristens valg træffer, men også på omverdens reception af dokumentarerne.

PÅ TIRSDAG SKAL JEG DØ (DR-dokumentar 2022)
Baggrundsartikler:
"Prebens historie er ikke et facit. Det er et indlæg i debatten", Henrik Bo Nielsen, 18. dec. 2022, Politiken.
"DR mangler centrale etiske overvejelser i deres program om aktiv dødshjælp", Ditte Guldbrand og Ole Hartling, 11. dec 2022, Politiken
"Fri mig fra dødshumanisternes debat om eutanasi", Sarah Glerup, 18. dec. 2022, Politiken.

Gruppearbejde: At lave et 2-sidersdokument der giver:
Overblik over forskellige holdninger til selve dokumentaren og dens paratekster.
Overblik over påstande om HVORDAN dokumentaren er opbygget/ idéer bag produktionen.
Overblik over andet der kunne være relevant at undersøge ved dokumentaren.

"Tværs: Cille er en dum lille pige", DR, S6E7: Valdemar, Hjalte, Niclas og Malte

"Tværs: Frey er faktisk nonbinær, DR, S6E4: Freja Gaden, Tashia M Seholdt, Freja Bjerre, Lilly Nielsen

"Tværs: Ida er helt væk", DR, S6E5: Aske Skyggebjerg, Dagmar Kragh, Villads Warner og Mikkel Hjelle.

"Line fikser kroppen - maven", NRK: Emil, Isabella, Albert

"Line fikser kroppen - Ansigtet", NRK: Emma, Lærke, Ida

"Line fikser kroppen - Hjernen", NRK: Andrea Dybro Jensen, Elisabeth Rose Filholm og Janus K

"På tirsdag skal jeg dø", DR: Bertram Alon, Karoline Kildahl og John Petersen.

"På tirsdag skal jeg dø", DR: Lena, Nanna, Laura og Kamma


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Diskursanalyse

AVISARTIKLER
"Chikane: nogle kvinder udnytter mændenes reptilhjerne",Anette Hyllested , Fyns Amts Avis 16. sept 2020

BILLEDER
Alinea historiebøger til grundskolen (halvnøgne kvinder der ligger og bevogter en skat, mænd der er krigere/læser i bøger)

Mirage busreklame 2015
Fabio busreklame 2015.



"Hovedløs kurtisering i evolutionær sammenhæng", Bjarne Klausen, Politiken 23. oktober 2020

"Mænd er ikke reptiler. Mænd er ikke simple dyr", Rasmus Hald Møller, Politiken 6. februar 2021.

TEORI
"Blik for køn", Ditte Campion, Dansklærerforeningen 2016 siderne 10-15, 18-21 midt, 24-26

Diskursteori
Særlig fokus på citering, reclaiming, nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonist, performance og performativitet.

Når vi taler sammen skaber vi det sprogsystem som vi bruger.
Sammenlign med at 'vi asfalterer mens vi kører'.

Kønskomponenter (ækvivalenter)

Magt og sprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn, undertrykkelse og frigørelse, 1830-2023

TEKSTER
Analyse af reklamer fra 1960'erne med fokus på at reklamerne er med til at citere den hegemoniske kønsdiskurs. (Reklamerne finder du i filen "Diskursanalyse reklamer fra 1960'erne Konceptkunst")

"Min kittel er for kort", Mette Moestrup

Fra Vita Andersen Tryghedsnarkomaner:
"Hvad tror du jeg tror"; "Det smukke rum" og "Hun ser godt ud" (1977)

Kirsten Justesen:
Lunch 1975
Class struggle/klassekampen, 1976
Skultpur II, 1968 (finder du i filen "Diskursanalyse reklamer fra 1960'erne Konceptkunst")

Min skat, Christian Winther, 1860
Clara Raphael, Mathilde Fibiger, brevroman 1851 - UDDRAG: Brev 1-3
"Den lille Karen", Thomasine Gyllembourg, 1830

TEORI
Facework og ansigtstruende handlinger
Korte eller lange perioder
Sideordnede eller underordnede led - trappediagram.
Teori om lyrik: rim og rytme, især fokus på klange (hårde, bløde, kolde, varme)
Metafor
Generelt analyse af lyrik og epik.

LITTERÆRE METODER
HBD kapitel 3.7 Kendskab til de absolut overordnede hovedlinjer i
- Biografisk metode: relation mellem værk og forfatter
- Strukturalistisk metode: kontraster, kontrastpersoner, udvikling, narrativer
- Nykritisk metode: Blander metoder, ser teksten som noget der er uahængigt af forfatter og kontekst
- Socialhistorisk: relation mellem teksten og tekstens samtid

Desuden (ikke i HBD)
Diskursanalyse (jf. Blik for køn): magtkampe i sproget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Megauhyggeligt forløb

Gennem anvendelse af Sigmunds Freud teorier om det uhyggelige, arbejder vi med, hvordan man skaber uhygge i litteraturen og kunsten. Vi eksperimenterer med mulitmodalitet og remediering som en del af forløbet.
VI træner dermed både tekst og medieanalyse.

Johs. V. Jensen: "Vinternat" (1907)
B.S. Ingemann: "Glasskabet"
Tom Kristensen: "De forsvundne ansigter"
Frans Kafka: "Et brodermord"

Film
Tomas Alfredson "Lad den rette komme ind" (2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fortællinger fra hjemstavnen

Placering, fysisk udformning, lokalitet og subjektive relationer kendetegner vores litterære forhold til steder, som vi kalder hjemstavn. Dette forløb undersøger, hvordan vi skriver om disse.
Kompedium udleveret med blandt andet tekster og lidt teori.  Vi træner tekstanalyse og medieanalyse (podcast)

#blokken
"Prinsesser fra blokken" (2016)
"Generationen" (Podcast)
Tessa feat. Orgi-E: "Blæstegnen"
Netavisen PIO: Røv som en stripper, hjerne som en topchef.

Forstæderne
Klaus Rifbjerg Samosvej (1965)
Leif Panduro: "Uro i forstæderne"

Hjemvendt fra København
Ludvig Holberg: af Erasmus Montanus
Ebbe Skammelsen (folkevise)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Debat: Hjemstavn

Et forløb i forløbet: Debatten

Vi træner argumentation i forbindelse med forløbet om hjemstavn - vi debatterer vores egen hjemstavn (Pro/Contra) som en hjælp og optakt til den debatterende artikel omkring Peter Falktoft.

Vi laver en formaliseret debat som en del af dette.

Argumentation, retorik og mundtlighedstræning i fokus.

Vi leger Do debate for at træne at mundtlighed og argumentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ludvig Holberg: Erasmus Montanus

I forbindelse med skeletforløbet arbejder vi med Erasmus Montanus (1723) af Ludvig Holberg.

Komedien handler om den unge student, Rasmus Berg, der vender tilbage til sin fødeegn efter at have studeret i København. Han har taget et latinsk navn, Erasmus Montanus. Og han er nu så belæst, at han har svært ved at falde til ude på landet, hvor beboerne ikke er lige så oplyste om den seneste videnskab, fx at jorden er rund. Netop det med, om jorden er rund eller flad skaber store problemer for den unge student, og han må give køb på videnskaben. Skuespillet er skrevet af Ludvig Holberg i 1723, og det bliver betragtet som et af Holbergs bedste og vigtigste stykker.



Vi læser stykket og ser en dramatisering.

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)

Dramatisering af Kasper Rostrup. Denne Tv-teaterudgave er fra 1973 og er instrueret af Kaspar Rostrup

Grundbog: Litteaturhistorien på langs op på tværs.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nordiske film: Ruben Östlund (Medier)

Vi ser Ruben Östlunds film og arbejder med instruktøren som auteur, herunder med særligt fokus på en tematiske læsning af hans film. Desuden arbejder vi herunder med fiktionsfilm og analyse af disse, hvorved vi træner analytiske kompetencer.

Desuden arbejder vi med nabosprog.


Rüben Östlund: "Play" (2011) & "The Square" (2017)

Grundbog: Håndbog til dansk afsnittet om "spillefilm"! samt medieanalyse af spillefilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kommunikationsanalyse (sprog)

Vi arbejder med kommunikationsanalyse med henblik på at blive klogere på, hvordan vi bruger sproget.


Kommunikationsmodeller
Sproghandlinger, høflighedsprincipper, facework'

Grundbog: "Håndbog til dansk (iBog): Kommunikationsanalyse (20)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Peder Fredrik Jensen: Banedanmark

Vi læser P.F. Jensen: Banedanmark som et udtryk for tendensen i de sidste 5 års litteratur med særligt fokus på realismen.

Efterfølgende arbejder vi os tilbage til Jensens ophav i det moderne gennembruds forfattere og fortællestil.

Grundbog: Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Salmen som genre

Salmen som genre

VI arbejder med salmen som udtryksform på tværs af de litterære perioder (Oplysningstid, Barok, Pietisme, Romantik). Der er særligt fokus på analysen af genren som brugslyrik og med ekstra vægt på sproglige og stilistiske virkemidler  i form af anvendelsen af troper og figurer og.

Centralt står kravene til, hvornår man kan tale om en salme.

Reformation
Martin Luther: "Fra Himlen højt kom budskab her" (1535)

Barok
Thomas Kingo: "Far Verden, Far Vel" (1681)

Pietisme
H.A. Brorson: "Den yndigste Rose er funden" (1732) & "Mit Hjerte altid vanker" (1732)

Romantik
N.F.S. Grundtvig: "Den yndigste Rose er fundet" (1800tallet)

Modernismen: Simon Grotrian

Sekundærlitteratur
"Litteraturens veje" til de litterære perioder.

Mogens Agerbo Baungård, sognepræst i Moltrup og Bjerning, "Hvad er en salme?"
http://www.mogensagerbo.dk/m15.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Essayet og den reflekterende artikel

Gennem læsning af af litterære essays på tværs af litteraturhistorien arbejder klassen med essayisme og reflekterende skrivning, hvilket naturligt leder over til at arbejde procesorienteret med den reflekterende artikel.


Tekster
Karl Ove Knausgaard: Af "Mit Fædreland, Weekendavisen 19/8-2011
Sørine Godtfredsen: "Lad os bruge Anders Breivik rigtigt",  Berlingske Tidende 29/7-2011
Dan Turéll: En københavner i Jylland
Kjeld Abell: Fra et Vindu (1938)
Knud Sørensen: "Om Kaffe"
Johs. V. Jensen: Darwin of Fuglen (1908)
Martin Andersen Nexø: "Tobaksarbejderskerne" (1903)
Tove Ditlevsen: "Mellem venner"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Udkant på TV: Kandis for livet.

Vi ser Kandis for livet og arbejder med dens modtagelse i medierne og ikke mindst analyse af fremstillingen af de medvirkende.

Jesper Dalgaard: "Kandis for livet" (2021)

Radio: "Kulturen på P1 den" 21/9-2021

Artikler:
"Anmeldelse: Kandis for kulturlivet", Piopio.dk, den 8/2 2022

"DR kalder flybilletten en ubetydelig fejl – og forsvarer Kandis-filmens formgreb", Journalisten.dk, den 10/2 2022

"Instruktør kimes ned, efter at Kandis-film blev vist på DR: ”selv mine gamle klassekammerater skriver til mig”" Berlingske.dk, den 7/2 2022

"Hvor meget er dokumentar", Avisen Danmark, den 14/2 2022
Mit liv ville ikke være det samme uden dem, Ugebladet Hjemmet, uge 5 2022

"Så du de tre blinde brødre i 'Kandis for livet'? Sådan går det dem nu", BT.dk, Susanne Johansen 11/2-2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Mytemotiver i dansk litteratur

Gennem læsning på tværs i litteraturhistorien arbejder vi med myten som litterært intertekstuelt motiv.

Særligt fokus: Syndefald, Pygmalio, Ødipus og Ikaros.


Ib Michael: Af "Den tolvte rytter."
Karen Blixen: "Ringen"
Klaus RIfbjerg: Pretty Pictures.
Klaus RIfbjerg: Såret
Michael Strunge: Astronaut
Karen Blixen: Vinger
Naja Marie Aidt: Latter

Grundbog; Ove Benn: Mytemotiver i dansk litteratur,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 S.U Thomsen: Det værste og det bedste (lyrik/værk)

Vi læser Søren Ulrik Thomsen "Det værste og det bedste" (2002).

I forløbet lægges der vægt på at træne tekstlæsningens fem faser:

Forforståelse-oplevelse-undersøgelse-perspektivering-fortolkning.

Der indgår mundtlighedstræning i form at fremlæggelser i matrix.

VI afslutter med en afsluttende perspektivering til 1800tallets centrallyrik i romantikken og læser nyplatonisme (Schack von Staffeldt) og Nationalromantik (Adam Oehlenschlager) med en afstikker til hhv den svenske og den norske nationalsang.

A.Oehlenschlager: Fædrelandssang (1823)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804) (nyplatonisme)
Johannes Ewald: Rungsteds lyksaligheder (1775) (Præ-romantik - organismetænkning

Vi afslutter med at perspektivere forløbet til folkeviserne forhold til Hjemstavnen som både det værste og det bedste, hvormed vi afrunder og repeterer et enkelt forløb ved at vise, hvordan tilsyneladende meget forskelligartede tekster fra vidt forskellige perioder i litteraturhistorien kan siges at tale sammen.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#20

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer