Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Frølich Hyllested
|
Hold
|
2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Litteraturhistorisk forløb
Hensigten er at skabe et litteraturhistorisk overblik fra oldtid til romantikken (nationalromantik). Romantikken læses senere som periode.
De forskellige tekster blev samlet i et kompendium: "Litteraturhistorisk forløb"
Der er arbejdet med følgende tekster:
Vikinge- og sagatid
• BMK: Uddrag fra Ravnkel Frøjsgodes saga
' litteraturensveje.systime.dk, uddrag fra følgende afsnit: "Sagaens stilistiske træk", "Slægtens betydning", "Mellem asatro og kristendom", "Konflikter i seksualitet", "kvindens rolle i sagaerne", "Fortælleteknik i sagaerne" og "Typer af sagaer"
Middelalder
• BMK: Torbens Datter
' litthist.systime.dk, uddrag fra følgende afsnit: "Hvem skrev folkeviserne og hvornår?", "Genrekendetegn", "Faste vendinger", "Typer af fokkeviser"
' Billede: "Dansefrise fra Ørslev kirke"
Reformation og Renæssance (her har eleverne i grupper arbejdet med forskellige af nedenstående fokusområder)
' dansksiderne.dk: "Renæssance", "Reformationen",
' faktalink.dk/reformationen: "Martin Luther"
' natbus.dk: "Luthers reformation"
' luther2017.dk: "Hvad er Martin Luthers 95 teser?"
' Billede: Lutherrosen
' Salme: "Vor Gud han er så fast en Borg"
Enevælde og Barok
' litteraturensveje.systime.dk, uddrag fra følgende afsnit: "Barokkens særtræk", "Barokkens historiske placering", "Den katolske kirkes styrke", "Barokkens stil og musik", "Hofkulturen i barokken", "Barokstilen, "Forfængelighed og tomhed"
Billeder: Wolfgang Heimbachs maleri Arvehyldningen 1660, Freskoloftsmaleri, Saint Ignazio, Rom + Slottet i Versailles, som det så ud i 1668, malet af Pierre Patel (d. 1676) + David Bailly: Selvportræt med vanitassymboler, 1651 + Evert Collier: Vanitas - Still Life with Books and Manuscripts and a Skull (1663)
Oplysningstiden:
'1700-talstema: Oplysningstid og reformpolitik på damnarkshistorien.dk: afsnittet "Introduktion til oplysningstiden"
' https://litteianirsiden.dk/forfanere/ludvig-holberg, følgende afsnit: "Ludvig Holberg: Fald-på-halen-komik, svidende karikaturer og spidsfindig ironi" + "Komedierne" + "Epistlerne" + "Niels Klim" + "Holbergs liv og levned"
' Uddrag af Ludvig Holbergs roman Niels Klim, Den underjordiske rejse (1741) - uddrag af KAPITEL 9 ’’Klims rejse rundt på planeten Nazar” (Om landet Cocklecu, hvor kvindernehar magten)
Romantikken
' dansksiderne.dk + litteraturensveje.systime.dk: uddrag fra afsnit om nationalromantikken.
• Nationalromantik: Oehlenschläger – fædrelandssangen: Der er et yndigt land
• Norsk/Svensk (nationalsange): Ja, vi elsker dette landet / Du gamla, du fria
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kommunikation og argumentation
Vi har arbejdet med argumentation og kommunikation med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk". Vi har bl.a. haft fokus på hvad et argument er, og hvilke argumenttyper og fejlkneb der findes. Vi har desuden arbejdet med appelformerne og kommunikation, herunder turtagning, gambitter og god dialogskik.
Eleverne har arbejdet med følgende klip:
Anne-Grethe Bjarup Riis vs. Susanne Møller: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI.
Eleverne har også selv debatteret. Emnet var: Skal der indføres skoleuniformer på alle danske grundskoler og ungdomsuddannelser?
Der er desuden arbejdet med en skriftlig aflevering (den første lille debatterende artikel). Alle har arbejdet med debatindlægget: "Jeg vil ikke løbe mig til min karakter" af gymnasieeleven Mille Enghave, bragt på politiken.dk (25/12-2020).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
DHO 2. verdenskrig
Intro til litteraturhistorisk læsning
Intro til emnet: 2. verdenskrig
Intro til DHO
Intro til danskfaglige metoder
Film: Ingemann og besættelsen del 1 (CFU)
Eleverne har alle arbejdet inden med 4 emner og efterfølgende hver især valgt sig ind på ét af de 4 emner. Det emne, de hver især har valgt, har dannet rammen om deres DHO.
Følgende emner (tekster) er gennemgået:
Danmarks Frihedssang (”En vinter lang og mørk og hård”) af Sven Møller Kristensen
Emne 1: Modstandsbevægelsen
- Tekst om modstandsbevægelsen: kilde: https://denstoredanske.lex.dk
- Forside fra de Danske Frie nr. 12
- Digt: Sabotøren af P.S.
Emne2: Jøderne og flugten til Sverige
- Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943 Link: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/joedeaktionen-og-evakueringen-af-danske-joeder-i-oktober-1943
- Hvad kendetegner en erindring fra www.Indidansk.dk
- Antisemitisme fjern og nær: https://joediskinfo.dk/vidensbank/antisemitisme-fjern-naer
Emne 3: Retsopgøret
- Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955:https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/retsopgoeret
- Retsopgøret 1945-1950 | Hvad skete der da anden verdenskrig sluttede? | Viborg museum: https://www.youtube.com/watch?v=pJG98KBk8-w
- De tog ikke fortiden så tragisk: Kronik af Claus Bryld (dansk professor i historie og søn af en såkaldt ’landsforræder’)
Informa6on.dk 8/6-2005
Emne 4: Tyskerpigerne
- Om tyskerpigerne: www.illegalpresse.dk
- Strofe 1 fra Uddrag fra modstandssang på melodien: ”Lili Marleen”
En stor del af teksterne, som eleverne har arbejdet med, er hentet på hjemmesiden illegalpresse.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Kommunikation
Vi har arbejdet med kommunikation med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"
- Kommunikationssituationen
- Turtagning, gambitter og god dialogskik
- Sproghandlinger + indirekte sproghandlinger
- Samarbejdsprincippet og det underforståede
- Høflighedsprincippet
- Facework og ansigtstruende handlinger
- Transaktionsanalyse
- Undertekst
Eleverne har bl.a. arbejdet med følgende klip:
Anne-Grethe Bjarup Riis vs. Susanne Møller: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI.
Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=qYmqCaBvMU0&fbclid=IwAR1WDC_5_HQcQKn5DMl3CUG_LVo3qhTv8bBawx3WUrBFJqZQKbDVWEHFNpw
Der er desuden arbejdet med kommunikation i selvvalgte Facebookopslag og i selvvalgte sms-/Messenger-/Whatsapp-samtaler
Eleverne har været rundt i byen og på skolen og indsamle sproghandlinger.
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Minimalisme og impressionisme
Film om minimalisme
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029#c19275
Kort tekst om tommepladser
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7031
Helle Helle: ”Mere kaffe?” + ”Fasaner” (som eleverne lavede en aflevering om)
Lille intro til Herman Bang
https://www.youtube.com/watch?v=_phM_RnSLhg
Herman Bang: ”En lille replik” + ”Foran Alteret”
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” om minimalisme og impressionisme
Eleverne har også repeteret kommunikationsanalyse i analysen af de minimalistiske tekster. Teorien er fra ”Håndbog til dansk”
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud - periodelæsning
Vi har arbejdet med 4 emner inden for perioden, det moderne gennembrud. Vi har læst litteraturhistorie fra bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs”. Vi har arbejdet med tekster fra perioden, som afspejler de 4 emner, som er:
Sædelighedsfejden:
- Amalie Skram: "Forraadt" (uddrag)
- Billede: J.F. Willumsen: "Ægteskab"
Sekularisering:
- Uddrag fra Feuerbachs "Kristendommens Væsen" + Uddrag fra J.P. Jacobsens "Niels Lyhne" begge tekster fra: Jørn Jacobsen og Conni Pladam: "De moderne gennembrud".
- H.A. Brendekilde: "Efterår" (1908)
Underklassens forhold:
- Indledningen til Pontoppidans "Hans og Trine" med fokus på zoom-effekten. (linje 1-17)
- Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
- H.A. Brendekilde: "Udslidt"
Industrialiseringen
- Uddrag fra Johannes V. Jensen: "Den gotiske renaissance" (1901) side 118-119
- Christian richardt: "Kantate"
- P.S. Krøyer: "Fra Burmeister og Wains jernstøberi"
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Autofiktion og Yahya Hassan
Forløbet har fokus på det selvbiografiske i litteraturen/autofiktion. Eleverne har læst hele værket, men vi har særligt arbejdet med digtene ”Barndom” og ”Dimission”
Værk: Yahya Hassan: ”Yahya Hassan”
Claus Christensen & Peter Jensen: ”Livsværk – det selvbiografiske i dansk litteratur” (uddrag) s. 15-22
Film: ”Himlen Over Os - Yahya Hassan” https://www.youtube.com/watch?v=gjhIZtDf6EQ
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Faglig formidling og SRO
Som en del af SRO i samarbejde med faget biologi. Vi har haft fokus på, hvad faglig formidling er, og hvordan en artikel skal/kan stilles op mht. layout. Eleverne har orienteret sig i ”Illustreret Videnskab” + i ”Aktuel Naturvidenskab”
Bøger:
”Sådan skriver du SRP” afsnittet om formidlingsopgaven
”Faglig formidling i dansk”: side 10-16 + 18-21
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Taler
Teorien om taler fra "Håndbog til dansk" + teori om appelformer og sproglige virkemidler fra samme bog.
Quiz:
https://www.dansketaler.dk/undervisning/stilanalyse/retoriske-figurer
Om regentens nytårstale
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/regentens-nytaarstaler
Dronningens nytårstale 2023 (set og læst)
https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/nytaarstaler/#
Uddrag fra Elisabeth Grundtvigs tale ”Nutidens sædelige lighedskrav”
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Reflekterende artikel
Forløbets formål er at introducere den reflekterende artikel.
Eleverne har arbejdet med kreativ skrivning med fokus på sansebeskrivelser.
Eleverne har læst en elevbesvarelse af en reflekterende artikel, og vi har i den forbindelse talt om, hvad der fungerer godt og mindre godt.
Eleverne har arbejdet med deres første reflekterende artikel "Kønsroller i sportens verden" (klassen er overvejende en idrætsklasse).
I opgaven skulle eleverne bl.a. inddrage:
- Interviews med henholdsvis Pernille Harder, Rikke Rønholt og Else Trangbæk (https://www.dr.dk/sporten/webfeature/kvinderisport)
- Jesper Ravnborg på etik.dk: "Flydende køn udfordrer sportens verden – og den har intet svar på problemet" og/eller
- Artikel fra sportamore.com: "En mandlig atlet tjener 72 gange mere end en kvindelig. Det er på høje tid med forandring!"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Autofiktion inkl. værk
- Værklæsning: Thomas Korsgaard: "Mente I det"
- Stinne Kaasgaard, 13.mar. 2020 LIVSSTIL EUROWOMAN - Portrætinterview med Thomas Korsgaard
Vi har haft fokus på autofiktion og tog tråden op fra forløbet i 2.g. Vi har brugt teorien derfra.
Romanen er læst med udgangspunkt i teorien om autofiktion, og der har desuden været fokus på begrebet paratekst.
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Realisme og modernisme
Realisme og modernisme
Forløbet om realisme og modernisme er bygget op som nedslag i 1900-tallet
Litteraturhistorien på langs og på tværs - afsnittet: "Det moderne samfund" + "1900-tallets stilretninger"
Ekspressionisme (modernisme i mellemkrigstiden)
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (vedhæftet i Lectio)
- Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT"
- Billede af J. F. Willumsen: "Krigsinvalider"
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: afsnittet 1. verdenskrig og ekspressionisme (under afsnittet "Tidlig modernisme")
Futurisme
Emil Bønnelycke: ”Hymne til min barndoms gade”
Filippo Marinetti: ”Futurismens manifest”
Eleverne har arbejdet med manifestet som genre og selv skrevet manifester i samarbejde med Chatbot.
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: under afsnittet ”Tidlig modernisme (1890-1945): ”Futurismens fejring af teknikken”
Socialrealisme (realisme i 1930’erne)
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (digt)
Filmen ”Barndommens gade”
- Litteraturhistorien på langs og på tværs. Under afsnittet "Folkelig realisme og socialrealisme" er følgende afsnit læst: "Socialrealisme", "Politisk debat i litteraturen", "Kampen som pige og kvinde - Tove Ditlevsen"
Efterkrigsmodernisme
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - afsnittet: "Efterkrigsmodernisme 1945-1960) - Læs overordnet følgende afsnit: "Heretica", "Paradisæbler", "Eksistentialisme"
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
60'er modernisme
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - afsnittet: 60'er modernisme og eksistentialisme
Peter Seeberg (den sære fortælling): "Hullet"
- Teori om eksistentialisme fra Liselotte Henriksen ”Eksistentialisme i dansk”: ”Introduktion: Hvad er eksistentialisme” + ”Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde”
Nyrealisme (kvinde- og bekendelseslitteratur)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs om nyrealisme og Vita Andersen
Værklæsning af Vita Andersens "Tryghedsnarkomaner" (med særligt fokus på digtene "Fredag", "Lørdag" og "Søndag"
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
Under afsnittet Nyrealisme (1965-1980) er læst:
- Nyrealisme fra forstæderne
- Fremmed i verden
- Bekendelseslitteratur
- Knækprosa – Vita Andersen
Under afsnittet Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag er læst:
- Forfatteren Vita Andersen (1942-2021)
- Den litteraturhistoriske kontekst: nyrealisme
- At læse Fredag, Lørdag, Søndag
Konfrontationsmodernisme (kort)
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: under afsnittet 60’er-modernisme (1960-1970) ”Konfrontationsmodernisme”
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
SRP-forløb
Forløbet har taget udgangspunkt i bogen "Sådan skriver du SRP".
Fokus har været på at forberede eleverne til SRP.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Romantikken - periodelæsning
Periodelæsning: Romantikken. Eleverne har arbejdet med tekster og billeder til de forskellige strømninger i romantikken. Den litteraturhistoriske viden er hentet fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Vi har arbejdet med følgende tekster:
Nationalromantik (repetition)
- Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land”
- N.F.S. Grundtvig: "Moders navn er en himmelsk lyd
Ny-platonisme
- Schack Staffeldt: Indvielsen
- Tegnefilm: Platons hulelignelse
- Caspar David Friedrich: Vandrer over tågehavet, 1818
- Jesper Stein: Uddrag fra Romanen ”Rampen” (kapitlet med analyse af ”Indvielsen”)
Universalromantik
- Adam Oehlenschläger: Simom Peder
- Billede: P.C. Skovgaard: Bøgeskoven i maj, 1856-57
Biedermeier (kort)
- Christian Winther: Flugten til Amerika
- Billede: C.W. Eckersberg: Bella og Hanna M.L. Nathansons ældste døtre, 1820
- Billede: Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
- Billede: Emil Bærentzen: Familiestykke
Romantisme
- Emil Aarestrup: Angst
- Emil Aarestrup: Til en veninde
- Billede: Carl Bloch: Fra et romersk osteria
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Kampagnefilm
Kampagnefilmen har været omdrejningspunkt for dette forløb.
Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige kampagnefilm, og fælles har vi haft fokus på én af filmene fra gruppearbejdet, nemlig den politiske kampagnefilm fra Liberal Alliance fra 2022.
Eleverne har desuden kort arbejdet med billedkampagner.
Tekster:
- Uddrag fra afsnittet om kampagnefilmens genretræk i Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard: Textur – tekstarbejde i dansk, Systime, 2025
- ”Håndbog til dansk” om sproglige og filmiske virkemidler
- Politisk kampagnefilm fra Liberal Alliance ”For velfærdens skyld”
- DR.dk: Gregers Lohse og Silas Bay: (20. april 2015): ” Fra en til fem stjerner: Her er de bedste og dårligste politiske kampagner”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/fra-en-til-fem-stjerner-her-er-de-bedste-og-daarligste-politiske-kampagner-0
Gruppeopgave med kampagnefilm
Gruppe 1
Plastik er fantastisk: https://www.facebook.com/danskretursystem/videos/linse-plastik-er-fantastisk/2345620645712379/?locale=da_DK
Gruppe 2
For velfærdens skyld Liberal Alliance: https://www.youtube.com/watch?v=K8ADzmLfz2Y
Gruppe 3
Kampagnefilm fra Miljøstyrelsen: https://www.facebook.com/watch/?v=1359352060772130
Gruppe 4
Børn elsker at cykle: https://www.youtube.com/watch?v=A1kVGHOx2Oc
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Opsamling
Vi har arbejdet med tre kanonforfattere:
Karen Blixen: "Vinger"
St. St. Blicher: "Ud går du nu på livets vej"
I forbindelse med de to digte har eleverne skulle arbejde med kreativ skrivning med fokus på at omformulere til en anden genre.
"Vinger" skulle omformuleres til et moderne influenceropslag, og "Ud går du nu på livets vej" skulle omformuleres til en moderne tale.
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" med særligt fokus på genren og budskabet.
OBS! Vedr. undervisning + mundtlig/skriftlig eksamen:
Eleverne har i starten af studieretningsforløbet fået adgang til følgende to iBøger, som må benyttes til opslag generelt og til eksamen:
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", iBogsversion, Systime: 2023
- Kjær-Hansen, Barbera et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", iBogsversion: 2023
Følgende online ordbøger benyttes også generelt i undervisningen og må derfor også benyttes til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636392909",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636392909",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636392909"
}