Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Marie Lund
|
Hold
|
2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Kommunikation
I forløbet arbejdes med kommunikation og samtaleanalyse.
Teoretisk arbejdes med tilegnelse af relevante fagbegreber i forhold til kommunikation:
Kommunikationssituation, sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og transaktionsanalyse.
Begreberne bruges i praksis ved analyse af egne samtaler, små klip og tekstuddrag med dialog.
Følgende materialer er inddraget:
Ole Schultz Larsen: "4.12 kommunikationsanalyse" og "5.7 Sociale medier" i "Håndbog til dansk", Systime
(19,6 + 1 ns)
Frederik Backman: "Prolog" i "En mand der hedder Ove", peoples press, 2014
Anne Grethe Riis går amok i Go" Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
Bertel Haarder går amok: https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0
(Elevnote: Se kompendium F1: kommunikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Lange linjer i litteraturen
Litteraturhistorisk overbliksforløb med fokus på at forstå litterære tendenser i de pågældende perioder. Der læses skønlitterære tekster, som er repræsentative for de pågældende perioder, og der arbejdes med følgende periodeinddeling og skønlitterære tekster:
Vikingetid og den norrøne litteratur, ca. 500-1050
Saga: uddrag af ”Ravnkel Frøjsgodes saga”
Middelalder ca. 1000-1500:
Folkeviser: ”Torbens datter” og ”Harpens kraft”
Renæssance og reformation 1536-1650
Luther: uddrag af ”Den lille katekismus” + ”Vor Gud han er så fast en borg”
Enevælde og barok ca. 1650-1720
Jens Steen Sehested: ”Hvad er min Lefve-tiid”
Diverse billeder
Oplysningstid ca. 1720-1800
Holberg: Værklæsning: ”Den politiske kandestøber” (værklæsning = værk 3)
Romantik ca. 1800-1870 (primært nationalromantikken)
Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-sang”
Richard Dybeck: ”Du gamla, du fria” (svensk)
Bjørnstjerne Bjørnson: ”Ja, vi elsker dette landet” (norsk)
Yderligere materialer er inddraget:
Berthelsen m.fl: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" - sider: 121-124, 132, 135, 145-148, 151-154, 161-162, 220, 238-242, Systime, ibog
"Holberg - tegnet og fortalt" på https://www.youtube.com/watch?v=viKNow34ZzA
(Elevnote: se kompendium F3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Fordybelesområde (DHO + obli. skrift)
Forløbet har fokus på perioden ca. 1870-1914, herunder det moderne gennembruds litteratur. Forløbet fungerer som optakt til DHO, hvorfor der arbejdes med tværfaglighed, metodisk bevidsthed og skriftlighed.
Bogen "De moderne gennebrud 1870-1914" fungerer som afsæt og grundbog, og vi arbejder primært med køn, kirke og klasse i dansk.
I relation til DHO vælger eleverne mellem følgende opgaveområder: Forholdet mellem kønnene og sædelighedsfejden, demokrati og kvindernes valgret, underklassens forhold.
Der arbejdes med følgende materialer og tekster:
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" - opgavetekst
Amalie Skram: uddrag af "Forrådt"
Amalie Skram: uddrag af "Constance Ring" (kapitel 11) - opgavetekst
Holger Drachmann: "Engelske socialister"
Herman Bang: "Foran Alteret"
J.P. Jacobsen: uddrag af "Fru Marie Grubbe"
Jeppe Aakjær: "Sang for kvindevalgretten" - opgavetekst
Niels Martinov: uddrag af "Litterære ismer" (Realisme, naturalisme og impressionisme) s. 17-27
Jørn Jacobsen og Conni Paldam: DE MODERNE GENNEMBRUD 1870 - 1914, Systime; sider: 8-15, 62, 65, 67, 158-164, 172-173
Billederne "Sat ud" og "Udslidt"
Mads Ranged m.fl.: "Vidensmønstre", side 17-27
Lille film om videnskabelig metode: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
Lille film: Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Genreforståelse og litterær analyse
Forløbet har fokus på genreforståelse (epik og lyrik), tekstanalysens grundbegreber og analyse og fortolkning af skønlitteratur. Det tematiske omdrejningspunkt for de skønlitterære tekster er kærlighed og/eller mangel på kærlighed.
Følgende tekster og materialer inddrages:
Berthelsen m.fl. "Litteraturhistorien på langs og på tværs"; sider: 178, 189-190, 195, 197-198, 205, Systime, ibog
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk"; sider: 172, 188, 194, Systime, ibog
Helle Helle: "Globryllup" (2006)
Pia Juul: "Grønt lys" (2005)
Peder Frederik Jensen: "Stumper" (2014)
Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
Emil Aarestrup: "Til en veninde" (1838)
Mia Degner: udentitel fra "En lodret drøm" (2012)
Katrine Marie Guldager: "Roser" (1994)
Emil Arestrup: "Angst" (1838)
Simon Grotrian: "Angst" (2001)
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922)
Yahya Hassen: "Liderlig" (2019)
Thomas Korsgaard: novellesamlingen "Tyverier" (2019) = værk 4
(Elevnoter: de skønlitterære tekster findes i kompendium F5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Argumentation og retorik
Forløbet har fokus på argumentation og retorik, henunder arbejdes med Ciceros pentagram, Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumentyper og sproglige/stilistiske virkemidler. Fokus på begrebstilegnelse, analyse og arbejde med den debatterende artikel.
Følgende tekster er inddraget:
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk"; sider: 204-205, Systime, ibog
Sofie Lippert: ""Alkoholforbud til gymnasiefester vil få unge til at drikke voldsommere til forrest", læserbrev i Information, 16. august 2022:
https://www.information.dk/debat/2022/08/alkoholforbud-gymnasiefester-faa-unge-drikke-voldsommere-forfest
Andreas Rytsel Nielsen: "Forbyd mobiler i skolen", debatindlæg i Information 8. august 2018:
https://www.information.dk/debat/2018/08/gymnasielaerer-forbyd-mobiler-skolen
H.K.H Prins Christians tale i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag:
https://www.kongehuset.dk/taler/h-k-h-prins-christians-tale-ved-gallataffel-paa-christiansborg-slot-den-15-oktober-2023-i-anledning-af-prinsens-18-aars-foedselsdag
Diverse annoncer/plakater med billeder:
DF: det er okay at være almindelig
Valgplaktat fra Venstre og SF
SuperBrugsen: buræg versus økoæg
McDonalds: The Real Milkshake
Snickers: Hungry for action?
(Elevnote: Teori og øvelser findes i kompendium F6: At argumentere for en holdning - tekster og billeder er udleveret i timerne eller ligger som links)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7Menneske og maskine (og FFF)
Forløbet arbejder med at få alle danskfagets tre perspektiver i spil ved at undersøge forholdet mellem menneske og maskine. Det gennegående spørgsmål i forløbet er, hvordan forholdet mellem menneske og maskine fremstilles.
Endvidere arbejdes med mindre krea- og remedieringsopgaver og med dokumentarfilmen som værk (= værk 4).
Følgende materialer og tekster er inddraget:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk: side 222, 224, Systime, i-bog
Gert Balling: "Kronik: Er mennesket en maskine?", Jyllandsposten 13.6.2022
Peter Svarre: "Digital strateg: Her er fem måder at omfavne algoritmens spøgelse på", altinget.dk, 08.02.2019
Johanne V. Jensen: "Maskinerne", uddrag af Den gotiske Renæssance, 1901
Emil Bønnelycke: uddrag af "Introduktion", "Asfaltens Sange" og "Gaden" 1917-1918
Anders Degn: "Skrevet af menneske eller maskine?", Information 04.02.2021
Viggo Bjerring:"Easyjobs" romanuddrag af "Verdenshjertet" (kapitel 1), 2021
Fremtidens menneske (dokumentar), fungerer som værk 5
(Elevnote: tekstuddrag og links findes i kompendium F7)
FFF: KØN & LIGESTIILING
Midt i ovenstående forløb er en kort pause, hvor eleverne har FFF i dansk og samfundsfag, emnet er her køn og ligestilling. Vi arbejdet med fremstillinger af køn inden for alle tre danskfaglige perspektiver.
Følgende materialer er inddraget:
Det litterære perspektiv:
Karen Blixen: "Ringen"
Johannes V. Jensen: "Ból"
Det sproglige perspektiv:
Helle Birk: "Mand dig op, kvinde!", kronik i Information 7.maj, 2018
Karen Lumholt: "Problemet med ligestilling i Danmark er...", kronik i Berlingske 14. marts 2017
Det mediemæssige perspektiv:
Små klip via følgende link: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/kon-biologi-eller-social-konstruktion
Film: Greta Gerwig: "Barbie" (2023)
(Elevnote: Kompendium findes i mappen med kompendier på lectio - se også undervisningsbeskrivelse fra Samfundsfag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Nyhedsformidling
Forløbet arbejder med dokumenterende tekster og nyhedsformidling på skrift, i levende billeder og sociale platforme. Der arbejdes både med analyse af artikler, tv-udsendelser og sociale platforme, samt produktion af "egne" nyheder.
Følgende materialer er inddraget:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk; sider: 198-219
Horsbøl og Meldgaard: "Om nyhedsformidling på TV", i Den iscensatte virkelighed, Systime, i-bog
Christensen og Poulsen: "Om nyhedsformidling i andre medier" i Store nyheder, Systime i-bog
Christina Ehrenskjöld m.fl: "Nørrebro i flammer efter palundanoptræden", Ekstra Bladet, mandag 15.april 2019
Herman Bang: uddrag af "Branden", Nationaltidende, 4.oktober, 1884
Morten Sabroe: "Ildkuglen i fjernsynet", Politiken, 21. oktober 1994
(Elevnote: Tekster findes i kompendium F8)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Krimi og værklæsning
Et kort værklæsningsforløb, hvor vi arbejder med krimien som genre.
Vi læser og analyserer med fokus på krimiens genretræk.
Læste tekster:
Jakob Knudsen: "Håbefulde hjerte" (2012) = værk 6 (roman)
Karsten Vind Meyhoff: uddrag om den skandinaviske krimi i "Forbrydelsens elementer" (2009)
Stefan Brockhoff: "kriminalromanens 10 bud" i "Den kriminelle novelle" (1999) - red. Bo Tao Michaelis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: "Synkefri" og værklæsning
Vi ser filmen "Synkefri" (2024) om et skibsforlis i Hirtshals.
Efterfølgende analyse af dramaturgi og personfremstilling.
Inden filmen er der oplæg ved instruktør Christian Andersen.
Værk 7 (spillefilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11Nedslag i romantikkens litteratur
Forløbet fokuserer på de forskellige faser i romantikken (minus romantisme). Der arbejdes med analyse og fortolkning af litterære teksten, som fremstår repræsentative for de forskellige faser, herunder nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme.
Følgende materialer og tekster er læst:
Bertelsen m.fl. "Litteraturhistorien på langs og på tværs" afsnittet om romantikken i i-bogen fra Systime bruges som grundbog. Følgende afsnit er læst:
5. 1800-1870: Romantikken
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
Dannelsestanken i prosaen
Biedermeier og poetisk realisme
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
Steen St. Blicher: "Jyden han er stærk og sej"
Brdr. Grimm: "Askepot" (folkeeventyr + verdenslitteratur i oversættelse)
Anita Brask Rasmussen: "Askepot var en luder", Information, 1. februar, 2013
Søren Vrist Christensen:
lille film om nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
lille film om universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc (17 minutter)
(Elevnote: De skønlitterære tekster findes i kompendium F11 eller kopier)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: Eksistens?! Realismer og modernismer
Forløbet tager afsæt i forskellige strømninger i det 20. århundredes litteratur med fokus på modernisme- og realismeformer. Der arbejdes med nedslag i perioden, ikke med egentlig periodelæsning. Det overordnede tema for forløbet er, hvad det vil sige at være menneske i det moderne samfund, deraf også forløbets titel.
Med afsæt i Berthelsen m.fl. "Litteraturhistoriens på langs og på tværs", Systime e-bog, læses nedenstående afsnit, og der arbejdes med følgende inddeling og materialer for at forstå de forskellige ismer og faser gennem litterære eksempler.
Introduktion:
Introvideo p126
Det moderne samfund, p169
1900-tallets stilretninger, p170
Centrale elementer:
Det moderne samfunds kendetegn og modernitetserfaringen
Realismens stiltræk og modernismens stiltræk
Realismeformer:
Folkelig realisme og social realisme (1900-1945), p172
Nyrealisme (1965-1980), p175
Bøger der gør en forskel: Jeppe Aakjær: Se: https://www.dr.dk/drtv/se/boeger-der-goer-en-forskel_-jeppe-aakjaer_137766, DR
Jeppe Aakjær: "Sundt blod" (1906) (folkelig realisme)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en Idyl) (1900) (folkelig og social realisme)
Tove Ditlevsens "Aften" (elever vælger denne eller nedenstående) (social realisme)
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag" (elever vælger denne eller ovenstående) (nyrealisme)
Modernismeformer:
Tidlig modernisme (1890-1945), p171
Efterkrigsmodernisme (1945-1960), p173
60’er-modernisme (1960-1970), p174
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (ekspressionisme og tidlig modernisme)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (kristen eksistentialisme og heretica-modernisme)
Klaus Rifbjerg: Digtsamlingen "Konfrontation" = værk 8 (konfrontationsmodernisme og 60'er modernisme)
Peter Seeberg: "Hullet" (absurditet, ateistisk eksistentialisme og 60'er modernisme)
Uddrag af følgende tekster bruges, men det er kun enkelte elever, som har læst disse. Teksterne var valgfrie som et forsøg på undervisningsdifferentiering:
Albert Camus: uddrag af "Sisyfos-myten" (valgfri jf. undervisningsdifferentiering)
Jean-Paul Sartre: uddrag af "Eksistentialisme er humanisme" (valgfri jf. undervisningsdifferentiering), begge tekster kan findes i Brodersen & Kristensen: LITTERATURUDVALG 5, Gyldendal: side 136-140 og side 196-203
(Elevnote: alle litterære tekster findes i kompendium F12 og litteraturudvalg 5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14: Det mørke i menneske og litteratur
Forløbet handler om det mørke i mennesket og litteraturen som tema. Der arbejdes primært med tekster fra romantismen, men perspektiveres også til det mørke i mennesket og kunst og kultur mere bredt, fx med en kreativ afstikker til halloween, Freuds begreb "Das Unheimliche" og verdens litteratur i oversættelse.
Følgende tekster er læst:
Emil Aarestrup: "På Sneen"
Christian Winther: "Skriftestolen"
B. S. Ingemann: "Glasskabet"
Edgar Allan Poe: "Hjertet der røbede"
Andre materialer:
Lille video om romantismen, på https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
Berthelsen m.fl.: "Romantismen", p165 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Elevnote: teksterne findes i kompendium F14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15: Julens sange
Lille jule-/højtidsforløb, hvor vi med afsæt i julens sange repeterer analyse og fortolkning af lyrik, billedsprog og stilistiske virkemidler.
Desuden arbejder nogle elever med litteraturhistorisk perspektivering.
Følgende tekster er læst:
Thomas Laub: "En rose så jeg skyde" (1609/1920)
H.A. Brorson: "Den yndigste rose er funden" (1739)
B.S. Ingemann: "Glade jul" + den tyske og engelske version (Stille Nacht, heillige Nacht + Silent Night, Holy Night) (1818)
Peter Faber: "Sikken voldsom trængsel og alarm" (1848)
Isam Bachiri: "Ramadan i København" (2019)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#16: Litteratur i nyeste tid
Forløbet handler om tendenser i nyere litteratur, fokuseret om 3 overordnede tendenser og begreber:
Lyriske nybrud, herunder:
Intetraktionslyrik (vs. centrallyrik)
Samling og intertekstualitet
Readymades
Genrehybrider
Autofiktion, herunder:
Dobbeltkontrakt
Navnesammenfald og genretag
Paratekst
Hovedstol, autenticitet, performativ biografisme
Klasselitteratur, herunder:
Realismens kendetegn
Miljøbeskrivelsens betydning
Den materielle drejning
Den sociale vending
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" (i-bogsversionen) fungerer som afsæt for arbejdet med de litterære tekster.
Her er følgende afsnit læst:
2000-2020: Eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
Det 21. århundrede: https://litthist.systime.dk/?id=293
Lyriske nybrud: https://litthist.systime.dk/?id=294#c1532
Autofiktion: https://litthist.systime.dk/?id=294#c1502
Realisme (indtil autofiktion) https://litthist.systime.dk/?id=294#c1501
Samfund og hverdag (indtil identitet og køn): https://litthist.systime.dk/?id=295#c1539
Der arbejdes i varierende grad med de valgte litterære tekster - nogle tekster er "smagsprøver", nogle er afsæt for undersøgelse af paratekst og andre er egentlige analyseobjekter. Eleverne har haft valgfrihed i forhold til dette.
Følgende tekster er inddraget i forløbet og koblet til nedenstående tendenser:
Lyriske nybrud:
Maja Lee Langvad: Uddrag af "Find Holger Danske", side 12-13 + 36-37 (2006)
Athena Farrokhzad: Uddrag af "Vitsvit", side 56-57 (2013)
Yahya Hassan: uddrag af første digtsamling, digtet "Kontaktperson", side 62-63 (2013)
Autofiktion:
Louise Østergaard: uddrag af romanen "Ord", side 48-49 (2014)
Katherine Diez: uddrag af "I egen barm", side 9-11 + 76-77 + 175-179 (2024)
Klasselitteratur:
Morten Pape: uddrag af "Planen" side 3-5 (2015)
Liv Duvå: uddrag af "Ned fra himlen", side 5-15 (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#17: SRP og skriftlighed
Obligatorisk skriftlighedsforløb i 3.g, som optakt til SRP.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636390245",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636390245",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636390245"
}