Holdet 2022 EN/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Katrine Hegelund Krogh Andersen
Hold 2022 EN/k (1k EN, 2k EN, 3k EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SPROG og GRAMMATIK
Titel 2 Crime in Fiction
Titel 3 Languages, Cultures and Going Global
Titel 4 Public Speaking and Lingua Franca
Titel 5 Broken Britain (EXAM)
Titel 6 Aspects of America; Land of Opportunities? (EXAM)
Titel 7 The Amr Dream - a Nightmare for Blacks (EXAM)
Titel 8 Love – what writers say about it! (EXAM)
Titel 9 Conformity and Rebellion (EXAM)
Titel 10 Man & Nature (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SPROG og GRAMMATIK

HUSK AT ANFØRE MIN.LÆRING + ORDBØGER (det skal præcist fremgå hvad der er blevet arbejdet med)
Engelsk-engelsk.ordbøger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Who are you and who are you “gonna” be? 17-11-2022
Grammar 1: Grundforløbs-recap… 23-11-2022
Grammar - ARBEJD SELV 17-01-2023
Grammar 2: verber 01-02-2023
Textual analysis no 2: The High Master & Little... 27-02-2023
Grammar 3: Verber fortsat 06-03-2023
Textual analysis no.3: Americanah 21-04-2023
Grammar 4: Substantiver og artikler 01-05-2023
Assignment 1-3 03-05-2023
Analyt. essay 1 (process writing) Pers.draft 21-08-2023
Analyt. essay 2 (process writing) Pers.draft 28-08-2023
Analyt. esay 2 (process writing) Final essay 04-09-2023
Grammar 1 (recap!) 25-09-2023
Assignment 1-3 (1) 30-01-2024
Grammar 2 - Verb patterns. 05-02-2024
In class writing 1 09-02-2024
Grammar 3 08-04-2024
Assignment 1-3 (2) 27-05-2024
THUG 28-05-2024
Assignment 1-3 no. 1 09-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Crime in Fiction

Formålet med dette forløb er at give eleverne et analytisk, genremæssigt og historisk indblik i ”Crime Fiction” som genre. Eleverne introduceres til kriminallitteraturens baggrund med udgangspunkt i ”Detective stories”, aka. ‘whodunnit’  og med udgangspunkt i ”Inverted Detective stories”, aka. ‘howcatchem’ . Vi analyserer efterfølgende udvalgte tekster med fokus på genrens karakteristika

LITTERÆRE MÅL:
- AFKODE HVORDAN EN GIVEN TEKST FORHOLDER SIG TIL/ ANVENDER KODER FRA GENREN (CRIME FICTION)

MATERIALE: Compendium: CRIME IN FICTION.
Indhold:
Worksheets on Crime – to get started!
Crime Fiction – Introduction. From Gitte V. Barkholt et al: Crime in Fiction (Systime 2009).
An introduction to “Crime in Fiction”: Setting, Characters, Plot and Detection. From: Tine R. Eriksen: “Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction” (Lindhart og Ringhof 2016)
Worksheet on Crime – vocabulary
“A Study in Pink” (based on A. C. Doyle’s “A Study in Scarlet” (short story, 1887)    
19th century detective crime Fiction. From: Tine R. Eriksen: “Case Reopened”
Edgar Allen Poe: "The Tell-Tale Heart" (short story, 1843) (19th century Gothic Suspense / Early Crime Fiction)
Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” (short story, 1961) (20th century inverted detective crime fiction).
Jeff Lindsay, ”Darkly Dreaming Dexter” (novel excerpt, 2004) (21st century crime horror fiction / suspense thriller.)
Christine Poulson, ”Don’t you hate Having two heads” (short story, 2006)                                              (21st century crime horror fiction.)
Sophie Gilbert, “Why Men Pretend to Be Women to Sell Thrillers” (article, The Atlantic 2017)

Supplerende stof:
Film(s) and clips:
Episode 1 from “A Study in Pink”. BBC Drama 2010 by Steven Moffat & Mark Gatiss
“The Tell-Tale Heart”: https://youtu.be/MMBihsb14-4 (25 min.) or https://youtu.be/RpEIMERxgi4 (10 min.)
“Lamb to the Slaughter” (1979, 24 min.): https://youtu.be/zAPw-uFhqjA
”Darkly Dreaming Dexter” (trailer: https://youtu.be/anS2fVwWXok
+ audio reading: https://youtu.be/xK64Jw2zGdE (24 min.)

I forhold til læreplanen arbejdes med flg. faglige mål:
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


I forhold til læreplanen arbejdes med flg. kernestof:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Textual analysis no. 1: The Deadly Morris Dance 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Languages, Cultures and Going Global

Formålet med dette forløb er, at eleverne opnår en grundviden om det engelske sprog. Vi undersøger bl.a. hvor i verden det engelske sprog tales.
Efter pp. 2-4, læs så s. 10 og gennemgå dernæst slides 1-10 herfra.
https://access-english.cappelendamm.no/ento/tekst.html?tid=1204140&sek=1141134

Vi kigger også nærmere på nogle af de forskellige varianter af engelsk; herunder forskellene på britisk og amerikansk engelsk.
Ifm. arb. m. s. 5-9: se på dette: Two videos from the British Council about the English language. Tasks are included. English is Great (parts 1 and 2) (learnenglish.britishcouncil.org)

Endelig undersøger årsagerne til, at engelsk i dag er et globalt sprog.
Gennemgå slides 11-12 herfra.
https://access-english.cappelendamm.no/ento/tekst.html?tid=1204140&sek=1141134

MERE INFO HER!

KERNESTOF:
English and Me?
History of the English Language
Global English
Lingua Franca
The Circle of World English
John Agard: “Listen Mr Oxford Don” Poem (fiction)
Katherine Mansfield: “How Pearl Button Was Kidnapped”
Witi Ihimaera: “The Affectionate Kidnappers” Short story (fiction)
American English

GRUPPEPROJEKTER om hhv.*
2 groups: Aspects of Britain
2 groups: Aspects of America
se nedenfor + denne
https://ndla.no/en/subject:1:9b93cd9e-a45c-428c-a8fb-b4955169efdf/topic:f4ea815b-7d81-4dec-90b0-e150f2243558/resource:1:52681

1 group: Aspects of Africa
1 group: Aspects of Australia
1 group: Aspects of India

SE:
https://ndla.no/en/subject:1:4ad7fe49-b14a-4caf-8e19-ad402d1e2ce6/topic:1:b9b98bf8-787d-4d25-a0c6-37c725050502/

og kort:
https://access-english.cappelendamm.no/binfil/download2.php?tid=1204153&h=05fecc06fd19ca2ce3f1b347d29ee2f3&sek=1141126
https://access-english.cappelendamm.no/ento/seksjon.html?tid=1141245&sek=1141242

SUPPLERENDE STOF:
Analysing multi-cultural fiction
A Writer’s Dilemma
Inferencing
“Room Service”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Textual analysis no 2: The High Master & Little... 27-02-2023
Textual analysis no.3: Americanah 21-04-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Public Speaking and Lingua Franca

Forløbet er primært et redskabsforløb, idet der er fokus på:
1) at genopfriske viden om ELF til brug for arbejdet med og på studieturen til Bruxelles.
2) at give eleverne overblik over den analysemæssige værktøjskasse, som kan tages frem, når man skal læse og arbejde med en tale på tekst. Med udgangspunkt i det retoriske pentagram har vi især haft fokus på speech types, style, connotation, types of arguments, rhetorical features/devices samt modes of persuasion. Et sekundært sigte med forløbet har været, at eleverne i deres arbejde med style ligeledes kunne blive klædt bedre på til den stilistiske opgave i  Assignment 4. Derudover har forløbet givet eleverne mulighed for igen at arbejde med de analyseværktøjer, som skal tages i brug ved non-fiction.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Broken Britain (EXAM)

This course focuses on understanding characteristics, concepts and values with relevance to British culture and identity.
The objectives of the theme are to:
1. Get a short introduction to:
- the differences between England, Great Britain and the UK,
- the British Empire and Commonwealth
2. Portray Great Britain in terms of important cultural tendencies, values etc.
3. Discuss and put into perspective concepts such as: history, class, immigration, multiculturalism, (in)equality etc.
4. Analyse and interpret fiction, analyse and discuss statistics and articles as well as read and understand background texts on Britain.  
5. Expand and work thoroughly with vocabulary
6. Use various reading strategies to scan a text (or the Net!) for possible answers.

In the course, British identity will be explored through its literature, history, and societal issues. The course will thus give the students a deeper understanding of British culture by examining its past, present, and future.

In terms of literature, a variety of texts that reflect British identity across time will be used. From Jane Austen’s “Pride and Prejudice” and Charles Dickens’ “Oliver Twist,” which highlight class distinctions in different eras, to poems like E.V. Lucas’ “The Old Country” and Roger McGough’s “Conservation Piece,” we will explore themes of nostalgia, tradition, and societal change.
We will also examine the British class system, both historically and in the modern day, through articles, videos, and memoirs such as Darren McGarvey’s “Poverty Safari.” Documentary films like Ken Loach’s “Sorry We Missed You” will help us understand the challenges faced by working-class families today.
Another key focus will be Britain’s colonial past and its impact on modern multiculturalism. Through texts, poetry, and videos, we will discuss the British Empire, its decline, and its legacy, including the stories of the Windrush generation and postcolonial literature like Linton Kwesi Johnson’s “Inglan is a Bitch.”
Finally, we will examine contemporary issues such as immigration, homelessness, and Brexit, encouraging students to think critically about how these topics shape modern Britain.

Kernestof:
“Nostalgia Isn’t What It Used to Be” (factual text)
“What is the British class system?” (2019)
Jane Austen, “Pride and Prejudice” (1813) (novel excerpt)
Charles Dickens, “Oliver Twist” (1838) (novel excerpt)
“Britain’s Civil Unrest: Criminal Elements or Victims…” (article, 2012)
Darren McGarvey, “Poverty Safari” (2017) (memoir excerpt)
The British Empire: Factual texts, boxes, graphs, video, and painting
Rudyard Kipling, “The White Man’s Burden” (1899) (poem)
“Reflecting Multicultural Britain: Postcolonialism and the Literature of the Diaspora” (factual text)
Linton Kwesi Johnson, “Inglan is a Bitch” (1980) (poem)
“Children must learn about the British Empire…” (article, 2020)
This is London but probably not as you know it” (non fiction)

Supplerende stof:
Factual text: The difference between Britain, Great Britain, the UK, and the British Isles
A Tour of the British Isles in Accents (audio)
“The Old Country” (poem by E.V. Lucas) + “Conservation Piece” (poem by Roger McGough)
The British National Anthem: “God Save the Queen”
Introductory videos on Jane Austen:
https://www.youtube.com/watch?v=LIYiThAyY8s&pp=ygUGYXVzdGVu
https://www.youtube.com/watch?v=NSL55lOwznU&pp=ygUGYXVzdGVu0gcJCYQJAYcqIYzv
Introductory videos: “Victorians: the filthy rich & poor”: https://www.youtube.com/watch?v=FDZe512gPeE&pp=ygURdmljdG9yaWFucyBmaWx0aHk%3D
“Why should you read Charles Dickens”: https://youtu.be/5czA_L_eOp4?si=8PMZVBluqYoTZVDQ

INTRO PRESENTATIONS: The British class system today
“Homelessness in the UK: The Hidden Face of Homeless Crisis” (video, 2023)
Ken Loach (Dir.), ”Sorry We Missed You” (2019) (film)
Poverty tree diagram
The Two Dispersals of English

INTRO PRESENTATIONS:
Decline of the British Empire + Nostalgia for Empire today
Introductory video: “Windrush 75: What is it and why do we celebrate it?”  
Poetry Inspired by the Windrush Story (Denniston Stewart & John Agard)

INTRO PRESENTATIONS: Immigration in England
Factual text and lesson plan: Multicultural Britain
“Children must learn about the British Empire…” (article, 2020)

INTRO PRESENTATIONS: Brexit
Consequences and changes for the UK? (26 min. film) + Brexit as imperial nostalgia? (2 pages)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projects Broken Britain 13-11-2023
Analyt. essay 2 (Broken Britain) 28-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Aspects of America; Land of Opportunities? (EXAM)

+ SRO
Dette forløb har fokus på Amerika som (u)mulighedernes land! Der vil være fokus på grundværdier og historiske begreber såsom: Founding Fathers, the frontier, the American dream, immigration, freedom, opportunity, individualism, self-reliance etc.

Der vil blive arbejdet med såvel fiktion som non-fiktion; ikke mindst historiske og samfundsfaglige baggrundstekster vil udgøre en væsentlig del af forløbet, og i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg vil vi også løbende arbejde med tweets, taler, amerikanske værdier osv.

KERNESTOF:
“American Identity” (introduction and background) 1-26
“I Hear America Singing” - poem by Walt Whitman (1867) 27-28
“The Four Freedoms” (speech excerpt by Franklin D. Roosevelt)
& Norman Rockwell’s paintings 29-30
“The American Dream Revisited” (concept work) 31 -32
“The New Colossus” - poem by Emma Lazarus (1883) 33
“Immigrants”-poem by Pat Mora (1986) 34
“Knock’emStiff” - short story by Donald Ray Pollock (2008) 35-40
“The American Dream & other Fairy Tales” (Documentary 2022) 41
“The American Dream revisited”: 42
“I Have a Dream” by Martin Luther King (1963) “The Shape of Spectacular Speech”) (5 1/2 min.)
“America the Beautiful” by Katherine Bates (1997):
https://youtu.be/mEkDD7FQWH8 (3 min.)
“Dirty Blvd.” by Lou Reed (1990):
https://yo.utu.be/o_ay7txQ7kM (21/2 min.)
      
SUPPLERENDE STOF:
“Left Behind America” (Frontline documentary, 2018, PBS) (1 hr.)
https://www.dr.dk/tv/se/de-glemte-fattige-i-usa/left-behind-america/de-glemte-fattige-i-usa
Various clips on the US political system, election theory, parties, the 2024 election etc.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
In class writing 2 27-02-2024
Analyt. essay 3 (Broken Britain) 07-03-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 The Amr Dream - a Nightmare for Blacks (EXAM)

This topic deals with how the American Dream seems to have become a nightmare for Black Americans.
Firstly, various relevant concepts and historical circumstances will be covered; incl. the Civil Rights movement touching upon various concepts of identity, (in)equality and racism. Moreover, socio-economic and more contemporary issues, such as poverty, drugs, politics, and "Black Lives Matter" will be covered.
Various genres will be studied: historical and factual background materials, a documentary, poems, lyrics, and a speech.
Finally, we will read the novel, "The Hate U Give" (Angie Thomas (2017) in excerpt. Here, the focus will be on the development of the main character, the setting. In addition, there will be a focus on a more comprehensive text analysis based on stilistic observations.
Finally, examples of American hip hop will be analysed with a focus on both the historical context of hip hop, different phases and genre characteristics.

The methodological objectives of the topic are to:
1. Understand relevant concepts, facts, figures and history.
2. Study (comprehend, analyse, and interpret) various text genres, including statistics.
3. Discuss and put matter into perspective.
4. Expand and work thoroughly with vocabulary; also in relation to sociological theory.
5. Use various reading strategies to scan a text (or the Net!) for possible answers.

KERNESTOF:
African Americans - Did you know?
"Civil Rights and the 1950s: Crash Course US History" (12 min.)
"Crash Course Black American History" videos
"A More Perfect Union" by Barack Obama (2008)
"I, Too, Sing America" by Langston Hughes (1932)
"The Hate You Give"
"Black English Vernacular"
"I Can' Read" by Lamont Carey (2007)
"A Short History of Hip Hop"
Run DMC: "Proud to Be Black" (1986)
N.W.A: "FuckTha Police" (1988)
Kanye West: "New Slaves" (2013)
Kendrich Lamar: "Alright" (2015)
Joyner Lucas: "I am not Racist" (2017)
Childish Gambino: "This is America" (2018) (lyrics and video)
"Where black families reach the American dream"
Structural, Institutional and Systemic Racism
Statistics
Bourdieu's concepts of "Capitals"

SUPPLERENDE STOF:
“Civil Rights and the 1950s: Crash Course US History” (12 min.)
Black English: Afro American Vernacular English (AAVE) https://woe.systime.dk/index.php?id=259#c1826
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Love – what writers say about it! (EXAM)

Dette forløb behandler emnet "Love - What Writers Say About It" og har fokus på kærlighedens mange udtryk og ansigter, og på hvordan begrebet 'Love' kan indkredses nærmere i et litteraturhistorisk perspektiv; dvs. Renæssancen, romantikken, modernismen og postmodernismen.
Dette sker med analyse og fortolkning af drama, noveller, artikler, taler, lyrik, videoklip og film. Herudfra undersøges hvordan sociale, historiske og kulturelle kontekster påvirker litteraturen og hvordan litteraturen reflekterer eller endda udfordrer de kontekster de er skrevet indenfor. Ligeledes vil det blive undersøgt, hvordan litteraturen har tendens til at modsvare den forudgående tidsperiode og normerne forbundet hermed!  

Et hovedformål med forløbet er at give eleverne et analytisk, genremæssigt og historisk indblik i uddrag fra Shakespeares "Romeo and Juliet". Disse gennemgås med et litteraturhistorisk afsæt i renæssancen og det Elizabethanske teater. Ligeledes vil der blive arbejdet kort med det Elizabethanske verdensbillede, livet i det Elizabethanske England og teatrets rolle på Shakespeares tid.

Et delmål er at perspektivere netop "Romeo and Juliet" med nutidige forhold i den tidligere britiske koloni, Indien, hvor piger stadig oplever – ofte mod deres egen vilje – at måtte finde sig i at blive gift med den "rigtige". Forløbet vil derfor kort belyse det britiske imperium, indvandring samt forskelle mellem engelsk og indisk kultur.

KERNESTOF:
What is love? – TED-Ed by Brad Troeger (5 min.) 2013.
“Should we scoff at the idea of love at first sight?” by James Kuzner (2018). Article.
William Shakespeare: “Sonnet 18” (1609)
William Shakespeare: Romeo & Juliet (1594-96) – read in excerpt
”Escaping a Forced Marriage”, BBC, September 27, 2004 (article)
”Families carry out wedding for statues of ‘Romeo and Juliet’ couple after they both die” (article)
William Wordsworh: “The Solitary Reaper” (1807)
Kate Chopin: “The Story of an Hour” (1894)
Ernest Hemingway: "Cat in the Rain" (1925)
W. H. Auden: “Stop All the Clocks” (1936)
George Saunders, "Sticks" (1995)

SUPPLERENDE STOF:
Love Vocabulary (from Wider Contexts): general questions, pictures, concepts/vocabulary.
Introduction to the Renaissance: http://ndla.no/en/node/104198?fag=71085&meny=93798
"Introduction to Renaissance Literature: Characterizing Authors and Works“ (clip and transcript): http://study.com/academy/lesson/introduction-to-renaissance-literature-characterizing-authors-and-works.html
https://ndla.no/en/subjects/subject:17/topic:1:184015/topic:1:184025/resource:1:19341
Film: “Shakespeare in Love” (1998, 2 hr.)
Various background information, relevant concepts and methods, notes, and tasks on Shakespeare
“British vs. Indian Culture - Important Cultural Differences”
Introduction English Romanticism (text and audio clip): The Romantic Period - An Introduction (NDLA)
Introduction to Modernism: http://ndla.no/en/node/104196?fag=71085&meny=93798
Ernest Hemingway and the Iceberg Theory
Introduction to Post-Modernism: “Key concepts of postmodernism (from 1970-)”

TIL EVT. CENSOR:

BASERET PÅ OVENSTÅENDE KERNESTOF ARBEJDES DER MED FLG. KERNESTOF FRA LÆREPLANEN:
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indl. arb. m. Essay 2 (love): Trash 11-11-2024
Class work on Essay 2 (love): Trash 21-11-2024
Essay 2 (love): Trash 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Conformity and Rebellion (EXAM)

Dette forløb omhandler forholdet mellem konformitet og oprør.
Der vil blive arbejdet med en grundlæggende forståelse for begrebet konformitet; med fokus på dets forskellige typer og på, hvad der motiverer folk til at følge strømmen og gøre, hvad andre gør; enten fordi de ikke stiller spørgsmålstegn ved, hvad de gør, eller fordi de ikke har den indre styrke til at gå imod flertallet.
I denne forstand er ideen om oprør relevant at introducere, og der vil blive set på begrebet ift. identitet, stemme, rollemodeller og interessekonflikter; herunder set på oprør ift., hvilken rolle det spiller hos teenagere.
Stoffet dækker en række genrer: historisk + faktuelt baggrundsmateriale, artikler, digte, tekster, interviews, noveller og erindringer. Desuden vil der i forløbet blive arbejdet med filmen, Into the Wild.

KERNESTOF:                     
Man and conformity:
“Exploring Psychology” (David Myers, (2008)
“Conformity” (Charlotte Harrison, 2014)       
“Rebel with a cause…” (Carl Pickhardt, 2009)
Ira Sher, “The Man in the Well” (1995)                
Tara Westover, “Educated" (2018) Memoir (in excerpt)
Philip Larkin, “This Be the Verse” (1971)                                            
Pink Floyd: “Another brick in the Wall” (1979)    
Into the Wild (Dir. Sean Penn, 2007)  

WRITTEN WORK IN THIS COURSE:
"On Display"

SUPPLERERNDE STOF:
Tara Westover on Being ‘Educated’ (2019) Interview
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indl. arb. m. Essay 3 (Conformity and Rebellion) 14-01-2025
Essay 3 (Conformity and Rebellion) 20-01-2025
Assignment 1-3 no. 2 29-01-2025
Genafl.: 3 opgaver 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Man & Nature (EXAM)

Dette forløb behandler emnet "Man and Nature" og fokuserer på, hvordan disse begreber kommer til udtryk i forskelligartet tekstmateriale; både fiktion og non-fiktion. Periodemæssigt dækkes tiden fra engelsk romantik og til det 21. århundrede.
Målene med forløbet er at:
1. identificere og anvende relevante begreber, der knytter sig til de overordnede begreber om mennesket og naturen. Formålet er at sætte mennesket og naturen i et bredere perspektiv. Begreber, der adresseres, er fx.: freedom, harmony, tranquility, isolation, alienation, innocence vs. experience, rural vs. urban, conformity, transcendentalism etc.
2. undersøge følgevirkninger af menneskets forhold til og sammenstød med naturen.
3. arbejde med de studerede tekster i en litteraturhistorisk ramme
4. anvende forskellige læsestrategier i forbindelse med læsningen af forskelligartede tekster (det udvidede tekstbegreb vil blive anvendt).

KERNESTOF:
Introduction, general questions, vocabulary
"The Echoing Green" (Poem by William Blake, 1789)
"London" (Poem by William Blake, 1794)
"Composed on Westminster Bridge" (Poem by William Wordswoth, 1802)
"Mannahatta" (Poem by Walt Whitmann, 1860)
The Native American literature tradition
"Selling our Land" (Speech by Chief Seattle, 1854)
"Walden" (Memoir by Henry David Thoreau, 1854) (in “From the New World...”)
“Transcendentalism notes 1800-1850”
"Nature and the City" (Essay by Eric Hoffer, 1968)
Key concepts of postmodernism (1970-)
"The Polar Bear" (Cli-Fi short story by Jeanette Winterson, 2009) (In “Footprints”)

SUPPLERENDE STOF:
The Romantic Period 1789-1832, The Victorian Period 1832/1837-1901,
Modernism 1900, Postmodernism ca. 1970- : kan findes i: http://www.widercontexts.gyldendal.dk/Toolbox/English%20literary%20history.aspx - eller som dokument "LITERARY HISTORY FROM 1789 and up until today"

On postmodernism, desuden:
https://www.youtube.com/watch?v=_Jlyrn0llIE&t=251s&pp=ygUNcG9zdG1vZGVybmlzbQ%3D%3D  +
https://youtu.be/DO_gaxFIRXw?si=qoJASDHHfxkHXHGN
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
written task 10-03-2025
Assignment 1-3 no. 3 27-04-2025
Indl. arb. m. Essay 4 (Man and Nature) 28-04-2025
Essay 4 (Man and Nature) 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer