Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristian Bank Møller
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det' sprog til et beat
Titel 2 Argumentation og debat
Titel 3 Ældre litteraturhistorie
Titel 4 DHO: Det moderne gennembrud
Titel 5 Værklæsning: Tyverier
Titel 6 Naturhistorier
Titel 7 Prag i dansk litteratur
Titel 8 Druk - Medieforløb
Titel 9 Babettes gæstebud
Titel 10 Den personlige stemme
Titel 11 En strid om ord
Titel 12 Drama: Et dukkehjem
Titel 13 Den eneste ene
Titel 14 Taler der splitter og taler der samler
Titel 15 Nyhedsjournalistik og fortællende journalistikl
Titel 16 1900-tallets modernismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det' sprog til et beat

Temaforløb om dansk hiphop med fokus på analyse af raptekster.
Forløbet er baseret på Jan Asbjerg Petersen: "Det' sprog til et beat. Hiphop under danskfaglig lup."(s. 11-82)
Materialet i bogen suppleres med nyere eksempler og materiale valgt af eleverne selv.

Centrale begreber:
- Forskelle på hiphop og rap
- Hiphop som modkultur
- Roller: Player, jam og hardcore
- Hiphop-lingo / slang
- Semantiske sammenhænge og skred
- Ordlån
- Ordvalgsargumenter
- Rimtyper og rimstrukturer

Raptekster og videoer:
- Malk de kojjn: Klap din hoddok (2011)
- Klumben: Faxe Kondi (2012)
- Orgi E: City 2musik (2012) +. musikvideo
- Mærsk: Together all the way (2020) + musikvideo. Eksempel på mainstream rap.
- Nikoline: Flertallet er dumt (2017) + musikvideo
- Chattle: Sort på sort + musikvideo (2020)
- Nikoline: Flertallet er dumt (2017) + musikvideo
- Shootergang: Pokerface (2021)
- Baloosh: Soldat (2020) 
- O.T.: Sisterhood

Dokumentar
- Ghettostjerner, Sæson 1, Episode 1: Våben og maskeringer (28 min.) https://www.dr.dk/drtv/se/ghettostjerner_-vaaben-og-maskeringer_223380

- PEF-modellen til fremstilling af analyse på skrift. (Pointe - eksempel - forklaring)

- Uddrag af Gisle Sursøns saga (Perspektivtekst)

Samlet omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argumentation og debat

Skriftlighedsforløb i forlængelse af forrige forløb om hip hop og rap. Eleverne arbejder med argumentation og debat om emnet: "Gangsterrap - kunst eller kriminalitet".

Emner:
- Toulmins argumentationsmodel
- Argumentationsformer
- Den debatterende artikel

Materialer:
- Håndbog til dansk iBog, kap. 4.10
- Den debatterende artikel i Eksamensgenrerne i dansk STX
- 2 debatinterview om gangsterrap
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gangsterrap - kunst eller kriminalitet 30-01-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ældre litteraturhistorie

Litteraturhistorisk forløb med eksempler på litteratur fra middelalder, barok, oplysningstid og romantikken.

Tekstudvalget kredser om temaerne livssyn, samfundsforhold og roller i familien. Dette danner baggrund for det følgende DHO-forløb om det moderne gennembrud, der handler om temaerne ulighed, styreformer og kønsroller.

I kompendiet Middelalder, barok og oplysningstid er læst følgende kernestof:

En folkeviser (8 sider)
- Ebbe Skammelsøn (Riddervise)

En salme (Barokken) (6 sider)
- Thomas Kingo: “Hver har sin Skæbne” (1681)

Ludvig Holberg: Epistel 89 (Om sælsomme ægteskaber) (1748) (4 sider)

Sektion 7 (s. 86-95): Analysemodeller og baggrundsviden (11 sider)
•OM MIDDELALDEREN OG FOLKEVISER
•OM BAROKKEN
•OM OPLYSNINGSTIDEN

Øvrigt kernestof:
- Nøkkens svig (Analysetekst til opgaven "Normer og drifter i Nøkkens svig") (6 sider)
- Bertolt Brecht og Margarete Steffin: "Arturi Uis uhindrede vej til magten" (1941/2023). Forestillingen repræsenterer drama og værklæsning og er anvendt som perspektivtekst til barokkens skildringer af magt og magtfuldkommenhed. (25 sider)
- Totalitarismens teater (Lærerpræsentation om ligheder mellem skildringen af magt i barokken og teaterforestillingen "Arturi Uis uhindrede vej til magten") (10 sider)
- Romantikken i Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 64-71 (6 sider)
- Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring, 1805 (2 sider)
- Elisabet D. Hyttel: Holder åbent landbrug for at skabe dialog, Horsens Folkeblad 10.07.2015, (Perspektivtekst om modsætningen mellem praktisk og idealistisk natursyn) (3 sider)
- H.C. Andersen: Moderen med barnet (Hist, hvor vejen slår en bugt) (1829) (1 side)
- Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830) (10 sider)
- N.F.S. Grundtvig: Det er saa yndigt at følges ad (1855) (1 side)
- Emil Aarestrup: Midnatsscene (1838) (1 side)
- Emilius Bærentzen: Et familiestykke,1828 (1 side)



Introvideoer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs iBog (13 sider)
- Middelalder
- Barok
- Oplysningstid
- Romantikken

Freddy Milton: Ebbe Skammelsen, 1975 (Tegneserie) - gennemgået på PPT. (10 sider)

Rekve og Eriksen: "Den analyserende artikel" i "Eksamensgenrerne i dansk" s. 26-33 (8 sider)

Samlet omfang: 126 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Normer og drifter i Nøkkens svig 16-03-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO: Det moderne gennembrud

Periodeforløb om det moderne gennembrud med fokus på temaerne køn, klasse og kirke

Skønlitterære tekster fra perioden
- Henrik Pontoppidan: "Den første gendarm" (1888)
- Erna Juul Hansen: "En konfirmand" (1885)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)" (1900)

Perspektivtekster
- Thomas Kingo: Far, verden, farvel (1681)
- Thomas Korsgaard: Lasagne (2019)
- Haidar Ansari: gemmeleg (2022)
- Glenn Bech: "Der hvor jeg kommer fra", uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Manifest (2022)

Teori
Kjær-Hansen og Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime s. 116-124. Heri afsnittene:
- Introvideo til det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Skrivestil og sprog: Realisme, naturalisme og impressionisme
- Analysemodel til novelle
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning: Tyverier

Værklæsning af Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier". Eleverne har stiftet bekendtskab med Korsgaard i.f.m. guidet læsning, hvor biblotekaren Frederik læste "Lasagne" med dem. Novellesamlingen illustrerer, hvordan man i nyere dansk litteratur skriver om klassetemaer.

Emner:
- Moderne novelletræk
- Underklassen som tema i den materielle drejning
- Analyse af dialog i prosa vha. transaktionsanalyse

I Håndbog til dansk gennemgås
- Transaktionsanalyse https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c656
- Undertekst https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c656
- Novelle https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171

I litteraturhistorien på langs og på tværs gennemgås
- Kap. 10: Novelle

Skønlitteratur
- Thomas Korsgaard: Tyverier (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Naturhistorier

Litteraturhistorisk temaforløb med fokus på forestillinger om naturen i dansk lyrik. Forløbet er baseret på to kapitler i Christensen og Lærkesen: Naturhistorier, Dansklærerforeningen 2016, heri:
- Antropocæn - Mennesket, den største miljøfaktor. Efter 1980 (s. 25-36)
- Naturens fremmedhed - Drømmen om det naturlige. 1900 - 1980 (s. 56-61)

Tekster med antropocænt natursyn
- Halfdan Rasmussen: "Skillingsvise" (1979)
- Michael Strunge: Plasticsolen 0g Drømmens faner (begge 1981)
- Inger Christensen: "Alfabet" (1981) - uddrag
- Thorkild Bjørnvig: "Basis" (1981)
- Per Højholt: "Henry ind i landskabet" (1968), "Den tydelige solsort" (1977) “Gittes monolog om naturen” (1984)
- Dan Türell: "Der er så dejligt ude på landet" (1993/1994)
- Eske k. Mathiesen: Af Udvalgte digte (2014): Dette er mit hjem, dette plørede (s. 27), Havet (s. 47), Udsøgt fornøjelse at lytte til lærken (s. 48) Regnormen er på vej op over min (s. 48), (Var det ravnen, der skreg der ude? (s. 48), Det er næppe til ære for mig (s. 48)
- Lars Skinnebach: af Øvelser og rituelle tekster (2011) (s. 46)
- David Jacobsen Turner: Led os ikke i forbrug - interview med Lars Skinnebach, Weekendavisen d. 17/6 (2011)
- Leah Marie Løppenthin: af "Nervernes adresse" (2014)

Tekster med antropocentrisk natursyn
- Thøger Larsen: "Den danske sommer" (1914)
- Otto Gelsted: "Mennesket" (1919)
- Jean-Jacques Rousseau: af Emilie (1762) (s. 177-179)
- Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805) (Perspektivtekst læst i tidligere forløb)

Tekster med førmoderne natursyn - den dæmoniske natur
- Ebbe Skammelsen, folkevise (Perspektivtekst læst i tidligere forløb)
- Nøkkens svig, folkevise (Perspektivtekst læst i tidligere forløb)


Teori
Håndbog til dansk
- 3.2 Komposition/Indre komposition i lyrik (Id c1031)
- 3.7 Litterære genrer/Digt (Id c1175)

Lærerproduceret materiale:
- Mathiesen_Dette er mit land.ppt
- Inger Christensen_Alfabet.ppt

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Prag i dansk litteratur

Litterært forløb om Prag i danske og Tjekkiske noveller

Begreber: Realisme, modernisme og eksperimenterende realisme

Noveller fordelt på typer:

Realisme
- Jan Neruda: Hr Rysjanek og hr Schlegel (1877)
- Trine Andersen: Torveliv (2011)

Modernisme
- Franz Kafka: Foran loven (1914)

Eksperimenterende realisme
- Naja Maria Aidt: Tre dag ei Prag (1993)
- Jan Sonnergaard: Nød lærte Dalibor at spille violin (2013)

Supplerende materiale
- H. C. Andersen: Fyrtøjet (1852), Klodshans (1855)
- Orson Welles: Opening sequence to "Before the law" (1962)

Teori:
I Litteraturhistorien på langs og på tværs er læst:
- Kapitel 10: Noveller, heri Analysemodel til noveller
- Temaer i eksperimenterende realisme 2000-2020 / Samfund og hverdag
- Noveller i nyeste tid: Samfundskritiske noveller / Jan Sonnergaard

I Håndbog til dansk er læst
- Kap. 3.3 Fortæller
- Kap. 3.4: Fremstillingsformer
- Kap. 3.7: Strukturalistisk metode, om bl.a. aktantmodellen

Lærerproduceret materiale:
- Noveller 2uDA 2023.ppt
- Jan Sonnergaard.pptx
- Torveliv.pptx
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Druk - Medieforløb

Medieforløb om temaet druk i spillefilm, dokumentar og kampagnefilm. Forløbet fokuserer på forskellene mellem medieformaterne ved at gennemgå, hvordan samme emne behandles forskelligt afhængigt af formaternes formål.

Dramaets mål er at skabe identifikation og indlevelse. Derfor lægges der i dette format vægt på filmiske virkemidler som nærbilleder og twoshots, som skildrer følelser og relationer.

Dokumentarfilmens mål er at skildre virkeligheden og argumentere for en påstand om et udsnit af den. Derfor lægger formatet vægt på autenticitetsmarkører og fremhæver kilders troværdighed.

Kampagnefilmens mål er at påvirke en bestemt målgruppes adfærd. Heri ligner den reklamefilmen. Som reklamen må kampagnefilm rettet mod unge tage højde for, at denne målgruppe er meget medievant og må adresseres med modtagerorienterede strategier. Kampagnefilm har desuden den udfordring, at deres budskaber ikke i sig selv betragtes som attraktive. Derfor må kampagnefilms retorik fremstille den ønskede adfærd som attraktiv  og den uønskede som skadelig eller skamfuld.

Kernestof
- Thomas Vinterberg: Druk (2020) - spillefilm
- TV2 Børn på druk (2023) - dokumentar
- Kræftens bekæmpelse: Spritstiv speeddate (2017)
- Louise Hylland: En af drengene (2018) - kortfilm
- NRK: Fuld og flov (2020) - Dokumentar
- Sundhedsstyrelsen: Meget mere med (2018) - kampagnevideo

Teori:
I "Håndbog til dansk iBog" er læst:
- Filmiske virkemidler: Billedbeskæring, Perspektiv, Billedkomposition, Kamerabevægelser, Lyd, Lys og skygge, Farver, Klipning
- Filmens dramaturgi: Berettermodellen, Bølgemodellen, Plot point-modellen, Den cirkulære model, Fremdrift og spænding, Karakterer, Fortæller og synsvinkel, Oversigt over fortællertyper i film
- Kap. 5.1 Avisjournalistik, afsnittene Kilder og Vinkling
- Kap. 5.2 Dokumentarfilm, hele kapitlet bortset fra afsnittet om mockumentary.
- Kap. 5.4 Spillefilm: Genrefilmen (Herunder melodrama), Art-filmen, Den realistiske film
- Kap. 5.6 Reklamer med fokus på afsnittene om reklamefilm.
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører

Analysevejledninger
- 11. Medieanalyse af dokumentarfilm
- 12. Medieanalyse af spillefilm
- 14. Medieanalyse af reklamefilm

Lærerproducerede præsentationer
- Filmiske virkemidler 2uDA 2023.pptx
- Druk som melodrama.pptx
- Dokumentarfilmtyper_Druk.pptx
- Kampagnefilm_Druk.pptx

Supplerende materiale
- Spritstiv_Bureauets plan.pdf


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Babettes gæstebud

Værklæsning
Der lægges i forløbet vægt på at læse værket i tilknytning til efterkrigstidsmodernismen som litteraturhistorisk periode.

Centrale begreber:
- Intertekstualitet, herunder værkets referencer til nadveren, Mozarts Don Juan, seersken Pythia i Oraklet i Delphi, Marta og Maria mm.
- De tre grundprincipper i Karen Blixens livsfilosofi: 1) Lev ud fra din natur, 2) Involver dig i verden, 3) Giv dine impulser form
- Kontrastpersoner, parallelpersoner


Materialer:
Karen Blixen: Babettes gæstebud (1952)
Nordisk Film: Babettes gæstebud (1987)
I litteraturhistorien på langs og på tværs er læst kapitlerne:
- Forfatteren Karen Blixen
- Efterkrigsmodernismen

Lærerproduceret materiale:
- Karen Blixens livsfilosofi.pptx
- Det hellige måltid.pptx
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den personlige stemme

Skriftlighedsforløb med fokus på at skrive med en personlig stemme. Forløbet uddyber kendskabet til udvalgte virkemidler, som styrker den personlige stemme, og introducerer til den reflekterende artikel.

Forløbet leder frem mod årsprøven i skriftlig dansk og præsenterer eleverne for et autentisk opgavesæt.

Da forløbet repeterer forskellige skriftlige eksamensgenrer og analysestrategier til forskellige medie- og teksttyper, dækker det over mange forskellige temaer, heriblandt sorg, portrætter på film, fædrelandssange, den personlige blog mm.

Indhold
- eksemplariske elevbesvarelser af den debatterende artikel
- Skriveøvelser
- Gennemgang af opgavesæt til eksamen i skriftlig dansk

Materiale:
I CAMILLA AAQUIST og RENÉ A. CHRISTOFFERSEN: Så Skrivefrøene, Dansklærerforeningen 2021 er læst Kapitel 2: Klummen, s, 36-67

I eksamengenrerne i dansk er læst
- Hvordan skriver man en god debatterende artikel (Video)
- Eksempler på elevbesvarelser af debatterende artikel
- Den reflekterende artikel

Kernestof, hvoraf eleverne har arbejdet med forskellige tekster
- Anna Møller: På vej til Skoven, (2020)  - Novelle
- Thøger Larsen: Middag (1904)
- Tom Kristensen: Middag (1920)

Litterære tekster som hele holdet har læst:
- H. C. Andersen: Barnet i graven (1880)
- Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang, 1819
- Thøger Larsen: Den danske sommer (1914)
- Carsten Johannes Mørch:
Godmorgen lille land (1998)
- Malte Ebert / Gulddreng: Kongen af Danmark (2024)

Film
- Mathias Elmose Andersen: Der var engang en jæger (Kortfilm)
- Danish Crown: Klimakontrolleret gris (Kampagnevideo)
- Adidas: ADIDAS Primeblue - stop plastikforurening (Kampagnevideo)
- Frederik Brun Madsen: Partiernes skjulte overgreb (Dokumentar 2020)
- Den perfekte mand (Dokumentar) - fokus på introsekvens
- Nadia Nadim (Portrætdokumentar)


I Håndbog til dansk iBog er læst:
- Eventyr: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166
- Aktantmodellen: https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c907
- Klipning: https://hbdansk.systime.dk/?id=222#c724
- 15. Medieanalyse af personlige blogs
- 5.7 Sociale medier - Småsludren på Facebook
- 5.7 Sociale medier - Regler, netikette og høflighed på Facebook
- 5.7 Sociale medier - Den personlige blog


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 En strid om ord

Det gennemgåede stof i forløbet har et omfang på 80 sider.

Sproglig forløb om kommunikation og samtaleanalyse

Kernestof:

a) Teori om kommunikation og samtaleanalyse
I Håndbog til dansk er læst eller gennemgået følgende afsnit:
4.12. Kommunikationsanalyse. Hele kapitlet (18,4 tekstsider), herunder afsnittene
o Kommunikationssituationen
o Turtagning, gambitter og god dialogskik
o Sproghandlinger
o Samarbejdsprincippet og det underforståede
o Høflighedsprincippet
o Facework og ansigtstruende handlinger
o Transaktionsanalyse
o Undertekst
- Regler, nettikette og høflighed på Facebook

b) Tekster og film anvendt til opgaver og eksempler:
- Eva Tind: Ophav (2019) – romanuddrag, kapitlet, hvor pigen Sui tager afsked med sin mor, der flytter ud i skoven for at hellige sig et kunstprojekt.
- Henrik Jessen: Det skrå kast (2019) - novelle. Fysiklæreren Tage tager snedige sproglige strategier i brug for at slippe af med en besværlig elev.
- Kristian Håskjold: Reception (2013) – kortfilm om den unge mand Victor, der arbejder om som receptionist på et hotel tæt på Københavns Lufthavn. En utilregnelig udenlandsk gæst, Dr. Ackerman, checker ind og sætter Victor på en prøve, hvor kommunikationen mislykkes på flere planer
- Anne Grethe Riis i Godmorgen Danmark
- Ali Aminali: En lille hilsen til de 5 snothvalpe, af anden etnisk herkomst (fb-vlog)
- Sproghandlinger i reality, elevers selvvalgte eksempler
- Pia Quist: SKAM – fra en sproglig vinkel. dialekt.dk, KU den 2. november, 2017.
- Ludvig Holberg: uddrag af Erasmus Montanus, 1731. Holbergsskrifter.dk
- Per Højholt: Gittes monolog om frihed, 1982. Det Kgl. Bibliotek, lydbog.
- Yahya Hassan: uddrag af Ghettoguide. YAHYA HASSAN. Gyldendal 2013.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Drama: Et dukkehjem

Værklæsning med fokus på:
- Dramaet som genre
- Problematisering af kønsroller.
- Klassikere og moderniseringer
- Forskelle på det realistiske dagligstuedrama og moderne teaters eksperimentende form.

Kernestof
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) - drama
Jacob Weis: Helmer Hardcore. Et dukkehjem II (2007) - drama
Tobias Gundorff Boesen: Et dukkehjem (2015) - kortfilm, hvor dukkerne i et dukkehus kommer til live og skændes lige så meget, som forældrene i huset. Filmens variation er dermed fjernt fra Ibsens dagligstuedramas realisme.
SKAM (2015) - karakteren Noora
Merete Pryds Helle: Nora (2019) - romanuddrag
Vendsyssel teater: Babettes gæstebud (Teaterforestilling, Monolog efter Karen Blixens novelle af Anders Ahnfelt-Rønne) NB! I monologen genfortæller General Löwenhielm sine erindringer om Babettes gæstebud. Synsvinklen er altså bundet til ham i langt højere grad end i Blixens novelle.


I Litteraturhistorien på langs og på tværs læses
- Uddrag af kapitlet om Drama
- Henrik Ibsen og det naturalistiske dagligstuedrama
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Den eneste ene

Temaforløb om den eneste ene som litterært motiv

I forløbet arbejdes med den rolle, som myten om den eneste ene spiller for kærlighedshistorier på baggrund af Thomas Bredsdorffs artikel "Kærlighed", herunder afsnittene Agape og eros, Romantisk kærlighed samt Kærlighed og ægteskab.

De litterære tekster læses og grupperes under 4 temaer:
a) Den tabte halvdel / den eneste ene
b) Diotimas stige / platonisk kærlighed
c) Trubadurromancen: Passionen øges af modstand
d) Den seneste ene: Drømmen om den eneste ene i netdatingens tidsalder.

Teori
- Thomas Bredsdorff: "Kærlighed" - leksikonartikel, lex.dk
- Diotima’s Ladder: From Lust to Morality - BBC Radio 4, 2014 - undervisningsvideo
- The Myth of the Missing Half - BBC Radio 4, 2014 - undervisningsvideo

Litteratur:
. W. Shakespeare: Uddrag af balkonscenen i Romeo og Julie (1597)
- St. St. Blicher: Hosekræmmeren (1829)
- Emil Aarestrup: Angst (1838) - lyrik
- N.F.S. Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad (1855) - lyrik-
- Tove Ditlevsen:: De evige tre (1941)
- VITA ANDERSEN: Lørdag (1977)
- Michael Strunge: Vor (1978)
- Elisabeth Gjerluff Nielsen: En sømand som dig (1984) - popsang
- TV2: FALD MIN ENGEL (2001)
- Merete Pryds Helle: Oh, Romeo (2006)
- Gretelise Holm: Kærlighed.com (2011) - novelle
- Sarah Engel: Mindre end en kilometer væk (2019)

Dokumentar
- DRTV - Astrid: Den sidste single: Ekskærestelisten, https://www.dr.dk/drtv/se/astrid_-den-sidste-single_-ekskaerestelisten_485732

Samlet omfang: 175 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Taler der splitter og taler der samler

Det gennemgåede stof i forløbet har et omfang på 50 sider.

Taler der splitter og taler der samler
Sprogligt forløb om retorik og retorisk analyse af taler med fokus på lejlighedstalen, den politiske tale, den mobiliserende tale og den aktivistiske tale (defineret som en lejlighedstale, der bliver kuppet og ændret til en politisk tale, som fx Sofie Lindes ved Zulu Comedy Awards).

Kernestof:

a) Teoretiske tekster
I Håndbog til dansk er læst:
Kap. 4.3 Sproglige figurer (Hele kapitlet (2,2 sider), herunder
• Gentagelsesfigurer (rytmiske figurer)
• Modsætningsfigurer
• Dramatiske figurer
Kap. 4.9 Retorik (hele kapitlet, 5,8 sider), herunder:
- Tre talegenrer
- Ciceros pentagram
- Disposition
- Appelformer
Kap. 4.10 Argumentation (Hele kapitlet, 9 sider), herunder:
• Toulmins argumentationsmodel
• Argumenttyper
• Fejltyper og argumentationskneb
• Ordvalgsargumenter

Øvrig danskfaglig teori om taler
- Nytårstalen som genre, EMU
- Ida Klitgaard: Satire: Hvad er det egentlig, vi griner af? RUC.dk 09. april 2021
- Regentens nytårstaler, danmarkshistorien.dk, 12.12.22

b) Taler og eksempeltekster
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (Aktivistisk tale)
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019 (Mobiliserende tale)
- Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019 (Mobiliserende tale)
- H.K.H. Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2022 (Lejlighedstale)
- Alex Vanopslaghs tale ved Folketingets åbningsdebat 2021 (Politisk tale)
- Statsminister Thorvald Stauning giver Rigsdagen meddelelse om den
tyske hærs indmarch i Danmark 1940 (Informerende tale)
- "Historien om de 17 millioner som blev til 42 ... " Debatindlæg af byrådsmedlem, Hans Kristian Skibby (DF), Hedensted Kommune. 29-8-2009
- "DF vil begå magtfordrejning i BR". Debatindlæg af Hanne Schmidt, kandidat til BR for Liste Ø, 2009 på Enhedslisten 45 Amagers hjemmeside
- Dronning Margrethes nytårstale 2022 (Lejlighedstale)
- Schødts nytårstale 2023 (Satirisk tale)
- Bag skrivebordet ved statsministerens nytårstale, Berlingske 02.01.2023 (Satiretegning)

c) Supplerende materiale:
-Tv-optagelse af Sofie Lindes tale, https://www.facebook.com/watch/?v=337639814314937
-Retorisk analyse af taler, præsentation, lærerproduceret materiale.
-Appelformer i Thunbergs tale, præsentation, lærerproduceret materiale.
-Argumentation i Thunbergs tale, præsentation, lærerproduceret materiale.
Mobiliserende retorik i Gretha Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.docx, præsentation, lærerproduceret materiale.
-Karen Klærke: Retoriker om kronprins Frederiks tale til mor: Han har haft sit livs gennembrud på en talerstol, DR 12. SEP 2022
- Satiriske taler.pptx - lærerproduceret materiale

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskriv nytårstale vha. AI 17-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 1900-tallets modernismer

Litteraturhistorisk forløb
Der er i forløbet lagt vægt på at eleverne skal kunne genkende fællestræk ved modernistiske tekster.

Centrale begreber:
- Tidlig modernisme
- Ekspressionisme
- Efterkrigstidsmodernisme
- Konfrontationsmodernisme
- Sære fortællere i 1960'ernes prosa

I litteraturhistorien på langs og på tværs er læst:
- 7. 1890-2000: Modernisme og realisme, https://litthist.systime.dk/?id=126 (Introvideo)
- Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, https://litthist.systime.dk/?id=263
- Tom Kristensen: Rio Janeiro, https://litthist.systime.dk/?id=264
- Martin A. Hansen: https://litthist.systime.dk/?id=266 (Dog ikke novellen Soldaten og pigen. I stedet er læst Agerhønen (1947))
- Klaus Rifbjerg: Livet i Badeværelset, https://litthist.systime.dk/?id=266
- Peter Seeberg: Patienten, https://litthist.systime.dk/?id=269

Lærerproduceret materiale:
Tom Kristensen_Rio de Janeiro.pptx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer