Titel
5
|
Eventyrlige fortællinger (+ værk)
Vi har alle fået læst eventyr højt som børn, både af forældre og i folkeskolen, og vi ved præcis, hvordan eventyret er bygget op, og hvilke karakterer vi ofte støder på i fortællingerne. Vi kan spore eventyrlige fortællinger helt tilbage til oldtiden, hvor magi og overnaturlige væsner har en langt større plads i kulturen, end det har i dag. Alligevel er det en genre, som stadig er meget populær i dag på trods af, at vi ikke tror på overnaturlige fænomener. Alle kender stadig til de gamle folkeeventyr, som bl.a. Brødrene Grimm nedskrev, og til de flotte kunsteventyr af H.C. Andersen. Samtidig læser vi også mere moderne eventyr og fantasy, som f.eks. "Harry Potter", "Twilligt" og "Ringenes Herre", eller ser fantasy-serier. Og vi kender selvfølgelig alle vores Disney-klassikere.
Eventyr og fantasy er stadig store og populære genrer, og netop derfor er det interessant at undersøge dem: hvad fortæller de gamle fortællinger om den tid, de er skrevet i? Hvad fortæller de nyere eventyr og fantasy om vores verden i dag? Hvorfor har genren overlevet så længe? Er det bare fordi, de er underholdende, eller er det fordi de berør nogle af de grundvilkår, som er gældende for mennesket og vores liv?
Vi skal i dette forløb arbejde med folkeviser, folkeeventyr og kunsteventyr og Disney. Vi vil desuden arbejde meget med forskellige læsninger: biografisk, socialhistorisk/ideologikritisk, psykoanalytisk, nykritisk, religiøs, feministisk, og queer.
Baggrundslitteratur:
- "Eventyr" i A.H. Nielsen: Dansk på Ny, Systime, 2019.
- Noter om middelalderen (af SSI)
- "Litterære metoder" fra Håndbog til dansk: Biografisk, nykritisk, psykoanalytisk, socialhistorisk/ideologikritisk læsning.
- "Gør teksten queer" om queer læsning, fra "Blik for Køn".
- "Feministisk læsning" fra "Krydsfelt", I-bog, Systime A/S.
- Disney prinser- og prinsessers udvikling gennem tiden (af SSI).
Litterære tekster:
- "Nøkkens Svig" (Tryllevise).
- Brødrende Grimm: "Hans og Grete", 1821 (folkeeventyr + læserorienteret læsning - vi leger med mange forskellige læsninger og fortolkninger af eventyret, men ud fra, hvad eleverne finder i det. F.eks. samfundskritisk, psykologisk, kristen læsning).
- H.C. Andersen: "Den lille havfrue", værklæsning. (kunsteventyr + læsninger: biografisk, nykritisk, queer, feministisk, ideologikritisk, psykoanalytisk og religiøs). I vores arbejde med "Den lille havfrue" ser vi desuden på filmiske remedieringer af eventyret samt sætter os ind i den aktuelle debat om Disneys nyfortolkning af havfruen som sort; hvad giver det til eventyret og hvorfor har det skabt så meget debat?
- Vi hører desuden et afsnit af podcastserien om H.C. Andersens eventyr "Ind i sjælen - ud i verden", hvor "Den lille havfrue" analyseres og fortolkes med fokus på forskellige læsninger.
Billeder:
- Kathrine Ærtebjerg: Den glade hr. Hansen, 2005.
Skriftligt arbejde:
Analyserende artikel om "Eventyr og remediering".
|