Holdet 2022 EN/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mette Rudan Kirkegaard
Hold 2022 EN/l (1l EN, 2l EN, 3l EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Inequality and the American Dream
Titel 2 Crime Fiction
Titel 3 Social issues in the UK - Stone Cold
Titel 4 Man and Nature
Titel 5 Sorry and woke (SRO) - Australia
Titel 6 Minimalism
Titel 7 Man and the City Male Issues in A Postmodern World
Titel 8 The American Presidential Election 2024
Titel 9 Clashes of culture and love
Titel 10 Speeches

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Inequality and the American Dream

Fokus på den amerikanske drøm - med udgangspunkt i The Declaration of Independence og definitionen på den amerikanske drøm - som noget opnåeligt gennem hårdt arbejde etc. Desuden diskuteres spørgsmålet om den amerikanske drøm er for alle, og om den stadig eksisterer i dagens verden.
I denne forbindelse har vi særligt fokus på afroamerikanernes situation og fremstilling i USA gennem tiden med særligt fokus på ulighed, stigmatisering, institutionel racisme, politivold, og hvorfor bestemte forhold er svære at ændre.

Vi har arbejdet med følgende tekster/film/klips:

"Happy Birthday, America" (2020), tale af Arnold Schwarzenegger, https://www.youtube.com/watch?v=hUHxqcPS010

"I Have a Dream" (1963), tale af Martin Luther King, http://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs

"The Declaration of Independence" (uddrag I forbindelse med "The Pursuit of Happyness")

"The Pursuit of Happyness" (film, 2006).

"The New Girl" (2001), af Marc Mitchell. I "True Tales of American Life" af Paul Auster.

"The Pledge of Allegiance" (text, video - I forbindelse med Colin Kaepernick)

"Just Do It" (reklame, 2018). Nike-reklame med Colin Kaepernick https://www.theguardian.com/sport/video/2018/sep/07/nike-releases-full-ad-featuring-colin-kaepernick-video

"49ers Quarterback Colin Kaepernick Sat During National Anthem to Protest American Racism?" (2016). Fra: Mic.com, af Mathew Rodriguez. August 27, 2016. Om Colin Kaepernick og taking the knee.

"Colin in Black and White: Roadtrip" (2021), uddrag af serie fra Netflix

"The 13th" (2016), Ava DuVernay, dokumentar fra Netflix.

"This is America" (2018), Childish Gambino (sang, video)
"‘This Is America’: Breaking down Childish Gambino’s powerful new music video" (2018), af Sonia Rao, fra Washington Post.

"Militarizing the minds of police officers", (2017), af Jelani Cobb. The New Yorker (artikel, video) https://www.newyorker.com/news/news-desk/militarizing-the-minds-of-police-officers?utm_campaign=falcon&utm_brand=tny&utm_social-type=owned&utm_medium=social&utm_source=facebook&mbid=social_facebook&fbclid=IwAR3KiVtgRyYKhTeUuZUaUyt9ni-i_Sz6ItIes5bAkVtDMLshV2oN3sq19UA (artikel og video).

"How racial bias works -- and how to disrupt it" (2020), af Jennifer Eberhardt,  Tedtalk og tekst, https://www.ted.com/talks/jennifer_l_eberhardt_how_racial_bias_works_and_how_to_disrupt_it

"Light My Fire" (2019), af Bobb Barito, short film: https://www.youtube.com/watch?v=b79R839YfZg

"Letter to Majority Leader McConnell and Minority Leader Schumer" (2020), af Tina Knowles-Lawson, fra And Still I Vote.

Andet/baggrundsmateriale:
"Systemic racism explained", Act.tv.com, https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ
”100 dollar race”  https://www.youtube.com/watch?v=1z1D2_KWCbU
"Cultural Capital" https://www.youtube.com/watch?v=5DBEYiBkgp8
"An INTRODUCTION to "The American Dream"" (2013), fra "The American Dream" af Kelli Nørgaard.
"The Declaration of Independence": https://www.youtube.com/watch?v=TiduzZTWFOU


Andet:
Elevoplæg om The civil rights movement
Arbejde med mid-term election - fokus på kandidater og amerikanske værdier: elevoplæg

Cirka 75 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Crime Fiction

Fokus på crime in fiction i England og USA.
Vi har arbejdet med følgende overordnede historiske perioder for crime fiction: Early Crime Fiction, the Golden Age of Crime Fiction og Modern/Postmodern Crime Fiction.
Vi har analyseret crime fiction-tekster med fokus på narration, characterisations (the detective (forskellige typer), the detective's friend, police), structure og setting (the city, the countryside osv.) som almindelige analysebegreber, men også med fokus på mere genrespecifikke virkemidler som red herrings og foreshadowing.
Desuden har vi arbejdet med følgende termer: locked room-mystery, push og pull effects og "the reveal".
Vi har også set på forskellige samfundsfaktorer, der kan have indflydelse på teksternes tema og budskab.

Tekster/film:
"A Study in Scarlet" (1887), af Arthur Conan Doyle. Uddrag af Sherlock Holmes-roman.

"Sherlock: A Study in Pink" (2010),  Tv-serie baseret på Arthur Conan Doyles historie om Sherlock Holmes.

"Tell Me" (2006), af Zoë Sharp

"Darkly Dreaming Dexter" (2004), af Jeff Lindsay,  Fra Eriksen, "Case Reopened", Lindhardt og Ringhof, 2017.

"Dexter" (2006), tv-serie, episode 1, season 1.

"Guy Walks into a Bar" (2009), af Lee Child, fra "Case Reopened", 2017

"Serial" (2014), podcast, https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi

"From Sherlock to The Bridge - It's Mind Over Matter" (2014), Judith Woods, https://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/10584397/From-Sherlock-to-The-Bridge-its-mind-over-matter.html"

Andet/skriftligt arbejde:
"Bloodbath Nation" (2023), Paul Auster,  "Why are there so many mass shootings this year?" https://www.youtube.com/watch?v=uBffubjP-AA (October 2023).

Baggrundsmateriale:
"A Short History of Crime Fiction", Fra Grarup og Ravn, "Crime in Fiction", Systime 1994
"Why do we read crime?" Fra Grarup og Ravn, "Crime in Fiction", System 1994
"Introduction to Crime" Fra Eriksen, "Case Reopened", Lindhardt og Ringhof, 2017.
PPT med fokuspunkter om de forskellige CF-genre og karakteristika.

Cirka 75ns
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Social issues in the UK - Stone Cold

Forløbet har sin start i forbindelse med Crime Fiction-forløbet, da vi har læst værket "Stone Cold".
Udover at arbejde med Crime-karakteristika, har forløbet også haft fokus på hjemløshed og klassesystemet i England. Eleverne har arbejdet med at belyse emnet i England med hensyn udbredelse samt årsager og konsekvenser og løsninger.


Vi har arbejdet med følgende tekster/film:
"Stone Cold" (1993), af Robert Swindells (værklæsning).

“An Open Letter to all MPs in Parliament” (2020), af Marcus Rashford, a letter from The Independent website.

"This is England" (2006), en film af Shane Meadows

"How I became homeless: If you think it can't happen to you, think again'" (2014), af Jon Henley, fra https://www.theguardian.com/society/2014/jun/25/how-i-became-homeless-cant-happen-to-you-think-again


Andet/baggrundsmateriale:
Research on homelessness in the UK:
- How many people are homeless in the UK and in London -> Age? Nationality
- What has the government done to prevent homelessness?
- How are the homeless helped? Shelters?
https://www.gov.uk/government/collections/homelessness-statistics
https://www.crisis.org.uk/ending-homelessness/
https://www.crisis.org.uk/ending-homelessness/homelessness-knowledge-hub/types-of-homelessness/

"125 the British Class – System update" https://www.youtube.com/watch?v=kN66jJWFGNk

‘Accentism’: New Classism determines social status in UK:
- https://pod.univ-cotedazur.fr/video/4626-accentism-new-classism-determines-social-status-in-uk/  
- https://www.youtube.com/watch?v=ANaU_VT9ve4
- https://www.youtube.com/watch?v=uf0DDm9NYcI


Ns: cirka 175
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Man and Nature

Fokus på mennesket og naturen - hvordan påvirker mennesket naturen og omvendt - holdninger til mennesket, byen og naturen gennem tiden.
Fokus på The Romantic age og The Victorian age i England.
Fokus på "The wild/wilderness" og American Romanticism og transcendentalism I USA.

William Blake: "The Ecchoing Green" (1789).
William Blake: "London" (1794).
William Wordsworth: "The Tables Turned" (1798).
Charles Dickens: "Coketown" (excerpt from "Hard Times"), (1854).

Jon Krakauer: ”Into the Wild” (excerpt), (1996).
Matt Ross: "Captain Fantastic", film (2015)
Eric Hoffer:  “Nature and the City” (1968)

Mia Amour-Mottley: "Will they mourn us on the front line?” (2021), speech,  https://www.blackagendareport.com/transcript-will-they-mourn-us-front-line-mia-mottley-pm-barbados-speech-opening-world-leaders

Supplerende materiale:
Fra: "A Short History of English Literature": The Romantic Age og The Victorian Age.
Fra: "The English Handbook (2017), Systime: "The wild/wilderness", "American Romanticism", "Transcendentalism" (se ppt)


cirka 45ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Sorry and woke (SRO) - Australia

Forløbet har taget sit udgangspunkt i årsagerne til at give en undskyldning og/eller at beklage.

For at danne et grundlag for klassens SRO - i samarbejde med samfundsfag - har vi i engelsk arbejdet med Australien med fokus på historiske og sociale begivenheder/omstændigheder, der har sat sit præg på særligt minoriteter i nationer, der er blevet kolonialiseret af englænderne, her Aboriginals.
Vi har arbejdet med Australien som et "flerkulturelt" samfund med særligt fokus på forholdet mellem ”Aboriginals” og det ”hvide” Australien. Der har været særligt fokus på The Stolen Generation. Udover dette har der været fokus på behovet for at sige undskyld og betydningen heraf i forbindelse med en præsentation af Benoits 5 forskellige undskyldningsstrategier  og Goffmans 'facework'-begreber.

I forbindelse med SRO har forløbet haft fokus på undskyldninger eller manglen på samme i forbindelse med woke-bevægelsen i særligt USA. I denne forbindelse er begreberne "wokeism" og "cancel culture", deres oprindelse og betydning historisk og politisk blevet defineret. Emnerne er blevet sat i forbindelse med: race/BlackLivesMatter, køn, seksuelle overgreb, minoriteter osv, som eleverne har valgt i forbindelse med deres SRO.

Vi har arbejdet med følgende tekster/klips/film:
"Sorry speech"(2008), Kevin Rudd
"Aborigine Thought on Sorry Day" (2008), fra http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7241954.stm
”Freddy Andrews” (2000), af Polly Borland, + billede
”The Past” (1970), af O. Noonuccal
"Growing Up" (1984), af Anthony Hill.
"The Bringing them home report" (1997), uddrag og researchabrejde

Baggrundsinfo:
Researcharbejde og ppt om Australiens historie og The Stolen Generation.
Om undskyldninger og facework: "Narrating Truth" (2021) af Katrine Brønsted.

Andet:
Kevin Spaceys Twitter-undskyldning (2017), https://x.com/kevinspacey/status/924848412842971136
Eleverne valgte tekster/film

cirka 50 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Minimalism

Forløbet har fokus på minimalism som skrivestil. I denne forbindelse har vi arbejdet med "The Iceberg Theory".
Forløbet startede ud med en gennemgang  Hemingway og af modernism.  Herefter blev der i forbindelse med Raymond Carver-teksterne gennemgået træk ved "Dirty realism".

Vi har arbejdet med følgende tekster:
Ernest Hemingway:
- "Cat in the Rain" (1925)
- "Indian Camp" (1924)

Raymond Carver:
- "One More Thing" (1981)
- "Photograph of My Father On His Twenty-Second Year" (1983)
- "Morning, Thinking of Empire" (1983)

Baggrundsmateriale:
- Om modernism og postmodernism fra "A Short History of Literature in English - A Handbook", Gitte Vest Barkholt.
- Dirty Realism, ppt.
- Om minimalism, ppt og https://theenglishhandbook.systime.dk

Cirka 35 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 10,56 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Man and the City Male Issues in A Postmodern World

Fokus på livet i det senmoderne samfund med særligt fokus på mandens rolle, oplevelser og sind.
- Karakteristika ved postmodern society og litteratur.
- Consumerism.
- Udfordringer ved identitet, kriser, cloakroom societies, psykiske lidelser, kønsroller,
- The big city setting, alienation, anxiety.
- Forskellige typer af fortællere i såkaldt Dick-lit.

Materiale:
Roman:
"Fight Club" (1996, roman), Chuck Palahniuk. (værklæsning)

Noveller, uddrag af romaner:
"The Red Line" (1993, short story), Charles Higson I "Now and Zen" (1995) af René Bühlman
"Apathy and Other Small Victories" (2016, uddrag af roman), Paul Neilan.

Artikler, essays:
"Incels Categorize Women by Personal Style and Attractiveness", (2018, article), Rebecca Jennings, https://www.vox.com/2018/4/28/17290256/incel-chad-stacy-becky
“Everyone Is Going Through Something”, (2018, essay),  Kevin Love. The Players’ Tribune website.
"Is Fight Club’s Tyler Durden film's most misunderstood man?" https://www.bbc.com/culture/article/20190717-is-fight-clubs-tyler-durden-films-most-misunderstood-man

Film, video:
"Fight Club" (1999, film), David Fincher
“Kevin Love details his battles with mental illness”, (2018, interview), ESPN. https://www.youtube.com/watch?v=k-ov9XZzByA

Background material:
Om postmodernisme.
- Baggrundstekst fra "A Short History of Literature in English" (2010). Barkholt og Døssing. Systime.
- https://www.youtube.com/watch?v=PotnyAxuO2Q
Om consumerism:
- ppt
- https://www.youtube.com/watch?v=sSDqAnTQsZA
Om Dick lit - de tre mandetyper i postmoderne litteratur:
- Fra "Broken Things" (2016) af Niels-Martin Trier.

Cirka 350 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 The American Presidential Election 2024

Forløbet har fokus på det amerikanske præsidentvalg. Forløbet kører parallelt med andre forløb, og der arbejdes med tekster, klips og nyheder, der er relevante for at forstå valget og resultatet heraf.


Taylor Swift: Instagram post: https://www.instagram.com/taylorswift/p/C_wtAOKOW1z/?hl=da, 11.9.2024
Debate - Harris vs. Trump, uddrag, 11.9.2024
Kamala Harris: "Campaign Speech at The Ellipse In Washington DC",, October 29, 2024.
Donald Trump: "Victory Speech", November 5, 2024, https://www.politico.com/video/2024/11/06/highlights-trumps-victory-speech-in-180-seconds-1471433
Joe Biden: "Remarks by President Biden on the Continued Battle for the Soul of the Nation", 2022 (fra terminsprøve)
Esau McCaulley: "There’s No Such Thing as an American Bible“ (2024), The New York Times
Lee Greenwood’s YouTube-kanal_ “God Bless the USA Bible” (March 26, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=noezEB6BKno

Baggrundsmateriale om valget:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/explainer-saadan-fungerer-usas-valgmandssystem#!/
"What does America Stand For", 2017, (video med unge amerikanere, håb og drømme om Amerika),  af Anna North,  https://www.nytimes.com/video/opinion/100000005313156/what-does-america-stand-for.html?smid=url-share

Andet:
Oplæg om det amerikanske valg, valgsystem og vælgergrupper af August Ribergaard, praktikant.
Oplæg med Steffen Kretz på Hjørring Bibliotek: "Vejen til præsidentposten"

Diverse links:
Semantiske felter: https://www.youtube.com/watch?v=jLcJ-fXIEuA
https://abcnews.go.com/538/donald-trump-won-presidency/story?id=115556511
https://www.youtube.com/watch?v=FIY_oDSnPdE
https://time.com/7172052/how-donald-trump-won-2024/
https://www.vox.com/2024-elections/382826/donald-trump-election-swing-state-wins-voters-demographics
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump

cirka 65 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Clashes of culture and love

Fokus på kulturforskelle, kærlighed og de konflikter, der kan opstå når forskellige kulturer (og generationer) mødes.

Forløbet starter med en introduktion til Shakespeare og "Romeo and Juliet". Efterfølgende har vi fokus på kultur i andre lande end England, hvor vi vil tage afsæt i "The British Empire" og de "cultural clashes" og "bias", der kan opstå pga colonialism, og når man kommer med forskellige baggrunde/kulturer/normer etc. Der har også været fokus på det engelske sprog og udvikling og engelsk i andre lande end UK/US. Klassen har blandt andet været til et oplæg om engelsk som Lingua Franca. Vi har arbejdet med termerne 'orientalism' og 'postcolonialism'.

William Shakespeare (uddrag af værker):
"Sonnet 18 - Shall I Compare Thee to a Summer's Day" (1609)
"Romeo and Juliet" (1597)
- Act 1, Scene 1
- Act 2, Scene 2 (fra linje 24-72) The Balcony Scene

Lois Loveen:
"Romeo is a Dirtbag. So why is “Romeo and Juliet” our Favorite Love Story?” (2015) fra HuffingtonPost Website.

Baz Luhrmann:
"Romeo+Juliet" (1996), film.

Rudyard Kipling:
"Lispeth" (1886)
"The White Man's Burden" (1899)
- Fokus på "Orientalism".

Sujata Bhatt:
“Search For My Tongue” (1988)
https://www.youtube.com/watch?v=uZxiWYkhmlQ
- Fokus på postcolonialism

Ranbir Sahota:
"Chameleon" (2003)

Chimamanda Ngozi Adichie:
"The Danger of a Single Story" (2009), TedTalk. https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg
- Fokus på postcolonialism og bias

Akala:
"Akala on British Values" (2016). https://www.theguardian.com/commentisfree/video/2016/oct/05/akala-the-propaganda-of-british-values-is-a-distortion-of-history-video (denne video kan også læses I forbindelse med forløbet om "Social Issues in the UK".

"How a tale of superstar love fuelled the bitter feud between India and Pakistan" (2010).
- Fokus på konklikten mellem Pakistan og Indien

Diverse klips:
“Shakespeare: Romeo and Juliet - Summary and Analysis of the Theme of Love”, 2012, by The Rugged Pyrrhus. https://www.youtube.com/watch?v=CCmUpXCY8v4&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=5ZiI-1Kkkl8
https://www.youtube.com/watch?v=H3MiaSG1SMQ&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=tqyIts6h0Eg
https://www.youtube.com/watch?v=K-qgVmsV3hM

Baggrundstof til Shakespeare:
Fokus på Det Elizabethanske verdensbillede, the great chain of being. Sonnet, iambic pentamenter, foreshadowing.Tragedy, tragic hero, tragic flaw.
- The Renaissance fra A Short History in Literature in English af Barkholt og Jepsen, Systime, 2010.
- The Elizabethan World Picture, Language and Style fra William Shakespeare, Macbeth af Ole Juul Lund, Gyldendal, 1993.
- "The Life of William Shakespeare" fra "Shakespeare - Lives and Works", Gyldendal, 2012.
- https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4 (Iambic Pentameter)

Baggrundsstof til The British Empire - orientalism og postcolonialism:
Fra  "Narrating India". Af Katrine Brøndsted (red.) Alt i ord, 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=4QYrAqrpshw
https://www.youtube.com/watch?v=ZST6qnRR1mY&t=193s
Konflikten mellem Indien og Pakistan: https://www.bbc.co.uk/history/british/modern/partition1947_01.shtml

Baggrundsmateriale om engelsk som Lingua Franca:
- "Engelsk i Danmark – What’s the story?" (2024), af Janus Mortensen et al
- "The History of the English Language in Ten Minutes", https://www.youtube.com/watch?v=crA3DRSeuGs


Ca. 200 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Speeches

Forløbet har fokus på taler - hvad er en god tale og hvad skal der til for, at man som  taler kommer igennem med sit budskab.
Forløbet har også fungeret som repetition af holdets tidligere forløb (fokus på perspektivering):

Vi har arbejdet med følgende materiale:
Ronald Reagan, "Radio Address to the Nation on Crime and Criminal Justice Reform", 11.9.1982, https://www.reaganlibrary.gov/archives/speech/radio-address-nation-crime-and-criminal-justice-reform

Bill Clinton, "Presidential Apology for the Study at Tuskegee" 16.5.1997, https://www.youtube.com/watch?v=Wju0wD9mK3Y
https://www.youtube.com/watch?v=56gqCXlUCoE

HRH Prince Charles, "A speech by HRH The Prince of Wales for the transition of Barbados to a Republic", 30.11.2021, https://www.royal.uk/clarencehouse/speech/speech-hrh-prince-wales-transition-barbados-republic

Leonardo Di Caprio, "'Climate change is not hysteria – it's a fact'", 23.9.2014, https://www.americanrhetoric.com/speeches/leonardodicapriounclimatechange.htm

cirka 25 ns


TILLADTE HJÆLPEMIDLER:
Grammatikbøger.
Almindelig stavekontrol, grammatikkontrol og synonymfunktion i Word.
Noter, udleverede kompendier, udleverede analyse-skabeloner og grammatikark, gamle opgaver med kommentarer/formuleringer osv.
Jeres egne dokumenter fra faget i Lectio og OneNote, men det må IKKE være delte dokumenter, man stadig kan skrive i sammen.
Ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionaries
Merriam Webster’s
MinLæring
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde